Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گیاهان دارویی به عنوان ذخایر ژنتیکی می‌تواند بزرگ‌ترین ثروت ملی برای هر کشوربه عنوان یکی از تولیدات مهم در بخش کشاورزی محسوب شود.   استان گلستان هم با داشتن اقلیمی مناسب و خاک مرغوب ظرفیت بالایی در تولیدات گیاهان دارویی دارد و فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری خواهد بود که نتیجه آن خودکفایی دارویی، اشتغال و توسعه بخش کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

      ما هم بر این اساس به سراغ مسئولان مربوطه رفتیم تا مصاحبه‌ای در خصوص میزان کشت گیاهان دارویی و مشکلات این تولیدات در استان داشته باشیم.
گلستان بهشت تولیدات گیاهان دارویی
همتی رییس انجمن گیاهان دارویی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: ازمجموع ۱۳ اقلیم آب و هوایی در دنیا، ۷ اقلیم آن در گلستان وجود دارد که فرصتی منحصربفرد برای رویش انواع گیاهان، بویژه گیاهان دارویی است و تاکنون یک هزار و ۷۰۰ گونه گیاهی در این استان شناسایی شده که ۴۰۹ گونه آن گیاه دارویی است.     از این تعداد ۱۵۶ گـونه درجنگـل ها، ۹۸ گـونه در مراتـع، ۴۷ گـونه درحاشیه مـزارع و ۱۰۸ گونه دیگر به صورت مشترک در اراضی جنگلی، مرتعی و زراعی گلستان رشد می‌کند.
همتی ادامه داد: آویشن، نعناع فلفلی، گل گاو زبان، رازک، مورد، افسنتین، خار مریم، زیره، سر خارگل، مریم گلی، گالگا، گل محمدی، به لیمو، کدوی طبی، مرزنجوش، سیاه دانه، بادرنجبویه، کنگر فرنگی، اسطو خودوس و زعفران را از جمله گیاهان دارویی اولویت دار گلستان هستند.
همتی گفت: استان گلستان می‌تواند به قطب گیاهان دارویی کشور تبدیل شود، زیرا بسیاری از گونه‌های گیاهی آن به صورت خود رو می‌رویند وزمین‌های مناطق شمالی استان برای توسعه کشت زیره سبز و مناطق جنوبی برای رونق کشت گل گاوزبان مستعد هستند که این اقدام از فرسایش خاک و تهدید به بیابانی شدن این اراضی در آینده جلوگیری می‌کند و کشت گیاهان دارویی در مناطق خشک و کم آب کشور استان ما یک ضرورت است.   گلستان، استانی با پتانسیل بالا و خاک مرغوب برای کشت گیاهان دارویی ژیان مجری توسعه گیاهان سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: استفاده از گیاهان دارویی سبقه طولانی در استان دارد و برخی از آن‌ها به صورت سنتی مرسوم بوده و رواج دارد.  
ژیان ادامه داد: در استان گلستان سالایانه گیاهان دارویی متفاوتی مانند زیره و گل گاو زبان، بابونه و سیاه دانه و دیگر گونه گیاهی کشت می‌شود که در سال گذشته فقط ۲ هزار هکتار از اراضی استان کشت زیره بوده است و میانگین عملکرد اراضی زیر کشت زیره در هکتار ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلو گرم بوده است که به استان خراسان رضوی صادر شد.
ژیان ادامه داد: تا کنون کشت پاییزه گیاهان دارویی استان به ۲۰۱ هکتار رسیده است که این روند نیز ادامه دارد و می‌توان با اطلاع رسانی به کشاورزان در خصوص مزایای کشت گیاهان دارویی مسیر را برای توسعه این ظرفیت، تجاری سازی و صادرات آن به کشور‌های همسایه را فراهم کرد. ضرورت بازاریابی وکارخانه فرآوری گیاهان دارویی در گلستان تولید کننده گیاه دارویی آلوئه ورا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: در زمینی به مساحت یک هزار مترمربع و به تعداد ۴ هزار بوته گیاه دارویی آلوئه ورا کشت شده است، گیاهی که نیاز به کود و سم ندارد و بسیار پرکاربرد است، اما مشکلاتی مانند نداشتن بازار مناسب و نبود کارخانه فرآوری در استان برای ما دغدغه شده است.  
وی ادامه داد:گیاهان دارویی و ارتباط آن‌ها با سلامت افراد و کاهش بیماری‌ها در مناطق روستایی می‌تواند زمینه رابرای احیای گیاهان دارویی و فرهنگ سازی برای کشت و مصرف آن را فراهم کرد.
همتی رییس انجمن گیاهان دارویی استان هم در خصوص مشکلات و توسعه نیافتن گیاهان دارویی با توجه به داشتن ظرفیت بالا گفت: به دلیل نبود مراکز خرید، بسیاری از تولیدات گیاهان دارویی این استان توسط واسطه‌ها و دلالان با قیمت پایین خریداری و به صورت فله‌ای به استان‌های دیگر یا خارج از کشور صادر می‌شود و تنها دو شرکت فراوری در این استان فعال است و نیاز به شرکت‌های بیشتر در این زمینه محسوس می‌شود.  
همتی گفت: هرچند تا کنون ۳۵ هکتار از اراضی استان گل گاوزبان و ۵۰ هکتارهم گل محمدی کشت شده، اما هنوز صد‌ها هزار هکتار از اراضی کم بازده، دیم و مراتع مناطق شمالی گلستان مستعد کشت گیاهان دارویی هستند.
همتی از کم توجهی به ظرفیت گیاهان دارویی بویژه صادرات فله‌ای و بدون فرآوری گیاهان دارویی هم اشاره کرد و گفت: با فرآوری درست از سرمایه‌های استان علاوه بر ایجاد اشتغال، درآمد خوبی هم عاید مردم خواهد شد و هم مرزبودن استان گلستان با کشور‌های همسایه می‌تواند این فرصت را تقویت کند.
همتی گفت: موضوع بازاریابی تولید گیاهان دارویی در این استان به منظور کوتاه کردن دست واسطه‌ها و فراهم سازی زمینه صادرات محصولات باید جدی گرفته شود و همچنین راه اندازی میدان فروش گیاهان دارویی در استان پیشنهاد می‌شود تا استفاده از این ظرفیت رونق یابد.  
استفاده از ظرفیت عظیم گیاهان دارویی و سرمایه گذاری و حمایت‌های لازم در این بخش فرصتی برای منبع درآمد مردم و توسعه اقتصادی استان گلستان خواهد شد.
گزارش از گنجا محمودی   انتهای پیام / ا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گیاهان دارویی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۱۰۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولیدات خوزستان در نمایشگاه اکسپو مورد توجه فعالان اقتصادی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علی مهدی‌پور با بیان اینکه نمایشگاه اکسپو ظرفیت بسیار خوبی برای معرفی توانمندی‌های صادراتی واحد‌های صنعتی است بیان کرد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با حضور واحد‌های تولیدی و صنعتی با قابلیت‌های لازم برای امور صادراتی و رقابت در عرصه‌های بین المللی برگزار شده است تا توانمندی‌های تولیدی صنعتگران و تولیدگان کشور را در معرض دید فعالان اقتصادی داخلی و خارجی قرار دهد.

