Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- با پايان يافتن توزيع سکه هاي پيش فروش شده در سررسيد 6 ماهه، اکنون بررسي ها نشان مي دهد که بيش از 98 درصد سکه ها تحويل خريداران شده اند هرچند که هنوز خريداران حدود يکصد هزار سکه سراغ بانک ملي را نگرفته اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، طرح پيش فروش سکه با هدف کاهش التهاب از بازار در سه مرحله دربازه زماني بهمن پارسال تا ارديبهشت امسال انجام شد؛ در اين برنامه بانک مرکزي در مجموع بيش از هفت ميليون و 617 هزار قطعه سکه پيش فروش کرد که حدود پنج ميليون و 900 هزار قطعه آن تا پايان امسال تحويل خريداران مي شود و اين فرآيند تحويل تا ارديبهشت ماه سال 99 ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تعلل خريداران در دريافت سکه هاي خود آن هم از ترس برخورد قضايي و يا اخذ ماليات سبب شد تا بانک مرکزي در بخشنامه اي ضرب الاجل 6 ماهه اي براي تحويل سکه ها اعلام کند که براساس آن اگر فردي تا 6 ماه پس از سررسيد تحويل سکه به بانک مراجعه نکند، تنها اصل مبلغ دريافتي بابت پيش خريد به مشتري بازگردانده مي شود و اين بانک تعهدي نسبت به تحويل سکه به متقاضيان نخواهند داشت؛ البته اين موضوع در زمان پيش فروش سکه ها و در قراردادي که با خريداران منعقد شده بود، به آنها اعلام شده است.
نگاهي به تعداد سکه هاي پيش فروش و تحويل شده به خريداران نيز نشان مي دهد که بيشتر سکه هايي که نزد بانک ملي باقي مانده مربوط به فروش هاي قطعي در سررسيدهاي 6 ماهه است و خريداران ترجيح مي دهند از ضرب الاجل تعيين شده نهايت استفاده را داشته باشند؛ با اين اوصاف اگر سررسيد تحويل سکه آبان ماه امسال باشد، خريدار مي تواند تا اواخر ارديبهشت ماه براي دريافت آن به بانک مراجعه نکند.
مدير يکي از شعب بانک ملي در حوالي منطقه يوسف آباد تهران به خبرنگار ايرنا گفت: تعدادي از خريداران سکه در سررسيد سه ماهه که در اين شعبه ثبت نام کرده بودند، پس از اعلام ضرب الاجل بانک ملي هفته گذشته براي دريافت سکه خود مراجعه کردند هرچند خودشان مي گفتند اگر نزد بانک مي ماند، جايش امن و خيالشان راحت بود.
** سکه هايي که روي صاحبانشان را نديده اند
پيگيري هاي خبرنگار ايرنا از شبکه بانکي کشور نشان مي دهد که از مجموع بيش از هفت ميليون 617 هزار سکه پيش فروش شده، سررسيد بيش از چهار ميليون و 275 هزار سکه در پايان آبان ماه امسال به سر آمده و با توجه به توزيع بيش از 98 درصد سکه ها بين خريداران، حدود چهار ميليون و 175 هزار سکه به دست صاحبانشان رسيده است.
با اين حال نگاهي به تاريخ سررسيد سکه ها نشان مي دهد تعداد سکه هاي سررسيد يک ماهه 798 هزار و 980 قطعه بوده که خريداران تا اواخر آبان ماه مهلت دريافت آن را داشتند و براساس آخرين اطلاعات بيش از 797 هزار سکه تحويل داده شده يعني 99.8 درصد سکه هاي سررسيد يک ماهه با موفقيت توزيع شده اند.
درباره سکه هاي سررسيد سه ماهه که بيش از 895 هزار و 800 فقره پيش فروش شده بود نيز تاکنون بيش از 892 هزار و 200 سکه تحويل خريداران شده است که از تحقق 99.7 درصدي توزيع آن حکايت دارد هرچند که حدود سه هزار و 600 قطعه نزد بانک ملي ايران قرار دارد.
** سکه هاي 6 ماهه پيشتاز در خريد
سکه هاي 6 ماهه در سه گروه پيش فروش شدند؛ گروه نخست سکه هاي وديعه اي بودند که خريدار يک ميليون تومان در زمان ثبت نام مي پرداخت و بقيه با توجه به قيمت روز در زمان تحويل از آن اخذ مي شد؛ گروه دوم سکه هاي فروش قطعي با نرخ يک ميليون و 400 هزار تومان و گروه سوم فروش هاي قطعي با نرخ يک ميليون و 475 هزار تومان بود.
در مورد سکه هاي وديعه اي بايد گفت از مجموع حدود 25 هزار و 650 قطعه پيش فروش شده، نزديک 25 هزار و 500 قطعه تحويل مشتريان شده است اما خريداران حدود 150 قطعه سکه هنوز به بانک مراجعه نکرده اند.
با همه حواشي که در زمان توزيع اين سکه ها و روش محاسبه مبلغ باقيمانده آن وجود داشت، تاکنون بيش از 99 درصد از سکه هاي وديعه اي به دست صاحبانشان رسيده اند.
در مجموع بيشترين تعداد سکه هاي تحويل داده نشده به سکه هاي 6 ماهه باز مي گردد که هم تعداد بيشتري سکه پيش فروش شده و هم تعداد کساني که هنوز براي دريافت سکه مراجعه نکرده اند، قابل تامل است.
بانک مرکزي در گروه سکه هاي 6 ماهه قطعي با نرخ يک ميليون و 400 هزار تومان در مجموع 766 هزار قطعه سکه فروخته که از اين تعداد 755 هزار و 500قطعه تحويل خريداران شده اما هنوز حدود 10 هزار و 500 قطعه باقيمانده است.
در مورد سکه هاي 6 ماهه گروه سوم نيز از مجموع يک ميليون و 788 هزار و 500 قطعه سکه ثبت نامي، بانک ملي يک ميليون و 704 هزار و 500 سکه را تحويل داده است اما هنوز خريداران بيش از 84 هزار سکه به بانک مراجعه نکرده اند.
با اين اوصاف 98 درصد سکه هاي سررسيد 6 ماهه گروه دوم و 95 درصد سکه هاي گروه سوم بين خريداران توزيع شده است.
** چرا برخي خريداران سراغي از سکه هاي خود نمي گيرند؟
هر چند بالاي 98 درصد از خريداران سکه در سررسيدهاي خود به بانک مراجعه کرده و کالاي خود را تحويل گرفته اند اما نمي توان از سکه هاي رسوب شده در بانک صرف نظر کرد.
پيگيري خبرنگار ايرنا از بانک ملي ايران نشان مي دهد که برخي خريداران که اغلب در تعداد بالا سکه خريده اند به دليل آنکه مکان امني براي نگهداري سکه خود ندارند، ترجيح مي دهند که سکه در بانک باقي بماند زيرا حتي اگر بخواهند در صندوق هاي امانت بانک ها نگهداري کنند، بايد نزد آن بانک افتتاح حساب کرده و اجاره يکساله آن را بپردازند.
البته نمي توان دست روزگار و حوادث را نيز ناديده گرفت؛ زيرا ممکن است برخي خريداران در همين مدت تا زمان تحويل سکه به ديار باقي شتافته باشند و امور مربوط به انحصار وراثت آنها طولاني شده باشد.
** عمليات حسابداري سکه ها تا چه زماني طول مي کشد؟
آنگونه که محمدعلي کريمي سخنگوي پيشين بانک مرکزي در ارديبهشت ماه گفته بود، تا پايان امسال بايد بيش از پنج ميليون و 900 هزار سکه تحويل خريداران شود که تا پايان آبان ماه سررسيد تحويل حدود چهار ميليون و 270 هزار سکه اي پايان يافت اما حدود 100 هزار سکه نزد بانک ملي باقي مانده است.
از اين تعداد سکه ضرب الاجل 1800 سکه (سررسيد يک ماهه) آبان ماه به پايان رسيد و بايد منتظر بود و ديد که در سررسيدهاي ديگر چه تعداد از خريداران براي تحويل سکه هاي خود به بانک ملي مراجعه نمي کنند.
البته عمليات حسابداري مربوط به تحويل سکه ها تا تعيين تکليف آخرين قطعه نزد بانک مرکزي مفتوح است و فرآيند حسابرسي آنها حداقل تا آذرماه سال 99 ادامه خواهد داشت.
** خريداران سکه چقدر سود کردند؟
پيش فروش سکه در هشت بازه زماني تحويل يک ماهه، سه ماهه، 6 ماهه، 9 ماهه، يک ساله، 18 ماهه و 24 ماهه انجام شد و نرخ ها بسته به زمان تحويل بين يک ميليون و 590 هزار تومان بابت تحويل يک ماهه تا يک ميليون و 160 هزار تومان براي تحويل 24 ماهه متغيير بود.
به طور متوسط نرخ پيش فروش سکه ها يک ميليون و 395 هزار تومان بوده است که با توجه به نرخ کنوني چهار ميليون و 210 هزار توماني هر قطعه در بازار آزاد، خريداران اين سکه ها اکنون به طور ميانگين بيش از 2 برابر از سرمايه گذاري خود سود کرده اند.
با اينکه در زمان اجراي طرح پيش فروش سکه انتقادهايي از سوي برخي نهادها به آن وارد شد اما در همان زمان توانست بخش قابل توجهي از نقدينگي را که تلاطم در بازار ارز و طلا حاصل آن بود، جذب کند.
گزارش از ليلا جودي
اقتصام** 2025 ** 2023
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۰۱۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به مباحث مطرح شده اخیر، مدیریت رشد نقدینگی در اقتصادی کشور در دوره اخیر را در وضعیتی کاملا با ثبات و برخلاف ادعاهای مطرح شده توسط برخی رسانه‌ها و افراد دانست.

به گزارش ایسنا، مصطفی قمری وفا در صفحه ایکس نوشت:

«قطعا روند صعودی رشد نقدینگی و ثبت ارقام بی‌سابقه این متغیر در پایان سال ۱۳۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ مسئله‌ای بس نگران کننده بود که تداوم آن می‌توانست اقتصاد کشور را با معضلات و مخاطرات گوناگونی مواجه سازد و ضمن افزایش نااطمینانی‌ها در تصمیمات خرد فعالان اقتصادی کشور، آثار مخربی بر متغیرهای کلان اقتصای بوجود آورد.

حال که حدود دو سال از آن مقطع نگران کننده گذشته است، متغیرهای پولی کشور در وضعیت نسبتاً پایداری قرار گرفته‌اند و آمارها حاکی از تحقق اهداف بانک مرکزی در کنترل رشد نقدینگی و قرار گرفتن در محدوده‌های تعیین شده دارد.

مرور مسیر طی شده نشان دهنده آن است که نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه ۱۴۰۰ طی یک روند نزولی به۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ و متعاقبا به ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.

ارقام فوق به خوبی بیانگر توفیق بانک مرکزی در اجرای سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها و دستیابی به اهداف کنترل رشد کل‌های پولی و مدیریت رشد نقدینگی در محدوده هدف تعیین شده برای سال ۱۴۰۱ (۳۰ درصد) و سال ۱۴۰۲ (۲۵ درصد) می‌باشد.

البته در سال ۱۴۰۳ نیز همچنان هدف کنترل رشد نقدینگی از طریق استفاده از مجموعه ابزارهای سیاست پولی از جمله کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها با قدرت بیشتری پیگیری خواهد شد و بر این اساس هدف رشد نقدینگی ۲۳ درصد با دامنه نوسان مثبت و منفی ۲ درصد در راستای دستیابی به هدف مهار تورم تا نقطه مطلوب و نیز کمک به رشد اقتصادی تعیین شده است.

لازم به ذکر است که در دوره اخیر، بانک مرکزی توجه ویژه‌ای به کنترل خلق پول بانک‌ها داشته و دستاورد مهم بدست آمده در زمینه کاهش رشد نقدینگی به طور مشخص از طریق تنظیم و اعمال جدی سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها حاصل شده است.

در این چارچوب، #بانک_مرکزی در راستای کنترل رشد خلق پول بانک‌ها و موسسات اعتباری، در سال ۱۴۰۱ ضوابط ناظر بر کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها را تکمیل و اصلاح نمود و علاوه بر کنترل دارایی‌ها، کنترل بدهی‌های ترازنامه بانک‌ها (بویژه بانک‌های ناتراز و ناسالم) را در دستور کار قرار داد.

همچنین در سال۱۴۰۱ بانک مرکزی در جهت دستیابی به هدف رشد نقدینگی تعیین شده با پیگیری جدی سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری و جریمه بانک‌های متخلف از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی و همچنین افزایش ۰.۵ واحد درصدی نسبت سپرده قانونی بانک‌های تجاری اقدامات موثری را در جهت کنترل و کاهش قدرت خلق پول بانکها و در نهایت کاهش رشد نقدینگی انجام داد.

در دیماه سال ۱۴۰۲ نیز بانک مرکزی با هدف مدیریت رشد نقدینگی و اطمینان از تحقق اهداف تعیین شده در رابطه با کنترل کل‌های پولی اقدام به افزایش ۰.۵ واحد درصدی سپرده قانونی بانک‌ها و موسسات اعتباری نمود.

با توجه به مطالب ذکر شده و بررسی آمارهای مربوطه ملاحظه می‌شود که مدیریت رشد نقدینگی در اقتصادی کشور در دوره اخیر، در وضعیتی کاملا با ثبات و برخلاف ادعاهای مطرح شده توسط برخی رسانه‌ها و افراد بوده است.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عملکرد نه چندان خوب بانک ملت در 9 ماهه
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار
  • قلک پورشه خالی شد
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان کار و اتمام سالن تولید
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/ مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • سود شرکت ایلان ماسک نصف شد​
  • تعلل کویرتایر در تحویل فروش های اینترنتی
  • مهلت یک ماهه فرماندار مشهد به مسئولان بینالود