Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد - ايرنا - تائيد صلاحيت و معرفي مهندسان ناظر، بخشي از مقررات ملي ساختمان است که در اجراي پروژه هاي بافت فرسوده منطقه ثامن مشهد در اطراف حرم مطهر رضوي رعايت نمي شود به طوري که شهروندان شاهد تولد پروژه هاي بزرگ در اين منطقه بدون هماهنگي با سازمان نظام مهندسي ساختمان هستند.

نياز روزافزون به افزايش زيرساخت ها، بازسازي و ترميم زيرساخت هاي مستهلک و بافت هاي فرسوده و ساخت پروژه هاي جديد موجب شده است شاهد افزايش چشمگير ساخت پروژه هاي بزرگ در مشهد به ويژه در منطقه ثامن باشيم، پروژه هايي که ساخت آنها بيش از پروژه هاي کوچک نيازمند نظارت فني، حضور مهندسان ناظر توانمند و با مهارت و توجه جدي نسبت به رعايت قوانين و استاندارهاي مهندسي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روند ساخت و سازها در بافت فرسوده منطقه ثامن به گونه اي است که اجراي مقررات ملي ساختمان در اين منطقه با ابهام روبروست و اين وضعيت مورد تائيد سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي نيست.
طرح بازسازي و نوسازي بافت فرسوده منطقه ثامن از حدود 26 سال پيش در محدوده اي به وسعت 310 هکتار آغاز شده و هم اکنون 45 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.
هم اکنون 14 هزار نفر در اين منطقه سکونت دارند ولي در طرح بازسازي اين منطقه سکونت 51 هزار نفر پيش بيني شده است.
به گفته شهردار منطقه ثامن مشهد تاکنون بيش از 73 هزار ميليارد ريال براي نوسازي بافت فرسوده اطراف حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در اين منطقه هزينه شده که 29 هزار ميليارد ريال آن هزينه پروژه هاي عمومي طرح نوسازي بافت فرسوده بوده است.
وي افزود: تاکنون 53 پروژه انتفاعي دراين بافت اجرا شده و 30 هزار ميليارد ريال پروژه ديگر نيز بايد در اين منطقه اجرا شود.
* براساس تفاهم نامه عمل مي کنيم
سخنگوي شهرداري منطقه ثامن مشهد در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: براي انتخاب مهندس ناظر پروژه هاي اين منطقه که اغلب بيش از سه هزار متر مربع هستند هماهنگي با سازمان نظام مهندسي انجام نمي شود.
مهدي زماني خليل آباد افزود: در اين زمينه مهندسان داراي مجوز و تائيديه سازمان نظام مهندسي به ما معرفي شده يا مراجعه مي کنند و در باره واگذاري پروژه به آنها تصميم گيري مي شود.
وي اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه اي که در سال 1391 ميان شهردار وقت منطقه ثامن، معاون عمراني استاندار خراسان رضوي، رئيس سازمان نظام مهندسي و شهردار مشهد به امضا رسيده، تمام مسائل اجرايي و فني پروژه هاي بيش از سه هزار متر منطقه ثامن به شهرداري اين منطقه تفويض اختيار شده است.
وي گفت: براين اساس تاييد مهندسان ناظر 99 درصد پروژه هاي اين منطقه به سازمان نظام مهندسي ارجاع داده نمي شود و با توجه به تاييديه کلي صادر شده براي مهندسان از سوي اين سازمان، تصميم گيري لازم در اين زمينه در شهرداري منطقه انجام مي شود.
زماني افزود: مهندساني که تاييديه نظام مهندسي را دارند دوباره براي تاييد به عنوان مهندس پروژه اين منطقه به سازمان نظام مهندسي معرفي نمي شوند و تاييديه مجدد براي آنان دريافت نمي گردد.
وي اظهار داشت: در اين زمينه عدم اجراي قانون و مقررات ملي ساختمان مطرح نيست و اين روند بيش از 6 سال است که اجرا مي شود.
* تفاهم نامه لغو شده است
معاون فني و تشکلهاي حرفه اي سازمان نظام مهندسي خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: تفاهم نامه مزبور به دليل برخي حواشي و مشکلات، لغو شده و سال گذشته تمديد نشد.
فرامرز ذوقي افزود: البته محور اصلي تفاهم نامه مزبور نيز اين بود که شهرداري منطقه ثامن مي تواند راسا اجراي پروژه را به افراد معتبر و مورد تاييد خود واگذار کند و در اين واگذاري مفاد و مسئولان قانوني در پروژه نيز پيش بيني شده بوده و عدم معرفي مهندسان مجري و ناظر پروژه به سازمان نظام مهندسي مطرح نشده بود.
وي اظهار داشت: در اين تفاهم نامه مقرر شده بود کارفرما خودش اقدام به معرفي مهندسان نمايد ولي مراحل اداري و قانوني تاييد مهندسان بايد طي مي شد.
* شهرداري ثامن به قانون احترام بگذارد
ذوقي گفت: اميدواريم شهرداري منطقه ثامن به ضوابط و مقررات ملي ساختمان احترام بگذارد و تمام پروژه هاي کوچک و بزرگ با هر مشخصاتي را طبق قانون به سازمان نظام مهندسي ارجاع دهد.
وي افزود: براي تاييد مهندسان از سوي سازمان نظام مهندسي هيچ استثنايي وجود ندارد و شهرداري منطقه ثامن در اين زمينه نبايد بي قانوني کند.
وي اظهار داشت: هم اکنون سازمان نظام مهندسي در جريان اجراي پروژه هايي در منطقه ثامن قرار مي گيرد که شهرداري اين منطقه آن را ارجاع دهد و در غير اين صورت هيچ اطلاعي از ساخت، مهندسان مشاور، مجري و ناظر پروژه در اين منطقه ندارد.
ذوقي گفت: شهرداري ثامن مکلف است قانون نظام مهندسي را رعايت کند و در اين زمينه اهميت ويژه اي قائل شود.
وي افزود: نظارت مضاعف سازمان نظام مهندسي بر ساخت و ساز پروژه هاي مختلف و مطلع بودن از مهندسان هر پروژه قانوني است که بايد تحت هر شرايطي رعايت شود و حتي براي اين موضوع حق الزحمه هم براي سازمان نظام مهندسي در نظر گرفته شده که بايد از سوي کارفرما پرداخت گردد.
7496 / 6053
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۱۱۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار مازندران: نظام مسائل غرب مازندران ‌ریشه‌ای برطرف می‌شود

