Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیا تاکنون به عملکرد جعبه‌دنده‌های خودکار توجه کرده‌اید؟ همانطور که در پایگاه ویدیویی آپارات می توان مشاهده کرد در این مطلب نیز به مهمترین سوالات مربوط به گیربکس‌های اتوماتیک پاسخ می‌دهیم. علاوه بر این، نکاتی در باره‌ی افزایش طول عمر، سرویس‌های دوره‌ای و بهبود عملکرد جعبه‌دنده‌های خودکار ارائه خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
تفاوت گیربکس اتوماتیک با جعبه‌دنده دستی چیست؟
نوع خودرو از این نظر، شدیدا برنوع رانندگی شما تاثیرگذار خواهد بود. عموما، 3 تفاوت مهم بین جعبه‌دنده‌ی خودکار و دستی وجود دارد. در نمای ظاهری، دسته‌دنده‌ی سنتی و پدال کلاچ در خودروی غیراتوماتیک، استفاده می‌شوند. با استفاده از دسته‌دنده، راننده می‌تواند سرعت‌های مختلف را برای انتقال نیروی پیشرانه انتخاب کند و به کمک کلاچ، اصطلاحا دنده‌ها را آزاد کرده و به دسته‌دنده، اجازه‌ی حرکت دهد. سومین و مهمترین تفاوت گیربکس اتوماتیک با جعبه‌دنده دستی، نیاز به راننده برای اعمال تغییر بر دنده‌ها است. طبیعتا، گیربکس اتوماتیک به صورت خودکار و بی‌نیاز از کمک شما، سرعت‌های مختلف را انتخاب می‌کند.
 
مزایای گیربکس‌ اتوماتیک کدام هستند؟
البته نکات مثبت متعددی در جعبه‌دنده‌های خودکار وجود دارند. مهمتر از همه، راحتی شما و عدم نگرانی از انتخاب دنده‌ی صحیح در شرایط مختلف است. صرفا به همین دلیل، عده‌ی زیادی از مردم و خصوصا آنها که در حال یادگیری رانندگی هستند؛ سراغ خودروهای مجهز به گیربکس‌های اتوماتیک می‌روند. البته هنگام استفاده از این نوع مدل‌ها، کنترل دقیق راننده بر جعبه‌دنده و سرعت انتخابی آن غیرممکن می‌شود؛ اما تجربه‌ی رانندگی راحت‌‌تر به فرد تازه‌کار امکان می‌دهد تا تمرکز بیشتری بر یادگیری و محیط داشته باشد. در این شرایط، شما توجه بیشتری به اطراف خودرو دارید و نگران انتخاب دنده‌ی صحیح نخواهید بود؛ ضمن اینکه در ترافیک شهری، راحتی بیشتری به هنگام ایست و حرکت خودرو خواهید داشت. تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند؛ رانندگانی که از خودروی دارای جعبه‌دنده‌ی خودکار استفاده می‌کنند، دچار استرس روحی کمتری هستند و این مدل‌ها توسط والدین، ترجیح داده می‌شوند.
 
گیربکس اتوماتیک چگونه کار می‌کند؟
این سوال در بین علاقه‌مندان به خودروها، بسیار متداول است. این تجهیز، قدرت خالص دریافت می‌کند تا وظیفه‌ی انتقال نیروی پیشرانه به میل کاردان و نهایتا، ایجاد حرکت در چرخ‌ها را، بر عهده‌ داشته باشد. پیشرانه از طریق پوسته فلاي‌ويل ( Bell housing ) به جعبه دنده متصل است. مهمترین قطعه در پوسته فلایویل، مبدل گشتاور نام دارد که به صورت یک کوپلینگ هیدرولیک عمل می‌کند تا مرز بین پیشرانه و گیربکس باشد. قوانین عملکرد هیدرولیک و دنده‌ها پیچیده هستند. کافی است بدانید که گیربکس اتوماتیک با روغن گیربکس کار می‌کند. این روغن برای عمکلرد جعبه‌دنده‌ی خودکار و سلامت خودرو، حیاتی است.
 
بهترین زمان برای سرویس گیربکس اتوماتیک چه موقع است؟
معمولا، هنگامی که خودروی صفر کیلومتر می‌خرید؛ بروشور یا دفترچه‌ی راهنمای مخصوص از طرف شرکت سازنده به شما داده می‌شود. این اطلاعات، زمان مناسب و نوع سرویس مورد نیاز برای تجهزات مختلف را مشخص می‌کند. بر اساس یک قانون کلی، بهترین زمان برای سرویس گیربکس‌های اتوماتیک، در کارکرد 100 هزار تا 160 هزار کیلومتر است. حرارت پیشرانه و محیط، روغن جعبه دنده خودکار را به مرور زمان، ضعیف می‌کند. بی‌توجهی به این موضوع، می‌تواند منجر به آسیب و زنگ‌زدگی قطعات گیربکس شود که در نتیجه‌ی آن، عمر مفید جعبه‌دنده، کاهش پیدا خواهد کرد. راننده‌ باید به صورت مدام، اقدام به بررسی روغن گیربکس کند و کاهش سطح روغن را، به عنوان یک خبر بد، در نظر داشته باشد.
 
نشانه‌های نقص در گیربکس اتوماتیک
ایراد در جعبه‌دنده‌ی خودکار، با 5 علامت مهم همراه است که هیچکدام، نباید نادیده گرفته شوند. نشانه‌ی اول، لغزش دنده‌ها ( Slipping transmission ) نام دارد. در این حالت، تعویض دنده متفاوت از شرایط عادی احساس می‌شود و معمولا با صدای ناهنجار، همراه خواهد بود. نشانه‌ی دوم، سختی در تعویض دنده‌ها است که در نتیجه‌ی آن، تغییر سرعت گیربکس انجام نمی‌شود و صدایی شبیه به نویز، شنیده خواهد شد. نشانه‌ی سوم، تاخیر در تعویض دنده است که بیشتر به هنگام شروع حرکت به جلو، اتفاق می‌افتد. نشانه‌ی چهارم، نشت روغن است که با توجه به بسته بودن محفظه‌ی گربکس باید جدی گرفته شود. این روغن با رنگ قرمز روشن یا قرمز تیره و قهوه‌ای، قابل تشخیص خواهد بود. نشانه‌ی پنجم، با روشن شدن چراغ چک موتور، روی پنل پشت فرمان، اطلاع رسانی می‌شود. البته در این حالت، راننده ممکن است چراغ چک را مرتبط با نقص‌هایی غیر از گیربکس بداند؛ پس نیاز به بازدید خودرو توسط تعمیرکار حرفه‌ای وجود دارد. هرگز به چراغ‌های هشدار دهنده، بی‌توجه نباشید و درباره‌ی گیربکس اتوماتیک از تعمیرکار خود، سوال کنید.
 
عمر مفید گیربکس اتوماتیک چقدر است
نمی‌توان جواب دقیقی برای این سوال داشت. در صورت بی‌توجهی راننده، جعبه‌ دنده‌ی خودکار ممکن است بعد از کارکرد 160 هزار کیلومتر، بلا استفاده شود و بر عکس، با سرویس و نگهداری صحیح، بیش از 500 هزار کیلومتر، عمر کند. به طور میانگین، گیربکس اتوماتیک حدود 250 تا 300 هزار کیلومتر، دوام می‌آورد. طبیعتا، در صورت توجه ویژه به این تجهیز و اعمال تمهیداتی از جمله بررسی مداوم روغن گیربکس، مراجعه به تعمیرکار مجرب در بازه زمانی هر 18 ماه، استفاده از روغن سینتیک، نصب خنک‌کننده برای گیربکس ( به دلیل نقش مهم حرارت در آسیب به جعبه‌دنده ) و البته رانندگی صحیح، می‌توان عمر مفید گیربکس اتوماتیک را افزایش داد. فشار کمتر به جعبه‌دنده، عمر آن را بیشتر خواهد کرد.
 
چه چیز عمر مفید گیربکس اتوماتیک را کاهش می‌دهد
نکاتی مهم در سبک رانندگی وجود دارند که می‌تواند بر عملکرد جعبه دنده‌ی خودکار در درازمدت، تاثیرگذار باشد. اول از همه، پرهیز از رانندگی، پیش از گرم‌شدن پیشرانه و گیربکس در شروع حرکت است. روغن گیربکس در حالت سرد، سختی و غلظت بیشتری دارد که در نتیجه‌ی آن، لغزندگی لازم بین دنده‌ها فراهم نمی‌شود. ما پیشنهاد می‌کنیم، به پیشرانه فرصت دهید تا گرم شود و دور موتور به عدد مناسب در حالت عادی ( 900 دور بر دقیقه برای اکثر خودروهای امروزی ) برسد. نکته‌ی دوم، خودداری از اعمال تغییر در وضعیت دسته‌دنده، به هنگام حرکت خودرو است. بی‌توجهی به این مهم، منجر به آسیب جدی در دنده‌های گیربکس و کلاچ خواهد شد. نکته‌ی سوم، پرهیز از رانندگی مسابقه‌ای و تهاجمی است. چهارمین موضوع هم، مراجعه به تعمیرکار غیرمجاز و فاقد تجربه است.

در تعمیرگاه خودروهای وارداتی تارک خودرو ما به تمامی نکاتی که در بالا گفته شد، توجه می‌کنیم. سرویس، تعمیر و تعویض گیربکس، تخصص ما است. بازدید و تشخیص عیب، بوکسل و انتقال خودرو به تعمیرگاه صورت خواهد گرفت و تخفیف ویژه برای خودروهای نظامی یا خدمات عمومی، در نظر گرفته می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق سایت تارک خودرو با ما در تماس باشید.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۰۱۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت روز خودرو صفر داخلی در کارخانه و بازار آزاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)+جدول

خودرو

قیمت کارخانه(تومان)

قیمت بازار آزاد(تومان)

آریسان ۲ (ارتقا یافته)

۴۱۳.۷۱۳.۰۰۰

۴۷۰.۰۰۰.۰۰۰

اطلس G دنده‌ای

۳۹۹.۷۳۱.۰۰۰

۵۹۵.۰۰۰.۰۰۰

پراید  SE۱۵۱

۲۳۶.۰۳۴.۰۰۰

۳۴۶.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P (ارتقایافته)

۶۰۲.۷۳۵.۰۰۰

۹۶۵.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۲۰۷ TU۳

۳۲۳.۸۰۳.۰۰۰

۶۸۵.۰۰۰.۰۰۰

پژو پارس ELX-XUYP

۳۳۳.۸۹۷.۰۰۰

۷۵۵.۰۰۰.۰۰۰

تارا اتوماتیک ۷۲

۴۹۰.۵۸۵.۰۰۰

۹۹۰.۰۰۰.۰۰۰

تارا اتوماتیک LXv۴

۶۸۱.۴۳۴.۰۰۰

۱.۲۳۰.۰۰۰.۰۰۰

تارا دنده‌ای پلاس ۶ سرعته

۵۸۰.۱۲۰.۰۰۰

۸۶۵.۰۰۰.۰۰۰

دناپلاس EFY اتوماتیک توربو آپشنال

۶۹۲.۱۶۶.۰۰۰

۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰

دناپلاس اتوماتیک توربو ساده

۵۴۵.۱۰۰.۰۰۰

۱.۰۱۰.۰۰۰.۰۰۰

رانا پلاس  (ارتقا یافته)

۲۲۵.۷۶۷.۰۰۰

۶۴۵.۰۰۰.۰۰۰

زامیاد پادراپلاس بنزینی

۶۱۶.۸۹۰.۰۰۰

۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰

زامیاد پادراپلاس دوگانه سوز

۶۶۲.۸۹۰.۰۰

۷۶۰.۰۰۰.۰۰۰

زامیاد کارون

۷۱۰.۱۹۰.۰۰۰

۸۵۰.۰۰۰.۰۰۰

زامیاد وانت نیسان دوگانه سوز

۵۵۳.۶۲۰.۰۰۰

۶۶۰.۰۰۰.۰۰۰

ساینا S دنده‌ای بنزینی

۳۲۳.۷۵۷.۰۰۰

۴۴۵.۰۰۰.۰۰۰

ساینا S دنده‌ای دوگانه سوز

۲۸۳.۱۶۲.۰۰۰

۴۷۰.۰۰۰.۰۰۰

ساینا S اتوماتیک

۳۳۰.۹۶۶.۰۰۰

۵۱۰.۰۰۰.۰۰۰

سمند سورن پلاس XUYP  بنزینی

۴۵۹.۱۸۸.۰۰۰

۶۵۵.۰۰۰.۰۰۰

شاهین G اتوماتیک CVT

۶۴۹.۰۷۸.۰۰۰

۸۶۵.۰۰۰.۰۰۰

شاهین G دنده‌ای

۴۳۵.۱۹۹.۰۰۰

۷۶۵.۰۰۰.۰۰۰

شاهین GL دنده‌ای

۴۲۳.۷۴۲.۰۰۰

۷۳۰.۰۰۰.۰۰۰

کارا تک کابین ۲ لیتر

۴۸۱.۸۲۹.۰۰۰

۶۷۰.۰۰۰.۰۰۰

کارا دو کابین ۲ لیتر

۵۱۶.۷۷۲.۰۰۰

۸۲۰.۰۰۰.۰۰۰

کوییک LGXR  دنده‌ای

۳۷۹.۸۴۴.۰۰۰

۴۶۲.۰۰۰.۰۰۰

کوییک R  پلاس اتوماتیک

۳۳۸.۴۸۴.۰۰۰

۵۳۵.۰۰۰.۰۰۰

کوییک S دنده‌ای

۲۸۱.۰۵۹۲.۰۰۰

۴۴۵.۰۰۰.۰۰۰

کوییک SR  دنده‌ای

۲۹۲.۶۲۸.۰۰۰

۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰

کوییک اتوماتیک پلاس

۳۳۶.۸۱۷.۰۰۰

۵۳۵.۰۰۰.۰۰۰

دیگر خبرها

  • ریزش سنگنین قیمت سواری اتوماتیک ایران خودرو
  • قیمت خودرو امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • انواع گیربکس اتوماتیک
  • قیمت روز خودرو صفر داخلی در کارخانه و بازار آزاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)+جدول
  • قیمت محصولات سایپا چهارشنبه ۵ اردیببهشت ۱۴۰۳
  • قیمت روز انواع خودرو در بازار +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت محصولات سایپا چهارشنبه ۵ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ تداوم کاهش قیمت شاهین در بازار
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ سقوط آزاد قیمت تارا و ۲۰۷
  • قیمت خودرو امروز ۴ اردبیهشت ۱۴۰۳