اکباتان پروژهای با تفکر اسلامی
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۰۳۶۸۱
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، سیدامیر منصوری در ابتدای جلسه با بیان اینکه موضوع نشست به دنبال بحثی غیر مستند انتخاب شد مبنی بر اختلاف نظر بین فرانسویها، کرهایها، آمریکاییها و ایرانیها به عنوان طراح و سازنده شهرک اکباتان، گفت: شهرک اکباتان بعد از گذشت چند دهه از عمر خود توانسته قیمت بالایی را برای خود حفظ کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سپس فریدون آذری طراح شهرک اکباتان گفت: وقتی انسان یک اثر هنری یا یک ساختمانی را میبیند دو گونه نتیجهگیری میکند. نتیجه اول ادامه ندادن الگوی آن بنا در سایر ساختها در صورت مناسب نبودن آن الگو و نتیجه دوم، ادامه مدل ساخت آن بنا در صورت خوب بودن آن از نظر معماری و تعامل با شهر. در این نشست باید به این نتیجه برسیم که با توجه به وضع فعلی شهرتهران، شهرداری و مسئولین امر آیا میتوانند چند مجموعهای را که قبل از انقلاب در شهر تهران ساخته شده و دارای نکات مثبتی هستند را الگوی خود قرار دهند یا خیر ؟
وی ادامه داد: سعی ما در این پروژه بر این بود که فرم جدیدی را ایجاد و سپس زندگی جدیدی را در آنجا تعریف کنیم که نگاهی نیز به زندگی گذشته داشته باشد. به عنوان مثال کوچه، حیاط، آجر و .. را سعی کردم در مقیاس آپارتمان پیاده کنم که در این پروژه پیلوتیهای به هم پیوسته را نماد کوچه در نظر گرفتم،حیاطهای کوچک مجموعه نیز نقش تکایا را در گذشته بازی میکند که محلی برای جمع شدن مردم در آن است.
مقاومت اکباتان در برابر زلزله
آذری افزود: وظیفه یک آرشیتکت مثل شکارچی است. باید بتواند با یک تیر چند نشان را بزند، یک آرشیتکت خوب باید با یک تیر چند نشان را بزند. یکی از آن نشانها منظر خوب است، دوم عملکرد خوب، سوم توجیه اقتصادی، چهارم از نظر فنی قابل دفاع باشد و پنجم از لحاظ سنتی به آن عادت داشته باشیم. معماری امر سادهای است به شرطی که ابتدا از فرم شروع نکنیم و اول زندگی را تعریف کنیم. یکی از خواص مجموعه اکباتان اینست که در برابر زلزله بسیار مقاوم است. من معتقدم تهران هنوز این پتانسیل را دارد که بتوان پروژههای جدید برای آن تعریف کرد که هم به لحاظ اقتصادی خودکفا باشد و هم تولید درآمد پایدار برای شهرداری کند.
نقشه و سند اکباتان از بین رفته است
در ادامه این جلسه علیاکبر نصرآبادی رئیس موزه ارتباطات با اشاره به اینکه متاسفانه اکباتان به عنوان یک پروژه فرهیخته در خاورمیانه بسیار کمرنگ شده بود و حتی کسی نمیدانست طراح آن چه کسی است و عجیبتر اینکه حتی نقشه و سندی هم در دسترس نبود اظهارداشت: جای تعجب بود که دیگر کسی درمورد اکباتان صحبت نمیکرد، تا اینکه چندی پیش در مجلهای مطلبی را تحت عنوان “همه چیز در مورد اکباتان” خواندم که آرشیتکت آن را یک فرد آمریکایی معرفی کرده بود.
ریشههای تفکر اسلامی در اکباتان
وی در خصوص انتقاداتی که در یک جلسه به اکباتان وارد شده بود گفت: این پروژه نه تنها بد نیست که یکی از پروژههای بسیار موفق است که با تفکر اسلامی ساخته شده است. میگویم با تفکر اسلامی چرا که هر انسانی که مردم از دست و زبانش آسوده باشند یک انسان خوب و یک مسلمان کامل است. بنابراین یک ساختمان اسلامی هم ساختمانی است که بقیه ساختمانها از آن آزار نبینند و سایهاش روی خانه کناری نباشد و مانع رسیدن نور به آن نشود. همچنین به لحاظ بصری زیبا باشد، ارزان و محکم ساخته شود و عملکرد خوبی داشته باشد که تمام این ترینها یعنی “تفکر اسلامی” و باید بگویم تمام بناهای غرب با تفکر معماری اسلامی احداث شدهاند و اما بالعکس در کشورهای اسلامی شاهد معماری طاغوتی و بی ربط هستیم.
نصرآبادی تصریح کرد: اکباتان یکی از نادر پروژههایی است که بعد از ۴۵ سال نمای سیمانیاش همان است و حتی رنگ هم نخورده این یعنی اقتصادی، به لحاظ مقاومت زلزله و ایستایی بالاترین مقاومت را دارد و دارای آرامش بصری است. هرکاری که با تفکر خوب ساخته شود یک کار انسانی است و اگر این پروژه خوب است باید آن را ادامه میدادیم اما متاسفانه آن را پنهان کردیم و مسکن مهر را ابداع کردیم. ما به نسل جدید معماران ظلم کردیم که آنها را از این پروژه بی نظیر محروم کردیم. مدام گفتیم آمریکاییها طراحی کردن در حالیکه این پروژهای است که توسط ایرانیها طراحی و اجرا شده است.
وی با بیان اینکه طراح فاز یک اکباتان فریدون آذری و فاز۲ کرهایها و فاز سه کپی فاز یک است گفت: این پروژه فاخر، در سال ۵۴ متولد شده و در مقایسه با آن زمان باید مورد قضاوت قرار بگیرد.
سیدامیر منصوری با طرح چند سوال خطاب به طراح این پروژه چند نظر انتقادی داد که خواستار پاسخ از طراح آن بود: بنظر میرسد هویت افراد در چنین مجموعه بزرگی که همه طبقات شبیه به هم هستند، گم میشود و مانند یک کارخانه بزرگ است. اگر کسی آنجا را بلد نباشد به راحتی گم میشود؛ شما برای توجه به هویت محل سکونت چه کردید؟ از پیلوتیها برای جانشینی کوچهها و حیاط اسم بردید اما در این مجموعه تقریبا فضای مکثی وجود ندارد و صرفا عبور اتفاق میافتد. در صورتی که در نظام سنتی، فضاهایی چند منظوره برای عبور همراه با مکث همراه وجود داشت، ایده شما چه بود؟ شباهت ساختمانهای طراح کرهای در فاز ۲ با ساختمانهای شما تصادفی بود یا در تکمیل کار شما بود؟
فریدون آذری در پاسخ به سوالات طرح شده اظهارداشت: در آن زمان تنها راه حل اقتصادی که میتوانست پاسخگوی نیازهای قشر متوسط باشد، همین سازه بود. ما مدل معماری و سازه را بخوبی بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این مدل خوبی است.
وی ادامه داد: درخصوص پیلوتیها باید بگویم پروژهای که عیب نداشته باشد، پروژه نیست. در اینجا دو اشتباه وجود دارد یکی اینکه میخواستم پارکینگها را زیر بلوکها ایجاد کنم که پارکینگ بیرون نباشد اما بدلیل طولانی شدن پروژه، متاسفانه پارکینگ در خارج از بلوکها قرار دارد. سپس فضای سبز وسط دو بلوک فاز یک باید به خدمات برای خانوادهها تعلق میگرفت که آنجا را تبدیل به فضای تجاری نامناسب کردند. اکنون که این مجموعه با مشکل نگهداری نیز مواجه شده است من دنبال این هستم که طرحی داده شود تا نقاط مکث در پیلوتیها ایجاد شود که تولید درآمد پایدار هم به همراه داشته باشد.
طراح شهرک اکباتان در خصوص شباهت فاز یک با فاز ۲ که توسط کرهایها ساخته شد گفت: دولتیها از کرهایها خواستند که فاز ۲ خیلی متفاوت از فاز یک نباشد. البته که صد در صد متفاوت است چرا که مدل پلهپلهای فاز یک را آنجا ندارد و پلانها هم کاملا متفاوت است. آنها پارکینگ را زیر بلوکها گذاشتند و بیشتر آپارتمانها دوبلکس است و راهروهای وسیعی با پرت طبقاتی زیادی دارند.
پیشبینی استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در اکباتان
آذری اضافه کرد: یکی از مشخصات خوب شهرک اکباتان اینست که فضای باز آن ۲۰۰ درصد مساحت زمین است. امکان استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در این طرح پیشبینی شده و امروز در حیاطهای آن میتوان تجهیزات انرژیهای تجدید پذیر را تعبیه کنند. وجود مجموعههایی مانند اکباتان موجب کاهش ترافیک و آلودگی هوا میشود. چراکه رفت و آمد را در شهر کم میکند و حتی ساکنین میتوانند در همانجا به کسب و کار بپردازند.
بهروز مرباغی مدرس دانشگاه ضمن تعریفی از معماری اظهار داشت: شوماخر میگوید معماری سلسله روابطی است که بر هم تاثیر متقابل میگذارند و تشکیل یک سیستم خودسازنده میدهد. اینجا صحبت از فضا و بنا نیست و از روابط صحبت میشود. این روابط سه ویژگی دارند: اول اینکه بر یکدیگر تاثیر متقابل میگذارند، دوم اینکه تشکیل یک سیستم میدهند و سوم اینکه سیستم، خودسازنده است. اولین خاصیت سیستم اینست که حد و مرز دارد و دوم اینکه سیستم میتواند با سیستم دیگری زوج شود و سوم، سیستم اگر سیستم باشد تصمیم میگیرد و عمل میکند که به یک نیروی خارجی که بر آن وارد میشود چه واکنشی نشان دهد. پس لازمه اینکه یک معماری بتواند به نیروهایی که از بیرون برآن وارد میشود چه واکنشی نشان دهد لازم است معماری یک سیستم باشد.
