Web Analytics Made Easy - Statcounter

آذری جهرمی اعلام کرد از ساعت ۸ تا ۱۱ امروز بیش از ۱۵۱ هزار و ۶۹۱ در درگاه اتصال کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی ثبت‌نام کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست مشترکی با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از زیرساخت‌های دولت الکترونیک در سازمان فناوری اطلاعات انجام شد، اظهار داشت: در چند وقت اخیر میان وزارت ارتباطات و مجلس و کمیسیون صنایع با حضور آقای اکبریان و سبحانی‌فر همکاری خوبی در زمینه دولت الکترونیک صورت گرفت و مجلس کمک‌های زیادی در این زمینه انجام داد همچنین حضور آقای لاریجانی در وزارت ارتباطات انرژی مضاعفی به ما داد تا از مجلس کمک بگیریم و در جهت رفع محدودیت‌های قانونی و بودجه‌ای حرکت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ببیشتر بخوانید: بازدید رئیس مجلس از زیرساخت‌های دولت الکترونیک در سازمان فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات در ادامه این نشست با تأکید بر اهمیت الکترونیکی کردن خدمات دولت گفت: ادامه شیوه‌های سنتی در ارائه خدمات به مردم هم هزینه‌بر است و هم موجب ایجاد شکاف بیشتر با سایر کشورها در این زمینه می‌شود در شرایط فعلی که دچار فشار اقتصادی از سوی دشمن هستیم مدیریت منابع از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا منابع ما زیاد نمی‌شود و ما احتیاج داریم تا منابع را مدیریت کنیم و یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای مدیریت منابع الکترونیکی کردن خدمات دولت برای افزایش بهره‌بری است.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح اتصال کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی که از امروز صبح آغاز شده است، اظهار داشت: از ساعت 8 تا 11 امروز بیش از 151 هزار و 691 مراجعه به درگاه مربوطه صورت گرفته است که این نشانه خوبی است اینگونه اقدامات هم کرامات انسانی مردم را محترم می‌دارد و هم هزینه تردد و سایر هزینه‌ها را کاهش داده و در نهایت رضایت مردم در خدمت‌رسانی و اعتماد آنها به نظام را به همراه دارد در این طرح فقط 330 میلیارد تومان در صدور کارت سوخت صرفه‌جویی شد و در بسیاری از هزینه‌های دیگر مانند تردد و وقت مردم صورت گرفت.

آذری جهرمی همچنین افزود: از ابتدای مرداد ماه که 4 میلیون استعلام صورت می‌گرفت تا امروز به عدد 40 میلیون استعلام رسیده‌ایم که می‌توان به زودی به 400 میلیون نیز برسد که در مذاکرات با نهادهای دولتی و غیردولتی برای تحقق این امر در تلاش هستیم.

وزیر ارتباطات در رابطه با نرم‌افزار دولت همراه نیز گفت: دولت همراه یکی از نرم‌افزارهای شبکه ملی اطلاعات محسوب می‌شود و بحمدالله تا به امروز پیشرفت‌های زیادی داشته است.

وی در پایان تأکید کرد: امروز خوشحالیم که از نظر زیرساختی پیشرفت خوبی در دولت الکترونیک صورت گرفته و از نظر تبادل اطلاعات هم تا جایی که می‌توانسته‌ایم پیگیری کردیم و رشد نسبتاً خوبی داشته‌ایم در حال حاضر 100 برابر میزان تبادلات فعلی اطلاعات ظرفیت ایجاد شده است و این آمادگی وجود دارد که با اتصال سایر نهادها حجم بیشتری از تبادل اطلاعات برای الکترونیکی کردن خدمات دولت صورت گیرد.

آذری جهرمی در نشست خبری که پس از بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی با اصحاب رسانه داشت، در خصوص اوضاع کلی دولت الکترونیک در کشور اظهار داشت: در قانون برنامه ششم توسعه برای دولت الکترونیک برای دستگاه‌های مختلف تکالیفی مشخص شده و بخش زیرساختی آن به وزارت ارتباطات سپرده شده است ضرورت الکترنیکی کردن خدمات دولت بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و نیازمند توجه ویژه است چرا که دولت الکترونیک فقط مجموعه سرورها و نرم‌افزارهای این حوزه نیست بلکه به معنای اصلاح فرآیند‌های خدمت‌رسانی در کشور است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: به عنوان مثال موضوع کارت سوخت که در گذشته زحمات زیادی برای ارائه آن صورت گرفته بود و با وجود اینکه یک طرح نو محسوب می‌شد اما دردسرهای زیادی در حوزه‌های مختلف مانند هزینه صدور و رفت‌وآمد و زمان مردم را به وجود آورده بود اما در چند وقت اخیر شاهد بودیم که با هماهنگی دولت و سایر نهادهای مرتبط تصمیم گرفته شد که با شیوه نوین این خدمت به مردم ارائه شود که دیگر مشکلات شیوه سابق را نداشته باشد.

