Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@03:23:14 GMT

5 نشانه که مي‌گويد ذهنتان خسته است

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۹۴۵۰۹

5 نشانه که مي‌گويد ذهنتان خسته است

خبرگزاري آريا -

احساس دروني که طي آن فرد نمي‌تواند بهره وري کامل از ذهن خود داشته باشد‎
يک متخصص اعصاب گفت: احساس دروني که طي آن فرد نمي‌تواند بهره وري کامل از ذهن خود داشته باشد، يکي از عارضه‌هايي است که مردم را درگير خود کرده است.
شرفي پور متخصص مغز و اعصاب درباره خستگي ذهني و راه‌هاي مقابله با آن اظهار کرد: اين تعريف خستگي ذهني يک احساس دروني است که در آن فرد حس مي‌کند نمي‌تواند به بهره وري کامل از ذهن خود داشته باشد يا حس مي‌کند که در حالت بيداري کامل قرار ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به وجود نشانه‌هاي تعريف شده براي خستگي ذهني ادامه داد: وقتي فرد در محيط پر محرک قرار بگيرند مثل وقتي که صداي موسيقي يا هر صداي بلند ديگري فضا را در بر گرفته باشد، بوي ناخوشايندي محيط را پر کرده باشد يا در فضايي که رفت و آمد زياد است، احساس مي‌کند که تمرکز خود را از دست داده است؛ در اين گونه موارد فرد بايد محرک‌ها را کم کند؛ عامل ايجاد بو را از محل دور کند يا اگر توانايي آن را ندارند از آن فاصله بگيرد يا صداهاي اضافي را کم کند مثلاً اگر در ماشين قرار دارد ، ضبط را خاموش کند.
اين متخصص اعصاب ادامه داد: گاهي اوقات فرد احساس مي‌کند که افکار زيادي در ذهن او در حال چرخش است مثلا يک حرف، تايپ نامه‌اي در محل کار و غيره که در ذهن وي مي‌چرخد و تکرار مي‌شود؛ بهترين راه مقابله با اين مشکل اين است که افکار اضافي و کم اهميت را کم و به ترتيب اهميت، آنها را دسته بندي کنيد؛ مي‌توان براي اين کار از نوشتن آنها روي کاغذ کمک گرفت. گاهي اين اختلال به صورت بلوک فکري است يعني تحت تأثير عوامل مختلف ذهن تخليه شده توانايي تصميم گيري را از دست مي‌دهد؛ بهترين راه در اين مواقع داشتن استراحت کوتاه مثل يک خواب کوتاه است تا بتوان فرصتي براي آرام گرفتن و مرتب شدن ذهن ايجاد کرد.
شرفي پور افزود: از نشانه‌هاي بعدي بروز خستگي ذهني داشتن رفتار تحريک پذير است؛ يعني فرد خيلي زود تحريک مي‌شود و واکنش نشان مي‌دهد که معمولاً با کاهش تعداد فعاليت‌هاي روزانه و داشتن استراحتي کوتاه مشکل حل مي‌شود؛ نشاني بعدي فراموشي چيزهاي کوچک مثل جاي کليد و تماس گرفتن است؛که نشانه زوال عقلي نيست بلکه از علائم مهم و خستگي ذهني محسوب مي‌شود، همچنين عدم توانايي در مواجهه با سوالات ديگران و فرار از سوال‌هاي چالشي از ديگر نشانه‌هاي خستگي ذهني است که معمولاً با دوري از فشار زياد و کمک گرفتن از ديگران حل مي‌شود.
وي بيان کرد: از ديگر علائم مهم خستگي ذهني فرو رفتن شخص در خود است البته لازم است يادآوري کنيم اين حالت مي‌تواند از علائم بيماري تشنج هم باشد اما در افراد سالم نشانه داشتن خستگي ذهني است و با داشتن يک برنامه ريزي درست حل مي شود همچنين ممکن است خستگي ذهني منجر به کاهش يادگيري يا ايجاد اختلال توجه در اين افراد شود.

يکي از علائم مهم خستگي ذهني فرو رفتن شخص در خود است‎
خستگي ذهني ارتباطي با کمبود‌هاي تغذيه‌اي ندارد
اين متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: توجه داشته باشيد که خستگي ذهني هيچ رابطه‌اي با کمبود برخي ويتامين‌ها ندارد و يک اختلال گذرا است که به راحتي رفع مي‌شود اما اگر فرد متوجه همين عوامل زودگذر نشود ممکن است منجر به ايجاد اختلالات ذهني خلقي و رفتاري شود؛ گاهي اين علائم انقدر تکرار مي‌شوند که فرد را دچار عوارض جسماني مي‌کند؛ سردرد، مشکلات گوارشي مثل معده درد، يبوست و بي اشتهايي و پرخوري، بي خوابي و پرخوابي از جمله مهمترين نشانه‌هاي خستگي ذهني هستند؛ اگر از اين مشکلات رنج مي‌بريد بهتر است به جاي مصرف خودسرانه دارو براي رفع بي خوابي يا بي اشتهايي به فکر پيدا کردن راهي براي رفع خستگي ذهني خود باشيد.
وي درباره تاثير خستگي ذهني در زندگي بيان کرد: کاهش کيفيت زندگي و گرفتن تصميمات نادرست بزرگترين تاثير خستگي ذهني است که مي‌تواند عواقب مخرب و طولاني‌ مدت به همراه داشته باشد و حتي منجر به اخراج شدن از کار، کاهش سطح کيفي روابط خانوادگي و ايجاد خطرات رانندگي شود؛ همچنين ثابت شده کساني که به طور مداوم دچار خستگي ذهني مي‌شوند احتمال بروز پيري زودرس و فشار خون در آنها بالاتر است.
شرفي پور تصريح کرد: بهترين راه فرار از خستگي‌هاي ذهني داشتن يک بازخواني ذهني در انتهاي روز و نگاه کردن به مواردي است که ذهن فرد را به خود درگير کرده است، همچنين بايد در هفته زماني براي ورزش و تفريح يا وقت آزادي در نظر گرفت که در آن ذهن درگير نباشد؛ بايد براي فکر کردن برنامه‌ريزي داشته باشيم، موارد آزاردهنده را از ذهن‌ها پاک و سعي کنيم با تقسيم وظايف و در حد توانايي خود کارها را به عهده بگيريم.
وي يادآوري تاکيد کرد: توجه داشته باشيد که اگر اين علائم به صورت مکرر مشاهده شد مي‌تواند ناشي از وجود بيماري‌هاي مثل افسردگي، گواتر يا همان مشکل تيروئيد يا حتي مشکلات کليه و کبد باشد پس اگر احساس کرديد که اين موارد طولاني مدت و به صورت مکرر تکرار مي‌شود بهتر است از يک مشاور براي درمان آن کمک بگيريد.
منبع: شريان نيوز

