Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر،  با اتمام عملیات مرمت، بهسازی و طلاکاری ایوان تاریخی باب القبله حرم مطهر امامین جوادین علیهما السلام در شهر کاظمین، این ایوان باشکوه، طی آئینی با حضور حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات و مسئولان عراقی، در شامگاه سالروز میلاد پر خیر و برکت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق(ع) به روی زائران گشوده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس ستاد بازسازی عتبات در آئین بازگشایی ایوان باب القبله، این طرح را یکی دیگر از نشانه‌های ارادت ایرانیان به خاندان عصمت و طهارت دانست و گفت: با تقویت روابط برادرانه و تعامل دو ملت ایران و عراق، شجره طیبه‌ای رشد کرده که یکی از نتایج آن، بازسازی، توسعه و اقدامات عمرانی حرم‌های مطهر به ویژه در آستان مقدس امامین جوادین علیهماالسلام است.

پلارک افزود: خوشبختانه ثمره این همدلی دو ملت فقط به بازسازی و توسعه حرمهای مطهر محدود نشده و با گسترش در بخشهایی نظیر خدمات بهداشتی، درمانی، عمرانی و برپایی کنگره عظیم اربعین، پیوند روحی دو ملت را بیش از پیش نمایان کرده است.

وی ادامه داد: در این طرح که عملیات ساخت خشت‌های مسی آن از ابتدای سال ۹۴  آغاز شد، تعداد ۷۵۰۰ خشت مسی در ابعاد مختلف با مساحت تقریبی ۲۳۰مترمربع، مرمت و نوسازی شده است.

پلارک گفت: در عملیات مطلاکاری، طلای اهدایی حرم مطهر، به قطر تقریبی ۱۰ تا ۱۲ میکرون بر روی خشت‌های مسی، آبکاری شده و در نهایت با مشارکت هنرمندان و دست اندرکار متخصص امر؛ در یک سال گذشته جایگذاری شد تا ایوان مطهر ترمیم و تکمیل شود.

براساس این گزاش، ایوان تاریخی باب القبله که میراث ارزشمندی از هنر و معماری ایرانی و اسلامی است، در قسمت جنوبی صحن حرم مطهر امامین جوادین (ع) قرار داد.

این ایوان تاریخی در دوره قاجار و در زمان معتمد الدوله (حدود سال١٢۵۵ هجری قمری) با خشت‌های ساده طلا و مقرنس به‌صورت نیمه طلا کاری و آئینه‌کاری بود.

تولیت حرم مطهر امامین جوادین علیهما السلام با توجه به آسیب‌هایی که به نمای ایوان باب القبله وارد شده بود، درخواست بازسازی، مرمت و طلاکاری آن را ارائه کرد.

متخصصان ستاد بازسازی عتبات عالیات در پاسخ به این درخواست تولیت حرم، از هنرهای معماری ایرانی و اسلامی شامل گره چینی، رسمی بندی، مقرنس، مینا کاری، خطاطی، قلمزنی نقوش اسلیمی و ختایی و طلاکاری استفاده کردند که زیبایی خاصی به ایوان بخشیده است.

کد خبر 4468707

منبع: مهر

کلیدواژه: حسن پلارک ستاد بازسازی عتبات عالیات کاظمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۸۸۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان بازگشایی سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن برای متقاضیان بندرعباسی

شماری از شهروندان بندرعباسی از بسته بودن سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن گلایه دارند و خواستار اعلام زمان بازگشایی سامانه شدند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان در این خصوص گفت: سامانه به محض تعیین تکلیف متقاضیانی که پیش از این نام نویسی کرده اند برای ثبت نام مجدد در دسترس قرار می‌گیرد.

سعید حاجبی افزود: طی مدت سه سال فراهم بودن امکان ثبت نام در سامانه ۸۰ هزار نفر در بندرعباس نام نویسی کرده اند که تاکنون پالایش ۶۰ هزار نفر انجام شده است.

وی گفت: مبلغ آورده برای متقاضیان تغییر نکرده و ۴۰ میلیون تومان است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان افزود: قیمت تمام شده برای هر واحد براساس تاریخ روز است.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • بازگشایی گذرگاه بیت حانون در شمال غزه پس از هفت ماه
  • ضرورت همراهی اوقاف برای بازگشایی دروازه ری در قم
  • کمک ۴ میلیاردی مردم لرستان برای بازسازی عتبات‌عالیات
  • بازگشایی گردنه پیچ‌بن در الموت+ فیلم
  • بازگشایی جاده سه هزار تنکابن پس از ۵ ماه (فیلم)
  • بازگشایی راه ارتباطی مازندران به قزوین
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • زمان بازگشایی سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن برای متقاضیان بندرعباسی
  • این جاده‌های ایران در بهار هم برفی هستند