Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هستند کسانی در ایران که با علاقه شدیدی که به درس و علم دارند به یک نخبه واقعی تبدیل می شوند اما تعداد این افراد در کشور زیاد نیست.

خیلی از دانش آموزان با تلاش و پشتکار و هوش خدادادی با شرکت در المپیاد های علمی کشوری و جهانی مدال های خوشرنگ کسب کرده و نام نخبه را به خود اختصاص می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیلی از این دانش آموزان پس از کسب نتایج برتر طی فرایندی برای ادامه تحصیل با این امید از کشور خارج می شوند اما دیگر به ایران بازنخواهند گشت.

نخبه های ایران معتقدند که مسوولان کشور توجه و نگاه خاصی به آنها ندارند و با کمک همین غفلت کشورهای خارجی برای ضربه زدن به ایران نخبه های ایرانی را جذب می کنند.

براساس گفته محققان و مسوولان المپیاد هر دانش آموز نخبه که برای ادامه تحصیل و زندگی به خارج از کشور می رود یک میلیون دلار به ایران خسارت وارد می شود.

باید دید مسوولان آموزشی کشور در ادامه و سال های آینده برای پرورش و توسعه علم و نخبه ها چه کاری انجام می دهند.

در این گزارش با تعدای از نخبه های کشور صحبت کردیم که ماحصل آن به شرح ذیل است: رتبه های 1 تا 100 کنکور دانش آموز نخبه هستند.

دارنده مدال طلا شیمی: شیوه کنکور باید تغییر کند/صنعت دارو را متحول می کنم

علیرضا دانشور دارنده مدال طلا المپیاد علمی کشوری گفت: دلیل اصلی اینکه المپیاد را انتخاب کرده ام این بود درسی که دوست داشتم را دنبال کنم و به همین خاطر رشته شیمی را انتخاب کردم.

وی افزود: المپیادی ها در مباحث علمی با کسانی که در کنکور شرکت می کنند متفاوت هستند.چون ما برای رسیدن به هدفمان تلاش مستمرتری داریم و مباحث علمی بسیار سنگین تری را دنبال می کنیم.

دانشور ادامه داد: امیدوارم بتوانم صنعت دارو را متحول کنم تا بیماران سرطانی بهبودی خودشان را بدست آورند.

دارنده مدال طلا کشوری اظهار داشت: شرکت در المپیاد های علمی باعث می شود تا در کشور تعداد نخبه ها افزایش یابد.اگر از ایران بروم به احتمال خیلی زیاد مجددا بازخواهم گشت برای اینکه می خواهم از امکانات دانشگاه های مطرح جهان استفاده کنم تا به کشورم خدمت کنم.در حال حاضر با دانشگاه بیریتیش کلمبیاو چند دانشگاه در انگلستان و امریکا مکاتباتی را انجام داده ام.

کنکور تا سطحی می تواند خوب باشد اما این مدل کنکور صنعتی شده و باید به این موضوع رسیدگی شود اما کنکور روش بدی برای سنجش دانش آموزان نیست.

دارنده مدال نقره شیمی: به دانشگاهی در آلمان می روم/ کنکور فضای رقابتی دارد

محمد رضا طغیانی دارنده مدال نقره شیمی کشوری گفت: هدفم پزشکی است چون بازار کار رشته های دیگر خوب نیست قصد دارم پزشکی بخوانم و هدفم این است تا پزشک موفقی در آینده بشوم.

وی افزود: موافق حذف کنکور نیستم چون باید فضا برای رقابت برای همه داوطلبان وجود داشته باشد. یکسری المپیادی ها بدون کنکور به دانشگاه می روند و بقیه باید به رقابت بپردازند و کاری به نحوه برگزاری کنکور ندارم.

طغیانی ادامه داد: فعلا برنامه ای برای رفتن از ایران ندارم و شاید در آینده تصمیم بگیرم.فعلا جایی هم پذیرش نشدم و اگر شرایط مهیا شود به دانشگاهی در آلمان خواهم رفت.البته پس از پایان دوران تحصیلم به ایران بازخواهم گشت.

دارنده مدال طلای شیمی: در ایران برنامه ای برای نخبه ها وجود ندارد/ روش جایگزین مناسبی برای حذف کنکور وجود ندارد

نگار احمدی دارنده مدال طلای شیمی کشوری گفت: بسیار به پژوهش در ایران علاقه مند هستم و امیدوارم از این علمی که دارم به درستی استفاده کنم.

وی افزود: به عنوان نخبه برنامه ای برای ما وجود ندارد که آن را انجام بدهیم و طبیعتا هرکسی بخواهد فعالیت ویژه ای داشته باشد باید برای ارتقاء سطح علمی خود به خارج از کشور برود.متاسفانه در ایران امکانات لازم را نداریم.

احمدی اظهار داشت: هنوز تصمیمی برای رفتن نگرفتم اما جزو برنامه هایم هست و احتمال دارد در آمریکا پذیرش شوم.

دارنده مدال طلای شیمی ادامه داد: روش جایگزین مناسبی برای حذف کنکور وجود ندارد و قطعا با توجه به این موضوع حذف کنکور روش خوبی نیست .

دارنده مدال نقره فیزیک: احتمال دارد از ایران بروم/ نظری در مورد حذف کنکور ندارم

محمد سراج قاسمی دارنده مدال نقره فیزیک گفت: دوست دارم فیزیک بخوانم و احتمال دارد که از کشور برای ادامه تحصیل بروم.اصلا برنامه ای ندارم و دغدغه خاصی هم وجود ندارد.شاید اگر شرایط مهیا شود و از ایران رفتم دیگر بازنگردم.

وی افزود: احتمال زیاد به دانشگاه صنعتی شریف بروم و درسم را تکمیل کنم.

سراج ادامه داد: نظری در مورد حذف یا برقراری کنکور ندارم.

دارنده مدال طلا و نقره فیزیک: موافق حذف کنکور هستم/ دوست دارم به دانشگاه استنفورد بروم

امیرحسین بریری دارنده مدال طلا کشوری و نقره جهانی گفت: در حال حاضر در مقطع کارشناسی مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف درس می خوانم و دوست دارم در مجاور هم رشته فیزیک را ادامه دهم. در ادامه هم قصد دارم برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس به کشور آمریکا یا کانادا بروم. دوست دارم در دانشگاه ام آی تی یا استنفورد ادامه تحصیل بدهم.

وی افزود: مسوولان کشور بهتر است بیشتر به نخبه ها اهمیت بدهند و امکانات خوبی دراخیتارشان قراردهند.دوست دارم پس از بازگشت به کشورم در ایران از تجربیاتم استفاده کنم .

بریری ادامه داد: موافق حذف کنکور هستم و باید به درس های اختصاصی توجه شود تا در یک آزمون غبال نشوند و دانشجویان از پایه قوی باشند.

دارنده مدال طلا فیزیک: شرایط مهیا شود از ایران می روم/ کنکور باید حذف شود

البرز امیری فر دارنده طلای فیزیک کشوری گفت: برنامه خاصی برای آینده ام ندارم و هنوز دانشگاه خود را انتخاب نکرده ام و به احتمال زیاد با توصیه هایی که به من شده به دانشگاه صنعتی و شریف می روم.

وی افزود: صد در صد موافق حذف کنکور هستم.

امیری فر ادامه داد: اصلا برنامه ای برای آینده ندارم و دوست دارم اگر شرایط مهیا شد در دانشگاه های خارجی ادامه تحصیل بدهم.

انتهای پیام/

28 / 167 نخبه ایران دانش آموز ایران مدال طلا فیزیک شیمی زیست المپیاد

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: نخبه ایران دانش آموز ایران مدال طلا فیزیک شیمی زیست المپیاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۰۹۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم

فرشاد سلیمانی، معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره موضوع بودجه و تامین بودجه سازمان‌ها گفت: در مورد بودجه، دو نگرش وجود دارد؛ یک نگاه این است که تعدادی نهاد از قبل در کشور وجود داشتند و بودجه‌ای از ابتدا برای آنها بسته شده که به فراخور هر سال دولت ۱۰-۱۵ آن‌را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه این نگاه  عملا هنوز حاکم است و ایراداتی دارد، گفت: این دیدگاه بودجه‌ای مبتنی بر تحول نیست و الزامی هم به رعایت سیاست‌های جدید ندارد.

سلیمانی افزود: در برنامه بودجه تلاش می‌شود دولت این دیدگاه قدیمی را تغییر دهد و نگاه جدید را حاکم کند بر این اساس که چه ماموریتی از بخش‌ها می‌خواهیم؟؛ به عنوان مثال ۴۵ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و برخی نهاد‌ها مولود انقلاب  و برخی دیگر هم از قبل بودند. برخی‌ها ماموریت شان کمرنگ شده و برخی ماموریت شان پررنگ‌تر شده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: از نگاه شخص مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، بنیاد ملی نخبگان و مقامات بالادستی، مجموعه‌هایی که درگیر با نخبگان هستند شامل بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت علوم میشوند که  اکنون باید به جد پررنگ‌تر دیده شوند و بودجه هایشان تغییرات اساسی کند.

