Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، سیدحسن هاشمی در مراسم افتتاح خط تولید دارو‌های ضد سرطان شرکت اکتوور، گفت‌: متاسف هستیم که در قرن بیست و یکم مانند قرون وسطا آنچه در جهان تعیین‌کننده است، «زور و پول» است. این‌که کشور و ملتی را در همه حوزه‌ها با بهانه دفاع از حقوق ملت‌ها و شهروندان ایرانی تحریم می‌کنند، باعث تاسف است.
وی با ابراز تاسف از سکوت بین‌المللی در مقابل تحریم‌های ظالمانه امریکا، افزود: بالاخره انسان بد در همه جای دنیا وجود دارد، اما بدتر آن‌هایی هستند که سکوت می‌کنند و این سکوت، سوء رفتار افراد بد را تشدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر بهداشت تصریح کرد: در طول همه این اتفاقاتی که رخ داده، سخت‌ترین روز زندگی‌ام، لحظه‌ای بود که رئیس جمهور آمریکا ملت ما را تروریست خطاب کرد. همه این را می‌دانند که چنین چیزی دروغ است، اما سکوت می‌کنند. همچنان که به عربستان نیز اهانت می‌کنند. درحالی‌که عربستان یک کشور اسلامی است، حال اگر سردمدارانش غیرت ندارند، اما ملت‌های مسلمان غیرت دارند.
وی با اشاره به قتل روزنامه‌نگار منتقد آل سعود، اظهار کرد: خبرنگاری را قطعه قطعه می‌کنند و همه دنیا هم با خبر می‌شوند، اما بعد با کمال وقاحت می‌گویند که بین پول و انسانیت طبیعی است که پول را انتخاب می‌کنیم و دنیای امروز هم سکوت می‌کند که واکنشی بسیار سرد و غیرمنصفانه است؛ بنابراین وقتی این شرایط را با نیم قرن قبل مقایسه می‌کنیم، علی‌رغم همه پیشرفت‌ها باز هم برای جهان و نهاد‌های بین‌المللی عمیقا متاسف هستیم که دستاویز پول، قدرت و ثروت شده‌اند و به مسئولیت‌های مدنی و اجتماعی‌شان عمل نمی‌کنند.
هاشمی با اشاره به دستاورد‌های مجموعه اکتوور خاطرنشان کرد: همه باید در این حوزه کمک کنند. مخصوصا رسانه‌ها که باید به منافع ملی توجه داشته باشند. فکر نکنید که ثروت و دارایی همیشه مذموم است. در اسلام چنین چیزی نیست و این‌ها پیرایه‌هایی است که به دین بسته‌اند. ثروتی که از مسیر مشروع به دست آید، مالیاتش داده و وجوهش پرداخت شود، نه تنها مذموم نیست، بلکه پسندیده است. در عین حال ثروت فقط به پول و فقر و فقط به نداری نیست. آدم‌های ثروتمندی هستند که در واقع فقیرند مانند همین آقای ترامپ؛ فقری که بشریت از آن آسیب می‌بیند، فقر مادی نیست. برخی گمان می‌کنند که دارایی به داشتن پول است، اما همین سلامتی، داشتن خانواده و ... بالاترین ثروت است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه گاهی مطبوعات در مسیر غلطی حرکت می‌کنند، عنوان کرد: این موضوع مانع کار افراد پرتلاشی می‌شود که مجموع آن‌ها می‌تواند کشور را به سعادت برساند؛ بنابراین ما هیچ راهی برای تغییر وضعیت‌مان نداریم، مگر این‌که خودمان بخواهیم و روی پای خودمان بایستیم و دست کسانی را که تلاش می‌کنند، بگیریم.
وی با ابراز نارضایتی از افرادی که تنها به دنبال تولید دارو‌های بایوتکنولوژی و گران و پرسود هستند، گفت: از رئیس سازمان غذا و دارو تقاضا دارم که حتما این موضوع را در ارائه مجوز‌ها مورد توجه قرار دهند و شرکت‌هایی را که به دنبال سود نیستند و در اقلام تولیدی تنوع دارند، مورد حمایت قرار دهد.
وی با اشاره به فصل تدوین بودجه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا به مشکلات صنعت دارو توجه کنند. اگر عرق ملی و مذهبی افرادی که در این حوزه کار می‌کنند، نباشد، کارشان را در صنعت دارو ادامه نمی‌دادند، در این حوزه مشکل نقدینگی جدی است.
وزیر بهداشت با اشاره به نوسانات نرخ ارز، عنوان کرد: تکانه‌های قیمت ارز باعث شده تهیه برخی مواد در صنعت دارو چندین برابر افزایش قیمت داشته باشد. وقتی صنایعی مانند پتروشیمی، چاپ، فولاد و ... ۱۵۰ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کنند، ما نمی‌توانیم مدیریت کنیم.
به گفته وی درحالی‌که نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه گذشته ۲.۶ درصد افزایش داشته است، اما این میزان در حوزه بهداشت و درمان ۱.۷ درصد بوده است. ما شرایط را کنترل کرده‌ایم، اما تا جایی اجازه کنترل داریم که صنعت نخوابد و خدمات آسیب نبیند.
هاشمی ادامه داد: اجازه ورود دارویی را ندهید که خودمان هم از نوع ایرانی‌اش برای خودمان استفاده کنیم. درباره هواپیما، ماشین، دستگاه‌های پزشکی و ... هم همین طور است. اگر توانستیم تولیدات داخلی آن‌ها را برای خود و فرزندان‌مان استفاده کنیم، می‌توانیم جلوی واردات آن‌ها را بگیریم؛ بنابراین اجازه نمی‌دهیم به اسم حمایت از تولید داخل با جان مردم بازی شود. در این زمینه باید هزینه تمام‌شده را در این حوزه درست ببینیم و گرنه دچار کم‌فروشی می‌شویم. یعنی در ماده اولیه یا در محصول نهایی تقلب صورت می‌گیرد.
هاشمی تاکید کرد: فکر می‌کنم فرصت‌های خوبی در صنعت دارو داریم، اما به عنوان یک فرصت مغفول مانده معطل گذاشته شده است و به دنبال حاشیه‌هایی رفته‌ایم که چندان موثر نیستند.
وزیر بهداشت با تاکید بر گسترش رقابت در حوزه دارو، گفت‌: لازم است رقابت در حوزه دارو گسترده شود، اما به شرط این که رقابت‌ها در سطح بازار باشد. یکی از بدبختی‌های ما این است که به جای رقابت در بازار در بالا‌ها رقابت می‌کنیم و دست و پای یکدیگر را می‌گیریم و رانت ایجاد می‌شود. اتفاقا باید به کسانی که در رده‌های بالا هستند، بیشتر سخت گرفت، اما با عدالت؛ بنابراین صنایع دارویی باید در بازار رقابت کنند و کیفیت جنس و قیمت‌شان را به نحوی ساماندهی کنند که بهترین باشند. هاشمی همچنین در حاشیه این برنامه در رابطه با تاثیر و نقش تأسیس کارخانه‌های تولید دارو در سطح کشور در افزایش تولید ملی، صادرات و مقابله با تحریم‌های احتمالی، تصریح کرد: تاسیس کارخانه تولید دارو‌های ضد سرطان را باید به صنعت داروسازی کشور و همچنین به دست اندکاران این مجموعه تبریک گفت، چراکه تولید ۹ قلم داروی ضد سرطان که قبلا به کشور وارد می‌شد، آغاز شده و وارد بازار خواهد شد.
 هاشمی با بیان اینکه افتتاح این کارخانه در راستای تحقق هدف اقتصاد مقاومتی بوده است، تصریح کرد: اطمینان دارم مردم ایران نیز با شنیدن این قبیل اخبار با تمام وجود خرسند شده و افتخار می‌کنند.
وزیر بهداشت گفت: معتقد هستم چنانچه در زمینه تولید داروی داخلی، پشتکار کافی وجود داشته باشد، اشتیاق بازار‌های منطقه نیز بیش از پیش برانگیخته شده و مایل خواهند بود تا از این محصولات بهره‌مند شوند، لذا در این زمینه باید از سوی وزارت امور خارجه و بانک مرکزی همکاری بیشتری صورت گیرد. دانشمندان ایرانی نیز باید سعی کنند، با کسب دانش روز، محصولات با کیفیت، بازار پسند و با قیمت مناسب تولید کرده و وارد بازار کنند.
هاشمی در رابطه با صادرات در حوزه دارو گفت: در مورد صادرات تا جایی که به بازار داخل آسیب وارد نشود، حمایت خواهیم کرد. چنانچه صادرات دارویی به ضرر بازار داخلی تمام شود، این اقدام را انجام نخواهیم داد. برای مثال، درحال حاضر در مورد شیرخشک با تحریم مواجه شده‌ایم و در این زمینه طبیعی است که اقلام صادراتی را بررسی خواهیم کرد، اما در مورد صادرات دارو تاکنون با مشکلی مواجه نشده ایم و تصور می‌شود در آینده نیز با مشکلی روبرو نشویم.
وزیر بهداشت یادآور شد: چنانچه دارو‌های ایرانی بتوانند در سطح بین‌المللی و خارج از مرز‌ها بازار بیشتری پیدا کنند به نفع مردم ایران است، چرا که با بزرگ‌ترین کمپانی‌های بین المللی رقابت داشته و از این جهت کیفیت و قیمت دارو باید در سطح مطلوبی باشد که با بزرگترین غول‌های اقتصادی دارویی در دنیا رقابت کند؛ بنابراین سعی می‌کنیم محدودیتی برای صادرات دارو قائل نشویم به جز در مواردی که قاچاق صورت می‌گیرد که در صورت بروز قاچاق نیز با کمک قوه قضاییه و نیروی انتطامی برخورد‌های شدیدی صورت خواهد گرفت.
 هاشمی در رابطه با خرید راهبردی دارو برای بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها، نیز عنوان کرد: اینکه خرید متمرکز دارو برای بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها توسط وزارت بهداشت یا هیات امنای ارزی صورت نمی‌گیرد، به دلیل ساختار مدیریتی است که به حکم قانون در وزارت بهداشت وجود دارد، چراکه دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها از نظر مالی و اداری مستقل هستند؛ بنابراین به این سمت در حرکت هستیم تا خرید‌ها در قالب استانی شکل بگیرد، البته کار راحتی نیست، چراکه مدعیان بسیاری در سطح بیمارستان‌ها و سطوح میانی مدیریت وجود دارند. اما امیدواریم در این زمینه موفقیت حاصل شود. در کشور ۶۵۰ بیمارستان وجود دارد و چنانچه خرید این مراکز تجمیع شود، قدرت خرید بالا رفته و اقلام مورد نیاز با قیمت و کیفیت بهتری در اختیار آن‌ها قرار گرفته و از طرفی نیز، سیستم توزیع سامان پیدا می‌کند.
وزیر بهداشت در پایان با بیان این که امیدوارم اداره بیمارستان‌ها از تعهد وزارت بهداشت خارج شود و این یکی از آرزو‌های من است، گفت: کار ما اداره بیمارستان نیست و در این زمینه باید شرکت‌هایی وجود داشته باشند تا به عنوان شرکت اقتصادی فعالیت کرده و خدمت ارائه دهند و بیمه‌ها نیز حمایت لازم را انجام دهند و وزارت بهداشت فقط سیاستگذار و ناظر باشد و از بستر بیمارستان‌ها برای آموزش، توسعه، تحقیقات و فناوری در حوزه سلامت، بهداشت و درمان بهره ببریم. انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۸۷۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت با ارجاع گزارش وضع بازار دارو به قوه قضاییه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص دلیل کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی ناشی از استنکاف از اجرای قوانین بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کل کشور با ارسال این موضوع به قوه قضائیه با ۱۳۷ رأی مخالف از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.   سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در توضیح این گزارش، گفت: با استناد به سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغیه رهبر معظم انقلاب و بر اساس تکلیف نمایندگان در بند (س) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با هدف ساماندهی صنعت دارو و محوریت سیاستگذاری جدید در حوزه یارانه دارو برعهده دولت گذاشته بودند طرح دارویار توسط دولت اجرا شد که بر اساس آن از طریف انتقال یارانه دارو از ابتدای زنجیره تامین و توزیع به انتهای آن و تمرکز بر نظام بیمه ای، مدیریت بهینه زنجیره تامین و توزیع به گونه‌ای اجرا شود که در حوزه کمبود‌ها و قیمت اقلام دارویی فشار از روی دوش مردم برداشته شود، اما طی ۲ سال سپری شده از اجرای آن شاهد خارج شدن محسوس زنجیره تامین و توزیع دارو از مدار تنظیم گری بوده ایم و تبعات آن گریبانگیر بیماران و فعالان صنعت دارو شده است.   وی افزود: کمیسیون بهداشت پس از آنکه به دفعات مشکلات موجود، دغدغه مندی ها، الزامات و تکالیف دستگاه‌های مسئول را در قالب برگزاری جلسات نظارتی و با ارائه ۴ گزارش نظارتی به مجلس ارائه کرده بنابراین در حال حاضر با استناد به ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی گزارش نقض یا استنکاف از اجرای قانون توسط مسئولان وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و دستگاه‌های زیرمجموعه آنان و سازمان تامین اجتماعی برای رسیدگی به قوه قضائیه و مراجع ذیصلاح در دستورکار مجلس دارد.   نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس یازدهم، یادآور شد: نزدیک به ۱۵۰ قلم داروی پرمصرف، دارای کمبود و محدودیت جدی بوده و حدود ۶۵ قلم دارو در شرایط کمبود حاد قرار دارد و رفع این مشکل نیازمند برنامه ریزی و کارآمدسازی سامانه‌های موجود و مدیریت دقیق سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی در پیش بینی به موقع نیاز‌های کشور و تخصیص به موقع ارز است، البته عدم نظارت موثر بانک مرکزی به عملکرد بانک‌های عامل در اعطای تسهیلات ریالی برای تامین سرمایه در گردش موردنیاز صنعت دارو و نیز شرکت‌های تراستی در انتقال به موقع ارز به ذینفع نهایی نیز یکی از چالش‌های جدی در حوزه کمبود دارو است.   سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جمع بندی موارد استنکاف از قانون، گفت: در این رابطه شاهد استنکاف و نقض بند پنجم و جزو دوم از سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب در مورد سیاستگذاری و نظارت کارآمد بر تولید و مصرف و واردات دارو و مدیریت بهینه منابع سلامت از طریق نظام بیمه‌ای توسط تمامی ارکان مسئول در دولت با محوریت وزارت بهداشت هستیم و با توجه به اینکه طی ۴ ساله مجلس یازدهم و به ویژه پس از اجرای طرح دارویار انجام تکالیف قانونی دستگاه‌های اجرایی در حوزه ساماندهی وضعیت نظام دارو و درمان کشور به دفعات توسط کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مورد تاکید و مطالبه قرار گرفته، اما متاسفانه کماکان شاهد وضعیت نامناسب این حوزه و تحمیل فشار بر مردم هستیم.

دیگر خبرها

  • بازسازی اورژانس‌ها در اولویت قرار گرفت
  • مخالفت با ارجاع گزارش وضع بازار دارو به قوه قضاییه
  • هشدار درباره تزریق بوتاکس‌های خارجی
  • چه خبر از آیین نامه فروش اینترنتی دارو؟
  • خودکفایی ۲ هزار خانوارتحت حمایت کمیته امداد
  • تمرکز بر رفع نابرابری‌ها و دسترسی به خدمات باکیفیت
  • بی تحرکی، سلامت نوجوانان تیران را تهدید می‌کند
  • کمبود دارو و شیرخشک در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد
  • کاهش رشد جمعیت متوقف شده است/ تولید نان با آرد کامل در بیش از ۱۸۰۰ نانوایی/ بررسی مالیات بر دخانیات در مجلس/ آغاز تزریق واکسن پنوموکوک و روتاویروس در کشور
  • سلامت یکی از حقوق‌های اساسی هر فرد است