وی در همین خصوص افزود: با همکاری که میان وزارت نفت، بانک مرکزی، نیروی انتظامی، وزارت ارتباطات و ثبت احوال صورت گرفت از طریق دولت الکترونیک این دستگاه‌ها به هم متصل شدند و نتیجه آن این بود که حداقل 330 میلیون تومان در صدور کارت سوخت و همچنین هزینه‌های توزیع و تردد و زمان مردم صرفه‌جویی شد و در حال حاضر ظرف کمتر از 2 ساعت فرآیند اتصال کارت سوخت به کارت‌های بانکی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

آذری جهرمی تأکید کرد: هنوز خدمات زیادی مانده که باید الکترونیکی شوند و ما امیدواریم که با هماهنگی‌ها و ظرفیت‌هایی مانند تأکید رهبر انقلاب در این زمینه و خواست مردم که بزرگترین سرمایه برای ما است این اقدامات صورت گیرد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در حال حاضر از 2 هزار و 500 دستگاه که باید به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل شده و خدمات خود را الکترونیکی کنند فقط 206 دستگاه این مراحل را طی کرده‌اند و این در حالی است که 65 درصد آن 2هزار و 500 دستگاه مراحل این کار را در درون دستگاه خود انجام دادند از آن 206 دستگاه فقط 35 مورد خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه می‌کند و 95 دستگاه نیز اطلاعات را دریافت می‌کند و بقیه فقط متصل شده‌اند اما هیچ تبادل اطلاعاتی در آنها صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به موارد ذکر شده تأکید کرد: در زمینه الکترونیکی کردن خدمات دولت الزامات قانونی فراهم است و روند اجرایی کار نیز مشخص شده و فقط به یک عزم ملی نیاز است ما در موضوع قاچاق گوشی‌های همراه و طرح کمک به نیازمندان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین اتصال کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی این موضوع را تجربه کردیم که زیرساخت این طرح‌ها آماده است و هر جا نهادها خواستند که در این جهت حرکت کنند نتیجه مثبت آن مشاهده شد.

آذری جهرمی در همین زمینه ادامه داد: هر چند از مرداد ماه امسال تاکنون در زمینه دولت الکترونیک رشد 10 برابری داشتیم اما واقعیت این است که همچنان در این زمینه جای کارهای بسیاری مانده که باید انجام دهیم و با روش‌های سنتی وقت زیادی از مردم گرفته می‌شود و ما باید در جهت تسهیل امور مردم حرکت کنیم.

وی همچنین افزود: الکترونیکی کردن خدمات دولت شکل‌گیری کسب و کارها را تسهیل می‌کند و شرایط مناسب‌تری را برای آنها فراهم می‌کند همچنین شفافیت و مبارزه با فساد یکی دیگر از ثمرات دولت الکترونیک است که در این زمینه صحبت زیاد شده و این شاخص بسیار خوبی است برای اینکه ببینیم تا چه حد عزم مبارزه با فساد دارد.

آذری جهرمی در پایان اظهار داشت: از ریاست محترم مجلس به خاطر حضورشان در سازمان فن‌آوری اطلاعات برای بازدید از زیرساخت‌های دولت الکترونیک تشکر می‌کنم و این نشانه آن است که مجلس اهمیت این موضوع را درک کرده و برای تحقق آن تلاش می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت ارتباطات دولت الکترونیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۸۵۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوه‌نامه خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی تصویب شد

‌به گزارش خبرگزاری مهر، شیوه‌نامه «خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی» در راستای اجرای راهکارهای نهم و دهم از مأموریت هفتم قوه قضائیه در سند تحول و تعالی قوه قضائیه، در تاریخ ۱۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳، به تصویب رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رسید.

راهکارهای نهم و دهم سند تحول در راستای تحقق مأموریت هفتم قوه قضائیه (حمایت از حقوق مالکیت اشخاص) عبارت است از: ارائه الکترونیکی تمام خدمات ثبتی از طریق «سکوی خدمات دیجیتال ثبتی» و «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» و الزام به استفاده از امضای الکترونیکی برای دریافت خدمات ثبتی و ارائه غیرحضوری تمامی خدمات ثبتی قابل ارائه در دفاتر اسناد رسمی از طریق سکوهای بخش خصوصی و با تائید حضوری (در محل دفترخانه یا به صورت سیار خارج از آن) یا غیرحضوری توسط یکی از سردفتران اسناد رسمی با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط.

متن شیوه‌نامه خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی

در اجرای راهکارهای (۹) و (۱۰) از مأموریت ۷ (مربوط به حمایت از حقوق مالکیت اشخاص) مسند تحول و تعالی قوه قضائیه مصوب ۱۴۰۳/۱/۷ ریاست محترم و مالی قوه قضائیه و توجه به ظرفیت مقرر در فراز (ج) ماده ۶۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور و فراز الفاز ماده ۶۸ همان قانون و ماده ۶۵۵ قانون آئین‌نامه دادرسی کیفری و نیز بند ج از ماده ۴ آئین‌نامه توسعه خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی به شماره ۲۰۶/۹۳/۷۷۴۰- ۹۲/۶/۱۰ مصوب ۱۳۹۳ شورای‌عالی اداری و توجهاً به عمومات قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲ به منظور سهولت و دسترسی سریع عموم مردم به خدمات غیر حضوری قابل ارائه در دفاتر اسناد رسمی، شیوه‌نامه خدمات غیر حضوری دفاتر اسناد رسمی به شرح زیر ابلاغ می‌شود:

بخش اول: درخواست غیرحضوری تنظیم اسناد رسمی و سایر خدمات ثبتی

ماده ۱- با راه‌اندازی سامانه خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی در (سکوی کاتب) کلیه درخواست‌های تنظیم اسناد رسمی و خدمات ثبتی به دفترخانه از سامانه سکوی مزبور پذیرش خواهد شد.