استاندار مازندران گفت: تلاش شده تا با رفع مشکلات مردمی بصورت دیدارهای حضوری مسائل استان بررسی شود و تلاش می‌شود نظام مسائل غرب مازندران در شورای سیاستگذاری استان مطرح شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، سیدمحمود حسینی پور در جمع خبرنگاران با اشاره ملاقات‌های هفتگی در مردمی با حضور مدیران استانی که بصورت منسجم برگزار می‌شود اظهار داشت: از نزدیک برای بررسی مشکلات مردم با حضور 30 نفر از مدیران کل در در غرب مازندران حضور پیدا کردیم تا مسائل و مشکلات مردم را بشنویم و برای رفع آن دستورات لازم برابر قانون صادر شود. 

وی افزود : بیشترین مسائل و مشکلات مردم  در منطقه مباحثی همچون اشتغال است  که اغلب جوانان دارای تحصیلات عالیه هستند، برای این افراد در استانداری از طریق استارت ‌آپ‌ها و ایجاد پایگاه‌های شغلی مجازی بویژه دانش بنیان کارهایی در دست اقدام است اما اغلب افراد به این سمت و سو تمایلی ندارند و دوست دارند به عنوان کارمند مشغول شوند.

استاندار مازندران تاکید کرد: دولت به دنبال کوچک سازی است و شغل دولتی آنگونه که باید پاسخگوی نیاز امروز جوانان نیست. اشتغال را باید به سمت دانش بنیان و کسب و کارهای استارت آپی آورد زیرا منبع درآمد این کارها خیلی بیشتر از مشاغل دولتی است.

وی با اشاره به موضوع بافت فرسوده که  مراجعات زیادی داشته عنوان کرد: این بخش نیازمند مشارکت شهرداری‌ها است و در راستای تبدیل بافت فرسوده در استان در سطح کلان در اداره کل شهرسازی برنامه‌هایی  پیش بینی شده است. طرح‌های هادی روستایی بیشترین مشکلات و مراجعات را همواره داشته است.

استاندار مازندران در خصوص محدودیت‌های البرز مرکزی در حوزه محیط زیست عنوان کرد:  سرمایه گذاران در این بخش مشکل دارند که در این زمینه پیگیر هستیم تابه راه حل قانونی برسیم. 

حسینی پور ابراز امیدواری کرد، نظام مسائل منطقه در شورای سیاستگذاری استان به صورت ریشه‌ای حل می‌شود.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح یزدگردی با اتوبوس گردشگری در یزد
  • نوسازی ۵۸۰۰ پلاک فرسوده تهران در سال ١۴٠٢ | تصمیمات تازه برای اطراف برج‌های آتی ساز
  • نوسازی ۴ هزار و ۳۲۳ واحد مسکونی در بافتهای فرسوده شهری گلستان
  • نوسازی بیش از پنج هزار پلاک فرسوده پایتخت در سالی که گذشت
  • نوسازی ۴ هزار و ۳۲۳ واحد مسکونی در محلات هدف بازآفرینی شهری گلستان
  • ابهر بیش از ۴۴۰ هکتار بافت فرسوده دارد
  • لزوم ایجاد پایگاه‌های شغلی مجازی دانش بنیان و استارت آپ برای اشتغال
  • مشخص شدن بافت فرسوده تمام شهر‌های گلستان تا خرداد سال آینده
  • استاندار مازندران: نظام مسائل غرب مازندران ‌ریشه‌ای برطرف می‌شود
  • ۲۶ هزار مهندس دارای پروانه در استان مشغول فعالیت هستند