وی افزود: سال گذشته در بودجه ۱۴۰۲ تغییراتی را از سوی مجلس داشتیم که بودجه ملی نخبگان از حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد؛ بنا شده بود ۱۴۰۲ حدود ۴۳۰ میلیارد تومان به بنیاد اختصاص پیدا کند. از نگاه ما در بنیاد این بودجه هنوز هم کفاف امور بنیاد و مجموعه مخاطبینش که بالغ بر ۱۰۰ هزار نخبه و مستعد در کشور است را نمی‌دهد ولی به هر حال نگاه خوبی بود.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: متاسفانه تا اسفند ۱۴۰۲ حدود ۴۰ درصد این بودجه محقق شده و ۶۰ درصد هنوز محقق نشده است.

وی گفت: بنا بود جوایزی را به ۵۰۰ نفر اعطا کنیم که البته از نخبگان حوزوی و نخبگان تحت پوشش کمیته امداد بودند. در صدد بودیم از استعداد‌هایی که از کمیته امداد دریافت وجه می‌کنند  حمایت ویژه‌ای داشته باشیم که این دو مورد اعتباری حدود ۳۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

به گفته معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان، متاسفانه این اعتبار را نداریم که بدهیم به این دلیل که تحقق بودجه اتفاق نیفتاده و هر چه تلاش می‌کنیم متاسفانه بدنه سازمان برنامه و بودجه همراهی نمی‌کند.

وی تصریح کرد: ما خودمان برای این تخصیص‌ها نگرانیم، زیرا بودجه ۱۴۰۲ آنطور که باید تحقق نیافت. ۱۴۰۳ تقاضای ما یک بودجه دو همتی بود. حاضریم هر جا که هست دفاع کنیم ولی نهایتا سازمان برنامه و بودجه به ما اعلام کرد با یک افزایش ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه خواهیم بود.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: این همان غلبه نگاه اول است، نگاه تحولی به بخش‌ها نداریم و می‌گوییم همان فرمان ادامه پیدا کند، نمی‌توانیم نهایتا این قول را بدهیم که مشکلات نخبگان را برطرف کنیم، مهاجرت نخبگان را سعی کنیم متوقف کنیم و حتی در یک مرحله‌ای معکوس.

وی در پاسخ به این سوال که جلوگیری از مهاجرت نخبگان نیاز به بودجه دارد؟ گفت: آنچه مقام معظم رهبری فرمودند این بود که نخبه اشتغال و امکان تحقیقات مستمر از ما می‌خواهد. برای اینکه برنامه ریزی کنیم و حداقل‌ها را برای نخبه فراهم کنیم بودجه می‌خواهیم در همه جای دنیا چه کشور‌های پیشرفته و چه در حال توسعه این بودجه را دارند.

سلیمانی تصریح کرد: از چین گزارش دقیق داریم که به جد در رفاه نخبگان سرمایه گذاری می‌کند و برایشان شغل در نظر می‌گیرد؛ مسکن می‌دهد حتی از تحقیقات شان حمایت می‌کند. نتایجشان را هم می‌گیرد. برای اولین سال که گزارش می‌دهد اعلام می‌کند شاهد مهاجرت معکوس است. چینی‌هایی که به خارج از کشورشان رفته اند برای خدمت به کشورشان برمی گردند.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان گفت: این اتفاق می‌افتد، نگاه در سطح رهبری و ریاست جمهوری مشکلی ندارد و حتی مطالبه می‌کنند، اما در سطح بدنه جایی که با سازمان برنامه و بودجه و یک بخش‌هایی با مجلس طرف هستیم نیازمند تغییر نگاه هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتخاب سه کارگر فارس به عنوان نخبه ملی کشور
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم
  • اخذ مجوز جذب یک هزار نخبه علمی توسط وزارت نیرو
  • ما نخبه نیستیم، عدالت آموزشی در اغماست! / سهم ثروت برای قبولی در رشته‌های پرطرفدار چقدر است؟ +فیلم
  • خانه نخبگان راه‌اندازی می‌‎شود
  • خانه نخبگان راه‌اندازی می‌شود
  • اخذ مجوز جذب یک هزار نخبه علمی/۶۰ نفر استخدام شدند
  • رویکردی نوین در آموزش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی 
  • «دیوید تیلور» المپیک پاریس را از دست داد
  • رقیب آمریکایی یونس امامی در المپیک مشخص شد