Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش ایکنا از لرستان، مهرداد علی‌پناه، رئیس انجمن اولیا و مربیان دبیرستان شهید چاغروند و از مدرسان علوم قرآنی، امروز سه‌شنبه، ششم آذر در یادواره شهید غلامرضا چاغروند در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این یادواره، اظهارکرد: تکریم مقام شهدا و تبیین مقام شفاعت و هدایت شهدا در قرآن یک گفتمان مذهبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با ذکر این مطلب که مقام شهید و شهادت گفتمان قرآن است، اضافه کرد: به استناد قرآن و با فعالیت ۲۴ ساله تخصصی در حوزه قرآن ۹ لایه را در قرآن شناسایی کردم‌.
علی‌پناه با تاکید بر ضرورت توجه به بحث معرفت شناسی شهید، تصریح کرد: همه از صدر تا ذیل مدیون شهدا هستیم.
رئیس انجمن اولیا و مربیان دبیرستان شهید چاغروند با بیان این‌که در قرآن کریم بعد از نظام الهی نظام هستی قرار دارد، خاطرنشان‌کرد: نظام هستی با کتاب مبین آغاز می‌شود.
این مدرس علوم قرآنی با ذکر این مطلب که در نظام هستی نیز شهدا داری مقام و مرتبت هستند، اضافه کرد: مقام سعادت، نظارت، هدایت و شفاعت ۵ مولفه‌ای است که نصیب شهدا شده است کمااینکه شهدا نقش هدایتی دارند.

اثرگذاری شفاعتی، هدایتی و نظارتی شهدا

وی با اشاره به اثرگذاری و مقام شفاعت و هدایت و نظارت شهدا، تصریح کرد:عظمت شهدا در قرآن بیان شده است اما ما از این امر فاصله گرفتیم.
علی‌پناه یکی از تهدیدهای جدی اجتماع را ایجاد گسست فکری و نسلی دانست و افزود: بحث تبیان کل شی در قرآن یعنی قرآن از ابتدا تا انتهای خلقت حرف برای گفتن دارد.

نگاهی به زندگی و شهادت اولین خلبان شهید لرستان
غلامرضا چاغروند در دوازدهم بهمن سال 1331 ه‍.ش در شهرستان خرم‌آباد دیده به جهان گشود. پس از سپری دوران طفولیت در کانون گرم خانواده در دبستان ثبت‌نام کرد و با پشت سر گذاشتن دوره ابتدایی و راهنمایی در دبیرستان امیرکبیر خرم‌آباد واقع در خیابان فرهنگ این شهرستان دوره متوسطه را با موفقیت سپری کرد و موفق به اخذ دیپلم شد.
وی در سال 1353 به استخدام هوانیروز درآمد و پس از گذراندن آموزش زبان انگلیسی و دوره‌های مختلف نظامی در تهران و مرکز آموزش هوانیروز اصفهان با درجه ستوان سومی ترخیص شد.
در سال 1355 به علت درگیری با رئیس وقت شهربانی اصفهان مدت یک ماه در بازداشتگاه ارتش محبوس شد.
در سال 1357 که عطر انقلاب اسلامی در همه‌جای کشور پیچید غلامرضا همراه با انقلابیون در تمام راهپیمایی‌ها شرکت می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب در سال 1358 همزمان با شورش گروهک‌های معاند در کردستان به پایگاه هوانیروز کرمانشاه منتقل شد و در عملیات‌های مختلفی به مبارزه و درگیری با آن‌ها پرداخت.
او در سال 1358 ازدواج و تا 30 شهریور ماه سال 59 در کردستان خدمت کرد. پس از آن با حمله عراق به خاک جمهوری اسلامی به جبهه ایلام اعزام شده و در آن‌جا مشغول خدمت شد. تا این‌که آخرین مأموریت چاغروند در بعدازظهر 12 مهرماه 59 انجام گرفت در آن روز خلبان چاغروند و کمک خلبان وی ستوانیار مصری و گروهبان یکم عادل موسوی عازم مأموریت به منطقه دهلران شدند و دیگر ... .
کسی دیگر هیچ اطلاعی از هلی‌کوپتر و دیگر سرنشینانش نداشت. تا این‌که خبر مصاحبه چند نفر از سرنشینان بالگرد از رادیو عراق دهن به دهن پخش شد و اقوام خلبان چاغروند به کمیته هلال‌احمر مراجعه کردند. ولی به هر دری زدند بسته بود و مسئولان از نبودن نام او در آمار اسرا خبر می‌دادند.
در نهایت پس از شش ماه از طریق خانواده گروهبان یکم عادل موسوی نامه‌ای به دست خانواده خلبان چاغروند رسید که متن آن این چنین بود «ما در ظهر دوازدهم مهر 95 در مرز دهلران اسیر شدیم خلبان چاغروند شهید شد و خلبان حسین مصری را که تیر خورده بود به بیمارستان منتقل کردند. لطفا به خانواده‌های آن‌ها اطلاع دهید».
چگونگی شهادت شهید
پسر پیرمرد دفن‌کننده پیکر شهید غلامرضا چاغروند به‌نام «دیوان جالیزی» در این خصوص می‌گوید: «در بعدازظهر دوازدهم مهر 59 یک بالگرد در منطقه دهلران در حال پرواز بود. منطقه چند ساعت قبل به‌علت عقب‌نشینی نیروهای ایرانی در اشغال نیروهای بعثی بود. نیروهای دشمن به محض دیدن بالگرد آن را مورد هدف گلوله‌های خود قرار دادند بالگرد به‌سمت کوه‌های اطراف پرواز کرد و به‌علت اصابت گلوله به هلی‌کوپتر و زخمی شدن کمک خلبان در یک کیلومتری جالیز بر زمین نشست.
بلافاصله نیروهای مهاجم هلی‌کوپتر را به محاصره درآوردند و سرنشینانش را به اسارت درآوردند فرمانده بعثی‌ها از خلبان می‌خواهد به امام امت توهین کند که با مقاومت چاغروند روبه‌رو می‌شود. این ایستادگی و مقاومت ایشان تا جایی ادامه دارد که یکی از افسران عراقی با سرنیزه به‌سمت او حمله می‌کند و وی را به شهادت می‌رساند.

چگونگی کشف و انتقال شهید
پیکر او در تاریخ 12 اسفندماه سال 62 در روستای جلیز با یک متر خاک‌برداری و در حالی‌که تنها استخوان‌های او در داخل لباس خلبانی‎اش مانده بود پیدا شد، این درحالی است که او خلبان هلیکوپتر امدادی بود نه جنگی، و برای امدادرسانی به طرف مناطق جنگی جنوب اعزام شده بود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا لرستان اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۰۱۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهدای روحانی الگوی مجاهد تبیین محسوب می‌شوند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، حجت‌الاسلام دکتر عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دومین کنگره ۴۰۰ شهید روحانی استان مازندران که با محوریت شهید اهل قلم آیت الله هاشمی نژاد در مصلای بزرگ آیت الله جباری برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت رئیس مذهب شیعه حضرت امام جعفر صادق (ع) با بیان اینکه شهدای روحانی الگوی مجاهد تبیین هستند، گفت: جهاد تبیین مجاهد پرور است و امروز مهمترین حمله دشمن به جهاد تبیین است که با ما می‌جنگند و واقعیت‌ها را تحریف و شبهه را القا می‌کند.

او با بیان اینکه امروز بزرگترین مصداق جهاد، جهاد تبیین است و می‌تواند موتور محرکه بقیه جهادها باشد، افزود: گفتمان قرآنی و دینی درباره شهادت، پیروزی، بشارت و عزت است نه ناکامی؛ و دشمنان قدرت فهم و درک این موضوع را ندارند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه از اثرات بر گزاری این یادواره‌ها گفت و بیان کرد: برگزاری کنگره شهدای روحانی نشان می‌دهد که روحانیت فقط با سخن و بیان در میدان نیستند و نبودند، بلکه با عمل خود نشان دادند که در پای انقلاب باید جان داد و ۴۰۰ شهید روحانی استان مازندران نشان از همین رشادت‌ها در میدان مبارزه دارد.

حجت الاسلام حاجی صادقی همچنین ادامه داد: رزمندگان با حضور روحانیت در جبهه و جنگ دلگرم می‌شدند و بعنوان چراغ راه از آنها درس می‌گرفتند.

او گفت: روحانیون در جبهه و جنگ، هم رزمنده بودند و هم رزمنده پرور و رزمندگان با نگاه به عمل روحانیت حرکت می‌کردند و پیروز میدان شدند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: امروز هم، مردم در همه عرصه‌ها از روحانیت الگو برداری می‌کنند که این خود نشان از عملکرد درست آنهاست که بر گرفته از آیات و روایات معصومین و قرآن کریم است.

حجت الاسلام حاجی صادقی گفت: بیشترین شهید روحانی مربوط به سال ۱۳۶۵ و ۱۲۱۴ نفر است، همچنین بیشترین شهید روحانی در یک روز مربوط به چهارم دی ماه ۱۳۶۵ است که ۱۳۹ نفر به شهادت رسیدند. در «عملیات کربلای ۵» بیشترین شهید روحانی را داشتیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از باخت استکبار در جنگ با غزه گفت و افزود: امروز اسرائیل و حامیان آنها در جنگ با غزه از مرد و زن غزه شکست خوردند و این یعنی شکست استکبار که خداوند نقشه نابودی آنها را کشید.

نماینده ولی فقیه در سپاه کشور ادامه داد: خون به ناحق ریخته مردم در غزه مطمئنا نتیجه خواهد داد و خداوند شر آمریکا و اسرائیل را از سر مردم و مسلمانان دنیا کم خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • ۱۰۶۶ ختم قرآن به نیت شهدای قوچان انجام خواهد شد
  • همایش یاد یاران، فرصتی برای جهاد تبیین است
  • حجاب برای حفظ مقام و جایگاه زن است
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر
  • روایت اوکراینی‌ها از آموزش خلبان‌های ایران برای هدایت 24 سوخو 35
  • برگزاری دومین یادواره شهدای مهرجرد در میبد
  • نشست گفتمان سازی بیانات مقام معظم رهبری
  • شهدای روحانی الگوی مجاهد تبیین محسوب می‌شوند
  • امام جعفر صادق(ع) ترویج‌دهنده فرهنگ اصیل شیعه بودند
  • مکتب امام صادق(ع) جامعه اسلامی را به سوی درستی هدایت کرد