Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-02@22:09:04 GMT

آبگوشت قنبید و لاله‌گردانی حرم قم ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۸۹۰۱۱

به گزارش پارس نیوز، 

صنایع دستی و گردشگری استان قم، حمید یزدانی- مدیرکل میراث فرهنگی این استان- با اعلام این خبر گفت: در کمیته تخصصی ثبت میراث فرهنگی ناملموس که در اداره کل ثبت آثار برگزار شد، نحوه طبخ آبگوشت قنبید، نحوه طبخ قنبید پلو، نحوه پخت غذای سنگک، آیین لاله گردانی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مهارت هنر تذهیب و همچنین مهارت اجرای طاق قمی پوش در استان قم، با نظر موافق داوران و متخصصان به ثبت رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی قم ادامه داد: آبگوشت قنبید از غذاهای بومی و سنتی استان قم بوده و سابقه بسیار طولانی دارد و قدیمی‌ترین سندی که تا کنون یافت شده و در آن به این غذا اشاره شد مربوط به دوره قاجار است که این غذا در بین مردم قم معمول بوده است.

او گفت: قنبید پلو نیز از غذاهای بومی و سنتی استان قم است که نحوه پخت آن سابقه بسیار طولانی دارد و از آنجایی که غذاهای سنتی جزئی از فرهنگ هر ملت است طبخ و عرضه این غذاهایی سنتی می‌تواند باعث جلب و جذب گردشگران را فراهم کند.

حمید یزدانی با بیان اینکه نحوه پخت غذای سنگک نیز ازجمله پرونده‌هایی بود که در فهرست میراث ملی ثبت شد، افزود: غذای سنگک را نباید با نان سنگک اشتباه گرفت اما این خوراکی نیز مانند نان سنگک در صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه خوراکی سنگک از حبوباتی بنام بلبلی یا سنگک تهیه می‌شود گفت: سنگک تقریباً شبیه عدسی است و تنها خوراکی است که پخت آن با مشقت‌های فراوان فقط در قم انجام می‌شود و در کل کشور بی نظیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم گفت: مراسم لاله گردانی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) از جمله مراسم زیبا و دیدنی است. این مراسم مخصوص خادمان حرم است که هنگام تغییر کشیک انجام می‌شود.

او افزود: هنر تذهیب در شهر قم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از آنجایی که این هنر در استان قم از قدمت چند صد ساله برخوردار است ثبت آن در فهرست آثار ملی ضروری به نظر می رسید تا بیشتر از گذشته در زیر چتر حمایت میراث فرهنگی قرار گیرد.

حمید یزدانی گفت: مهارت اجرای طاق قمی پوش نیز به عنوان شیوه‌ای ابداعی از عناصر معماری سنتی ایرانی است که در گذشته در قم ابداع شده است، در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسید، چرا که با تغییر الگوی معماری از سنتی به نوین، استفاده از شیوه «طاق قمی پوش» در معرض فراموشی قرار گرفته و محدود به بازسازی خانه‌های تاریخی شده است. حفظ و احیاء این شیوه آن را از خطر فراموشی حفظ می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: دستی و گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی میراث فرهنگی حرم مطهر قم استان قم صبحانه حضرت فاطمه معماری استان قم حرم مطهر صنایع دستی و گردشگری قم معماری پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۸۹۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) روش متفاوت روستاییان هندی برای طبخ آبگوشت زغالی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: فرادید

دیگر خبرها

  • (ویدیو) روش متفاوت روستاییان هندی برای طبخ آبگوشت زغالی
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • چهار هزار میلیارد ریال صرف احداث طرح های جمع آوری آبهای سطحی و ساماندهی آبگرفتگی معابر کرج شده است.
  • چالشی به نام بازار گردانی
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان