Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-05-07@08:29:53 GMT

احتمال دلار 10 هزار تومانی وجود دارد

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۹۲۴۵۷

به‌رغم کاهش قیمت نفت در بازار‌های جهانی و مطابق آن جهش قیمت جهانی طلا، اما در داخل کشور همانطور که پیش‌بینی می‌شد، روند کاهش قیمت ارز و طلا ادامه یافت و به نظر می‌رسد این هفته رکوردی جدید در کاهش قیمت ارز به ثبت برسد.

به گزارش شریان نیوز،

    جعفر تکبیری به‌رغم کاهش قیمت نفت در بازار‌های جهانی و مطابق آن جهش قیمت جهانی طلا، اما در داخل کشور همانطور که پیش‌بینی می‌شد، روند کاهش قیمت ارز و طلا ادامه یافت و به نظر می‌رسد این هفته رکوردی جدید در کاهش قیمت ارز به ثبت برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، هفته گذشته قیمت دلار در حالی به کانال ۱۱ هزار تومان وارد شد که دلالان ارزی در این خصوص احساس خطر کردند و با وارد کردن سرمایه ریالی خود به بازار و انجام خرید‌های گسترده، بار دیگر تقاضا را بالا بردند و نگذاشتند سقوط قیمت دلار همچنان ادامه پیدا کند.
این هفته نیز به نظرمی‌رسد اتفاقی مشابه آنچه هفته گذشته روی داد بیفتد؛ چراکه دلالان در یک توافق نانوشته ۱۲ هزار تومان را عدد مقاومت در بازار ارز قرار داده‌اند و افت قیمت دلار از این رقم باعث به صدا درآمدن زنگ هشدار برای آن‌ها شود و بار دیگر ورود سرمایه ریالی آنان برای خرید ارز، سد راه کاهش بیشتر قیمت ارز شود.
در همین حال بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به آنکه اتفاق خاصی در بازار نیفتاده و ثبات همچنان بر بازار‌های کشور حاکم است، رشد قیمت دلار هیچ توجیه اقتصادی ندارد. همچنین نکته مهم دیگر این است که بانک مرکزی که نقش بازارساز را ایفا می‌کند، در شرایط ثبات فعلی بازار توان آن را دارد که به رغم احتمال مقابله دلالان، بار دیگر قیمت را به کانال ۱۱ هزار تومانی ببرد و دلار را در این قیمت تثبیت کند، اما نیاز است که ارز بیشتری را برای مقابله با دسیسه دلالان به بازار تزریق کند.
نکته مهم این اتفاق آنجاست که اگر بانک مرکزی گام مثبتی برای ادامه ثبات بازار در کانال ۱۱ هزارتومان بردارد و دامنه نوسان قیمت‌ها طی هفته‌های آتی را محدودتر کند، امکان خروج نوسان‌گیران از بازار بیشتر خواهد شد و در کنار این احتمال زیادی دارد که دارندگان ارز‌های خانگی، ارز‌های دپو شده خود را برای کمتر شدن ضرر به بازار عرضه کنند که در این صورت کار بانک مرکزی راحت‌تر از هر زمان دیگری خواهد شد و مدیریت بازار برای کاهش قیمت‌ها با هزینه کمتری صورت خواهد گرفت. اگرچه هم اکنون بسیاری از صرافان در میدان فردوسی بر این باور هستند که قیمت ۱۲۳۰۰ تومانی دلار هم توانسته کار خود را به درستی انجام دهد و باعث شده که ارز‌های دپو شده به بازار بازگردد.
اما اخبار خوشبینانه دیگری نیز از بازار ارز شنیده می‌شود که برخی فعالان بازار ارز، از سیاستگذاری‌های بانک مرکزی برای رسیدن نرخ به قیمت‌های تک‌رقمی و زیر ۱۰ هزار تومان خبر می‌دهند و بر این باورند که بانک مرکزی مجموعه تدابیری را به کار بسته است تا بتواند نرخ را به حدود ۹ تا ۱۰ هزار تومان برساند. البته برخی دیگر نیز از ورود قیمت دلار به کانال زیر ۸ هزار تومان خبر می‌دهند که به نظر می‌رسد نسبت به گزینه اول، احتمال کمتری دارد.
کاهش فاصله دلار نیمایی با آزاد
در همین حال روز گذشته خبرگزاری مهر گزارش کرد که روند روز‌های گذشته بازار آزاد ارز و البته نرخ‌های ثبت شده در سامانه نیما حکایت از کاهش فاصله دلار نیمایی با بازار آزاد دارد. به خصوص اینکه در روز‌های پایانی هفته گذشته و البته روز شنبه که بین تعطیلی بود، کاهش محسوس نرخ دلار در بازار آزاد رقم خورد؛ اگرچه نرخ در نیما اندکی نوسان رو به بالا داشت.
بر این اساس، بسیاری از فعالان اقتصادی، دخالت سیاستگذار ارزی در سامانه نیما را علت اصلی کاهش نرخ دلار در سامانه نیما می‌دانند، اما بانک مرکزی معتقد است که باید نرخ در سامانه نیما کنترل شده باشد تا بتوان در بازار آزاد نیز نرخ را کنترل شده‌تر پیش برد، اما اکنون بسیاری از عرضه‌کنندگان ارز در سامانه نیما می‌گویند که اگرچه هنوز هم بانک مرکزی در نرخ نیما به صورت غیرمستقیم دخالت می‌کند، اما نرخ رو به تعادل گذاشته و اندکی تعدیل شده‌است.
البته فاصله نرخ دلار در سامانه نیما با بازار آزاد هنوز هم انگیزه‌ای برای برخی صادرکنندگان در عدم عرضه ارز حاصل از صادرات خود به سامانه نیما باشد، اما به هر حال نزدیکی این دو نرخ می‌تواند شرایط بهتری را رقم بزند.
البته بانک مرکزی معتقد است که در سامانه نیما، محدودیت قیمتی برای ارز صادرکنندگان تعیین نشده‌است، ولی باید منتظر ماند و دید که کاهش فاصله نرخ دلار نیمایی با بازار آزاد، آیا در روز‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت یا نه.

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۹۲۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، روند شاخص ارزی در تعطیلات هفته قبل برخلاف گذشته کاهشی بود. به‌طور معمول در روزهای تعطیل و نیمه‌تعطیل فعالان افزایشی با استفاده از عمق کم معاملات اقدام به رشد نرخ ارز می‌کنند، اما در چند روز گذشته این اتفاق رخ نداد و نرخ فردایی دلار کاهشی ثبت شد. همچنین در روزهای اخیر انتشار یک خبر جدید از سوی سازمان امور مالیاتی نیز احتمال بازگشت رونق به بازار طلا را افزایش داد.

بیشتر بخوانید: قیمت طلا، سکه و دلار پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

روند معاملات فردایی دلار در بازار تعطیل روز شنبه کاهشی بود. به عقیده برخی از کارشناسان میل بازار ارز غیررسمی به افت قیمت است. پس از تخلیه هیجانات و ریسک‌های سیاسی بازار در هفته‌های اخیر نرخ ارز غیررسمی دچار یک افت قیمت چشمگیر شد. به‌طور مثال قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که برای ساعاتی در کانال ۷۰ هزار تومانی قیمت خورده بود تا رقم ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافت. این افت قیمت چشمگیر سبب شد برخی از فعالان ارقام پایین‌تر را نقطه ورود مناسب جهت خرید دارایی تلقی کنند و در نتیجه یک تقاضای جدید وارد بازار شد. پس از ورود تقاضای مذکور شاخص‌های ارزی دچار اصلاح نرخ شدند و قیمت دلار آزاد مجددا به کانال ۶۲ هزار تومانی بازگشت. اما مشاهدات به عمل آمده از روند معاملات این ارز گویای آن است که نرخ به سطوح قیمتی پایین‌تر میل می‌کند. عمدتا در روزهای تعطیل، معامله‌گران خرد با استفاده از غیبت معامله‌گران کلان اقدام به رشد نرخ در بازار فردایی می‌کنند. اما این در حالی است که در روز شنبه نه تنها این اتفاق صورت نگرفت، بلکه نرخ‌های فردایی از آخرین نرخ نقدی هفته گذشته نیز پایین‌تر ثبت شد. به عقیده برخی از تحلیلگران کاهش ریسک‌های سیاسی در کنار وجود سیگنال‌هایی از بهبود شرایط منطقه سبب شده تا چشم‌انداز نرخ ارز برای برخی از فعالان بازار با ثبات یا کاهشی باشد. گفتنی است که هر برگ اسکناس دلار در بازار غیررسمی روز پنج‌شنبه با حدود ۱۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم ۶۱ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. این در حالی است که نرخ ارز مذکور در بازار فردایی روز شنبه در بازه قیمتی ۶۱هزار تا ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شد.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر: 1229468 برچسب‌ها دلار

دیگر خبرها

  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • رقابت منفی دلار نیما و بازار آزاد
  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز
  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز/ قیمت‌ها ریزشی شد
  • دلار باز هم نزولی شد
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ ریزش شدید قیمت‌ها در بازار
  • منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • پیش بینی قیمت دلار ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / خواب کاهش دلار تعبیر می‌شود؟