Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-04@09:01:09 GMT

کارنامه پرفراز و نشیب کمال‌الملک سینمای ایران

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۹۱۲۶۶

کارنامه پرفراز و نشیب کمال‌الملک سینمای ایران

رکنا: حضور مستمر در حرفه بازیگری از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است. استمرار می‌تواند بخشی از اعتبار حرفه‌ای یک بازیگر باشد، از سویی می‌تواند تعداد آثار متوسط یا ضعیف کارنامه او را بیشتر کند.

جمشید مشایخی که بیش از پنجاه سال مقابل دوربین سینما Cinema و تلویزیون بوده و سال‌ها روی صحنه تئاتر رفته مصداق این استمرار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او، محمدعلی کشاورز و علی نصیریان مانند عزت‌الله انتظامی از تئاتر به سینما آمدند، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بواسطه اعتبار تئاتری‌شان در آثاری مقابل دوربین رفتند که وجهه هنری بالاتری داشتند و از سینمای عامه‌پسند فاصله داشتند. پس از انقلاب، به‌دلیل حذف ستاره‌های سینمای دوران گذشته، این نسل فرصت بیشتری برای دیده شدن یافتند و در دهه 60 و 70 و در غیبت ستاره‌های جوانان پرکار بودند. مشایخی برخلاف انتظامی و نصیریان تن به این پرکاری داد و از فرصت استفاده کرد. به همین دلیل در آثاری مقابل دوربین رفت که‌ شأن و جایگاه قبلی او را تا اندازه‌ای مخدوش کرد. با این همه و اگر منصف باشیم، مشایخی بازیگری است با نقش‌هایی ماندگار و کارنامه‌ای پر فراز و نشیب. بازیگری که از این حرفه ارتزاق کرده و چاره‌ای نداشته تا پیشنهادهایی را بپذیرد که کیفیت یکسانی نداشته‌اند. معمولاً زیر سایه انتظامی قرار گرفته و گاه به او بی‌مهری شده. با این همه تلاش کرده به‌عنوان یک بازیگر، حاصل کارش از حد متوسط پایین‌تر نیاید. حتی زمانی که در سریال‌های درجه سه بازی کرده یا مقابل دوربین کارگردان‌های تجاری ساز بوده است.

مشایخی پیش از آنکه سالخورده شود با سیمایی مردانه و باوقار، نقش‌هایی متنوع بازی کرد. در «شازده احتجاب» خشونت و سلطه‌جویی را به تصویر کشید و در «سوته‌دلان» تصویری آرمانگرایانه از عشق و هجران ارائه داد. بهترین بخش کارنامه‌اش مربوط به همکاری‌های مستمر و مشترک با زنده‌یاد علی حاتمی است. گویا حاتمی وجوه مختلف چهره و توانایی بازیگری او را می‌دید و هر بار بخشی از آن را متبلور می‌کرد. برای بازی در نقش «کمال الملک» هیچ بازیگری مناسب‌تر از مشایخی نبود که اقتدار، هنر Art و وقار را در حرکات و آرامش چهره‌اش عیان کند. در عین حال برای بازی در نقش رضا خوشنویس سریال «هزاردستان» که در زندگی پرفراز و نشیبش از آرمانگرایی تا ناامیدی را طی کرده بود، هیچ بازیگری به اندازه مشایخی نمی‌توانست موفق باشد. پس از پیروزی انقلاب، مشایخی خیلی زود به بازی در نقش پدر و پدربزرگ‌ عادت کرد. حضورش در «پدربزرگ» ملودرام پربیننده مجید قاری زاده در دهه 60 به این تصویر کلیشه‌ای دامن زد و زمینه‌ای فراهم کرد تا مشایخی در انبوهی از ملودرام‌های این سال‌ها و یک دهه بعد در نقش‌های مکمل و در قالب پدر و پدربزرگ دیده شود. نقش‌هایی که بسیاری از آنها به یاد نمانده‌اند و در دل تاریخ به فراموشی سپرده شده‌اند.

بازی در «روز واقعه» (شهرام اسدی) پس از سال‌ها یکی از نقاط مثبت کارنامه مشایخی بود که برای نخستین بار در یک پروژه تاریخی مذهبی مقابل دوربین می‌رفت. در سال 1380 او در «خانه‌ای روی آب» با بهمن فرمان‌آرا همکاری کرد و در نقشی مکمل قدرت بازیگری‌اش را نشان داد. آن هم در فیلمی که شخصیت‌های اصلی‌اش بازیگران دیگری بودند. او هنوز با مهارت و تسلط دیالوگ می‌گفت و قدرت جذب مخاطب را داشت. «یک بوس کوچولو» فیلم بعدی فرمان‌آرا یک اتفاق مبارک دیگر برای مشایخی رقم زد. او فرصت این را داشت که در نقشی بلندتر مقابل دوربین باشد، در فیلمی که جامعه روشنفکری را نقد و مشکلات این قشر در ارتباط با جامعه را بیان می‌کرد.

جمشید مشایخی با همه امتیازها و نقاط ضعفش بخشی از تاریخ سینمای ایران است. حتی اگر امروز از دوران اوج فاصله داشته باشد و بعضی از اظهارنظرها و واکنش‌هایش را نپسندیم نمی‌توانیم بازی‌های خوبش را در تعدادی از بهترین‌های سینمای ایران فراموش کنیم. خان دایی در «قیصر»، شازده در «شازده احتجاب»، رضا خوشنویس در «هزاردستان» و...اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

محدثه واعظی‌پور

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

ایلناز با محمود همخوابی کرد تا ازدواج کنند! / آبروی دختر ترکمن رفت و او ... تجاوز مرد به زن غریبه جلوی چشمان زنش! / مهیار من را عذاب می داد! + جزییات زیباترین زن دنیا از نظر رییس جمهور هیز کیست؟!+عکس ناهید در زندان بود که شوهرش به خواستگاری دختران پولدار رفت! هومن خان آمپول زن به دختران جوان تجاوز می کرد +عکس زنم جمیله در چشمانم زل زد و گفت با پسر عمویش عشق بازی می کند ! گفتگو اختصاصی با خشن‌ترین کیف قاپ پایتخت / او زن تهرانی را به کما برد + فیلم و عکس رفتار زشت خانم دکتر دندانپزشک تهرانی با دختری به نام رعنا مریم و عباس 5 سال شب و روز گره زدند تا عروس و داماد شوند + عکس همخوابی کثیف زن جوان تهرانی با دوست صمیمی شوهرش / فریدون خیلی به من محبت می کرد! مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا عقیم شدن یک مرد توسط 4 هم سلولی در زندان+عکس این مرد کتک خور سینمای ایران است + گفتگو و عکس آخرین تعداد مصدومان زلزله کرمانشاه +فیلم شیوه جدید ازدواج زن و شوهر ایرانی / سفره عقد روی قله کوه

منبع: رکنا

کلیدواژه: سینما Cinema تلویزیون هنر Art سریال فیلم جمشید مشایخی سینما و تلویزیون سینمای ایران بازیگر مبارک عکس فیلم تجاوز ایران زندگی ازدواج مرد قتل زن ساعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۹۱۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوخی جالب مولر با چوامنی در میکسدزون

بازیکن آلمانی تیم فوتبال بایرن مونیخ با هافبک فرانسوی رئالی‌ها شوخی جالبی انجام داد که مورد توجه اهالی فضای مجازی قرار گرفت. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بازی شب گذشته (سه‌شنبه) تیم‌های فوتبال بایرن مونیخ و رئال مادرید در آلمان در دور رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا با یک حاشیه جالب همراه شد.

یکی از بازیکنانی که در پایان این بازی در میکسدزون با خبرنگاران مصاحبه کرد، توماس مولر بود که گفت‌و‌گوی کوتاهش توجه اهالی فضای مجازی را جلب کرد. پس از آنکه خبرنگار شبکه CBS از ستاره باسابقه بایرن مونیخ ( کسی که یکصدوپنجاهمین بازی‌ خود در لیگ قهرمانان را انجام داد) پرسید؛ آیا احساس پیر بودن نمی‌کند، اورلین چوامنی، هافبک رئال مادرید از راه رسید و گفت‌و‌گوی آنها را متوقف کرد.

رئال مادرید کامبک بایرن مونیخ را نافرجام گذاشت

 

این اتفاق با واکنش طنز‌آمیز مولر همراه شد و او پس از خندیدن و چشمک زدن به چوامنی، گفت؛ «فکر می‌کنم که چوامنی دارد گوش می‌کند که ببیند ما در بازی بعدی از چه تاکتیکی استفاده خواهیم کرد.»

چوامنی پس از شنیدن حرف‌های مولر جلوی دوربین رفت و با او دست داد و رو به دوربین لبخند زد.

مولرو یارانش هفته آینده در صورتی که در برنابئو موفق به شکست رئال مادرید شوند، جواز صعود به فینال را کسب خواهند کرد که این پنجمین حضور ستاره آلمانی در فینال لیگ قهرمانان خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مست عشق : روایتی متفاوت از عشق با حضور ستارگان دو کشور (+عکس)
  • آیا فرشتگان می توانند کاری غیر از عبادت را در پیش گیرند؟
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • «فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • علی‌اکبر طوفان‌پناه به کما رفت
  • شوخی جالب مولر با چوامنی در میکسدزون
  • بازیگر قدیمی سینما به کما رفت
  • نگاهی به سینمای کارگری ایران به مناسبت روز کارگر
  • ۵ معلم از ۵ دهه؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران