Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مهمترین مأموریت‌های بسیج کمک و رفع مشکلات مردمی است موضوعی که از بدو شکل‎گیری مورد توجه قرار گرفت. به فراخور این مهم بخصوص در مناطق کم‎برخوردار، بسیج با ورود موفق به عرصه محرومیت‎زدایی و سازندگی پروژه‎های موثری را به سرانجام رساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  نقاطی هستند که آنجا خبری از پست و مقام نیست، تنها فقر است و محرومیت؛ کسی با ژست انتخاباتی نمی‎آید، تنها عده‎ای جهادگر هستند که به اوج محرومیت سفر می‎کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوانانی که قصدشان ساختن و سازندگی است، هیچ اجباری در کار نیست، فعالیتی خودجوش که معامله ای‎ست با خدا در محیطی که رنگی از ریا و نمایش‌‎های شهری ندارد.

نام منطقه برایشان مهم نیست، هر جایی که نشانی از درد باشد، عده‎ای طعم محرومیت را چشیده باشند، جهادگران آستین همت بالا زده و از آسایش خود می‎گذرند تا فقرهای زیرساختی مناطق محروم در برابر اراده آنها رنگ باخته و لبخندی بر چهره محرومین بنشانند. 

 

خراسان رضوی

احیای کشاورزی ۱۲ روستای سرخس

عیسی صفری در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ با تبریک هفته بسیج و با اشاره به اینکه فاز دوم پروژه لایروبی نهرهای سنتی سرخس را آغاز کردیم، اظهار کرد: به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا علیه‌السلام و در قالب طرح دهستان آباد، ۱۱۰ کیلومتر از نهرهای سنتی شهرستان سرخس از جمله نهرهای مظفری، انقلاب و نوروزآباد لایروبی می‌شوند.

 

 

فرمانده سپاه سرخس افزود: در فاز اول سه دستگاه بیل مکانیکی زنجیری از ۱۷ فروردین‌ماه امسال کار لایروبی این نهرهای سنتی را شروع کردند و این پروژه تاکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

صفری با بیان اینکه در فاز اول که از ابتدا تا انتهای کانال مظفری بود ۷۴ کیلومتر لایروبی انجام شده است، افزود: در فاز دوم این پروژه نهر انقلاب و انشعابات کچولی به طول بیش از ۳۰ کیلومتر لایروبی می‌شوند.

 

 

وی با تأکید بر اینکه اجرای این پروژه آثار مثبتی بر زندگی مردم و کشاورزان منطقه و به‌خصوص مدیریت منابع آبی شهرستان دارد، تصریح کرد: با اجرای این طرح از خروج آب‌های مرزی به سمت ترکمنستان جلوگیری می‌شود.

صفری با بیان اینکه لایروبی نهرهای سنتی و کانال‌ها موجب تغذیه آبخوان دشت سرخس می‌شود، اظهار داشت: با توجه به کمبود بارش‌ها و خشک‌سالی‌های پی‌درپی و ازآنجاکه در سال گذشته میلیون‌ها مترمکعب سیلاب‌ها از طریق نهرها و رودخانه‌های داخلی و مرزی هدر رفته است، لایروبی کانال‌ها و نهرهای سنتی کمک خوبی به حفظ روان آب‌ها می‌کند.

 

 

فرمانده سپاه سرخس عنوان کرد: اجرای این پروژه موجب شیرین شدن آب چاه‌های کشاورزی و تزریق آب به منابع زیرزمینی می‌شود و در رفع مشکل شوری آب و افت منابع آبی مؤثر است.

وی در پایان احیای مجدد رودخانه مرزی، ترمیم و باز شدن جریان مسیل‌ها و روان آب‌های فصلی را از دیگر اثرات مثبت اجرای این طرح دانست و خاطرنشان کرد: با اجرای کامل این پروژه تا یک ماه آینده، بیش از ۱۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه و کشاورزان ۱۲ روستای این شهرستان از روان آب‌های فصلی بهره‌مند می‌شوند.

  قزوین

اجرای پروژه‌های عمرانی توسط بسیج با اعتبار ۷میلیارد تومان/ بسیج سازندگی پیشتاز محرومیت‌زدایی در قزوین

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، بسیج به عنوان یکی از بزرگترین نهادهای کشور از ظرفیت‌های فراوانی برای حضور در عرصه‌های مختلف از جمله عمرانی و محرومیت زدایی برخوردار است و همواره با اجرای پروژه های عمرانی نسبت به رفع محرومیت اقدام کرده است.

 از ابتدای تاسیس بسیج سازندگی تا کنون بسیاری از پروژه های عمرانی توسط این نهاد مقدس در استان قزوین به انجام رسیده است.

این پروژه ها علاوه بر عمران و آبادانی در زمینه اشتغال و تولید هم بسیار راه گشا بوده و نیروهای انسانی زیادی به واسطه حمایت‌های بسیج سازندگی مشغول به کار شده‌اند.

 

 

خبرنگار شاخص، مصطفی قاسمی کارشناس فنی و اجرایی بسیج سازندگی استان قزوین در رابطه با پروژه های عمرانی بسیج و سپاه گفت: سد کیخنان- آقابابا پروژه عظیمی است که در راستای رفع مشکلات کشاورزی روستای آقابابا در حال انجام است.

قاسمی افزود: پروژه احداث کانال، انتقال و مخزن ذخیره آب آقابابا-کیخنان دارای ۲ فاز مخزن؛ با حجم ۴۰۰ هزار متر مکعب و احداث کانال به طول ۵۷۰۰ متر است که فاز دوم ۳ ماه قبل به اتمام و افتتاح شد.

کارشناس فنی و اجرایی بسیج سازندگی استان قزوین خاطرنشان کرد: فاز دوم شامل ۵۷۰۰ متر احداث کانال ، ۵۳ عدد آبگیر، ۹ عدد دراپ، ۶ عدد پل ماشین رو در مسیر کانال، یک عدد سازه کالورت و یک عدد سازه سرزیر بوده که به اتمام رسیده است.

 

وی افزود: این سد از سرزیر شدن آب سد خاکی واقع در ۲ کیلومتری خط مرتضی آباد به روستای آقابابا تامین می شود به طوری که در فصل‌های پاییز و زمستان هرزآب روستای کیخنان در این مخزن ذخیره و در فصل بهار و تابستان در بخش کشاورزی روستای آقابابا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مسئول با بیان اینکه فاز اول پروژه در حال انجام است، خاطرنشان کرد: کل مبلغ پیمان ۳ میلیارد و ۴۰۰ ملیون تومان است که لایه ژمومبرون نیز باید خریداری شود که اعتباری برای این لایه در نظر گرفته شده ۲ ملیارد و ۲۰۰میلیون تومان بوده که باتوجه به وضعیت تورم به طور حدودی به ۳ میلیارد و ۲۰۰ تومان رسیده است و فعلا خریداری نشده است.

کارشناس فنی و اجرایی بسیج سازندگی استان قزوین ابراز کرد: فاز اول شامل خود مخزن است تاکنون ۱۲۵ هزار مترمکعب عملیات خاک برداری داشتیم که بیش از ۹۰ درصد آن انجام شده است.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۳۰ هزارمترمکعب عملیات خاک ریزی آن تا ۸۰ درصد انجام شده است که بعد از اتمام این مراحل بحث خرید ژئوممبران باقی می ماند که نیازمند تامین اعتبار است.

 

 

قاسمی تصریح کرد: اگر تامین اعتبار شود تا آخر سال جاری و قبل از سال جدید به این پروژه به اتمام و به بهره برداری خواهد رسید.

کارشناس فنی و اجرایی بسیج سازندگی استان عنوان کرد: طول کانال ۵ هزار و ۷۰۰ متر، دبی آن ۵۰۰ لیتر در ثانیه، عرض چپ کانال ۰٫۶ متر، ارتفاع کانال از ۰٫۵ تا۰٫۶ متر، شیب بدنه ۱/۱ شیب و طول مسیر ۰٫۶۵ تا ۱٫۹۵ درصد می باشد.

وی تشریح کرد: سد خاکی کیخنان توسط “پندام”؛ یکی از بهترین شرکت‌های مشاور کشوری از ابتدای کار تاکنون مدیریت شده و تمام استانداردهای سدسازی در آن لحاظ شده است.

وی افزود: بخشی از اعتبارات این پروژه ملی و بخشی از طریق دستگاه‌های اجرایی استان قزوین بخش دیگر نیز از امکانات سپاه تامین شده است.

 

 

این مسئول اظهار کرد: تمام ابزار‌های این پروژه بومی و ایرانی است و سعی کردیم از امکانات خود منطقه استفاده کنیم.

قاسمی ابراز کرد: فقط بحث ژئوممبران به عنوان یک محفظه از جنس پلاستیک برای جلوگیری از نفوذ آب را به لایه‌های پایینی باقی مانده که از چند شرکت داخلی را بررسی کردیم تا بتوانیم آن را خریداری کنیم.

کارشناس فنی و اجرایی بسیج سازندگی استان خاطرنشان کرد: این مخزن شامل دو کانال ورودی و خروجی است و احداث کانال خروجی از مخزن باقی مانده که حدود ۲۲۰ متر است که اگر تا ماه آینده باتوجه به وضعیت جوی استارت بخورد به اتمام می‌رسد.

وی بیان کرد: از تیرماه سال ۹۵ اجرای این کار کلید خورد که بنا بود ۲۴ ماهه به اتمام برسد که باتوجه به شرایط اقتصادی و بازه تامین اعتبار، روند طولانی تر شد.

قاسمی اضافه کرد: این مخزن می‌تواند زیرساخت مناسب را برای کارهای ورزشی، پرورش ماهی و گردشگری ایجاد کند و همچنین زمینه ای برای ایجاد اشتغال جوانان روستایی باشد اما تاکنون برنامه ریزی انجام نشده است.

 

 

وی اظهار کرد: پروژه روکش و آسفالت روستاهای شهرآباد، شهرستان، خاکشان و محمودیان در بخش بشاریات از توابع شهرستان آبیک نیز پروژه دیگری است که به علت وضعیت نامناسب راه‌های مواصلاتی در حال انجام است.

وی افزود: محورهای شهرستان و شهرآباد به طور کلی ۸ هزار و ۶۸۰ متر به عرض ۶٫۱ متر در دولایه رگلاژی و روکش آسفالت بوده که از سه راه کارخانه قند آغاز و تا ابتدای روستای شهرآباد به طور صددرصد به اتمام رسید و سه ماه پیش با حضور مدیر کل راه و شهرسازی افتتاح شد.

این مسئول تشریح کرد: محور روستای محمودیان به طول ۱۸۰۰ متر به عرض ۶ متر است که لایه رگلاژی آن به اتمام رسیده ولایه روکش آسفالت آن باقی مانده است.

 

قاسمی عنوان کرد: ضخامت لایه‌های رگلاژی با توجه به چاله های راه به طور میانگین ۴ سانتی متری انجام شده است.

کارشناس فنی و اجرایی بسیج سازندگی استان قزوین ادامه داد: محور روستای خاکشان ۳ هزار و ۸۰۰ متر و به عرض ۶ متر بود که لایه رگلاژی آن انجام شده و تنها لایه روکش آسفالت آن باقی مانده است.

وی با بیان اینکه تنها ۵ کیلومتر دیگر نیازمند روکش آسفالت است، افزود: جمعا بیش از ۱۴ هزار متر مکعب بهسازی شده که تاکنون ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته که اگر ۱ و نیم میلیارد تومان تامین اعتبار شود بحث روکش محمودیان و خاکشان نیز به اتمام می رسد.

 

این مسئول در خصوص آبرسانی روستای گرکین اظهار کرد: آبرسانی روستای گرکین شامل اجرای مخزن ۱۰۰ مترمکعبی، حفاری جهت جدارگذاری از پمپاژ به سمت مخزن، بهسازی چشمه عظیم روستا بود که این به اتمام رسیده است.

وی اضافه کرد: خط انتقال، مخزن، چاه به اتمام رسیده و در مرحله نصب وسایل و ابراز برقی نظیر پمپ باقی مانده که در حال نصب است.

کارشناس فنی و اجرایی بسیج سازندگی خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۵۰ میلیون تومان برای این پروژه هزینه شده و در حال اتمام است.

 

 

قاسمی در خصوص آخرین پروژه انجام شده اظهار کرد: آبرسانی روستای شیرازک شامل مخزن ۳۰۰ متر مکعبی و اجرای لوله گذاری به متراژ ۴ هزار متر از مخزن تا روستا که در حال اجراست.

این مسئول با بیان اینکه این پروژه مشکل آب ۲ روستای آشتجین و شیرازک را مرتفع می‌کند، ابراز کرد: فاز مخزن به تمام رسیده اما لوله گذاری و ایجاد جایگاه پمپاژ در حال اجراست.

 

 

قاسمی ابراز کرد: برای این پروژه ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوب شده که تاکنون ۴۰۰ میلیون تومان محقق شده است.

وی با بیان اینکه احداث پروژه از سال ۹۶ آغاز شده است، گفت: برای ادامه پروژه به ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.

 

خراسان جنوبی لبخند 6 دهستان خراسان‌جنوبی به توسعه و آبادانی/ قرار گرفتن دهستان قهستان روی ریل پیشرفت   به گزارش خبرنگار خاورستان، قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی چندین سال است که در ذیل سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی برای تمرکز بر مناطق مرزی و محروم کشور جهت رفع محرومیت تشکیل شده است.   در خراسان جنوبی نیز همزمان با سراسر کشور قرارگاه پیشرفت و آبادانی در 6 دهستان که شامل دهستان قهستان، میغان، شوسف، پطرگان، درح و منتظریه است با 5 کارگره اشتغال و معیشت، فرهنگی، تعلیم و تربیت، بهداشت و سلامت و عمران تشکیل شده است.   مهدی هنری جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، در توضیح برنامه ها و اقدامات قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامی که در کارگروه های مختلف قرارگاه و به طور خاص پروژه‌های عمرانی انجام می‌شود استخراج نیاز سنجی، آمار و اطلاعات اولویت‌های روستا از نگاه مردم است که استخراج شده و بر اساس اطلاعات پروژه تعریف می‌شود.   وی افزود: پس از مشخص شدن اولویت واقعی، پروژه‌ها بر اساس نیازهای اساسی و خاص مردم روستا ابتدا در برنامه اجرایی قرار گرفته و بعد از آن که پروژه‌ها اولویت بندی شد برای انجام پروژه‌ها جلسات تخصصی با کارشناسان دستگاه‌های اجرایی مرتبط برگزار می‌شود.   جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی بیان کرد: پس از اینکه پروژه‌ها به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و بعد از تأیید تخصصی برای انعقاد قرارداد، نهایی شده و در برنامه‌های اجرایی قرارگاه قرار می‌گیرد.

برای اطلاع و آگاهی بیشتر از اقدامات قرارگاه پیشرفت و آبادانی در هر دهستان با مسئول دهستان قهستان گفت‌وگو کردیم.

جعفر زارع زارگز مسئول دهستان قهستان در گفت‌و گو با خاورستان، اظهار کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی در 6 دهستان خراسان‌جنوبی اوایل سال 1396 کار خود را در راستای عمران و آبادانی روستاها آغاز کرد.

 

 

وی افزود: هدف از تشکیل قرارگاه پیشرفت و آبادانی در سطح کشور و به تبع آن در خراسان‌جنوبی پیشرفت و آبادانی در روستاها توسط مردم بوده و بر این اساس در اولین گام مسئولیت، افرادی که به عنوان مسئول دهستان انتخاب شدند شناسایی افراد تاثیر گذار در روستا و شکل گیری هسته جهادی در هر روستا بود.

مسئول دهستان قهستان بیان کرد: در هر روستا با همکاری افرادی که دغدغه مند محل زندگی خود هستند هسته ای تشکیل شده و بر این اساس نقاط ضعف و قوت، فرصت ها و تهدید ها در هر روستا برآورد شده و با توجه به 5 کارگروهی که در هر دهستان مشخص شده، مشکلات موجود ذیل کارگروه هاقرار گرفته و راهکار مورد نظر ارائه می‌شود.

زارع عنوان کرد: مهمترین موضوع در تدوین یک برنامه یا نقشه راه داشتن اطلاعات دقیق از وضعیت موجود منطقه است که با حضور میدانی مسئول دهستان در این روستاها و استقرار در منطقه با استفاده از شبکه های داخلی شکل گرفته آمار و اطلاعات از کف میدان و به صورت دقیق احصا شده است.

وی با اشاره به 5 کارگروه فعال در هر دهستان، گفت: کار گروه زیر ساخت و اشتغال، کارگروه تعلیم و تربیت، کارگروه فرهنگی اجتماعی، کارگروه سلامت و کارگروه اقتصاد و معیشت از جمله 5  کارگروهی هستند که مسائل موجود در هر دهستان ذیل کارگروه مربوط بررسی و رفع می‌شود.

مسئول دهستان قهستان اظهار کرد: همان گونه که از نام قرارگاه مشخص است هدف از تشکیل قرارگاه در هر دهستان پیشرفت و آبادانی است و چون الفبای آبادی روستاها " آب" است عمده اقدامات قرارگاه در دهستان قهستان در بحث منابع آبی و احیای قنوات بوده و خواهد بود ضمن اینکه در سایر حوزه‌ها نیز در این دهستان اقداماتی در زمینه عمرانی انجام شده و اولویت ها نیز بر اساس اولویت بندی مردم روستاها و بررسی تخصصی با دستگاه های اجرایی مرتبط تعیین شده است.

زارع ادامه داد: مشکل عمده مردم در روستاهای دهستان قهستان با توجه به اینکه شغل اغلب مردم کشاورزی است آب، خشکسالی و مسائل مربوط به آب است و بر این اساس کار مرمت و احیای قنوات و احداث استخر جزو اولویت های اول قرارگاه پیشرفت و آبادانی است که این فعالیت ها نیز در ذیل کارگروه زیر ساخت و اشتغال قرار دارد.

وی با اشاره به کارگروه فرهنگی و اجتماعی قرارگاه،بیان کرد: اولین قدم این کار گروه استقرار روحانی با عنوان " امام روستا" در روستاها است؛ امام روستا در هر روستایی که مستقر می‌شود نقش هدایت و رهبری برای مردم در روستا را داشته و در تلاش است که با همکاری و مشارکت خود مردم در زمینه مشخص شدن مشکلات موجود در روستا و رفع آنها تلاش کند نقش امام روستا با پیش نماز بسیار متفاوت است.

 

 

مسئول دهستان قهستان عنوان کرد: در دهستان قهستان ظرفیت برای حضور 8 امام روستا تعریف شده که در حال حاضر 7 امام روستا در این دهستان مستقر شده‌اند.

زارع اظهار کرد: امام روستا در روستاهایی که از جمعیت بیشتری برخوردار است به عنوان روستای اصلی مستقر شده و در مباحثی از جمله سبک زندگی، مسائل و مشکلات موجود در جامعه کنونی از جمله طلاق و اعتیاد و سایر مسائل فرهنگی و اجتماعی برای مردم با برگزاری کارگاه های آموزشی ایفای نقش دارد.

وی خاطرنشان کرد: معمولا در کنار کار فرهنگی و اجتماعی در زمینه اشتغال نیز در زمینه ترغیب مردم و اقدامات لازم الگو سازی نیز انجام می‌شود.

مسئول دهستان قهستان گفت: کارگروه سلامت نیز یکی دیگر از 5 کارگروه فعال در هر دهستان است که این کارگروه در تلاش است با نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی در مقابل سبک زندگی غربی کار خود را پیش ببرد و هدف پایه گذاری سبک زندگی، آداب و رسوم اسلامی، مزاج شناسی و تشخیص انواع مزاج های سرد و گرم برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها است بر این اساس کلاس‌های سبک زندگی و اصلاح الگوی تغذیه به صورت مقطعی در هر دهستان انجام شده و سفیران سلامت در حال آموزش هستند.

زارع با اشاره به اینکه کارگروه تعلیم و تربیت نیز در کنار سایرکارگروه ها فعالیت دارد، اظهار کرد: طراحی و برگزاری دوره هایی مرتبط با نیاز مردم روستا از جمله برنامه‌های این کارگروه است هدف توانمند سازی معلمان و ارتقای سطح تحصیلی دانش آموزان و برقرری ارتباط بین دانش آموز، خانواده و مسجد است.

مسئول دهستان قهستان بیان کرد: کارگروه اقتصاد و معیشت نیز به مشاغلی که در روستاها امکان ایجاد و انجام شدن را دارد و باعث درآمد زایی مردم می‌شود منعطف شده و همه تلاش این کارگروه درآمد زایی مردم بر پایه ظرفیت و داشته ها است.

زارع عنوان کرد: در شهرستان درمیان و به طور خاص بخش قهستان، زرشک یکی از محصولاتی است که می‌تواند برای مردم منطقه درآمد زایی داشته باشد و به این منظور اقداماتی در زمینه برداشت و فروش با درآمد بیشتر برای مردم انجام شده است.در کارگروه اشتغال نیز ابتدا از هر تعداد روستا که مشابه هم هستند به لحاظ زمینه اشتغال یک روستا انتخاب و تحلیل کامل اشتغال روستا بر اساس طرح رستا انجام می‌گیرد و با شناسایی رسته های اولویت دار اشتغال این روستاها برنامه اقدام و عمل تعریف می‌شود. 

وی ادامه داد: مهمترین هدف در اشتغال ابتدا تثبیت اشتغال موجود است که با شبکه سازی مردم حول رسته شغلی انجام گرفته است و آموزش های عملی افزایش بهره وری را در پی دارد سپس با نگاه به بازار و تکمیل زنجیره‌های ارزش اقدام به توسعه اشتغال موجود با زمینه سازی اشتغال جدید می‌کند.

وی ادامه داد: در این راستا دستگاهی به نام" دان کن زرشک" که ساخته داخل استان است برای برداشت راحت این محصول در برخی از روستاهای قهستان توزیع و در اختیار کشاورزان قرار گرفته که کشاورز بتواند زرشک تازه را با قیمت مناسب که به نفع وی باشد در بازار به فروش برساند ضمن اینکه در مرحله اول قرارگاه پیشرفت و آبادانی محصول کشاورز را به فروش می‌رساند و در مراحل بعدی خود کشاورز کار فروش محصول خود را انجام می‌دهد.

 

 

مسئول دهستان قهستان گفت: رسته دیگر در کارگروه اقتصاد و معیشت دام سبک، طیور، صنایع دستی و به طور خاص احیای فرش است چرا که شغل اصلی مردم قهستان فرش دست باف بوده و اکنون این کار کمتر شده است می‌تواند مشوق خوبی برای احیای فرش دستباف باشد.

زارع با بیان اینکه هدف از تلاش های صورت گرفته در روستاها سهم بَری روستائیان از کار کشاورزی است، اظهار کرد: راه اندازی شرکت تعاونی در روستا نیز از دیگر اهداف است که این باعث می‌شود مردم محصولات خود را بیمه کنند. 

وی یادآور شد: دهستان قهستان دارای ۴۶ آبادی، ۳۶ روستا و ۲۵ روستای بالای ۲۰ خانوار است.

 

کردستان

انجام طرح‌های عمرانی روستایی و مناطق محروم توسط بسیج سازندگی/جهادگران بسیجی، پیشگام در توسعه و آبادانی

به گزارش کُردتودی، امروز این نهاد انقلابی بیش از هر سازمان دیگری نقش موثر خود را در عمران و آبادانی کشور نشان داده است و در عرصه های ترویج فرهنگ کارو تلاش با بهره گیری از روحیه و منش بسیجی در میدان های کار و تلاش، کمک به محرومیت زدایی و عمران و آبادانی روستاها و بکارگیری مردم در سازندگی کشور، کمک به دولت در سازندگی معنوی و مادی کشور به ویژه در طرح های ملی، بهره برداری از توان متخصصین بسیجی در امور فنی،‌سازندگی،‌ محرومیت زدایی و اقتصاد مقاومتی، افزایش توان فنی و تجربی جوانان و بسیجیان، ایجاد فضای مناسب برای یادگیری و انجام فعالیت های گروهی و تقویت روحیه مسوولیت پذیری، انجام فعالیت های که موجب عمق بخشی و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی می شود، بهره گیری از ظرفیت های بومی و محلی و مغفول مانده در اقتصاد مقاومتی و محرومیت زدایی، کمک به امداد رسانی در حوادث و سوانح غیر مترقبه، اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی با ایجاد کارگاه های کوچک و زودبازده به منظور افزایش تولید و ایجاد امنیت غذایی و ایجاد فعالیت های صنایع تبدیلی( هدف گزاری هر شهر یک قطب صنایع تبدیلی) و نیز کمک به ایجاد اشتغال در جامعه نقش بی بدیل خود را ایفا کرده است.

 

بسیج سازندگی در شهرستان قروه با هدف محرومیت زدایی گام برداشته است


فرمانده سپاه قروه با اشاره به فعالیت های بسیج سازندگی در سطح شهرستان قروه خاطر نشان کرد: در کنار ماموریت فرهنگی و آموزشی بسیج در شهرستان قروه ماموریت های بسیاری در عرصه بسیج سازندگی و محرومیت زدایی به ما محول شده است.

 

فرمانده سپاه قروه اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که امروز در روستاها در موضوعاتی چون اشتغال زایی و مهاجرت وجود دارد دولت و مسئولین لازم است که در رفع مشکل بیکاری وارد شوند و در این راستا سپاه در ایجاد اشتغال برای کمک به دولت وارد شده است.

   

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بسیج سپاه وارد حوزه های مختلف مردم یاری و محرومیت زدایی شده است و به خوبی در حال فعالیت در این بخش می باشد.

 

بسیج سازندگی نقش موثری در کاهش محرومیت ها داشته است
حجت الاسلام نادر رنجبر مسئول حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) شهرستان قروه در گفتگویی کوتاه با اشاره به خدمات بسیج سازندگی اظهار داشت: یکی از اهداف موثر اجرای طرح بسیج سازندگی رفع محرومیت ها است.

وی ادامه داد: بسیج سازندگی از ابتدای فعالیت خود اقدامات ارزشمندی در خدمت رسانی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته محرومیت زدایی بویژه در روستاها داشته است.

 

 

به گفته وی پروژه های محرومیت زدایی در حوزه علمیه شامل احداث 6 باب خانه عالم توسط بسیج سازندگی گام موثری در زدودن چهره فقر از روستاها داشته است.
وی ادامه داد: امروز مردم ساکن در روستا به همت جهادگران بسیجی از خدمات نظام برخوردار هستند.


رنجبر تصریح کرد: ما قدردان خدمات بسیج سازندگی هستیم و از اجرای پروژه های جدید در این  حوزه استقبال می کنیم.


 اقدامات بسیج سازندگی از اذهان مردم روستای وینسار پاک نخواهد شد.

 

 پروژه احداث حسینیه سید الشهدا(ع) روستای وینسار

حسینیه سیدالشهداء(ع) روستای وینساز از جمله طرح های محرومیت زدایی بسیج سازندگی در شهرستان قروه بوده است که مبلغ 500 میلیون ریال جهت احداث این حسینیه و سرویس بهداشتی آن از سوی بسیج سازندگی و از محل اعتبارات محرومیت زدایی هزینه شده است.

 

منصور اکبری متولی اجرای طرح حسینیه سیدالشهداء (ع) روستای وینسار گفت: اقدامات سازنده بسیج سازندگی در سراسر کشور در حال تبدیل شدن به یک فرهنگی ناب برای خدمت به محرومان و همکاری با ادارات و سازمان ها است.


وی ادامه داد: مردم روستای ما امروز از نعمت الهی حسینیه سیدالشهداء (ع) برخوردار هستند و این برخورداری را مدیون خدمات بسیج سازندگی می دانند.


اکبری افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی و به لطف خدمات محرومیت زدایی بسیج سازندگی مردم این روستا بیش از گذشته در مراسمات و آیین های مذهبی حضور دارند و در روضه ها و عزاداری های اباعبدالله الحسین (ع) شرکت می کنند.


