Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمایت از تولید ملی در حالی اهمیت یافته که در جامعه شاهد افزایش بی‌رویه مصرف‌گرایی و استفاده از محصولات خارجی هستیم. ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، پیش از این و در سال‌های قبل رهبر معظم انقلاب بر حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی تاکید کرده بودند، اما آن نتیجه مطلوب حاصل نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین امسال با فراخوان «حمایت از کالای ایرانی»، آحاد ملت هم خطاب قرار گرفته‌ شدند تا با حمایت از تولیدات فرزندان خودشان، چرخ اقتصاد و زندگی خانواده ایرانی را به حرکت درآورند به‌امید اینکه نگاه‌ مسئولان هم از دروازه‌های ورودی گمرک، به دستان توانمند جوانان کشورمان دوخته شود.

بدون شک یکی از مهره‌های مهم «اقتصاد مقاومتی» حمایت ملت و دولت به خرید و مصرف کالاهای ایرانی و داخلی است بنابراین سه ضلع تولیدکننده، مردم و دولت مهم‌ترین نقش را در حمایت از کالای ایرانی دارند.

معمولاً در زمان رکود، کشورها در تلاشند تا با حمایت از تولیدکنندگان شرایط مناسب‌تری را برای تولید و اشتغال فراهم کنند، اما طی سال‌های اخیر به غیر از واردات بی‌رویه کالاهای مشابه داخلی و قاچاق، نبود حمایت دولتمردان، فشارها بر روی واحدهای تولیدی در راستا اجرای اقتصاد مقاومتی که مسیر تولید ملی و اشتغال را روشن می‌کند اقدام و عمل موثری عملیاتی نشده است.

در این میان اقتصاد مقاومتی که اکسیر شفابخش تولید ملی و اشتغال است چنانچه با عزم راسخ مبارزه با واردات بی‌رویه و قاچاق کالا اگر همراه نباشد به ثمر نخواهد نشست.

تحقق استقلال کشور با حمایت از کالای ایرانی

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به نقش مردم در حمایت از کالای ایرانی، گفت: در برخی موارد قیمت اجناس داخلی بالا است اما در برابر استقلالی که برای کشور به ارمغان خواهد آورد می‌تواند نتیجه مطلوبی برای نسل‌های آینده به همراه داشته باشد.

سید محمد جواد ابطحی با بیان اینکه مردم و تولیدکنندگان نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند، اظهار داشت: تولیدکننده باید تولیداتی با کیفیت، قابل رقابت با مشابه خارجی و جوابگوی ذائقه همه مردم از لحاظ قیمت تولید کند و آحاد جامعه نیز مطابق آنچه مقام معظم رهبری فرمودند نسبت به کالای ایرانی غیرت و تعصب داشته‌ و اولویت خود را استفاده از کالای ساخت داخل قرار دهند.

وی افزود: اکثر کشورهایی که به استقلال خود فکر می‌کردند از همین راه وارد شدند، برای نمونه در ابتدا کالاهای داخلی در چین، ژاپن و آلمان اجناسی بی‌کیفیت بودند اما مردم این کشورها با خرید اجناس داخلی خود از تولیدکنندگان حمایت کردند تا روی پای خود ایستاده و زمینه پیشرفت اقتصادی را فراهم کنند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس پیرامون اینکه بانک‌ها و ادارات بیمه باید از مجموعه تولیدکنندگان حمایت کنند، بیان کرد: اگر از طرفی تقاضای تولید از تولیدکنندگان داشته ‌باشیم و از سوی دیگر با ایجاد موانعی بر سر این راه، تولیدکننده را برای ادامه فعالیت خود مجبور به کاهش کیفیت اجناس کنیم یک پارادوکس رفتاری است.

طرح «حمایت از کالای ایرانی» مجدداً در دستور کار مجلس قرار می‌گیردسوریه کانال صادرات کالای ایرانی به کشورهای عربی می‌شودبازخوانی بیش از یک دهه مواضع رهبر انقلاب درباره کالای ایرانی

حمایت از کالای ایرانی با منع واردات بی‌رویه قاچاق کالا

وی با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای حمایت از کالای ایرانی جلوگیری واردات بی‌رویه قاچاق کالا است تا ضمن عدم اشباع بازار مردم نیز به سوی کالاهای خارجی جذب نشوند، گفت: این مبحث در قانون رفع موانع کسب‌وکار آمده و در بودجه 97 نیز مجلس دولت را به استفاده از کالای داخلی ملزم کرده است.

ابطحی پیرامون نقش مجلس و دولت در تحقق حمایت از کالای ایرانی، افزود: معتقدم افرادی که در جایگاه تصمیم‌گیری قرار دارند باید کالای داخلی خریداری کنند، استفاده افراد مشهور از جمله مسئولان، هنرپیشه‌ها و ورزشکاران از کالاهای خارجی می‌تواند آموزگار بدی برای ترویج این فرهنگ در بین مردم باشد.

وی با اشاره به سخنی از حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه، گفت: حضرت امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند "لناس علی دین ملوکهم" یعنی مردم به روش و طریقه حاکمان و پادشاهان خویش زندگی می‌کنند و این یعنی این‌گونه افرد باید ضمن استفاده از کالای داخلی این امر را به مردم نشان دهند تا مردم نیز در این زمینه تشویق شده و آگاه شوند که رفتار آن‌ها بر مردم اثرگذار است.

ابطحی پیرامون نقش رسانه ملی در تحقق "حمایت از کالای ایرانی"، اظهار داشت: صدا و سیما باید در زمینه تبلیغات با در نظر گرفتن تخفیفاتی برای کالاهای داخلی نسبت به کالای خارجی به تولیدکنندگان در معرفی اجناس کمک کند و تبلیغ کالای ایرانی را جزو اولویت‌های خود قرار دهد.

وی افزود: معتقدم اگر تولیدکننده کالای با کیفیتی تولید کند و جامعه نیز به سمت استفاده از کالای ایرانی پیش برود، بخش عمده‌ای از اقتصاد مقاومتی که دغدغه جدی مقام معظم رهبری است تحقق می‌یابد و متعاقب آن ظرفیت‌های بسیاری در زمینه اشتغال فراهم خواهد شد.

اجرای اقتصاد مقاومتی کلید رشد تولیدات ملی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: واردات بی‌رویه و بی‌‌توجهی به تولیدات داخلی عمده‌ترین مشکلات پیشروی تولید در کشور است.

سید ناصر موسوی لارگانی توجه به اقتصاد مقاومتی و منویات رهبر معظم انقلاب را کلید رشد تولیدات ملی و در نهایت بهبود وضعیت اقتصادی کشور برشمرد و اظهار داشت: مسئله قاچاق کالا یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، ایشان بارها در جلسات متعدد به مسئولان هشدارهایی داده‌اند، اما تاکنون در مبارزه به کالاهای قاچاق سهل‌انگاری شده است.

وی با بیان اینکه تجویز رهبر معظم انقلاب برای درمان رکود و مشکلات اقتصادی کشور، مسئله اقتصاد مقاومتی است، افزود: اقتصاد مقاومتی این طور نیست که فقط مسئولان کاری کنند بلکه رکن اصلی اقتصاد مقاومتی مردم هستند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی، حمایت از اشتغال و اقتصاد مقاومتی است، گفت: حمایت از تولیدکنندگان داخلی باید در عمل دیده شود تا رشد اقتصادی همسو با کشورهای پیشرفته برای ما هم رخ دهد.

وی پیرامون اینکه مقام معظم رهبری در سال‌ها با صراحت به دولتمردان،‌ مجلسی‌ها و قوه قضاییه فرمودند که تنها راه برای نجات کشور اکتفا به داشته‌های خودمان است، اظهار داشت: متأسفانه در این سال‌ها جز شعار تنها کارهایی مانند برگزاری همایش‌ها یا نوشتن کتاب در حوزه اقتصاد مقاومتی انجام شد که آثار و نتیجه‌ای نداشته است.

عدم رشد تولید ملی در سایه سنگین واردات به کشور

موسوی لارگانی افزود: سال گذشته سال تولید و اشتغال‌ اعلام شده بود، اما شاهد کاهش اشتغال و افزایش بیکاری در کشور بودیم و متأسفانه با سیر نزولی صادرات غیرنفتی درصد واردات بیش از سال‌های قبل بود.

وی پیرامون اینکه در شرایط فعلی تولید ملی در سایه سنگین واردات به کشور اجازه رشد ندارد، گفت: واردات کالاهای خارجی مشابه داخل بیشترین لطمه را به تولیدکنندگان داخلی وارد کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عبور از مشکلات پیشروی تولیدکنندگان را لازمه رشد اقتصادی دانست و اظهار داشت: تأمین اعتبارات مورد نیاز برای تولید داخل مهمترین چالش فعلی اقتصاد کشور است و برنامه‌ریزی مشخص و مدون از سوی دولت برای حمایت از تولید ملی می‌تواند حرکت در مدار اقتصاد مقاومتی را تضمین کند.

وی افزود: دولت، مجلس و تمام نهادها باید حمایت و استفاده از کالاهای ایرانی را سرلوحه کار خود قرار داده و مصرف‌کننده کالای ایرانی باشند تا با حمایت از کالای داخلی رونق، اشتغال و تولید نیز افزایش یابد.

موسوی لارگانی بیان کرد: زمانی که کالاها ارزان‌تر از تولید داخل عرضه شود، مصرف کنندگان خرید کالاهای خارجی را ترجیح می‌دهند که همین امر بخش تولیدی کشور را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

وی ادامه داد: برخی از کالاها باید وارد شود چرا که توان تولید آن در کشور وجود ندارد اما با اعمال قوانین از ورود این کالاها از مبادی غیررسمی جلوگیری شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس افزود: دولت وظیفه ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال را دارد، اما اگر ما می‌خواهیم که برای فرزندان خود اشتغالی پایدار ایجاد کنیم باید به دنبال مصرف کالاهای ایرانی برویم که تنها راه چرخش چرخ صنعت مصرف تولیدات داخلی است.

حمایت از کالای ایرانی نباید سپری برای تولیدات بی‌کیفیت شود

نماینده فریدن در مجلس شورای اسلامی گفت: باید از واردات کالای خارجی که مشابه با کیفیت داخلی دارد جلوگیری شود، اما این موضوع نباید دژ و سپری شود برای افراد سودجویی که تولیدات بی‌کیفیت عرضه می‌کنند.

اکبر ترکی با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی دو روی سکه دارد، اظهار داشت: نخست اینکه حمایت از تولید ملی در شعار به صورت ظاهری متبلور هست، به این ترتیب مردم باید از کالای ایرانی حمایت کنند تا شعار عملیاتی شود، اما روی دیگر سکه مربوط به کیفیت خدمات و کالاها است.

وی افزود: باید کیفیت کالای ایرانی افزایش یابد تا رقابت‌پذیری میان تولیدات ایرانی و خارجی ارتقا پیدا کند، به طور حتم براساس عوارض ورود و گمرک، مالیات و گرانی ارز می‌توان حمایت خوبی از تولید ایرانی داشت اما پرداختن یک سویه به قضیه ایجاد مشکل می‌کند.

نماینده فریدن در مجلس شورای اسلامی پیرامون اینکه مشکلات اقتصادی کشور شامل مسائل بیکاری و معیشتی باید به دست خود و با حمایت از تولید داخلی برطرف شود، بیان کرد: مردم مصرف کننده کالا هستند و با خرید کالای ایرانی و عدم استقبال از کالای خارجی در این میان نقش اصلی را بازی می‌کنند.

وی با اشاره به برخی تبلیغات سوء علیه کالای داخلی، گفت: در رابطه با برخی محصولات از جمله زعفران، پسته و فرش ایرانی نمی‌توان تبلیغ سوء داشت، پس با شعارهای سوء تبلیغاتی در این زمینه باید مقابله کرد، اما تأکید می‌کنیم که اگر کالای ایرانی با کیفیت پایین ارائه شود، تبلیغات جای خود را باز می‌کند.

ترکی پیرامون سیاست دروازه‌های باز و تأثیر منفی آن بر حمایت از کالای داخلی اظهار داشت: این موضوع باید مدیریت شود، قسمتی از آن به رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی با تولیدات خارجی بازمی‌گردد، اگر کیفیت مناسب باشد حتی دروازه‌های باز هم نمی‌تواند سبب استقبال از کالای خارجی شود.

وی افزود: باید از واردات کالای خارجی که مشابه با کیفیت داخلی دارد جلوگیری شود، اما این موضوع نباید دژ و سپری شود برای افراد سودجویی که تولیدات بی‌کیفیت عرضه می‌کنند.

در حال حاضر اقتصاد یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های کشور به شمار می‌رود و این موضوعی است که امروزه بسیاری از اقشار و طیف‌های اجتماعی بر آن تاکید دارند. همچنین تاکید مقام معظم رهبری بر موضوعات اقتصادی، موید واقعیت‌ها، اقتضائات و الزاماتی است که کشور به آن نیازمند است و تحقق آن راهگشای بسیاری از موانع، نارسایی‌ها و مشکلات می‌شود.

بنابراین توسعه صادرات، فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی، رفع موانع کسب و کار، همسویی و همگرایی میان دستگاهی از مباحث مهم و موثر در تحقق این امر مهم است که تاکنون آنچنان که شایسته و بایسته بود مورد توجه قرار نگرفت.

در این میان در بخش حمایت از تولید داخل اقدام موثر در نظام بانکی مانند کاهش نرخ سود تسهیلات، بهبود محیط کسب و کار، تقویت دیپلماسی اقتصادی و قاعده‌مند کردن، رقابت‌پذیر و قابل پیش‌بینی کردن تولید و تجارت بسیار تاثیرگذار است و امیدواریم طرح حمایت از کالای ایرانی که استقلال اقتصادی کشور را بهبود و رونق می‌بخشد و طی ماه‌ها کار کارشناسی کلیات آن در مجلس رای نیاورد، اکنون با گذشت بیش از هفت ماه مطرح کردن مجدد، «طرح حمایت از کالای ایرانی» برای حمایت از تولیدات داخلی، کوتاه کردن دست بیگانگان از کشور و جلوگیری از قاچاق کالاهای بی‌کیفیت وارداتی دوباره در دستور جدی کار مجلس قرار گیرد.

انتهای پیام/ن

R41346/P1361/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۹۷۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز ملی کارآفرینی روز مردمان خالق ارزش است

 حمید داودی راد  بیان کرد: نقش مراکز مشاوره کارآفرینی در جهش تولید و مردمی‌سازی، هدایت، تمرکز، پیگیری ایجاد برنامه کار، پیداکردن و ارائه راهکار و برنامه‌ریزی است، مراکزی متشکل از اساتید، صاحب‌نظران و پیش‌کسوتان متعهد و متخصص و صاحب‌تجربه و جوانان متعهد، متخصص و آشنا با فضای کسب‌وکارها و دستگاه‌های اجرایی کشور است که امورات را پیگیری می‌کنند.
 
 وی افزود: مراکز کارآفرینی با شناسایی، گزینش و سازماندهی مناسب ظرفیت‌ها به‌صورت تشکل‌های حرفه‌ای و با ایفای نقش تسهیلگری می‌توانند حلقه بین حاکمیت و مردم در حمایت و رهبری در مسیر تحقق جهش تولید و مردمی‌شدن اقتصاد باشند.
 
 مدیر مرکز کارآفرینی شتاب پایدار تصریح کرد: مراکز مشاوره کارآفرینی متناسب با تخصص و تجربه خود می‌توانند برای کمک به متقاضیان با ایجاد و توسعه یک کسب‌وکار نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشند.
 
 وی اظهار کرد: آموزش و مشاوره برای توانمندسازی متقاضیان، احیای کارآفرینی و پیگیری امور فعالین اقتصادی، اخذ مجوز و دریافت تسهیلات برای تکمیل هر یک از بخش‌های زنجیره ارزش، کمک به صادرات و واردات محصولات تولیدی و رساندن محصول باکیفیت و قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده، می‌تواند برای ایجاد یا توسعه یک کسب‌وکار نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشند.
 
 حمید داوودی راد ضمن اشاره به جایگاه مهم مراکز کارآفرینی در خصوص ویژگی‌های این مراکز افزود: از مراکز مشاوره به‌عنوان تسهیلگر و نهادهای واسط میان حلقه حاکمیت و کارآفرین می‌توان نام برد، در این باره می‌توان به مواردی نظیر مشاور معتمد برای کارآفرینان نیازمند حمایت، متخصص در یک یا چند موضوع، قابلیت ارتباط‌گیری مناسب با بدنه ادارات دولتی، قابلیت پیگیری امور کارآفرینان در سطح ادارات دولتی، آشنا با ضوابط و مقررات و وضعیت محیط کسب‌وکار و توانمند در جذب سرمایه برای رونق تولید مردمی اشاره کرد.
 
 عضو هیئت‌رئیسه صنف مراکز مشاوره کارآفرینی یادآور شد: مردمی‌سازی اقتصاد به معنای ایجاد زمینه برای مشارکت گسترده مردم در فعالیت‌های اقتصادی است، این مشارکت می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری، تولید، کارآفرینی و مصرف صورت گیرد.
 
 وی تشریح کرد: مردمی‌سازی اقتصاد مزایایی چون افزایش بهره‌وری، کاهش فساد و رانت و توزیع عادلانه درآمد برای کشور دارد، در مجموع مردمی‌سازی اقتصاد یک هدف بلندمدت است که تحقق آن نیازمند تلاش و همکاری همه‌جانبه دولت، مردم و بخش خصوصی است.
 
 مدیر مرکز کارآفرینی شتاب ادامه داد: مردمی‌سازی اقتصاد به معنای خصوصی‌سازی نیست و به معنای مشارکت گسترده مردم در فعالیت‌های اقتصادی است و این مشارکت می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری، تولید، کارآفرینی و مصرف صورت گیرد.
 
 وی دررابطه‌با اقدامات مراکز کارآفرینی گفت: خدمات مراکز مشاوره کارآفرینی به‌عنوان یکی از راه‌های مردمی‌سازی اقتصاد است که می‌تواند از طریق اقداماتی انجام شود که آن اقدامات شامل، دخالت کمتر دولت در بخش اقتصاد، ایجاد فضای کسب‌وکار مناسب و آموزش به مردم در زمینه اقتصاد است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • معاون وزیر ارتباطات : شبکه اپراتور مدعی نارضایتی مردم از کیفیت شبکه به دلیل استفاده از مودم بومی قابل بررسی است
  • کارگر قشری تاثیرگذار در رشد وشکوفایی اقتصاد درکشور
  • دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری
  • افزایش سال گارانتی خودرو‌ها برای مردم هزینه دارد؟
  • مشارکت مردم در جهش تولید چگونه عملی می‎‌شود؟
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • تولید قزل آلا به ۱۱۰ هزارتن می‌رسد
  • روز ملی کارآفرینی روز مردمان خالق ارزش است
  • برگزاری نمایشگاه تجاری افغانستان و قزاقستان در کابل