Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،منصوره ابوفاضلی  مدیر مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان اظهار داشت: یک چهارم جمعیت اصفهان تحت پوشش مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان است به نوعی که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم اصفهان زیر مجموعه این مرکز هستند.

وی بیان داشت: از جنوب زاینده رود تا ۱۸۰ کیلومتری رامشه یعنی بهارستان، سپاهان شهر، اشکاوند، جرقویه و رامشه و همچنین میدان انقلاب، چهارباغ، آتشگاه، کهندژ و خیابان امام خمینی (ره) تحت نظر این مرکز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان با بیان اینکه از  جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری که تحت پوشش مرکز بهداشت شماره دوی اصفهان تنها اطلاعات ۸۸۰ هزار نفر ثبت شده و  ۳۰ درصد مردم این منطقه پرونده الکترونیک سلامت دارند، تاکید کرد: متاسفانه اغلب مردم شهر اصفهان و به ویژه قسمت جنوب شهر که از سطح اجتماعی بالاتری برخوردارند برای ثبت اطلاعات خود به مراکز بهداشت مراجعه نمی کنند.

 وی با اشاره به فراگیری و شیوع بیماریهای غیر واگیردار مانند بیماریهای قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ها در کشور و از جمله اصفهان گفت: برنامه غربالگری این بیماری ها برای سنین ۳۰ سال به بالا در دست انجام است و با اجرای برناه های مختلف و سنجش میزان چربی، قند خون، وزن و قد افراد تلاش داریم که آمار روشنی از این دست بیماریها در اصفهان داشته باشیم.

ابوفاضلی با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به دیابت و فشارخون در اصفهان در مرز هشدار است به طوری که در ۶ ماهه نخست سال طبق آمار ۱۱.۶ درصد جمعیت اصفهان مبتلا به دیابت و ۲۵ درصد  مبتلا به فشارخون هستند، ادامه داد: تغذیه نامناسب و کم تحرکی دو عامل موثر در بروز این دست از بیماریها است.

وی با اظهار اینکه در سال ۸۶، طرح غربالگری را برای بیماری چربی خون، پره دیابت (Prediabetes) و فشارخون داشتیم، بیان داشت: طبق این غربالگری ۱۸ هزار و ۱۷۴ نفر مبتلا به فشارخون بودند، ۱۳ هزار و ۳۱۷ نفر مبتلا به دیابت بودند و ۱۱ هزار و ۱۳۲ نفر مبتلا به چربی خون هستند.

وی از غربالگری سه نوع سرطان در اصفهان خبر داد و افزود: با توجه به شیوع سرطان گردنه رحم، سینه و روده بزرگ غربالگری این سه نوع سرطان را در تمام مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت تحت پوشش مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان به صورت رایگان انجام می شود.

ابوفاضلی با اشاره به اینکه انجام این غربالگری توسط خصوصی در وضعیت کنونی که کیت‌ها گران شده با هزینه بالایی امکاپذیر است، ادامه داد: نتایج غربالگری ها در ۶ ماهه اول امسال نشان داد که ۱۸ هزار و ۹۲۵ نفر تحت غربالگری سرطان روده بزرگ قرار گرفتند که از این تعداد دوهزار و ۵۳۸ نفر علائم بیماری نداشتند و سه هزار و ۳۹۹ نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

وی همچنین از غربالگری سرطان  سینه خبر داد و افزود: ۳۶ هزار و ۵۴۱ نفر در این طرح غربالگری شرکت کردند که دو هزار و ۳۱ نفر علائم این بیماری داشتند.

مدیر مرکز بهداشت شماره دو اصفهان گفت: از دو هزار و ۳۱ نفر، سرطان ۱۸۲ نفر از مبتلایان خوش خیم بود، ۲۰ نفر مبتلا به سرطان هستند که با یک عمل جراحی ساده قابل درمان بودند و  هفت نفر از این افراد سرطان بدخیم داشتند.

وی بیان داشت: غربالگری سرطان گردنه رحم نیز برای ۱۹ هزار و ۵۵۴ نفر انجام شده است و ۱۳۶ نفر مشکوک به این بیماری بودند.

