Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان؛ وحید پورمردان مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در پی گزارشات مردمی مبنی بر مشاهده یک سر تمساح سرگردان در منطقه کشاری و خشک شدن برکه زیست تمساح، محیط بانان شهرستان سرباز در منطقه حضور یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محیط بانان پس از بررسی وضعیت آبی برکه زیست تمساح با کمک همیاران و دوستداران حیات وحش منطقه کشاری اقدام به زنده گیری و انتقال تمساح به دریاچه پشت سد پیشین کردند.

پورمردان افزود: برکه کشاری یکی از فعالترین زیستگاه‌های تمساح پوزه کوتاه است که متاسفانه براثر کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های چند ساله اخیر به طور کامل خشک شده است.

لازم به ذکر است که مردم منطقه کشاری در جهت حفاظت از تمساح ها، همکاری خوبی با ماموران یگان حفاظت محیط زیست دارند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: گاندو یا تمساح پوزه‌کوتاه (نام علمی: Crocodylus palustris) نوعی کروکودیل بومی شبه قاره هند و مناطق اطراف است که در کشور‌های هند، بنگلادش، پاکستان، ایران، سریلانکا و برمه زندگی می‌کند.

گاندو تنها کروکودیل بومی پاکستان و ایران و بزرگ‌ترین خزنده این دو کشور بوده، زیستگاه اصلی این تمساح در ایران منطقه حفاظت شده گاندو می‌باشد که بخشی از آن در چابهار و بخش دیگر آن در شهرستان سرباز قرار دارد. بیشتر این تمساح‌ها در برکه‌های میان راسک و باهوکلات و باتلاق‌های دلگان و کلانی (در جنوب استان سیستان و بلوچستان) متمرکز هستند مشکل اصلی گاندو‌ها در سیستان و بلوچستان خشکسالی و کم‌آبی است که بیشترین تاثیر خشکسالی بر روی نوزادان گاندو‌ها که به بی‌آبی و گرما حساس‌ترند قابل مشاهده است.

انتهاي پيام/پ

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیاط وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۹۵۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی محیط زیست خراسان رضوی، مهدی اله پور اظهار کرد: پس از سالها اعلام و مشاهده حضور پلنگ در منطقه کوهسرخ توسط افراد محلی و طبیعت گردها، سرانجام حضور این گونه توسط دوربین محمود رمضان نژاد رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان کوهسرخ ثبت و مستندسازی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: این منطقه دارای ارزش زیستی زیادی است و دارای گونه‌های ارزشمندی همچون پلنگ، گربه پالاس، کفتار، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش است و این ثبت و مشاهده پلنگ، محیط بانان و فعالان محیط زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.

وی گفت: پلنگ، گربه سانی شب زی و مخفی کار است و به همین دلیل مشاهده و ثبت حضورش در روز و به راحتی ممکن نیست و چون یکی از گونه‌های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن این که گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.

اله پور افزود: این منطقه از لحاظ اکولوژیکی، دارای اکوسیستم متنوعی است و برای گونه های پستاندار علفخوار همچون کل و بز و قوچ و میش و دیگر گونه‌های حیات وحش نیز بسیار مناسب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: حدود ۳۵ درصد منطقه سید مرتضی کاشمر داخل شهرستان کوهسرخ قرار گرفته است و حدود ۱۰.۲ درصد کل شهرستان کوهسرخ تحت پوشش مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

وی در خصوص ویژگی‌ها و منابع طبیعی این شهرستان، به زیستگاه‌های کوهستانی و ارتفاعات آن که باعث به وجود آمدن منابع آبی و زیستگاه مطلوب برای بقای گونه‌های مهم گوشتخوار و علفخواران بزرگ جثه در سطح منطقه شده است اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • سیل‌زدگان بلوچستان مراقب خروج گاندوها از برکه‌های محل زیستشان باشند
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • خطر حمله گاندو‌ها در کمین سیل‌زدگان
  • سیلاب و خطر خروج تمساح پوزه کوتاه
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • هشدار به سیل زدگان در سیستان و بلوچستان : مراقب تمساح باشید
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • هشدار حمله تمساح‌ها به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان ؛ مراقب خروج گاندوها از برکه‌های محل زیستشان باشید
  • سیلزدگان مراقب تمساح باشند