وی ادامه داد: ما قدردان خدمات بسیج سازندگی هستیم و درخواست داریم تا این پروژه ها بیش از پیش در روستای ما اجرایی شود.

 

اجرای 2 طرح محرومیت زدایی در روستای قوچاق

آبرسانی به روستای قوچاق و ایجاد راه روستایی در این روستا از جمله دیگر طرح های محرومیت زدایی بسیج سازندگی شهرستان قروه بوده است.

 

سجاد خالدیان کارشناس پروژه های محرومیت زدایی بسیج سازندگی سپاه شهرستان قروه در این خصوص گفت: طرح آبرسانی به روستا و احداث راه روستایی هر کدام به ترتیب دارای اعتباری بالغ بر 200 میلیون ریال و 250 میلیون ریال می باشند که جمعا 450 میلیون ریال برای اجرای این  2 طرح هزینه شده است.


خدمات بسیج سازندگی آرامش را به روستای ما هدیه داده است
غلامرضا شیروانی متولی اجرای طرح های محرومیت زدایی بسیج سازندگی در روستای قوچاق با اعلام رضایت مردم روستا از خدمات بسیج سازندگی گفت: سپاه و بسیج در جایی که هیچ ارگانی نتوانسته کار را انجام دهد با همت جهادی وارد عرصه شده و توانسته با انجام امورات بر زمین مانده موجبات شادی و رضایت مردم را فراهم نماید.

 

 

وی افزود: امروز به برکت خدمات بسیج سازندگی مردم روستای ما از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند و در تردد خود به خارج ازروستا مشکلات گذشته را به یاد نمی آورند. 

 

آبرسانی به روستای دیرکلو

یکی دیگر از طرح هایی که توسط بسیج سازندگی شهرستان قروه و با هدف رفع محرومیت از روستاهای دوردست سطح شهرستان صورت گرفت، مربوط به پروژه آبرسانی به روستای دیرکلو بود.


محمد یاری متولی اجرای این طرح در خصوص ثمرات اجرای طرح آبرسانی به روستای دیرکلو گفت: مردم روستا سال های زیادی به سختی آب مورد نیاز و بهداشتی خود را تامین می نمودند اما خوشبختانه با همت بسیج سازندگی امروز خانه های روستا از آب آشامیدنی سالم برخوردار شده اند.

 

وی ادامه داد: این از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی است که امروز روستاهای دوردست در رفاه و آسایش هستند.

 

یاری افزود: ما امیدواریم تا دیگر طرح های عمرانی و بهداشتی نیز به سمت این منطقه اجرایی شود و مردم از برکات آن بهره مند گردند.

 

آبرسانی به روستای گنجی

خدمات محرومیت زدایی بسیج سازندگی در سطح شهرستان قروه و در حوزه آبرسانی به روستاها در سال 94 شامل دیگر روستای پرجمعیت این شهرستان نیز شد.

 

روستای گنجی یکی دیگر از روستاهایی بود که با برخورداری از خدمات بسیج سازندگی از آب آشامیدنی سالم برخوردار شد.


سید صدیق حسینی متولی این طرح در خصوص اجرای آن اظهار داشت: با عنایت به خدمات بسیج سازندگی چهره محرومیت از روستای ما زدوده شده است.

 


وی افزود: خوشبختانه امروز مردم روستا از آب شیرین سالم بهره مند هستند و این به لطف خدمات سپاه رقم خورده است.


احداث مسجد محمد رسول الله (ص) در روستای کریم آباد علی وردی
جمال نامداری متولی اجرای طرح احداث مسجد روستای کریم آباد علی وردی در خصوص احداث این مسجد اظهار داشت: این مسجد به صورت همیاری بین بسیج سازندگی و مردم روستا احداث شد.


وی افزود: بسیج سازندگی با حمایت های مادی و معنوی خود مردم روستا را در اجرای این طرح یاری نمود و مردم روستا نیز با توجه به اینکه سال ها از وجود مسجد بی بهره بودند از ساخت و احداث آن استقبال نمودند.


وی ادامه داد: هم اکنون در این مسجد کلاس های قرآن به صورت مداوم برگزار می شود و مراسمات مذهبی آن اجرا می شود.

 

 احداث مسجد خاتم الانبیا در روستای تازه آباد سراب قحط

این مسجد در زمینی به مساحت 250 متر مربع به بهره برداری رسید .

 

هوشنگ کریمی متولی اجرای این طرح افزود: مبلغ یک میلیارد و 550 میلیون ریال اعتبار برای احداث این مسجد هزینه شده است که از این میزان 350 میلیون ریال از محل پروژه های محرومیت زدایی بسیج سازندگی هزینه شده است.

 

 

وی خاطر نشان کرد: مبلغ 100 میلیون ریال نیز از محل منابع در آمد زکات برای احداث این مسجد هزینه شده است و یک میلیارد و 100 میلیون ریال باقی مانده نیز توسط اهالی روستا تامین شده است.


احداث مسجد محمدرسول الله (ص) در روستای سرتیپ آباد
عطا امینی متولی اجرای طرح احداث مسجد در روستای سرتیپ آباد در خصوص اجرای این طرح اظهار داشت: سال های زیادی بود که مردم ولایت مدار روستای سرتیپ آباد از نعمت مسجد بی بهره بودند اما با حضور جهادگران بسیجی ما صاحب یک مسجد بزرگ با نام مبارک پیامبر اسلام (ص) شدیم.

 


وی افزود: خداوند را شاکر و سپاسگزاریم که امروز می توانیم در صفوف به هم پیوسته نماز جماعت بخوانیم و در مسجد در مراسات مذهبی و دینی شرکت کنیم.

 

علی رضویان مسئول بسیج سازندگی سپاه قروه در خصوص اجرای این طرح گفت: مسجد روستای سرتیپ آباد از سال 87 به دلیل کمبود اعتبارات نیمه کاره رها شده بود و با توجه به اینکه اهالی محترم روستا و شورای روستا مراجعات بسیاری به سپاه پاسداران شهرستان قروه داشتند و خواستار کمک رسانی سپاه به تکمیل مسجد بودند ، پس از مکاتبات صورت گرفته با مرکز استان این پروژه جزء پروژه های محرومیت زدایی قرار گرفت.


وی افزود: ما پس از مکاتبات فراوان اعتبار تکمیل این مسجد به میزان 35 میلیون تومان را از اعتبارات محرومیت زدایی قرار گاه قرب کوثرتامین نمودیم و با همیاری های مردم روستا این مسجد به بهره برداری رسید.

 

گیلان  

گام جدی بسیج در راستای خودکفایی برنج/ اجرای طرح «همگام با کشاورز» در ۳۰۰ روستای گیلان + تصاویر

به گزارش ۸دی، طرح «همگام با کشاورز» با هدف کمک به ارتقای کشاورزی، بالا بردن میزان تولید محصولات، علمی شدن کشاورزی و ارگانیک کردن محصولات کشاورزی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری با اهدافی چون پیشرفت اقتصادی کشور، افزایش تولید و پایداری تولیدات محصولات کشاورزی در کشور در حال اجراست.

با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در راستای حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی طرح «همگام با کشاورز» را می توان یکی از مهم ترین و موفقترین برنامه های بسیج مهندسین کشاورزی دانست.

۴۰ هزار روستا در کشور مشمول این طرح می شوند و طی چند سال گذشته ۸هزار روستا در کشور تحت پوشش طرح «همگام با کشاورز» هستند همچنین ۳۰۰روستا در استان گیلان تحت پوشش طرح «همگام با کشاورز» قرار گرفته اند.

** اجرای طرح «همگام با کشاورز» در ۳۰۰ روستای گیلان

غلامرضا ملک علیپور مسؤل بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان در گفت و گو با خبرنگار ۸دی درباره جزییات اجرای طرح همگام با کشاورز، اظهار کرد: در کشور یک برنامه پنج ساله نوشته شده است که طی چهار سال همه روستاهای بالای ۴۰خانوار مشمول آموزش و ترویج و پشتیبانی بسیج مهندسین کشاورزی قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه ۴۰ هزار روستا در کشور مشمول این طرح می شوند،گفت: طی چند سال گذشته ۸هزار روستا در کشور تحت پوشش طرح همگام با کشاورز هستند.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه قدس گیلان، تأکید کرد: ۳۰۰روستا در استان گیلان تحت پوشش طرح همگام با کشاورز قرار گرفته اند و موضوع آموزش و ترویج و پشتیبانی را انجام می دهند.

** مأموریت اصلی ما خودکفایی برنج است

ملک علیپور با اشاره به اینکه ما در استان گیلان دو مأموریت داریم، افزود: مأموریت اصلی ما خودکفایی برنج است و فاصله میزان تولید تا مرز خودکفایی ۲۷درصد خلاء است، اگر ۲۷ درصد افزایش عملکرد داشته باشیم خودکفا می شویم.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه فقط عامل تغذیه به تنهایی ۲۵درصد می تواند این خلاء عملکردی را کاهش دهد، اضافه کرد: لذا در طرح همگام با کشاورز در موضوع برنج بر مدیریت منابع انسانی تمرکز کردیم و مدیریت آموزش و ترویج را داریم.

ملک علیپور با تأکید بر اینکه در موضوع تغذیه کارهایی در استان انجام داده ایم، تصریح کرد: موضوع تغذیه بر آزمون و نمونه برداری خاک و تهیه نسخه کودی و ابلاغ نسخه کودی به کشاورزان و نظارت بر اجرای نسخه کودی و تهیه نهاد هایی که در بین کشاورزان سنت و فرهنگ نیست و ما دوست داریم این فرهنگ شکل بگیرد.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه قدس گیلان با اشاره به اینکه خداروشکر سال قبل در ۳۰۰روستا و در هر روستا، ۲۰کشاورز را گزینش کردیم، اضافه کرد: فرهنگی که در استان و کشور حاکم است که کشاورز  پیشرو با کشاورز معمولی فرق می کنند، کشاورز معمولی نمی توانند به این ها برسند اما ما کشاورزان معمولی را گزینش کردیم.

وی با بیان اینکه جمعا شش هزار کشاورز را گزینش و شروع به کار الگوسازی و بهینه سازی تولید کردیم، گفت: سال گذشته سه هزار نمونه آزمون خاک از این کشاورزان گرفتیم و امسال هم سه هزار نمونه دیگر هم می گیریم.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه قدس گیلان با تأکید بر اینکه باوجود پراکندگی همه جهات روستاها را نمونه برداری می کنیم، افزود: پایان سه سال نقشه حاصلخیزی خاک شالیزاری استان گیلان را به کمک محققین و اساتید تهیه و در اختیار کشاورزان قرار می دهیم.

ملک علیپور با اشاره به اینکه سال گذشته با وجود همه بارندگی ها و شرایط اقلیمی  ۸.۸  افزایش عملکرد داشتیم، اضافه کرد: اگر همین عامل اولیه تغذیه انجام شودبه ادعای محققین و کشاورزان امسال ۲۰درصد می توانیم افزایش عملکرد داشته باشیم.

** کاشت کلزا در ۲۰۰هکتار از زمین های زراعی گیلان

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه دومین مأموریت ما کاشت کلزا است که یکی از دانه های روغنی است، تصریح کرد: الان کاشت کلزا در استان حدودا زیرِ ۲۰۰هکتار انجام می شود و با اعتمادی که مردم به بسیج دارند و شبکه سازی که می توانند انجام دهند امسال به کمک جهاد و بسیج کشاورزی تا امروز ۱۳۹هکتار از مزارع قرارداد بستند یا اقدام کردند یا دارند این کشت را انجام می دهند.

 

     

 

سیستان و بلوچستان

احداث جاده در مناطق روستایی و صعب العبور؛ هدیه جهادگران سپاه به مستضعفین

به گزارش عصرهامون، اقدامات بی نظیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه منطقه ای قدس جنوب شرق برای محرومیت زدایی، آبادانی و شکوفایی کشور بر هیچکس پوشیده نیست. به گونه ای که تاکنون اقدامات بسیار زیادی در حیطه های محرومیت زدایی، اشتغالزایی، اقتصاد مقاومتی و غیره توسط این نهاد مردمی صورت گرفته است.
علی ای حال با ارائه چنین خدماتی در استانی که مردمانش به وسعت پراکندگی جغرافیایی با مشکلات زیادی همچون خشکسالی، بیکاری و نواقصی در حوزه های مختلف اعم از بهداشت و سلامت وغیره دست وپنجه نرم می کنند امروز شاهد آنیم که مردمانش در دوردست ترین نقاط آن به واسطه تلاش جهادگران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چهره ای خندان به خود گرفته و از امکانات رفاهی بهره مند شده اند.
 
    ساخت جاده در مناطق روستایی و صعب العبور مرزی یکی از اقدامات شاخص سپاه در این خطه از کشور است آن هم روستاهایی که مردمانش تا قبل از احداث جاده توسط سپاه باید برای تامین مایحتاج روزمره شان به کشور پاکستان می رفتند.
"مورتان" یکی از روستاهای منطقه بلوچستان است که روستائیان ساکن در آن به هنگام بیماری دیگر امیدی برای رفتن به شهر نداشتند و برای مایحتاج روزمره شان نیز باید به کشور پاکستان می رفتند اما اکنون به همت تلاش سپاه پاسداران و قرارگاه منطقه ای جنوب شرق با احداث 79 کیلومتر جاده مشکلاشان حل شده است.
      شهرام اسکندری معاون مهندسی، اقتصادی قرارگاه منطقه ای قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق در این خصوص به خبرنگار عصرهامون گفت: از سال 88 تاکنون 907 کیلومتر جاده سازی روستایی و مرزی در مناطق محروم این استان پهناور صورت گرفته که هر کیلومتر احداث جاده حدود 35 میلیون تومان هزینه در بر داشته است.  

به گفته این مسئول احداث جاده روستایی، برق رسانی به چاه های کشاورزی، آبرسانی، احداث خانه، مدرسه، بهبود وضعیت بهداشتی، احداث مجموعه های ورزشی، ساخت نانوایی، مسجد، خرید منبع آب، انشعاب برق، احیاء قنوات، بازسازی حوزه های علمیه از دیگر اقدامات سپاه در این خطه از کشور است.

 انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۹۹۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود

 

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مریم طهماسبی در حاشیه بازدید از طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» که در روستای ایزی سبزوار اجرا می شود،‌ گفت: هدف وزارت جهاد کشاورزی، تبدیل هر خانه‌ روستایی به یک کارگاه تولیدی به منظور کمک به اقتصاد و معیشت خانوارهای روستایی است.

وی افزود:‌ وزارت جهاد کشاورزی با این طرح تلاش می‌کند با درگیر کردن زنان روستایی در اجرای طرح های اشتغالزا، رونق اقتصادی و توسعه زنجیره ارزش یک محصول خاص را متناسب با ظرفیت هر منطقه، امکان‌پذیر کند.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت:‌ طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد»، برای نتخستین بار در استان خراسان رضوی،‌ با هدف بهبود معیشت خانوار روستایی در روستای ایزی از توابع بخش مرکزی شهرستان سبزوار، به اجرا درآمده است.

علی اصغر امانیان افزود:‌ زنان عضو صندوق اعتباری خرد زنان روستایی، به عنوان زنان کارآمد در این طرح حضور دارند و توسعه نقش آفرینی زنان در عرصه اقتصادی و اجتماعی به عنوان بخش مهمی از جمعیت فعال جامعه یکی از ارکان مهم توسعه همه جانبه کشور و اهتمام بخشی به توسعه پایدار است.

وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی سبزوار این طرح را به منظور توسعه کشاورزی خانوادگی، توسعه مشاغل مکمل کشاورزی و بهبود معیشت خانوار روستایی به صورت نمونه در روستای ایزی به اجرا درآورده است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار اظهار کرد: با درگیر کردن زنان روستایی در اجرای طرح های اشتغال‌زا و تشکیل زنجیره تولید پرورش مرغ بومی و تولید تخم مرغ، رونق اقتصادی و توسعه زنجیره ارزش یک محصول خاص حاصل خواهد شد.

بازدید از چند طرح تولیدی زنان روستایی در روستاهای ایزی و دولت آباد از جمله برنامه های سفر مشاور وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان سبزوار است.

روستای ایزی، با جمعیتی حدود سه هزار نفر در پنج کیلومتری شمال شرق سبزوار قرار دارد.

 
 

دیگر خبرها

  • اسکان مردم روستای سیل زده نوده در روستای آبیز / تکلیف داوطلبین کنکور روستای نوده چه می‌شود؟
  • (تصاویر) شکسته شدن ۲ بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب
  • شکسته شدن ۲ بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب
  • اشک مادران روستای نوده در جاماندن فرزندانشان از کنکور
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود
  • تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/۵۶ خانوار اسکان داده شدند
  • یک روستای زیرکوه خراسان‌جنوبی در حال تخلیه است
  • دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد
  • حمایت‌های بیشتر معاونت توسعه روستایی مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از حوزه روستایی