Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محمدرضا الهیار قائم مقام رئیس ستاد همایش آیکوپمس ۲۰۱۸ درباره نرم‌افزار پارسی شبیه‌ساز دینامیک دریا (PMO Dynamics) گفت: برای رفع نیاز داخلی و قطع وابستگی به نرم افزارهای خارجی، از سال ۱۳۸۵ تهیه نرم‌ افزار شبیه‌ سازی پارامترهای دریایی و تولید نرم‌ افزار بومی در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه نسخه اولیه نرم‌ افزار شبیه‌ ساز پارسی دینامیک دریا در سال ۱۳۸۹ در نهمین کنفرانس بین‌المللی ICOPMAS رونمایی و به جامعه‌ مهندسی دریایی کشور معرفی شد، افزود: این نرم افزار علاوه بر دریافت تاییدیه شورای عالی انفورماتیک و کسب جایزه آسیایی e-Asia Award ، در پروزه های مهم مطالعاتی در اکثر بنادر کشور به کارگرفته شد و عملکرد و دقت مناسبی را ارائه داده است.

به گفته الهیار ، نسخه دوم این نرم افزار به همراه ۴ ماژول و سامانه مرتبط در سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی رونمایی شد که عبارت اند از: سامانه پارسی پیش بینی مشخصه های دریایی؛ ماژول مانورینگ شناور نرم افزار شبیه ساز پارسی دینامیک دریا؛ افزونه کنترل کیفی داده های مشخصه های دریایی و نرم‌افزار تصمیم ‌یار بارگیری و تردد کشتی.

وی گفت: قابلیت انجام تحلیل‌های جزرومدی و شبیه‌سازی‌ جریان، موج طیفی، دینامیک رسوب و مورفولوژی، قابلیت به کارگیری به عنوان نرم افزار مهندسی پیشرفته در مجامع ملی و بین المللی، ارائه دقیق ترین نتایج مدلسازی در آبهای ایران، بهبود ساختار رابط کاربری، ارتقای عملکرد و سرعت موتور محاسباتی و بازنگری معماری و ارتقای رابط کاربری نرم افزار را از جمله مهم ترین مزیت های این نرم افزار قلمداد می شود.

به گفته الهیار ، هوشمندسازی و استفاده حداکثری از ظرفیت بنادر کشور و ارتقا ایمنی دریانوردی و همچنین محاسبه و پیش‌بینی پارامترهای دریایی در مسیر تردد کشتی ها در سراسر طول کانال های دسترسی بنادر با تکنیک‌های جدید محاسباتی ، از دیگر کارکرد های نرم‌افزار پارسی شبیه‌ساز دینامیک دریا محسوب می شود.

همچنین در این نمایشگاه اطلس مشخصه های دریایی خلیج فارس، حاوی اطلاعات پایه فیزیکی- اقیانوسی در محدوده خلیج فارس رونمایی شد.

سازمان بنادر و دریانوردی برای شناخت جامع و ایجاد بانک جامع مشخصه های دریایی در آبهای کشور ، در دو دهه گذشته فعالیت های گسترده ای از جمله تعریف شبکه اندازه گیری مشخصه های دریایی (‌شبکه بویه های موج نگار،‌ایستگاه های جزر و مد سنجی و تراز سنجی و هواشناسی بندری) و مطالعات پایش و شبیه‌سازی سواحل کشور را تعریف و اجرا کرده است.

با توجه به اهمیت به کارگیری اطلاعات ارزشمند به دست آمده از مطالعات انجام شده و تسهیل دستیابی به اطلاعات کاربردی حاصل از مطالعات دو دهه گذشته، اطلس پارامترهای دریایی در سواحل و آبهای کشور اطلس خلیج فارس تهیه و تدوین شده است.

تهیه و تدوین اطلس مشخصه های دریایی خلیج فارس، حاوی اطلاعات پایه فیزیکی- اقیانوسی در محدوده خلیج فارس بر مبنای اطلاعات تولید شده این سازمان در دو دهه اخیر ، گامی علمی در راستای عرضه نتایج ارزشمند این فعالیت ها در سطح بین المللی و مراکز دریا نوردی و سهولت دستیابی به اطلاعات موردنیاز دانشجویان، اساتید و متخصصان جامعه دریایی کشور قلمداد می شود.

اطلاعات اطلس تمام رنگی خلیج فارس به زبان انگلیسی با تکیه بر ارائه مشخصات بنادر مهم و مشخصه های دریایی و زیست محیطی سواحل خلیج فارس، علاقه مندان را با اقلیم خلیج فارس و تغییرات مکانی و زمانی اکوسیستم های دریایی آشنا می‌کند.

بعضی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در اقدامی هماهنگ نسبت به انتشار اطلسی با همین نام و با نام گذاری جعلی اقدام کرده اند که با توجه به شبکه های اندازه گیری و مطالعات گسترده جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس انتشار این اطلس می تواند به عنوان پاسخ علمی مناسبی به این اقدام باشد و به عنوان سندی علمی در مجامع علمی بین المللی ارایه شود.

اطلس خلیج فارس با سرفصل های اهمیت و اسناد تاریخی خلیج فارس، اقیانوس شناسی و مشخصه های فیزیکی خلیج فارس، معرفی بنادر ایران، جزایر خلیج فارس، معرفی شیلات و آبزی پروری خلیج فارس، معرفی دیرینه شناسی خلیج فارس و معرفی جاذبه های اکو توریسم خلیج فارس تدوین شده است.

در بخش دانشگاهی نیز اسکیمر جمع آوری لکه های نفتی از روی آب دریاها یکی از دستاوردهایی بود که امروز در غرفه دانشگاه علم و صنعت و با حضور وزیر راه و شهرسازی از آن رونمایی شد.

ذاکری رئیس دانشگاه علم وصنعت در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه این اسکیمر با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی و پس از ده سال طی مراحل تحقیق و توسعه ساخته و به مرحله تولید آزمایشی رسیده است ابراز امیدواری کرد: با حمایت صنایع دریایی کشور، هرچه سریعتر این محصول فناورانه به تولید انبوه و صنعتی برسد.
 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: رونمایی علمی و فناورانه علوم دریایی قائم مقام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۸۷۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رزمایش دریایی شناورها، گرامیداشت روز ملی خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، رزمایش دریایی شناور‌ها در ساحل مرجان از ویزه برنامه‌های گرامیداشت روز ملی خلیج فارس در کیش بود.

دیگر خبرها

  • نیروی دریایی امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده
  • نخستین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس‌شناسی
  • اولین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس شناسی
  • نخستین کاوش محققان ایرانی در عمق ۲ هزار متری دریای عمان
  • رزمایش دریایی شناورها، گرامیداشت روز ملی خلیج فارس
  • برگزاری رژه اقتدار دریایی در آبراه راهبردی خورموسی
  • نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است
  • بیگانگان به دنبال فروش سلاح در خلیج فارس هستند
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد
  • رونمایی از ۲۰ محصول جدید استان فارس در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