فیلمبرداری «سرو زیر آب» خیلی سختتر از فیلم ملکه بود/ سر صحنههای فیلمبرداری با کارگردان حرف نمیزنم
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۰۲۸۴۶
فیلمبرداری «سرو زیر آب» خیلی سخت تر از فیلم ملکه بود. البته این فیلم باید ابتدا دیده شود و بعد درباره سکانس های مختلف آن صحبت کنیم.
علیرضا زرین دست بدون تردید، یکی از بزرگترین مدیران فیلمبرداری سینمای ایران است. در کارنامه او چندین سیمرغ جشنواره فیلم فجر و چندین تندیس فیلمبرداری وجود دارد و از پرافتخارترین مردان این عرصه است که در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو از شرایط کار برای فیلم «سرو زیر آب» سخن گفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«فیلم سرو زیرآب» به کارگردانی باشه آهنگر که این روزها بر پرده سینماها قرار گرفته از آثار درخشان اوست که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برنده دریافت سیمرغ بهترین فیلمبرداری شده است.
آقای زرین دست!ابتدا از آشنایی و نخستین همکاریتان با آقای باشه آهنگر بگویید و اینکه حضور شما در «سرو زیر آب»چگونه استارت خورد؟
محمدعلی باشهآهنگر را از حدود ۲۵ یا ۳۰سال پیش میشناسم. فیلمی را ۳۵ سال پیش فیلمبرداری کردم و او در آن فیلم دستیار کارگردان بود و از همان روز مطمئن بودم که او کارگردان درجه یک سینما خواهد شد. ارتباط ما ادامهدار شد تا اینکه آقای میرعلایی برای دعوت من به پروژه «فرزند خاک» با من تماس گرفتند و متوجه شدم کارگردان آقای آهنگر است. وقتی فیلمنامه را خواندم متوجه شدم تصور روزهای دور من درباره این کارگردان درست بوده زیرا فیلمنامه بسیار درخشان بود. قبل از دعوت من به این پروژه، چند مرتبه دیگران برای همکاری در این فیلم دعوت شده بودند، اما فیلمبرداری آغاز نشده بود و این شانس برای من رقم خورد که همزمان با دعوت من، فیلمبرداری شروع شد. این فیلم همان زمان بسیار مورد توجه و استقبال منتقدان قرار گرفت. در ادامه برای همکاری در فیلم «ملکه» دعوت شدم که بعد از خواندن فیلمنامه بازهم به تولد اثر قوی دیگری از این کارگردان پی بردم و مشتاق به همکاری شدم. من در فیلم «سرو زیر آب» شاهد ۴ سال تحقیق این کارگردان بودم و چند بار فیلم تا مرحله فیلمبرداری رفت تا اینکه آذرماه سال گذشته کار شکل گرفت. حامد حسینی همراه محمدعلی باشهآهنگر به خانه من آمدند و مقدمات کار را بهطور جدی آغاز کردیم.
درباره ویژگیهای منحصر به فرد فیلمبرداری «سرو زیر آب» که این روزها در سینماها اکران شده بگویید:
جنگ عوارض و ترکشهای مختلف دارد؛ در خط مقدم کشور متخاصم، دشمن محسوب میشود و به همین دلیل از کشورمان دفاع میکنیم که البته این دفاع کردن یک قیمت دارد و قیمت آن هزاران شهید است. در میان هزاران شهید، پیکرهایی هستند که شناسایی آنها کار بسیاری دشواری است. بعضی از آنها بخشهایی از بدن مانند سر را ندارند. خیلی از شهیدان پلاک ندارند؛ به همین دلیل عدهای به صورت داوطلب به پیکرها ظاهر و فرم میدهند و سپس به بستگانشان تحویل میدهند، این داوطلبها بسیار ارزشمند هستند زیرا دست به کار نادر و استثنایی میزنند. فیلم «سرو زیر آب» به موضوع تفحص شهدا مربوط است، باشه آهنگر کارگردان فیلم مدتها برای این فیلم تحقیق و پژوهش انجام داده است. در «سرو زیر آب» جزئیاتی از تفحص شهدا را که در نهایت منجر به شناسایی پیکر میشود، میبینیم، خطایی که در این تفحص صورت میگیرد، ساختار کلی فیلم را تشکیل میدهد. ترکیب، کنتراست و نورپردازی به گونهای در این فیلم انجام شد که به مرور زمان و پس از گذشته 10 دقیقه از فیلم، تماشاگر تحت تاثیر قرار بگیرد. بدون تردید این تصاویر را بنده به تنهایی خلق نکردم و نیروی دیگری نیز در این تصویرها به کمک من برای خلق آنها آمده است. طراحی صحنه کار خیلی درخشان است که کمک کننده زیادی به تصاویر است.
نحوه تعامل شما با کارگردان برای ارتقا و بهبود کیفیت تصاویر چگونه بوده است؟
ما با هم ارتباط کاری خیلی خوبی داریم. آقای آهنگر فیلمنامه های فوق العاده ای همراه با پژوهش های بسیاری را می نویسد. همکاری من و باشه آهنگر مثل جاذبه و دافعه است. یعنی هم قبل و هم بعد از شروع فیلمبرداری می توانیم ارتباط بسیار خوب و مثبتی با هم برقرار کنیم. براى شروع هر پروژه اى ابتدا گفتگوهاى مختلفى در مورد سبک، روش و نوع نورپردازى میان ما صورت مى گیرد. همه عوامل دست به دست هم مى دهند و منجر به موفقیت در یک کار سینمایى مى شوند. در سه کار قبلی که با هم همکاری داشته ایم هم این امر وجود داشته است. مطمئن بودم نتیجه در این فیلم هم مورد ستایش و قابل اعتنا می شود. .سر صحنههای فیلمبرداری تقریبا با هم حرف نمی زدیم و یا خیلی کم حرف می زدیم. انرژی که برای حرف زدن باید صرف می کردیم برای خلق کردن پلان می گذاشتیم اما قبل از فیلمبرداری، مراوده و گفتگوهای زیادی را انجام می دادیم، این رابطهای که به عنوان کارگردان و فیلمبردار داریم، از فیلم «فرزند خاک» به وجود آمده است که به نظرم فیلمنامه بینظیری دارد، در واقع فیلمنامه آن را میتوان یک بار دیگر ساخت.
اگرچه دکوپاژ نهایی برعهده کارگردان بوده است اما من در بازدید از لوکیشنهای پیش از فیلمبرداری پیشنهادهایی دادم که مورد تایید آهنگر قرار گرفت. ما گفتوگو و مشورتهای زیادی درباره نوع تصویر و سبک فیلمبرداری نیز پیش از فیلمبرداری داشتیم و نظراتمان را با یکدیگر در میان گذاشتیم و اکثرا با هم به توافق رسیدیم.
از شرایط و چالش های کار در سرو زیر آب بگویید. با توجه به سختی هایی که در فیلم «ملکه» برای فیلمبرداری آن وجود داشت و منجر به گرفتن هلی شات های متفاوت ومختلف شد. آیا در «سرو زیرآب» دوباره این سختی ها را تجربه کردید و تکنیک خاصی را برای این فیلم برگزیدید؟
فیلمبرداری «سرو زیر آب» خیلی سخت تر از فیلم ملکه بود. البته این فیلم باید ابتدا دیده شود و بعد درباره سکانس های مختلف آن صحبت کنیم. چون اگر الان راجع به آن حرف بزنم منجر به ترسیم تصاویری می شود که هنوز مخاطبان آن را ندیده اند. اما مطمئن باشید این فیلم پتانسیل آن را دارد که درباره آن صحبت کرد.
وسیلهای ساختم که میتوانستیم دوربین را در آن بگذاریم و بسیاری از پلانها از این طریق فیلمبرداری شده است. فیلمبرداری فیلم «سرو زیر آب» کار بسیار سختی بود. وقتی فیلمبرداری این فیلم را شروع کردم 83 کیلوگرم بودم اما وقتی تمام شد، به 75 کیلو رسیدم. سکانس هایی که در سوله در فیلم «سرو زیر آب» فیلمبرداری شده است در زمان زمستان سال گذشته بود؛ اگر بیرون دما سه درجه بالای صفر بود داخل آن سوله پنج درجه زیر صفر بود.
همکاری با آقای باشه آهنگر چگونه بود؟
این هنرمند علاوه بر توانایی و مهارت بالایی که دارد، فردی فکور و فاضل است که علاوه بر همکاری ارتباط دوستانه خوبی با او دارم. بابت این سه همکاری که در آثار باشهآهنگر داشتهام، همکاری در ۴ پروژه دیگر را رد کردم؛ زیرا فرصت حضور در فیلمهای این کارگردان برای من اهمیت زیادی دارد. من بابت فیلمبرداری هر سه همکاریام با این کارگردان از جشنواره فیلم فجر جایزه دریافت کردهام و همکاری با این کارگردان برای من ارزشمند است.
آقای زرین دست در یک جمله در خصوص مهم ترین شاخصه و نقطه قوت فیلم «سرو زیر آب» بگویید:
این فیلم اثری درخشان و ارزشمند است. به عقیده من خود فیلم درخشانترین شاخصه است.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: باشه آهنگر علیرضا زرین دست ملکه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۰۲۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مستندی نیمساعته که ساختش ۱۶ سال زمان برد
مستندی نیمساعته که ساختش ۱۶ سال زمان برده به سوالهای ثابتی که پدری هر سال در روز تولد دخترش از او پرسیده اختصاص دارد. دختر از کودکی به جوانی میرسد و هر سال با این سوالات پدر مواجه میشود.
به گزارش همشهری آنلاین، این ۴ مستند در ۴ ژانر مختلف تماشاگر را با جنبههایی از جنگ، روابط انسانی، سینما و قتل و مرگ آشنا میکند که در یک کلام میتوان آنها را چهار پرده مختلف از زندگی دانست.
آنها نباید پیر شوند
کارگردان: پیتر جکسون
سال ساخت: ۲۰۱۸
این فیلم با استفاده از فیلمهای اصلی گرفتهشده از جنگ جهانی اول، محفوظ در آرشیو موزه سلطنتی جنگ که بیشترشان تاکنون دیده نشدهاند، به همراه صداهای ضبطشده توسط بیبیسی و مصاحبههای آیدبلیوام که از بریتانیاییهای حاضر در نبرد گرفته شده، ساخته شده است. بیشتر این فیلمها رنگی شده و با استفاده ابزارها و تکنیکهای مدرن تبدیل شدهاند و برای اثرگذاری بیشتر و هرچه نزدیکتر شدن به تجربه واقعی سربازان از نبرد، از جلوههای صوتی و صداپیشه در آن بهره برده شده است. سازندگان فیلم ۶۰۰ ساعت مصاحبه با ۲۰۰ کهنهسرباز و ۱۰۰ ساعت فیلم ویدئویی اصلی را برای ساخت فیلم بازبینی و بررسی کردند.
یکسال را چطور اندازه میگیرید؟
کارگردان: جِی روزنبلات
سال ساخت: ۲۰۲۱
این مستند درباره رابطه یک پدر و دخترش به وسیله فیلمهای خانگی است. پدر هر سال در روز تولد دخترش از او فیلم میگیرد و سوالات یکسانی میکند. دختر از طفلی نوپا به زنی جوان با همه زیبایی و مراحل ناخوشایندش در این میانه تبدیل میشود در حالی که رابطه پدر و دختر با تمام پیچیدگیهایش تکامل مییابد. پدر تولدهای دختر را از ۲ سالگی تا ۱۸ سالگی با دوربین ثبت کرده و از آن مستندی ساخته که تماشاگر را به اندیشیدن درباره زندگی خودش وامیدارد. ساخت این فیلم نیمساعته که در مراسم اسکار نودوپنجم نامزد جایزه بهترین مستند کوتاه بود، ۱۶ سال زمان برده.
کینگ بر پرده سینما
کارگردان: دافنه بایویر
سال ساخت: ۲۰۲۲
استیفن کینگ پادشاه داستاننویسانی است که آثارشان از صفحات کاغذی به پرده نقرهای سینما رسیده است. حتی کارگردان سختگیری مثل استنلی کوبریک هم از یکی از داستانهای کینگ اقتباس کرد و فیلم درخشان «درخشش» را بر اساس کتابی از کینگ به همین نام ساخت؛ هرچند کینگ هر جا که فرصتش را پیدا کرده، نارضایتی خودش را از اقتباس کوبریک اعلام کرده و هیچ خودش را در محذورات قرار نداده که خیلی رُک و علنی فیلم کوبریک را نکوبد. از سال ۱۹۷۶ تاکنون بیش از پنجاه کارگردان از آثار این نویسنده اقتباس کردهاند. این مستند به بررسی آثار این کارگردانان، اقتباسها و منابع آنها میپردازد.
قاتل هیلساید: شیطان در لباس مبدل
کارگردان: الکسا دانر
سال ساخت: ۲۰۲۲
اعمال آدم همیشه دنبال آدم میروند. هرقدر هم کسی بخواهد از کارهایی که کرده و تاثیرات مخربی که روی زندگی دیگران داشته دوری کند و خیال کند که نتیجه اعمالش دور از او باقی میماند، کسانی هستند که واقعیت را فراموش نمیکنند. «قاتل هیلساید» درباره قاتلی سریالی به نام کنت بیانچی است که فکر نمیکرد بابت کارهایش محاکمه شود. ویدئوهای به جای مانده از ماههای منتهی به دستگیری وی در این مستند استفاده شده که روانشناسی جالبی نه صرفا از ذهن یک قاتل زنجیرهای، بلکه از ذهن آدمی است که خود را محق به انجام هر کاری میداند، اما ذهن بسته و دیکتاتورمآبش اجازه نمیدهد بفهمد که بالاخره کابوس مجازات به سراغش میآید.