ماده ۲ - سردفتر مکلف است به محض دریافت درخواست نسبت به بررسی پذیرش یا عدم پذیرش درخواست غیرحضوری تنظیم سند یا سایر خدمات ثبتی اقدام نماید.

تبصره ۱- در صورت عدم پذیرش درخواست سردفتر مکلف است در اجرای ماده ۲۰ قانون دفاتر اسناد رسمی با ذکر علت مراتب را زیر درخواست مربوطه درج نماید. در این صورت متقاضی امکان ویرایش درخواست را خواهد داشت.

تبصره ۲ - در صورت نقص مدارک یا نیاز به اطلاعات و مدارک تکمیلی سردفتر مکلف است اطلاع‌رسانی لازم موارد نقص را به‌صورت جامع زیر درخواست مربوطه به متقاضی اعلام نماید. متقاضی باید از طریق سکوی کاتب نسبت به تکمیل مدارک و رفع نقص اقدام کند.

تبصره ۲ - چنانچه پس از پذیرش درخواست تنظیم سند و انجام سایر خدمات لبنی امکان‌پذیر نباشد سردفتر باید علت را مطابق تبصره ۱ زیر درخواست درج و اعلام کند.

بخش دوم: تنظیم غیر حضوری اسنادرسمی و سایر خدمات ثبتی

ماده ۳ - ثبت کلیه اسناد و خدمات ثبتی قابل ارائه با احراز هویت الکترونیک و استفاده از امضای دیجیتال و بدون مراجعه حضوری، متقاضی در دفتر اسناد رسمی امکان‌پذیر است.

تبصره - استاد و خدمات ثبتی قابل ارائه با اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و درج از طریق سکوی کاتب تعیین می‌شود.

ماده ۴ - سردفتر به محض احراز هویت الکترونیک از طریق سکوی کاتب و امضای دیجیتال توسط متقاضی یا اصحاب سند نسبت به تأیید نهایی اقدام می‌نماید.

تبصره ۱ - توجهاً به اطلاق و عموم واژه «امضا» در عبارت «امضای شخص یا اشخاص» مندرج در تبصره ۱ ماده ۷ قانون جامع حدنگار مصوب ۱۳۹۳ به امضای فیزیکی و نیز دیجیتال تأیید نسخه پیش‌نویس باید توسط اصحاب سند از طریق سکوی الکترونیک خدمات ثبتی کاتب انجام و ملاک عمل برای اخذ شناسه یکتا توسط سردفتر است.

تبصره ۲- اطلاعات مربوط به تأیید الکترونیک متقاضی اصحاب سند در نسخ پشتیبان و نهایی سند درج می‌شود.

ماده ۵- پرداخت کلیه هزینه‌های متعلقه توسط متقاضی، از طریق سکوی الکترونیک خدمات ثبتی (کاتب) به صورت الکترونیک انجام می‌پذیرد.

ماده ۶ - متقاضی ارائه خدمات غیر حضوری بعد از پذیرش درخواست نیز در هر مقطعی می‌تواند ادامه فرآیند را به صورت حضوری در همان دفترخانه پیگیری و انجام دهد در این صورت هزینه‌های وصولی بابت ارائه خدمات غیر حضوری مسترد نخواهد شد.

ماده ۷ - فرآیند اطلاع‌رسانی خدمات موضوع این شیوه‌نامه از طریق سکوی کاتب انجام می‌پذیرد.

ماده ۸ - نظارت بر اجرای صحیح این شیوه‌نامه بر عهده معاونت امور اسناد معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی دفتر مدیریت عملکرد و بازرسی و کانون سردفتران و دفتریاران است.

کد خبر 6097597 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • مدیران اخراجی استقلال کارت بازیکنان را بردند!
  • شیوه‌نامه خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی تصویب شد
  • چگونه در انتخابات الکترونیک رأی بدهیم؟
  • چگونه در انتخابات الکترونیک رأی بدهیم؟+ فیلم
  • چگونگی و مراحل رأی دادن در انتخابات الکترونیک
  • مراحل رای دادن الکترونیکی چگونه است؟
  • برگزاری دومین مرحله انتخابات مجلس در هشت حوزه به صورت الکترونیکی
  • ۷ مرحله رأی دادن در انتخابات الکترونیکی اعلام شد +جزئیات
  • مراحل رای دادن در انتخابات الکترونیکی چگونه است؟
  • خبر مهم برای مشمولان طرح کالابرگ فجرانه؛ مدل جدید در راه است؟