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۹۴۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت سوزی و خستگی برای امروز کشور ممنوع است

به گزارش خبرنگار مهر، سپهر خلجی صبح پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان ایلام اظهار کرد: وظیفه مهمی در قبال اطلاع رسانی کارهای انجام شده در دولت برای مردم داریم.

وی بیان کرد: اقدامات خوبی در استان ایلام از جمله در بخش اربعین حسینی صورت گرفته است، مردم باید این حجم از اقدامات را زندگی خود احساس و درک کنند.

خلجی با اشاره به اینکه روایت اول در ارتباط با رویدادهای مختلف باید در اختیار ما باشد، گفت: ۳۷ هزار شهید غزه امروزه روایتی از مظلوم مردم غزه است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت عنوان کرد: آمریکایی‌ها روزی می‌گفتند دانشگاه پادگان نیست، امروز حمایت دانشجویان آمریکایی باعث زندانی شدن آنها شده است.

خلجی تصریح کرد: آرایش رسانه‌ای دشمن آفندی شده است، یعنی علاوه بر برجسته کردن نقاط ضعف، حتی به نقاط قوت کشور هم حمله رسانه‌ای می‌کنند.

وی افزود: درگیر جنگ رسانه‌ای و روایت‌ها هستیم، الان حوزه جنگ رسانه‌ای دشمن بیشتر در بخش اقتصادی است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به اینکه وظیفه ما امیدآفرینی و اعتماد سازی است، افزود: یادمان نرود در چه شرایطی دولت سیزدهم، دولت را تحول گرفت، تورم ۶۰ درصدی داشتیم.

وی افزود: تورم محصول دولت گذشته است که به این دولت رسیده است، نفوذ تا دفتر رئیس جمهور وجود داشت.

خلجی تصریح کرد: نفت به فروش نمی‌رفت، امروز بیش از یک میلیون و ۵۰۰ بشکه نفت فروخته می‌شود.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت عنوان کرد: رشد بالای ۶ درصد در کشور را تجربه کردیم و این میزان به هشت درصد خواهد رسید.

وی عنوان کرد: پیشرفته کشور در بخش‌های مختلف مثل فضایی، ارتباط با کشورهای خارجی، قاب توجه است.

وی گفت: حجم نقدینگی از ۴۰ درصد در دولت گذشته به ۲۴ درصد در دولت سیزدهم رسیده است.

خلجی با اشاره به اینکه روایت این اقدامات برای مردم لازم و ضروری است، افزود: فرصت سوزی و خستگی برای امروز کشور ما ممنوع است.

وی گفت: تبیین، رفع شبه و روایت گری جزو اولویت‌های مسؤولان باید باشد، آمارهای مقایسه مستند به مردم ارائه دهید.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت اظهار کرد: خود مدیر مسؤولیت اصلی اطلاع رسانی دستگاه‌های اجرایی خود است.

وی با اشاره به اینکه مدیران به تقویت بخش اطلاع رسانی بپردازند، تصریح کرد: باید پروژه‌های سرمایه‌گذاری در استان ایلام پیوست اطلاع رسانی تعریف شود.

خلجی عنوان کرد: باید حوزه اطلاع رسانی اولویت شناخته شود، دستگاه‌های اجرایی از افراد توانند برای روابط عمومی استفاده کنند.

کد خبر 6094892

دیگر خبرها

  • کمبود این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • پوچتینو: دیگر خسته شده‌ام
  • مقام روسی: بایدن عقب‌مانده ذهنی است
  • رقیب خسرو حیدری در 38 سالگی مثل 20 ساله‌ها
  • این علائم نشان دهنده کمبود ویتامین B۱ است
  • ردپای انگلیسی‌ها در حدیث امام صادق (ع)/ ساخته‌های ذهنی یک منبری
  • معلمی که مشق عشق می‌کند
  • مقام صهیونیست: آمریکا از جنگ خسته شده است
  • کرمانی‌مقدم: بازی پرسپولیس و سپاهان خسته‌کننده و بی‌روح بود
  • فرصت سوزی و خستگی برای امروز کشور ممنوع است