بحث و بررسی تفاوتهای کافر و مشرک از نظر قرآن کریم
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۸۹۰۱۶
«کفر» در لغت به معنای پوشاندن شیء است. شب را کافر میگویند به خاطر آن است که اشخاص را میپوشاند و به زارع کافر گفته میشود به خاطر ان است که تخم را در زمین میپوشاند. واژه «کفر» در انکار دین و واژه «کفران» [۱]در انکار نعمت به کار میرود. همچنین کفر به معنای برائت و بیزاری نیز آمده است. (عنکبوت، آیة ۲۵)
«کفر» در شریعت به معنای، انکار آن چه خدا معرفت آن را واجب کرده میباشد، از قبیل: وحدانیت، عدل الهی، پیامبر و هر کس آن پیامبران آورده اند را انکار کند، کافر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به عبارت دیگر، کافر کسی است که اصول یا ضروریات دین را انکار کند. بعضی از مشتقات «کفر» عبارتند: [۲]«کفر» برای کسانی استعمال میشود که در کفران نعمت مبالغه میکنند، یعنی بسیار ناسپاس هستند. «اِنّه لَیَؤُس کفور» [۳]و کفور در قرآن ۱۲ بار آمده است.
«کفور» مصدر و به معنی انکار دین و نعمت آمده است و ۳ بار در قرآن آمده است. «فابی اکثر الناس الّا کَفوُراً». [۴]«کَفّار» مبالغه کافر هم در کفر دین و هم نعمت آمده است. [۵]«کُفّار» جمع کافر است و استعمال آن بیشتر در انکار دین است و ۲۱ دفعه در قرآن بیان شده است. [۶]«کَفّاره» آن است که گناه را با حسن وجه میپوشاند و جبران میکند «ذلک کفارة ایمانکم» [۷]، آن کفاره قسمهای شماست.
«کوافر» جمع «کافره» به زنان کافر اطلاق میشود و فقط یک بار در قرآن آمده است. «و لاتُمسِکوُا بِعِصَمِ الکوافر [۸]؛ نکاح زنان کافر را نگاه ندارید».
در این جا سوالی مطرح است که آیا قرآن واژه «کافر» را در حق کسانی که از روی عناد و عمد، حق را پرده پوشی کرده اند استعمال کرده یا از روی جهل و نادانی حق را پوشاندند به کار برده است؟ با بررسی در آیاتی که مشتقات «کفر» در آن آمده است روشن میشود که لفظ «کافر» شامل حق پوسی از روی عناد و عمد و هم از روی جهل و نادانی میشود: «انّ الذین کفروا سواءٌ علیهم أَأَنذرتهُم اَم لَم تٌنذِرهُم لا یُؤمنون» [۹]. به آنهایکسانی که کافرشدند چه انذار کنی و چه نکنی برای آنها مساوی است و ایمان نمیآورند.» آیه به صراحت بیان میکند که کفر آنها از روی عناد و لجاجت است: «و جحَدوُا بها و استیقَنَتها انفُسهُم [۱۰]؛ کفار این نشانهها را انکار میکنند در حالی که از باطن به آن یقین دارند.».
اما در مسئله عذاب اخروی کفار جاهل در حکم مستضعفان فکری هستند، و آیات عذاب شامل حال کسانی است که از روی علم و لجاجت به حق تسلیم نشده و ایمان نیاوردند و قرآن نیز بعد از «کفروا» «کذّبوا» [۱۱]و «صدّوا عن سبیل الله» [۱۲]را بیان کرده نشان میدهد که پیامبری بوده و آن را تکذیب کرده اند و مانع پیشرفت دین شده اند در این جا عذاب اخروی محرز است.
«کُفّار» جمع کافر است و استعمال آن بیشتر در انکار دین است
شرک
«شرک» و شرکت و مشارکت به معنای شریک شدن است: «و لم تکن له شریکٌ فی المُلک.» [۱۳]. در حکومت و تدبیر عالم شریکی نداشته است و «شرک» اسم است، یعنی عمل شرک و به معنی شریک و نصیب آمده است. «ام لهم شرک فی السموات…» [۱۴]؛ و مشرک کسی است که برای خدا شریک قرار بدهد و چنین شخصی قابل آمرزش نیست مگر آنکه در دنیا توبه کند: «ان الله لایَغفِر اَن یُشرَک به [۱۵]؛ کسانی که به خدا شرک میورزند خداوند آنها را نمیبخشد».
اقسام شرک:
۱. شرک در خلقت: مانند: عقیده ایرانیان قدیم که خیرات را از یزدان و شرور را از اهریمن میدانسته اند. «وَ جَعَلُو اللهِ شرکاءَ الجنّ» [۱۶]. برای خدا شرکایی از جن قرار داده اند»
۲. شرک در تدبیر عام: گروهی هستند که معتقدند برای هر یک از انواع عام به یک تدبیر کننده وجود دارد. مانند: اعتقاد به خدای دریا، خدای صحرا و … در سورة شعراء آیة ۲۷، آمده است:، چون موسی خدا را رب العالمین خواند فرعون گفت: او دیوانه است.
۳. شرک در عبادت: و آن اینکه خدا را عبادت نمیکردند، بلکه بتها، آفتاب، ماه، دریا، حتی اشخاص را و … پرستش میکردند. در حالی که جز خدا خالقی نیست و او خالق و آفریننده تمام اشیاء است: «و خلق کلّ شیء و هو بکل شیء علیم» [۱۷].
لازم به ذکر است: مشرکان معتقد به خدا هستند و میدانند که خداوند همه چیز را خلق کرده است، اما شرکایی برای خدا درست کردند، تا اینکه شفیع آنها قرار بگیرند. [۱۸]حاصل سخن اینکه؛ کافر به کسی گفته میشود: میداند این جهان دارای خالقی همانند خدا است، ولی از روی عناد و عمد پرده پوشی میکند و منکر میشوند و دارای اقسامی نیز است. اما مشرک: برای این جهان خالقی را همچون خدا میپذیرد، اما شرکایی برای خدا از جهت عبادت، تدبیر و … قرار میدهد. منبع: ناز وب
منبع: پارسینه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۸۹۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نوزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در کاشمر
دریافت 21 MB
تصویربردار: حسین دباغ
کد خبر 6095580