ابوفاضلی با بیان اینکه بیماری سالک یکی از مشکلات اساسی در منطقه مرکز بهداشت شماره دو اصفهان است که امروز فراگیری این بیماری را در شرق ورزنه، هرند، جرقویه و سفلا و علیا شاهد هستیم، ابراز داشت: این بیماری وسعت سه هزار و ۷۰۰ هکتار  و جمعیتی بالغ بر ۳۶ هزار و ۹۶۸ را در بر گرفته است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۵ بالغ بر ۱۲۳ مورد سالک شناسایی شدند، سال گذشته ۱۰۷ نفر بیمار شناخته شدند و امسال تاکنون ۱۰۰ نفر شناسایی شدند.

مدیر مرکز بهداشت شماره دو اصفهان اظهار داشت: با تلاش فراوان آمار مبتلایان به سالک را از ۸۰۰ نفر در سال ۸۹ به ۱۰۰ نفر در سال جاری کاهش یافته است. 

مدیر مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان با بیان اینکه فرهنگ پیشگیری از بیماری ها هنوز در فرهنگ ما نهادینه نشده است، ابراز داشت: تلاش ما این است که پیشگیری مقدم بر درمان باشد اما امروز این تفکر پیشگیری در بین خیران سلامت وجود ندارد به طوری که حاضرند میلیاردها تومان خرج ساخت یک بیمارستان کنند اما برای خرید دستگاه های تشخیص بیماری هزینه‌ نکنند.

 

انتهای پیام/م 

غربالگری سرطان سینه برای ۳۶ هزار و ۵۴۱ نفر انجام شد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۰۴۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهبود لکنت زبان در مبتلایان به اختلال گفتاری با استفاده از ویدئو کلیپ

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از بهبود لکنت زبان در مبتلایان به اختلال گفتاری با استفاده از ویدئو کلیپ‌های آموزشی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی واحد ترجمان دانش معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بیژن شفیعی در ارتباط طرح تحقیقاتی با عنوان « تأثیر ارائه ویدئو کلیپ در روش(RET) بر بهبود طول و محتوای گفته‌ها در بیماران زبان پریشی ناروان» اظهار کرد: ۲۱ مبتلا به ضایعه مغزی که دچار لکنت زبان و فراموشی واژگان شده‌اند در بیمارستان کاشانی تحت درمان با استفاده از ویدئوکلیپ‌های آموزشی قرار گرفتند.

وی افزود: در این تحقیق به مدت ۱۲ جلسه برای این دست از بیماران ویدئوکلیپ پخش و پس از این دوره به بهبود مشکل ایجاد شده در آنها منجر شد.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: این روش تحقیقی روی مبتلایان ۴۰ سال به بالا انجام گرفت؛ هرچه سن ابتلاء به ضایعه مغزی و فراموشی واژگان کمتر از ۴۰ سال باشد بهبودی کامل بیشتر مشاهده می‌شود.

شفیعی خاطرنشان کرد: در این تحقیق یادآوری کلمات به روش تداعی ذهنی در بافت تصویری (ویدئوکلیپ) صورت گرفت که این روش در کشورهای دیگر نیز آزمایش شده و در حوزه درمان مورد استفاده بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نتایج این تحقیق در بهبود بیماران آلزایمر نیز مؤثر خواهد بود؟ گفت: بررسی در این زمینه صورت نگرفته است و پژوهش حاضر تنها برای بیمارانی است که علت اختلال گفتاری آنها ضایعات مغزی بوده است.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: مبتلایان به ضایعه مغزی فراموشی واژگان کلمات، به دلیل فراموشی بسیاری از کلمات مورد نیاز گفتگوهای روزمره، به مرور از روابط اجتماعی خود دست میکشند و خود را در حاشیه قرار می‌دهند.

کد خبر 751771

دیگر خبرها

  • بهبود لکنت زبان در مبتلایان به اختلال گفتاری با استفاده از ویدئو کلیپ
  • نگران فراگیری تک فرزندی هستیم/ دیابت و فشار خون؛ تهدیدی برای گیلان
  • نقش ماماها در ارتقای سلامت مادران/ غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ سینه با محوریت ماماها
  • اگر این بیماری‌ها را دارید غذای کنسروی نخورید
  • ماموگرافی برای غربالگری سرطان از ۴۰ سالگی
  • ساخت مرکز جامع سرطان قم ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد
  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها