Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@20:30:26 GMT

داوری اردکانی؛ خادم نامدار کتاب و فیلسوف فرهنگ

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۹۸۸۴۸

داوری اردکانی؛ خادم نامدار کتاب و فیلسوف فرهنگ

به گزارش خبرنگار مهر، محمد میلانی بناب، نویسنده، مترجم و پژوهشگر حوزه‌های فلسفه و ادبیات و مترجم کتاب‌هایی چون «بودریار و هزاره»، «ویتگنشتاین: متفکر زمان و زبان» به بهانه تجلیل از دکتر رضا داوری اردکانی به عنوان خادم کتاب یادداشتی را برای سرویس فرهنگ خبرگزاری مهر ارسال کرده است. متن کامل این یادداشت را در ادامه مطالعه خواهید کرد:

سال ۱۳۹۷ به بهانه ویژه نامه نوروزی یکی از روزنامه‌ها به همراه دونفر از دوستان به دیدار دکتر رضاداوری  رفتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه دیدار شخص بنده دیدار اولین نبود مقدمه دکتر را بر یکی از کتاب‌ها و چاپ چندین مقاله و مصاحبه را در کارنامه ارتباطم با ایشان داشتم، اما باز بنای فاخر استقبال از میهمان در منش دکتر به هیچ عنوان تغییر نکرده بود. همچنان احساس شأن و شخصیت می‌کردی. چیزی که آن روزها برای بنده و امثال بنده تنها برخورد احترام‌آمیز بود. چرا که از سوی مدعیان اصالت و فکر و فرهنگ به اندازه کافی اهانت و دشنام دیده و شنیده بودیم.

در میان گفت‌وگو که دیگر ماهیت جدی به خودش گرفته بود یکی از دوستان باز پرسش همیشگیِ نسبت داوری با فردید را طرح کرد. نه می‌توانستم مانع شوم و نه درعین حال از دکتر بخواهم که اگر نمی‌خواهند پاسخ ندهند. نشد! اما دیدم که داوری دست بر پیشانی گذاشت و برای لحظه‌ای چشم‌هایش را بست. وقتی چشمهایش را باز کرد، در صورتش تمامی آنچه را خواندم و دیدم که سال‌ها بود در گویی حق وی شده و هم نسبت‌های بی‌معنی و حتی غیرمرتبطی به وی بسته شده بود. نگاه داوری می‌گفت: من شاگرد احمد فردید بودم. افتخار هم می‌کنم. اما من نه فردیدی هستم و نه با جریان‌هایی که فقط جریانند و هیچ خدماتی برای اعتلای فرهنگ این مرز و بوم نکرده‌اند ارتباطی ندارم. از من بپرسید هرآنچه را که دغدغه این روزهای جامعه فکری و فرهنگی و فلسفی من است. از من بپرسید همه آنچه را که دراین سال‌ها نسبت من با دغدغه‌های جامعه‌ام است.

این صدای درونی دکتر رضا داوری آنچنان برایم مشهود و عینی قابل حس و درک بود که هرگز نمونه‌اش را در جایی دیگر تجربه نکرده‌ام. همین است. دکتر رضا داوری‌اردکانی که این روزها به عنوان خادم کتاب برایش مراسم تجلیل می‌گیرند، به حق دارای دغدغه‌هایی بس بزرگ و ارزشمند است. هیچگاه کسی نتوانسته به نزدش برود و از او دغدغه طلب نکند. به قول یکی از نزدیکان وی، آنچنان روایت‌ها، دانسته‌ها در وی وجود دارند که فقط منحصر به وجود خود ایشان است. او را اگرچه در طول این سالها فیلسوف فرهنگ، فیلسوف گفت‌وگو، فیلسوف ما، و ... در این عناوین آخری خادم کتاب نامیده‌اند اما به واقع هیچکدام بیانگر همه دغدغه‌ها و خواسته‌های فکری رضا داوری نبوده و نمی‌تواند باشد.

 او سمبل و نمونه بارز دغدغه‌ها، دلنگرانی‌ها،چالش‌ها و بذر اندیشه‌های مستقبل ایران است. درد امروز ما و عامل این همه ناملایمات و کج‌ورزی‌های روزگار بالجمله در نبود خرد جمعی و فقدان روحیه رجعت به فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی است. آنهایی که با من هم‌عقیده باشند بدون شک باز همسو خواهند بود که رجوع به آثار و فکر داوری بیانگر همه این دردها است و بالطبع هیچکدام از متفکران ما تابه امروز اینچنین ذومراتب درد و نبود ریشه‌های اصیل خردباوری و خردگرایی را در ساختار اجتماعی‌مان به سوگ ننشسته است. همسو شدن با وی فریاد و طغیان دربرابر این رخوت و ایستایی فرهنگی را در وجود آدمی بیدار می‌کند. اما هنوز آنچنان که باید این مهم تحقق پیدا ‌نکرده است. داوری را باید لحظه‌ای آرام نگذاشت باید همچون دانشجویی سمج و سالک فرهنگی همیشه دلنگران از بیم تحقق فاجعه‌ای بزرگ مدام در جستجویش بود و در هربار یافتن از او خواست که برای این دردها چاره‌ای اقامه کند. اگر از در راه ندهد باید از پنجره و سقف بروی وارد آمد. اینچنین اگر نیست، پس هنوز داوری درک نشده است و درکمال تأسف، باشدکه دو نسل بعد از ما او را بیابند و قدرش بدانند. چرا که گویا هنوز خیانت و خیانتکاری‌ها کم نیستند و بنا نیست سری دراین دیار به سامان بیاید.

مدتی پیش بزرگی کاذب از افتخاراتش می‌گفت که در مجله وزین نامه فرهنگ که روزگاری به مدیریت و نظارت دکتر داوری هرفصل به چاپ می‌رسید و  چشم دل و جان فرهنگ این دیار را روشن می‌کرد، در جایی تقلبی کردم و باعث شدم تا نوشته‌ام به چاپ برسد و القصه که چه بسیار از فواید این اعتبار بهره بردم. یادم رفت به وی بگویم تا امثال شما دروغین بزرگ شده‌ها باشید و جولان بدهید، دکتر داوری‌ها در خلوت و سکوت پنهان از این بدعهدی‌ها و خیانتکاریها باشند بهتر است. پس به احترام دکتر رضا داوری اردکانی، ننگ بربی‌دغدغه‌های این ملک و فرهنگ باد.

کد خبر 4469426

منبع: مهر

کلیدواژه: رضا داوری اردکانی محمد میلانی کتاب و کتابخوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۹۸۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات اعزام حاجیان از اواخر اردیبهشت با ارز مبادله‌ای

محمد مهدی اسماعیلی با بیان اینکه «ارز مبادله‌ای زائران حج تمتع تخصیص یافته است» گفت: اعزام حدود ۹۰ هزار زائر کشورمان به سرزمین وحی از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی امروز (چهارشنبه ۲۹ فروردین) در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به هماهنگی خوبی که با سازمان برنامه و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی داشتیم مقرر شد، برنامه پیشنهادی وزارت فرهنگ در موضوع تخصیص یارانه فرهنگی برای نمایشگاه کتاب امسال با ابعاد بسیار گسترده تری نسبت به سال‌های گذشته انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در وزارت فرهنگ سال‌های سال است که برای دانشجویان، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه، یارانه خرید کتاب تخصیص می‌یابد، اما امسال با برنامه ریزی انجام شده این طرح را توسعه خواهیم داد و مناطق محروم در این طرح دیده می‌شود و با استفاده از سامانه‌های فروش برخط که در اختیارمان قرار گرفته تحول مهم برای برقراری عدالت فرهنگی صورت گرفته است.

اسماعیلی اضافه کرد: در خرید برخط این امکان فراهم شده که همزمان با تهران همه نقاط کشور شهر‌ها و روستا‌ها در عرض ۱۰ دقیقه می‌توانند وارد سامانه شوند و کتاب مورد نظر خود را خرید کنند و کتاب‌ها به صورت رایگان در منزل آن‌ها تحویل شود.

وی افزود: هر شهروند ایرانی در دورترین نقطه در سرخس، چابهار، خرمشهر و جزیره قشم کتابی را خریداری کند کتاب به صورت رایگان در منزل آن‌ها تحویل داده می‌شود.

اسماعیلی در مورد اعزام زائران ایرانی به حج تمتع گفت: ارز مبادله‌ای برای زائران حج تمتع تخصیص یافته است، حاجیان ایرانی حدود ۹۰ هزار نفر هستند که از اواخر اردیبهشت ماه اعزام زائران به سرزمین وی آغاز خواهد شد و بدون مشکل و با ارز مبادله‌ای این اعزام‌ها صورت خواهد گرفت؛ امسال در آنجا دعای گوی همه مردم ایران خواهم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد عملیات «وعده صادق» گفت: این پاسخ ایران مایه مباهات همه آزادگان و مستضعفان جهان شد و شکوه، عظمت و قدرت فرزندان انقلاب اسلامی را به رخ همگان کشید.

وی با تبریک این عملیات به مردم ایران اسلامی اظهار داشت: از همه بزرگوارنی که در این مسیر تلاش و جهاد کردند، تشکر می‌کنم و به روح شهدای حادثه تروریستی حمله رژیم صهیونیستی به محل کنسول گری ایران در دمشق درود و سلام می‌فرستم.

اسماعیلی در ادامه بیان داشت: کار مهمی را در شورای فرهنگی عمومی انجام دادیم و برای اولین بار حوزه اقتصاد را برای پیشرفت اقتصادی با پیوست فرهنگی توام کردیم. پیوست فرهنگی بسیار خوبی تدوین شده برای اینکه در حوزه اقتصاد پیشرفت‌های اقتصادی همه الزامات و ملاحظات فرهنگی دیده شود، ان شالله بزودی این طرح را منتشر می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش ایرانی _ اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما اسنادی را می‌نویسیم که بعد از ابلاغ بلافاصله اجرایی و عملیاتی شود و نتایج را همه مردم در حوزه‌های مرتبط مشاهده کنند.

وی افزود: سال گذشته کار پیش تولید تعدادی از فیلم‌ها آغاز شده، انعقاد قرارداد شش کار را از زمستان سال گذشته آغاز شده است همکاران من در سازمان سینمایی و بنیاد فارابی نیز پیگیر هستند تا سایر حوزه‌های تولید فیلم هم این موضوع را هم در دستور کار خود قرا دهند، من بسیار امیدوارم هستم که در جشنواره فجر ۴۳ چند فیلم بسیار خوب از موضوع غزه، فلسطین و عملیات غرور آفرین طوفان الاقصی و همه حماسه‌های که در این مدت اخیر رخ داده در پرده نقره‌ای سینما به تصویر درآید.

دیگر خبرها

  • گزینه‌های نامدار و بزرگ برای سرمربیگری تراکتور!
  • اولین مقاله اش: تقصیر با مردان است نه زنان / اولین کتابش: پیغمبر دزدان / آنچه محقق داماد در باره باستانی پاریزی گفت
  • معافیت‌های مالیاتی باید هدفمند شود
  • رضا داوری اردکانی درگذشت عباس شریفی را تسلیت گفت
  • انتشار کتاب قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه
  • «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • سخنگوی نمایشگاه کتاب شعار این دوره را در صفحه شخصی اعلام کرد!
  • جزئیات اعزام حاجیان از اواخر اردیبهشت با ارز مبادله‌ای
  • انتشار کتاب «قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه» در چهارمحال وبختیاری
  • نگاهی به اندیشه‌های عرفانی اُشو، در «کتاب فرهنگ»