وی افزود: این نمایشگاه فرصت ایده‌آل و بسیار مناسبی برای واحد‌های تولیدی صادرات محور است تا تولیدکنندگان بتوانند محصولات با قابلیت رقابت خود را معرفی و در معرض رقابت و دید مشتریان قرار دهند.

مهدی‌پور در ادامه با اشاره به توانمندی‌ها و قابلیت‌های تولیدی استان در امر صادرات اظهار کرد: بسیاری از محصولات با کیفیتی که تولیدکنندگان خوزستانی در نمایشگاه عرضه کردند قابلیت‌های لازم برای حضور در بازار‌های مختلف بین‌المللی و رقابت را دارا هستند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان اضافه کرد: تولیدکنندگان خوزستان می‌توانند در نمایشگاه‌های مختلف، دیگر تولیدکنندگان سراسر کشور را با مزیت‌ها و ظرفیت‌های کم نظیری که استان به لحاظ فضای صادراتی دارد آشنا کنند تا دیگر فعالان اقتصادی صادرات خود را از مجاری متعدد این استان انجام دهند.

وی با اشاره به زیر ساخت و موقعیت جغرافیایی خوزستان در امر صادرات ادامه داد: دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد و بین المللی، برخورداری از چندین فرودگاه بین المللی، دسترسی به شبکه راه‌های اصلی و اتصال به راه آهن سراسری و وجود ۷۳ شهرک و ناحیه صنعتی از جمله ظرفیت‌های استان خوزستان برای حوزه صادرات است.

مهدی پور اظهار کرد: این موارد همه بیانگر آن است که استان خوزستان بهترین شرایط را برای فعالیت‌های صادراتی واحد‌های صنعتی دارد.

۱۵ واحد صنعتی از خوزستان در این نمایشگاه ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی استان را معرفی کردند.

دیگر خبرها

  • منطقه گردشگری کولیدر بروجرد مهیای توسعه و سرمایه گذاری
  • کهگیلویه و بویراحمد بهشت سرمایه‌گذاری در عرصه گیاهان دارویی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • کهگیلویه و بویراحمد، بهشت گیاهان داروئی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • مبادله ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری فارس و هیئت‌های خارجی
  • مبادله بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین استان فارس و هیات‌های خارجی
  • حمیدیه رتبه برتر تولید نعنای دارویی در استان خوزستان+فیلم
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • تولیدات خوزستان در نمایشگاه اکسپو مورد توجه فعالان اقتصادی
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی