71 سالگی بازیگر کهنه کار سینما و تلویزیون ایران
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۰۴۰۶۰
به گزارش پارس نیوز،
داریوش فرهنگ یکی از موفق ترین بازیگران سینمای دهه شصت و هفتاد که کمی از دنیای بازیگری فاصله گرفته امروز شمع تولد 71 سالگی خود را خاموش خواهد کرد.
داریوش فرهنگ درخشانی در سال 1326 در آبادان به دنیا آمد. وی در خانوادهای متوسط در آبادان بزرگ شد و پس از درگذشت پدرش در 8 سالگی بههمراه خانواده به شهر کرمان مهاجرت کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دوران دبستان و دبیرستان را در کرمان گذراند و پس از آنکه در دانشگاه پذیرفته شد به تهران رفت. وی در سال 1325 از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته تئاتر فارغالتحصیل شد.
وی درباره نوع حضورش در عرصه حرفه ای گفته است: با مهدی هاشمی گروه تئاتر پیاده را سال 1347 تشکیل دادیم و دانشجویان علاقهمند به این حرفه را که الان از بهترینهای سینما و تلویزیون و تئاتر هستند جذب ما شدند و به شکل حرفهای ادامه دادیم
فرهنگ فعالیت در تئاتر را در سال 1345 آغاز کرد و 2 سال بعد گروه تئاتر پیاده را تشکیل داد. وی فعالیت سینمایی را سال 1359 با بازی در فیلم کوتاه « سلندر » به کارگردانی واروژ کریم مسیحی آغاز کرد.
همچنین در سال 1365 با ساخت فیلم رسول پسر ابوالقاسم به عنوان فیلمنامهنویس، انتخاب موسیقی متن، تهیه کننده و کارگردان به شکل رسمی و حرفهای وارد سینما شد.
نخستین ساخته تلویزیونی او، مجموعه سلطان و شبان نام داشت که پخش آن در سالهای آغازین دهه 60 خورشیدی با استقبال خوبی روبرو شد.
فرهنگ توانست دو بار جوایز سینمایی را از آن خود نماید. وی برای بازی در فیلم "دو فیلم با یک بلیت" برنده دیپلم افتخار بهترین فیلم در نهمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. وی همچنین برای همان فیلم توانست برنده سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران از نهمین دوره جشنواره فیلم فجر شود.
رز زرد ، سلطان و شبان، دو فیلم با یک بلیت، معصومیت از دست رفته، بی گناهان، شلیک نهایی و محمد رسول الله (ص) از جمله آثاری است که فرهنگ در آنها به ایفای نقش پرداخته است.
انتهای پیام/
منبع: پارس نیوز
کلیدواژه: تولد خانواده مهاجرت دانشگاه تهران تئاتر مهدی هاشمی سینما و تلویزیون بازی ساخت فیلم موسیقی دیپلم جشنواره فیلم جشنواره فیلم فجر ایران بازی تولد سینما و تلویزیون موسیقی پارس پارس نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۰۴۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشهای بدون سلبریتی شگفتانگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «اسب قاتلین» از ۱۹ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. فرزاد پریدار، این روزها در نمایش «اسب قاتلین» نقش کشیش یا مانوس را بازی میکند.
پریدار درباره تجربه حضورش در «اسب قاتلین» به خبرنگار آنا گفت: در نسخه اصلی نمایشنامه؛ کشیشی به نام مانوس به واسطه طمع، خودش را به شیطان میفروشد. ولی در اجرای ما به صلاحدید کارگردان، مانوس در واقع فردی کلاهبردار است که خود را به جای کشیش جا زده است و این کار من را به عنوان بازیگر دچار چالش میکند، چون درواقع باید دو نقش بازی کنم، ولی وجه تمایر نقش من نسبت به بقیه نقشها این است که یک تیپ را بازی میکنم و از آنجایی که من ذاتاً بازیگر تیپیکال هستم این نقش برایم جذاب است.
او ادامه داد: تماشاگر در نمایش «اسب قاتلین» با اعجاز نور، صدا و قابهای زیبایی روبرو میشود. وجه تمایز نمایش «اسب قاتلین» نسبت به نمایشهای دیگر تغییر صحنه است، صحنهها خیلی سریع و در تاریکی مطلق از این رو به آن رو میشوند و واقعا چیزی شبیه شعبده بازی اتفاق میافتد.
پریدار به اهمیت نور در این نمایش اشاره کرد و گفت: محمد هاشم زاده کارگردانی است که کار با نور را خیلی خوب میفهمد و در این نمایش هم به بهترین شکل از نوراستفاده کرده و در واقع نور جزئی از بازی و بازیگرهای اصلی این نمایش است.
او با اشاره به اینکه نمایش «اسب قاتلین» روایت خطی ندارد توضیح داد: همین موضوع باعث میشود تماشاگر وقتی به خانه میرود هم ذهنش درگیر این نمایش میماند، پازلها را کنار هم میچیند و از کشفهای جدیدش لذت میبرد. این به چالش کشیدن فکر تماشاگر به نظر من بسیار جالب است و خیلی از مخاطبان به ما گفتند یا برایمان نوشتهاند که این نمایش را باید چند بار دید.
این هنرمند شیرازی اجرا در تهران را برای کسانی که از استانها و شهرستانهای دیگر میآیند رویدادی بزرگ ارزیابی کرد و افزود: به هر حال تهران پایتخت است و هنرمندان بهتر دیده میشوند. مخاطبینی که در پایتخت تئاتر میبینند حرفهایتر هستند، چون تئاترهای مختلف ازشهرهای ایران و حتی خارج از کشور دیده اند و برای بازیگر اجرا در مقابل مخاطبی که تئاتر را میشناسد خیلی ارزشمند است و باعث میشود که بیشتر تلاش کند و در نتیجه اجرای با کیفیت تری ارائه کند.
پریدار افزود: هیچ سلبریتی نداریم، ولی نمایش اسب قاتلین در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر بیشتر جوایز را کسب کرد. متاسفانه بعضی اوقات، فقط حضور سلبریتی برای مخاطبین اهمیت دارد و خیلیها به تماشای آثاری که چهرههای شناخته شده ندارد نمیروند، درحالی که حضور یک بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون و تئاتر؛ به تنهایی تضمین خوب بودن آن اثر نیست و همچنین ممکن است تماشای نمایشی که هیچ چهرهای ندارد، تماشاگر را شگفت زده کند.
این بازیگر، حضور هنرمندان شهرهای دیگر در تهران را در ارتقا سطح تئاتر کشور بسیار موثر دانست و گفت: در تهران سطح رقابت از سایر استانها بالاتر است و وقتی هنرمندان شهرهای دیگر برای اجرا به تهران میآیند سعی میکنند به بهترین خودشان تبدیل شوند و این انگیزهای است که بازیگر، تلاش کند از لحاظ تجربه اجرا ومطالعه و سواد کاری؛ سطح خود را ارتقا بدهد و از مسئولین و دستاندرکاران حوزه نمایش درخواست میکنم از پتانسیل شهرستانها بیشتر استفاده کنند.
انتهای پیام/