Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@12:46:53 GMT

نماینده مردم همدان برای «جنانی» به فرماندار رو انداخت

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۹۷۲۱۲

نماینده مردم همدان برای «جنانی» به فرماندار رو انداخت

‍‍‍‍‍‍

عمارت «جنانی»، مسافرخانه «آبادان» یا تبعیدگاه «آیت‌الله مدنی» فرقی ندارد؛ قصه، قصه‌ی یک بنای تاریخی با بیش از ۸۰ سال عمر است که آن را نمونه‌ی خاصی از معماری اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی می‌دانند؛ بنایی که نخستین بنای سه طبقه در شهر همدان بوده و حتی برای افتتاح‌اش رضا پهلوی تا همدان می‌رود.

به گزارش ایسنا، در کنار نگرانی‌هایی که چند سالی است گریبان دوستداران میراث فرهنگی همدان را برای بناهای تاریخی این شهر هر بار به خاطر یکی از بناهای تاریخی و متعدد و حتی بافت‌های تاریخی این شهر گرفته، حالا هم یکی از نگرانی‌های دوستداران میراث فرهنگی در همدان مسئله‌ی عمارت "جنانی" است، بنایی که در نیمه خیابان شهدا در همدان قرار گرفته و در گذشته با نام خیابان "شورین" شناخته می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جالب است که هنوز میراث فرهنگی برای ثبت این بنای تاریخی که نخستین بنای چند طبقه همدان به عنوان یک اقامتگاه و مسافرخانه بوده، به یک برند در شهر تبدیل شده، به این کندی عمل می‌کند و عمارت در حالی به تخریب نزدیک می‌شود که با تبدیل آن به یک هتل سنتی، می‌توان ان را به یکی از برندهای گردشگری شهر تبدیل کرد.

نمی‌دانیم چه برسر راه ثبت ملی جنانی است؟

یلدا خاکباز، فعال میراث فرهنگی استان همدان، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به قصه‌ی ادامه‌دار این عمارت تاریخی می‌گوید: سه هفته پیش خبر رسید که دیوارهای داخلی عمارت آسیب دیده‌اند. برای اطمینان بیشتر از بنا بازدید کردیم و متاسفانه متوجه شدیم، دیوارهای داخلی گویا به عمد برای تخریب سریع‌تر در حال آسیب‌دیدن هستند.

او با اشاره به بررسی‌های مدیر میراث فرهنگی استان همدان از این بنا و موافق بودن نظر وی مبنی بر آسیب‌هیا عمدی وارد شده به این عمارت، ادامه می‌دهد: مرداد امسال بحث‌هایی مبنی بر خرید و فروش شدن مجدد این عمارت با رویکرد ساخت پاساژ مطرح و سپس عملی شد، هر چند میراث فرهنگی نیز به ماجرا وارد شد و تلاش کرد با تعامل و گفت‌وگو بنا را حفظ کند، حتی بعد از آن تلاش‌هایی برای ثبت ملی بنا انجام شد.

وی با اشاره به ثبت ملی بودن جداره‌ی این بنای تاریخی به واسطه‌ی قرارگرفتن‌اش در بافت تاریخی اظهار می‌کند: این در حالی است که متاسفانه روند ثبت این بنا بسیار طول کشیده است، از ماه مرداد تا سه هفته گذشته که بار دیگر زمزمه‌های آسیب رسیدن به دیواره‌ای داخلی بنا سر زبان‌ها افتاد، هنوز کاری انجام نشده بود.

خاکباز به صحبت‌های مسئولان میراث فرهنگی در ان زمان مبنی بر تهیه‌ی پرونده‌ی ثبتی بنا و حتی ثبت ملی آن به صورت شبانه اشاره می‌کند و می‌افزاید: با این وجود به نظر می‌رسد رفتارها به گونه‌ای است که گویا تمایلی برای حفاظت از بنا ندارند، هر چند به عنوان متولیان تاریخی همدان میراث فرهنگی موظف به حفظ بناست.

رویکرد مثبت است اما عملکردها ضعیف

او حضور مالمیر - مدیر کل میراث فرهنگی استان - را در بررسی وضعیت بنا و صحبت‌های او در این زمینه، هر چند یک رویکرد مثبت ارزیابی می‌کند اما می‌گوید: واقعیت این جاست که عملکردها حتی در میراث فرهنگی در این زمینه ضعیف است واین باعث می‌شود تا زمان بیشتری به مالک داده شود و او نیز به اهداف خود برسد.

این فعال میراث فرهنگی با اشاره به تمایل حفظ بنا از سوی کسبه‌ای که در طبقه‌ی اول بنای جنانی سرقفلی دارند، ادامه می‌دهد: دست‌کم تا زمان حضور مالک قبلی در این عمارت، سرقفلی‌داران عمارت، تمایل به خرید کامل بنا از مالک داشتند تا این بنا را حفظ کنند.

آن‌ها سرقفلی مغازه‌ها را دارند، به مرور زمان اگر این ساختمان آسیب ببیند به مرور زمان به سمت تخریب بنا پیش می‌رود به مرور باعث حذف شدن مغازه‌ها در طبقه پایین مغازه‌ها شود، چون دست‌کم علاوه بر بحث مشارکتی برای حفظ این بنا، بحث مالی و اقتصادی ملک نیز برای آن‌ها اهمیت دارد.

خاکباز همچنین به نامه‌نگاری انجام شده حمیدرضا حاجی‌بابایی - نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی - به فرمانداری استان همدان اشاره می‌کند که درباره‌ی ارزش تاریخی این بنا تاکید دارد و از او درخواستِ پیگیری این قضیه را دارد.

دیگر قصد خرید عمارت را نداریم

علی‌اصغر وثاق - یکی از سرقفلی‌داران مغازه‌های طبقه پایین عمارت جنانی - نیز که تا مدتی پیش درخواست خرید ملک را از ملک قبلی بنا داشتند، اکنون به ایسنا می‌گوید: ما اکنون قصد فروش سرقفلی‌های خود را داریم، از مالک سابق بنا درخواست داشتیم آن را به ما بفروشد تا بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم، اما اکنون دیگرامکان خرید ملک را به طور کامل نداریم.

او همچنین از شنیده‌هایش مبنی بر تمایل برخی افراد و هنرمندان نسبت به خرید کامل عمارت و حتی سرقفلی مغازه‌ها می‌گوید و ادامه می‌دهد: شنیده‌ایم که او قصد دارد با خرید کامل بنا ان را به مکان اقامتی پذیرایی تبدیل کنند.

در نامه‌ی حاجی بابایی به تعالی، فرماندار همدان آمده است: «عین درخواست کسبه خیابان شهدا درخصوص مساعدت لازم با توجه به اهمیت موضوع میراث فرهنگی و مطالب مطروحه متن درخواستی به حضورتان ارسال، مستدعی است دستور رسیدگی و اقدام مقتضی مبذول و از نتایج حاصله ذینفع را مطلع فرمایند.»

هر چند در نامه‌ی حاجی‌بابایی به طور دقیق درباره عمارت جنانی تاکید نشده است اما دوستداران میراث فرهنگی امیدوارند تا ذی‌نفع این نامه یعنی مردم شهر همدان به عنوان مالکان اصلی تاریخ و هویت شهر، بتوانند از وجود این بنای باارزش در شهر همچنان استفاده کنند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نماینده مردم همدان در مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۹۷۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: ۲۵۰ برنامه در هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ اظهار کرد: روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی تاریخی استان گیلان به منظور حفاظت بهتر و گسترده‌تر از آن‌ها است.

وی با بیان اینکه در هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها ۲۵۰ برنامه طراحی و برنامه‌ریزی شده است، افزود: افتتاح و بهره‌برداری از بناهای تاریخی که طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مورد مرمت قرار گرفته از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان خاطرنشان کرد: بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی استان، افتتاح پروژه‌های مرمت و احیای بناهای تاریخی در سطح استان، تقدیر از میراث‌بانان و برگزاری رویداد تخصصی افتتاح موزه مردم‌شناسی رودبار بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این هفته میراث فرهنگی است.

جهانی اضافه کرد: افتتاح دفاتر خدمات مسافرتی، نمایشگاه باستان‌شناسی و نمایش اشیای شاخص و کمتر دیده شده، برگزاری جشنواره بهار نارنج ثبت ملی استان و دیدار با چهره‌های شاخص فرهنگی و مذهبی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته است.‌

وی تصریح کرد: برنامه‌هایی ویژه این هفته از جمله پاکسازی آثار و محوطه‌های تاریخی سطح استان، برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آنلاین و حضوری آموزشی، نمایشگاه‌ها، تجلیل از مفاخر و میراث‌بانان حوزه میراث فرهنگی، تورهای آشناسازی برای دانش‌آموزان، دانشجویان، مدیران و سازمان‌های مردم نهاد انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با قدردانی از مقام عالی دولت در گیلان گفت: استانداری و دستگاه‌های اجرایی استان تعامل خوبی با حوزه میراث فرهنگی دارند و اعتبار خوبی برای سه حوزه تخصصی تخصیص داده شده که بخش عمده این تخصیص مربوط به مرمت و بازسازی بناهای تاریخی است.

کد خبر 748691

دیگر خبرها

  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