Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@22:12:23 GMT

دولتخانه صفوی در قزوین به «سایت موزه» تبدیل می شود

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۹۳۴۲۴

دولتخانه صفوی در قزوین به «سایت موزه» تبدیل می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی حضرتی در این باره اظهارداشت: مجموعه باغ صفوی شامل باغ سعادت آباد، باغ فرهنگی قزوین، دولتخانه صفوی یا ارگ طهماسبی مربوط به دوره صفوی و دوره قاجار است و در قزوین، مابین خیابان هلال احمر و پیغمبریه، سبزه میدان و خیابان سپه واقع شده ‌است.

وی بیان کرد: مجموعه باغ صفوی با بیش از ۶ هکتار وسعت، از سردر عالی‌قاپو در شمال و ابتدای خیابان سپه قزوین آغاز شده و در انتها به محوطه کاخ چهل‌ ستون قزوین متصل می شود و در طول مسیر خود با گذشتن از چندین حیاط و محوطه باز، می‌توانید آثار و بقایای به ‌جای مانده از دوره‌های مختلف صفوی، افشاریه، زندیه و قاجاریه را یکجا مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضرتی تصریح کرد: شهر قزوین در عصر صفویان، به علت قرارگرفتن بر سر راه جاده ابریشم و شرایط جغرافیایی و سیاسی آن زمان، حایز اهمیت شد به همین دلیل، توانست تا مدتی عنوان پایتختی صفویان را نصیب خود کند و انتقال پایتخت از تبریز به قزوین باعث شد تابناها و عمارت هایی باشکوه و در شان پایتختی آن، در این شهر بنا شود که از جمله این عمارت ها و بناها، باغ صفوی که مجموعه‌ای از چند بناست از اهمیت ویژه برخوردار است.

وی گفت: به‌طور کلی این مجموعه از چند بنا تشکیل شده که اکثراً تخریب شده‌اند و تعدادی از آن‌ها در حال حاضر در دست مرمت هستند و محدوده اصلی باغ دارای ۷ در وروردی بوده که فقط یک در از آن‌ها به نام سردر عالی قاپو باقی‌مانده است.

حضرتی اضافه کرد: محل دقیق باغ را به علت تخریب و ساخت و سازهای اطراف نمی‌توان تعیین کرد اما در حال حاضر، محوطه محصور خیابان های هلال احمر و پیغمبریه را باغ صفوی می‌نامند.

وی اظهارداشت: میراث فرهنگی در صدد است بناهایی را که به حریم باغ تجاوز کرده‌و باعث تخریب و نابودی تدریجی این مجموعه شده‌اند، خریداری کرده و این مجموعه را بازسازی کند که در حال حاضر مدرسه‌هایی که بین عمارت پهلوی و گراند هتل (دو بنا از این باغ) واقع شده‌اند خریداری شده‌ است.

حضرتی گفت: دولتخانه صفوی بزرگترین سایت مطالعات باستان شناسی در دل بافت تاریخی قزوین است که فصل اول پژوهش‌های باستان‌ شناسی این مجموعه تاریخی با هدف خواناسازی سازه‌های معماری و شناسایی اجزاء و عناصر تشکیل دهنده این مجموعه به پایان رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین یادآورشد: مجموعه نفیس و باشکوه دولتخانه صفوی یادگار تخت گاهی حکومت صفویه در قزوین است که در دل بافت تاریخی این شهر واقع شده و به دلیل وجود آثار ارزشمندی چون سردر عالی قاپو، کاخ موزه چهلستون، گرند هتل، مدرسه امید، مرکز اسناد، کتابخانه که در این مجموعه مستقر شده، از برجسته ترین آثار تاریخی استان به شمار می‌رود.

حضرتی با تاکید بر ضرورت انجام فعالیت‌های تخصصی باستان‌شناسی پیش از اجرای طرح ساماندهی و احیای مجموعه دولتخانه اظهار داشت: دولتخانه صفوی به لحاظ پیشینه تاریخی، اهمیت معماری و نوع تزئیناتی که در آن به کار رفته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و پیش از هرگونه اقدام برای ساماندهی و احیای این مجموعه عظیم تاریخی باید پژوهش‌های باستان‌شناسی برای تجسم فضایی محوطه برای عموم مردم انجام شود و تعیین محور اصلی باغ‌ها و عمارت‌های معروف آن نیز بنابر اسناد و اطلاعات باستان‌شناختی به دست آمده درکاوشها صورت گیرد.

وی در خصوص پژوهش‌های باستان‌شناسی در دولتخانه صفوی افزود: فصل اول پژوهش‌های باستان‌شناسی و گمانه‌ زنی در مجموعه تاریخی دولتخانه صفوی با هدف خوانا سازی سازه‌های معماری و لایه‌های زمانی و شناسایی اجزاء و عناصر تشکیل دهنده این مجموعه به عنوان مرکز حکومت صفوی در تیرماه امسال با ایجاد پنج گمانه درنقاط مختلف این محوطه به سرپرستی دکتر امان اللهی آغاز شدکه در حیاط چوگان بخشی از سازه‌های معماری، پاشویه و حوض که احتمالا مربوط به اواخر دوره صفوی و دوره قاجار بود کشف شد و امیدواریم بتوانیم ساختار کلی و کاربری دقیق این سازه را با پیگردی‌های آتی مشخص کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اضافه کرد: با انجام مطالعات باستان‌شناسی در مجموعه تاریخی دولتخانه صفوی به عنوان بزرگترین سایت مطالعات باستان شناسی در دل بافت تاریخی قزوین و تبدیل آن به سایت موزه، این امکان برای مردم و گردشگران ایجاد می شود تا در طول مسیر خود با گذشتن از چندین حیاط و محوطه از آثار و بقایای به ‌جای مانده از دوره‌های مختلف صفوی، افشاریه، زندیه و قاجاریه بازدید کنند.

کد خبر 4468819

منبع: مهر

کلیدواژه: باستان شناسی میراث فرهنگی قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۹۳۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنای موزه تاریخ کانون پرورش فکری در سازمان میراث فرهنگی ثبت شد

به گزارش خبرگزاری مهر، موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نظر محتوا و معماری ساختمان، در سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی شد.

موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مراکز قدیمی این مجموعه است که بخش‌های تونل زمان، سرداب، رمپ، اتاق کُره، راهرو، سالن نمایش و… را شامل می‌شود.

این مجموعه به دلیل روش منحصر به فرد در ارایه آموزش تاریخ و محتوای فرهنگی و هنری در اقدامی مستمر، از نظر محتوایی موفق به ثبت ملی در سازمان میراث فرهنگی شده است. همچنین این موزه به عنوان اولین بنا از مجموعه ساختمان‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان تهران به دلیل سازه و معماری خاصی که دارد از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ثبت ملی بنا نیز دریافت کرده است.

بنای موزه تاریخ نزدیک به ۶ دهه قدمت دارد اما به عنوان اولین موزه کودکان و نوجوانان، فعالیت خود را از سال ۱۳۶۰ آغاز کرده است.

موزه تاریخ کانون بر اساس شیوه مخاطب و آموزش محور با ارایه محتوای تاریخ ایرانی اسلامی به کودکان و نوجوانان، نقش مؤثری در آموزش و یادگیری ماندگار مخاطبان خود دارد. این موزه میزبان دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان، خانواده‌ها، پژوهشگران، مربیان و مخاطبان فعال حوزه کودک و نوجوان و علاقه‌مندان برای بازدید و شرکت در برنامه‌های آموزشی است.

موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در میدان شهدا، خیابان پیروزی، خیابان شهید اسپندی (افروز)، نبش کوچه نگران‌پور، پلاک ۷ قرار دارد.

کد خبر 6084545 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • راه رفتن وارونه!
  • مأموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است
  • ماموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است نه عمرانی
  • بنای موزه تاریخ کانون پرورش فکری در سازمان میراث فرهنگی ثبت شد
  • سکه های تاریخی از اوایل قرن ۴ تا قرن ۸ هجری به موزه رضوی اهدا شد
  • سکه های تاریخی از اوایل قرن 4 تا قرن 8 هجری به موزه رضوی اهدا شد
  • موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان ثبت ملی شد
  • «مرمت آثار باستانی» در سالن فردوس موزه سینما