وی ادامه داد: اگر معماری سیستم باشد به خودسازندگی میرسد و به جلو میرود. در دوره مشخص معماری طلایی، معماری ما سیستم بود که ما در آن دوره شهرک اکباتان را داریم. به همین دلیل است بعد از سالها اکباتان نه تغییر کرده و نه نیازی به تغییر آن است.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: پروژه شهرک اکباتان آرشیتکت معماری اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۰۳۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اکبر نصراللهی رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین همایش کشوری معماری و شهرسازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود اظهار کرد: شاهد تهاجم فرهنگی از نوع مرکز و پیرامون در معماری ایران هستیم.
نصراللهی گفت: معتقدم، معماری، رسانه است؛ چون هم پیام است و هم ابزار انتقال پیام و هم اینکه مخاطبان انبوه دارد.
این استاد دانشگاه افزود: آنچیزی که رسانه، معماری را از سایر رسانهها متمایز میکند، استفاده از هنر هم در ابزار یعنی نوع معماری و هم در طراحی و انتشار پیام است.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در تشریح تحولات معماری و اثرگذاری و اثرپذیری آن از رشتههای دیگر، گفت: استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی در معمــاری تــا جایی پیش رفته است کــه مفهــوم جدیدی به نام «مدیاتکچر» را موجب شـده اســت به گونهای که در برجها و ساختمانها اخبــار و اطلاعات بــرای مــردم بــه نمایش گذاشته میشود.
وی در اهمیت معماری ابراز کرد: معماری تبلور فرهنگ و تمدن و هنر، روانشناسی و... در هر جامعه است و در طراحی فضای شهری و برنامهریزی نباید از جایگاه مهم آن غلفت شود، اما متاسفانه الان وضع خوبی ندارد و خود ابزار تهاجم فرهنگی شده است.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه هشدار داد: تهاجم فرهنگی از نوع مرکز پیرامون در معماری به صورت ترویج الگوی معماری از غرب به ایران و تهران به شهرستانها، معماری اسلامی و ایرانی را تهدید میکند.
نصراللهی ادامه داد: تقلید کورکورانه و ناشیانه و افراطی از معماری غربی، اختلال در توازان ارتباطاتی و بصری و شبیخون به محیط زیست، حریمها، آرامش، امنیت، زیبایی، توازن، تعادل و معنویت بناها و غلبه بینظمی، ناهماهنگی، فشار روانی، سیطره مادیت و کمیت به زندگی انسان راموجب است.
وی اضافه کرد: ساختمانهای نازیبا و مغایر با فرهنگ مردم، ناهماهنگی بین ابعاد و ارتفاع ساختمانها، الگوهای طراحی، رنگها، مصالح و فرمهای متفاوت و ناهمگون در عناصر دخیل در سیمای شهر، حقوق اجتماعی مردم را نقض کرده است.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح نقشهای دوگانه رسانه در معماری اظهار کرد: سواد معماری حلقه مفقوده، معماری و شهرسازی است؛ این سواد به مردم محدود نیست، معماران، گروهای دانشی، استادان و متخصصان این رشته بیش از مردم و مسئولان به آن نیاز دارند و باید این مهارت و توانایی ساخت و عرضه متناسب با زیستبوم، فرهنگ و اعتقادات مردم در عین زیبایی و صرفه اقتصادی را داشته باشند.
نصراللهی ادامه داد: رسانهها میتواند مروج معماری غرب و عامل اصلی مصرف گرایی و مدگرایی در معماری و در عین حال راهنما و وسیله برونرفت از این وضعیت باشند. آنها میتوانند مردم را برای انتخاب و خرید بناهای متاثر از فرهنگ غرب ترغیب کنند و یا مطالبه کننده بناهایی منطبق با فرهنگ ایران و اسلامی و یا ناظر قدرتمند برای مقابله با آشفتگی و آزادی بی حد و حصر در این زمینه باشد.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه از استادان خواست از رسانههای کلاسیک، شبکههای اجتماعی و همچنین رسانه معماری برای تصویرسازی صحیح از رشتههای معماری و شهرسازی و بالا بردن سواد معماری مردم و تحقق راهبردهای بازسازی و بازآرایی، توسعه، تمایز، اقبال اجتماعی و سودمندی آن استفاده کنند.
وی گفت: گروه کشوری معماری و رسانه آماده است با تشکیل موسسه دانشبنیان متشکل از استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، طراحی ساخت ۵۰ هزار مسکن دانشگاه را عهده دار شود.
همایش دوروزه کارگروه کشوری معماری بعد از دو روز بحث کارگروههای مختلف در دامغان، امروز در شاهرود با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون علوم انسانی و هنر این دانشگاه به کار خود پایان داد.
انتهای پیام/