Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، این روزها شاهد مرگ و میر دسته جمعی شمشادها در شمال هستیم؛ گونه ای سبز که نیازمند حفاظت بیشتر است و باید برای نجات این ذخیره گاه مهم شمال کشور چاره اندیشی شود.

براساس آنچه توسط کارشناسان اعلام شده است؛ شمشاد خزر حدود 80 درصد از رویشگاه خود را در شمال کشور از دست داده است و این در حالیست که براساس اعلام گروههای محلی و کارشناسان با از بین رفتن این شمشادها، بخشی از محیط زیست و چرخه طبیعی از بین رفته است و  چون رفتار یک گونه، می‌تواند تاثیر بسزایی بر محیط اطراف خود داشته باشد؛ از بین رفتن شمشادهای جنگلی می تواند تاثیر مستقیم بر حیات وحش و  زندگی گیاهان، جانداران و  منابع طبیعی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای همین منظور و اطلاع یابی از وضعیت شمشادهای مازندران، گفتگویی با وطن دوست، کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-منطقه ساری انجام داده ایم.

امین وطن دوست معتقد است؛ برای نجات شمشادها باید با تزریق اعتبارات مناسب، از محلول‌پاشی و ترکیبات سازگار با محیط زیست و ترکیبات گیاهی استفاده شود تا شاهد ادامه این روند و از بین رفتن کامل شمشادها نباشیم.

بیماری قارچی بلایت و آفت شب پره بلای جان شمشادها

وی افزود: بیماری قارچی بلایت و آفت شب پره آفتی است که شمشادهای مازندران را تهدید می کند و از 7500 هکتار سطح شمشاد تحت نظارت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-منطقه ساری، تنها 500 هکتار رویشگاه‌های شمشاد سبز باقی ماند.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به سطح 7500 هکتار شمشادهای جنگل ها و منابع طبیعی مازندران- ساری گفت: حدود 2500 هکتار از این شمشادها توسط بیماری قارچی بلایت و 2500 هکتار توسط آفت شب پره از بین رفت و اکنون تنها 500 هکتار گونه سبز شمشادها در مازندران باقی مانده است که اگر کاری نکنیم سال آینده همین مقدار را هم از دست داده ایم.

وطن دوست، با اعلام اینکه آفت شب پره و بیماری ها ره آورد استان گیلان است؛ یادآور شد: این آفت در ابتدا از غرب مازندران آغاز شد که اگر از همان ابتدا با تخصیص اعتبارات و امکانات از این آفت ها جلوگیری و با آن مقابله می شد؛ اکنون شاهد از دست دادن بخش و سطح وسیعی از شمشادها نبویدم.

وی گفت: کانون آلودگی آفت شب پره غرب استان مازندران بوده است که در دهه 90 شروع شد و اکنون از غرب تا شرق مازندران را درنوردیده و قریب به اتفاق شمشادها آلوده شده اند.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری ادامه داد: با توجه به سرد شدن هوا، شب پره ها غیر فعال می شوند؛ اما از بهمن ماه و اسفند به دلیل مساعد شدن هوا فعالیت لاروها دوباره آغاز شده و شروع به تکثیر می کنند.

500 هکتار باقیمانده شمشادهای منطقه ساری نیازمند مراقب

وطن دوست، با اعلام اینکه باید از این 500 هکتار باقیمانده شمشادها مراقب شود؛ افزود: باید تلاش شود تا حداقل 100 هکتار سطح سبز و رویش سبز را حفظ کنیم و با تخصیص اعتبارات و محلول پاشی ها مانع از بین رفتن این نوع از پوشش گیاهی شویم.

وی با بیان اینکه جنگل های شمال کشور از گیلان تا گلستان در معرض انقراض شمشادها قرار داردند؛ یادآور شد: حدود 80 درصد جنگل های شمال از شمشادها خالی شد و آفت شب پره و بیماری بلایت، شمشادهای جنگلی را نابود کرد.

 دودانگه ساری، بیشترین سطح سبز شمشادها را دارد

وی گفت: اکنون در دودانگه ساری و بخش هایی از سوادکوه و البته بیشتر در همان دودانگه ساری، این گونه سبز شمشادها قابل مشاهده است که باید برای حفظ این رویش سبز تلاش کرد.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری افزود: مهمترین راهکار برای حفظ سطح رویشگاه سبز شمشادها، تخصیص اعتبارات لازم برای رفع آلودگی ها و آفت ها از استان و ریشه کنی شب پره ها و افت بلایت و محلول پاشی های مختلف سازگار با محیط زیست است؛ تا بعد از آن  به تکثیر شمشادها پرداخته و سطح رویشگاه سبز این گیاه نادر را افزایش دهیم.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: استان گیلان ایران پوشش جنگل ساری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۹۶۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول

به گزارش "ورزش‌سه"، شش هفته از رقابت‌های لیگ دسته اول باقی مانده و در این شرایط آخرین بازی خانگی استقلال ملاثانی مقابل فجرشهیدسپاسی شیراز در حالی که به شدت در تعیین قهرمان و دو سهمیه صعود به لیگ برتر موثر است، به دلیل باز نشدن در ورزشگاه غدیر اهواز به روی بازیکنان دو تیم برگزار نشد.
در این شرایط امروز جلسه ویژه‌ای در خوزستان برگزار شد تا درباره سه میزبانی باقی مانده استقلال ملاثانی در لیگ دسته اول و همینطور مصاف این تیم برابر سپاهان در جام حذفی تصمیم گیری شود.

در پایان جلسه مقرر شده که استقلال ملاثانی در مصاف با سپاهان به ورزشگاه فولاد آره‌نا برود تا در این ورزشگاه از میهمان سرشناس خود پذیرایی کند و در سه بازی باقی مانده نیز دو ورزشگاه برای میزبانی در نظر گرفته شده است.

یکی از مصوبات امروز جلسه تشکیل شده در اهواز به این شرح منتشر شد:« سه بازی خانگی باقی مانده استقلال ملاثانی در چارچوب لیگ یک کشور به ترتیب در ورزشگاه های الغدیر و  آبادان برگزار می شود. در صورت تکمیل سیستم روشنایی ورزشگاه تختی کلیه بازی های خانگی استقلال ملاثانی به استادیوم تختی منتقل و برگزار خواهد شد.»

با این وصف باید منتظر ماند و دید که سه بازی خانگی استقلال ملاثانی در رقابت‌های لیگ دسته اول سرانجام در کدام ورزشگاه برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی بابل
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۴ هزار مترمربع از اراضی ملی سوادکوه
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی در شهرستان ساری
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • ایجاد بزرگترین رویشگاه طبیعی البرز به همت اهالی هیو
  • بیماری زنگ زرد بلای جان غلات