Web Analytics Made Easy - Statcounter

رشت - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: برای تکمیل موزه مدرسه استان به هفت میلیارد اعتبار نیاز است .

ولی جهانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فاز دوم مرمت دبیرستان فروغ رشت با قدمت بیش از یک قرن در حال انجام است که در صورت تامین اعتبار به موزه مدرسه گیلان تبدیل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت : دبیرستان فروغ (17 شهریور) در محله آفخرا واقع شده ؛ در سال 1387 آموزش و پرورش تصمیم به تخریب و نوسازی مدرسه گرفت که تلاش مجدانه برخی دوستداران میراث فرهنگی، مانع از این اقدام شد.
وی ادامه داد: در زمان حاضر میراث فرهنگی توانست این مدرسه را در محله آفخرای رشت به شماره 24379 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برساند و از آنجایی که مدرسه از ابتدا کاربری غیر مسکونی داشته و شاخص ترین تزئینات، نقوش آتشدان داخل اتاق ها بوده ، مداخله چندانی در آن صورت نگرفته است.
جهانی به مرمت دبیرستان فروغ اشاره کرد و گفت: فاز دوم مرمت دبیرستان فروغ رشت با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال آغاز شده که 80 درصد منابع مرمتی این بنای تاریخی از محل اعتبارات استانی بوده و تنها 20 درصد منابع مرمتی بنا از محل اعتبارات ابلاغی است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اضافه کرد: سال گذشته فاز اول مرمت این بنا با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و 160 میلیون ریال انجام شد که در فاز نخست سقف بنا کاملا مرمت و استحکام بخشی بنا نیز انجام گرفت.
وی به تکمیل مرمت های دبیرستان تاریخی فروغ اشاره کرد و ادامه داد: برای تکمیل مرمت این بنا و بهره برداری آن به عنوان موزه مدرسه هفت میلیارد ریال اعتبار لازم است که در صورت تخصیص اعتبار امیدواریم بتوانیم در شش ماه اول سال آینده، نسبت به بهره برداری آن اقدام کنیم.
در روزهای اخیر یک آبراهه قدیمی به قدمت بیش از یک قرن، حین مرمت در کنار دبیرستان کهن فروغ رشت هویدا شد؛ این آبراهه که از مصالح آجر و ملاط آهک ساخته شده، در چهار طرف بنا طراحی شده بود.
آبراهه مسیری برای هدایت باران از ناودان به باغچه های اطراف بوده است.
دبیرستان دخترانه فروغ سال 1282 شمسی تاسیس شد و هم اکنون با قدمت آموزشی بیش از 105 سال، یکی از قدیمی ترین مراکز فرهنگی و آموزشی دخترانه گیلان و حتی ایران محسوب می شود که در طول سالیان متمادی، دختران و زنان بسیاری در این مدرسه درس خوانده اند. این مدرسه که از گذشته تا به امروز به نام‌های مهستی، 17 شهریور و فروغ شهرت دارد، زنانی چون دکتر آذر اندامی (کاشف واکسن وبای التور)، نیره ابتهاج سمیعی (اولین زن وکیل مجلس شورای ملی در ایران) و مهکامه محصص لاهیجانی (عضو هیئت رئیسه کنگره نویسندگان و از دوستان پروین اعتصامی که مدتی نیز مدیر این مدرسه بود)، و دیگر زنان نام آور در آن تحصیل کرده اند.
1881 / 2007

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي موزه مدرسه گيلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۹۷۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، عزت‌الله ضرغامی صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت، گفت: جا دارد از سازمان صداوسیما به‌خاطر انعکاس خوب در حوزه صنایع دستی و سنت‌های بومی مردم در سریال نون خ تشکر کنم. در نمایش دادن سبک زندگی مردم و برنامه‌های محلی و سنتی و ترویج این زندگی پاک خیلی موفق بودند. تصور من این است که اگر اینها به صورت فیلم‌های کوتاه دربیاید، در حوزه تولید شادی و روحیه برای مردم، می‌تواند خیلی موثر باشد.

بیشتر بخوانید: ضرغامی: کتیبه همدان ترمیم شد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره مقایسه موزه ملی با موزه لوور گفت: از من در مورد قیمت بلیط‌ها سوال شده بود و من گفتم رقم ۳۰ هزار تومان که سالها تغییر نکرده بود، رقمی بسیار پایین و از همه دنیا ارزان‌تر است. حتی من گفتم که نمی‌خواهیم خودمان را با موزه لوور مقایسه کنیم که ۲۲ یورو و معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: خدمات خاصی در موزه لوور داده نمی‌شود و تقریبا همه موزه‌ها شبیه هم هستند و ما کارشناسان خیلی خوبی داریم.

کد خبر: 1228302 برچسب‌ها میراث فرهنگی و گردشگری

دیگر خبرها

  • اختصاص یک هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی نیر
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه