Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@06:39:22 GMT

تشدید اختلافات پاکستان و هند با تغییر معاهده آبی

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۰۳۱۴۳

تشدید اختلافات پاکستان و هند با تغییر معاهده آبی

تهران - ایرنا - سه پروژه آبی هند متشکل از ساخت دو سد بر روی مسیرهای آبی مشترک می‌تواند موضوع جدیدی بر افزایش تنش میان اسلام آباد و دهلی نو شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از آسیا تایمز، سه پروژه آبی سد شاهپور کندی، دومین اتصال رودخانه بیاس در پنجاب و سد آبی اوج در جامو و کشمیر می‌تواند باعث برافروختن نزاع‌های میان ایالتی گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همین زمینه یکی از مقامات دولتی به هندوستان تایمز گفت، تصمیم اجرایی شدن این پروژه‌ها در حال حاضر توسط دولت به حالت تعلیق در آمده است.
معاهده آبی »هندو» یک پیمان توزیع آب میان هند و پاکستان است که با کمک بانک جهانی برای استفاده از آب‌های موجود رودخانه‌های مستقر در هند هماهنگ شد. معاهده آبی هندو در سپتامبر سال 1960 در کراچی توسط اولین نخست وزیر هند و رئیس جمهور پاکستان به امضاء رسید.
بر اساس معاهده آبی هندو، مجاری آبی در سه انشعاب ستلج- بیاس و راوی به هند داده شده و انشعاب‌های آبی دیگر مانند چناب، جولوم و هندو به پاکستان اختصاص یافته است.
از 168 میلیون هکتار، سهم اشتراک آبی هند از سه رودخانه اختصاصی به مقدار 33 میلیون هکتار در حدود 20 درصد است. هند بیش از 94 درصد از سهمیه آبی خود را از طریق معاهده آبی هندو استفاده می‌کند و بقیه آب‌های مصرف نشده روانه کشور پاکستان می‌شوند.
سد اوج پروژه‌ای آب‌رسانی در حوزه کاتیوا منطقه جامو بر رودخانه راوی است که ظرفیت تولید 196 مگاوات برق را دارد.
کل آب بهره برداری شده از این پروژه در حدود 172 میلیون مترمکعب است اما سد اوج توانایی ذخیره 925 میلیون متر مکعب آب را دارد.
بعد از جنگاوری در سال 2016 در جامو و کشمیر، دولت هند به دنبال تحت فشار قرار دادن پاکستان از طریق معاهده آبی هندو بود و دولت دهلی نو تصمیم داشت تا از طریق محدود کردن جریان آب به کشور پاکستان دولت اسلام آباد را شدیداً مورد فشار اقتصادی قرار دهد.
همچنین به گزارش مجله فارن پالیسی، دهلی نو با سرمایه گذاری عظیم خود در پروژه سد آبی کابل می‌تواند باعث کاهش ورود جریان آب به کشور پاکستان شود و نتیجه آن بلاشک نزاع جدید میان دو کشور افغانستان و پاکستان خواهد بود.
از سال 2001، هند در حدود دو میلیارد دلار در پروژه‌های توسعه‌طلبانه افغانستان سرمایه گذاری کرده است. درحالی‌که تحلیلگران افغان براین باورند که ساخت سد آینده کابل کمبود آب کشور را نجات خواهد داد، مقامات اسلام آباد به‌شدت مسئله سرمایه گذاری‌های هند در افغانستان را پیگیری می‌کنند و معتقدند ساخت سد به‌عنوان آخرین اقدامات هند برای محدود کردن رقیب دیرین منطقه‌ای خویش است. همچنین با توجه به آنکه پاکستان در ساخت زیرساخت‌های انرژی آبی در داخل کشور موفق نبوده است، برخی از مقامات این کشور براین باورند که در آینده نه چندان دور شاید مجبور به خریدن برق از کشور افغانستان گردند.
آساق**9473**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ارتباطات هند پاكستان پروژه هاي آبي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۰۳۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییسی فردا به پاکستان می‌رود

آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی در سفر ۲ روزه خود پس از استقبال رسمی از سوی نخست وزیر پاکستان، با "شهباز شریف" دیداری خصوصی خواهد داشت و به اتفاق وی نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور را برگزار خواهند کرد.

رئیس جمهور در این سفر همچنین با "آصف‌علی زرداری" همتای پاکستانی خود ملاقات خواهد داشت و علاوه بر آن با سفر به برخی شهرهای دیگر این کشور با علما، نخبگان، تجار و فعالان اقتصادی نیز دیدار و گفتگو می‌کند.
 رئیسی پس از پایان سفر به پاکستان، صبح چهارشنبه به دعوت رسمی "رانیل ویکرمسینگه"  رئیس جمهور سریلانکا سفری یک روزه به این کشور جنوب شرق آسیا دارد و علاوه بر برگزاری استقبال رسمی و ملاقات خصوصی در کاخ ریاست جمهوری، همراه با رئیس جمهور سریلانکا در مراسم افتتاح و آغاز بهره‌برداری رسمی از "ابر پروژه چندمنظوره اومااویا" شامل ۲ سد و نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی که از سوی پیمانکاران ایرانی احداث شده است، شرکت خواهد کرد.
این پروژه چند منظوره که تمام مراحل مشاوره، طراحی و ساخت آن توسط مهندسان ایرانی انجام شده، از بزرگترین پروژه‌های عمرانی سریلانکا به ارزش حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که تامین مالی آن از سوی دولت این کشور انجام شده و بیش از ۴۰۰ مهندس ایرانی در احداث آن نقش داشته‌اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رئیسی در پاکستان : رژیم صهیونیستی از اختلافات میان کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کند
  • پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان باید حل شود
  • نام یکی از خیابان‌های اسلام‌آباد به «ایران» تغییر یافت
  • پاکستان نام یکی از خیابان‌های اسلام‌آباد را به «ایران» تغییر داد
  • رئیسی عازم پاکستان و سریلانکا می‌شود
  • رئیس جمهور فردا عازم پاکستان می‌شود
  • رییسی فردا به پاکستان می‌رود
  • رئیسی به پاکستان و سریلانکا می‌رود
  • رئیس‌جمهور فردا به پاکستان می‌رود
  • تشدید اختلافات بین یهودیان آمریکا به دلیل جنگ غزه