Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:39:19 GMT

عقل عرفی و آینده اندیشی

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۱۱۲۳۱

عقل عرفی و آینده اندیشی

تهران- ایرنا- مراد و منظور از عقل عرفی در این سلسله مطالب و مباحث و از منظر تفکراثربخش، همانا، خرد جمعی و هوش همگانی و اندیشه مشترک وفهم اجتماعی در مقطع و وقتی و زمانی و مکانی از دوره زندگانی بشری است.

محمدعلی نویدی در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: بدین سان، عقل عرفی، مرتبه ای از مراتب عقل اصیل و اثربخش آدمی است که با توجه به شرایط و امکانات و میزان رشد فکری و معرفتی، توان و قدرت فهم و درک از مسایل و موضوعات زندگی انسانی را دارا می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پرسش این است که عقل عرفی با عقل آینده نگر، چه نسبتی دارد؟
آینده و زندگی در پیش رو، فلسفه وجودی و انگیزه و عامل التفات و توجه و کشش و کوشش آدمی، برای گذار از زندگی گذشته و اکنونی، به بسوی حیات بهتر و نافع تر و عبور عاقلانه تر از عرف و عادت می تواند باشد؛ این گذار «از عرف و عادت» به معنی ترک نیست، بلکه، به معنای تفکر و تامل و نقد وبازاندیشی و انتخاب ها و تلاش‌ها و ساختارهای نوین و بهتر است؛ از این جهت، عقل عرفی، روی به تکامل و تحول است، و در این ذات زندگی و در نوع حیات بشری، نهفته است؛ از رهگذر این شدن و صیرورت عقل عرفی، عناصر زنده و پویا و بالنده ی امور عرفی و اجتماعی گذشته، از عناصر و مولفه های نازا و عقیم و مرده، بازشناسی و بازسازی می شود.

اگر فرض کنیم، آینده اندیشی و خرد آینده نگر نباشد و آدمی و زندگی فقط در گذشته بینی و اکنون نگری توقف و ایستایی داشته باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ و وضعیت زندگی فردی و اجتماعی به چه صورت در خواهد آمد؟ با وجدان و بی واسطه و عینی و حتی بطور تجربی و تاریخی و نیز با مطالعه و دقت، می توان فهمید در امور و سطح عرف و عادت می مانیم و امکان و قید رشد و توسعه و پیشرفت و تکامل در زندگی می زنیم و اساسا صرف نظر می کنیم! آیا این امر شدنی است؟ آیا امکان دارد زندگی باشد، ولی رشد و حرکت و پیشرفت نباشد؟ آیا چنین زندگیی، افول و تباهی و انحطاط عمر و حیات بشری نخواهد بود؟ و آیا چنین رسمی با مشی عقل سازگار و سازوار است؟

عرف نظر و توافق جمعی «اکثری»است در برهه و بخشی از زمان، با توجه به شرایط و اقتضائات زندگی انسانی، بحکم عقل، اگر این نظر و عمل جمعی، در مسیر رشد و جریان عقلانی و آگاهی و خودآگاهی قرار گیرد، به ترقی و تعالی در زندگی منتهی می گردد؛ امور عرفی و سطح و ساحت زندگی، با هم سنخیت و تناسب دارند، یعنی، دارای مراتب و لایه لایه و توی در توی هستند، لایه عقیده و باور، لایه رفتار و کنش، لایه گفتار و زبان مشترک، لایه هنجارها و ارزش ها مشترک، این لایه ها و سطوح و وجوه گوناگون و در عین حال مشترک، با عقل عرفی و رشد و وسعت آن مناسبت دارند و زندگی نیز با فربهی و چالاکی آن، بهتر و با کیفیت تر می شود و در زندگی نیک است که عقل نیز امکان رشد افزون تر پیدا می کند، یعنی، کنش و واکنش ها دو سویه است.

امر عرفی، از توافق موقت و اجمالی آحاد اجتماع ظهور پیدا می کند و در اثر تمرین و ممارست و تجربه و گذشت زمان طولانی، در روش و سلوک زندگی تاثیرگذاری عمیق پیدا می کند و نیز در قانون گذاری نقش آفرین می گردد؛ نگرش آینده اندیشانه و توجه به عقل آینده اندیش، سبب گشایش و پیدایش راه های نوین و افق های تازه در زندگی می گردد، مثلا، اگر ملتی و جامعه ای بنا بر دلایل مختلف، از بی اعتمادی به همدیگر، رنج می‌برند، عقل آینده اندیش، ره می گشاید و تنبه می دهد تا عوامل اعتماد ساز را پیدا کنند و رفتار خود را اصلاح و بازسازی نمایند و بحق و راستی برگردند، این بازسازی اعتماد در اجتماع، به هویت و اصالت و پویایی و پاینده بودن جامعه یاری عمیق می رساند و در بهبود زندگی مساعدت می کند؛ پس بنابراین، ماندن در عقل عرفی، اگر به معنی ماندن در سطح ثابت و ساکت زندگی باشد، موجب رکود حیات انسانی و اجتماعی می گردد، لاجرم نیاز به عقل آینده اندیش داریم تا راه بگشاید و انگیزه ایجاد کند و کوشش نو بیاورد.

امور عرفی، با قدر مشترک ها و قدر مسلم ها، امکان هستی و ظهور و اثربخشی دارد، این قدر مسلم ها و پذیرفته شده ها، چه از جهت و حیث، نظر و اندیشه و چه از لحاظ عمل و زبان و تعاملات و همکاری ها و سایر امور اجتماعی، حاجت به استحکام و عمیق و وثیق شدن دارند تا در بهبودی و بهتری زندگی، یاری گر باشند، این امکان استحکام روابط اجتماعی، در زمان آینده و زندگی آتی و با نگاه و رویکرد روی به جلو، و استمداد از عقل آینده اندیش ممکن و مقدور می باشد. روابط اجتماعی متقن و محکم، خود قدرت جامعه را افزون و افراخته می کند، لذا، چنین جامعه ای در مقابل موانع و سختی ها و رنج ها و حوادث و رویداهای ناملایم و ناموافق تاب و توان بیشتری می یابد و در بن بست ها گرفتار نمی شود و طرق نو و مشی جدید و راهگشا ایجاد می کند.

ماندن در سطح و ساحت عقل عرفی، گاهی سبب ماندن در تقدیرگرایی و تقلید گرایی محض علمی و عقلانی می شود؛ جامعه و زندگی تقدیرگرا و تقلیدگرا، گویی، عقل و فکر و اندیشه و عمل و اثر خود را با اختیار خود به تعطیلی می کشاند و بلا استفاده و عاطل و باطل نگه می دارد، این به کار نبردن و بیهوده نگه داشتن سرمایه های زندگی، در واقع، تباهی اصل و حقیقت زندگانی بشری است؛ آیا انسان و جامعه عاقل چنین کاری را جایز می داند؟! عقل آینده اندیش و عقل اثربخش و اصیل، و نگاه آینده نگرانه، در تقدیر محض و بحت و تقلید کور نمی ماند.

مثلا، در جامعه ای که چاپلوسی و تملق کارکنان و کارمندان در برابر مدیر و رییس خود رواج و عرف شده است، و ظاهرگرایی بر اصالت انسانی و شهروندی غالب و چیره گشته است، آیا انتظار و آینده بهتر و باشکوه تر برای زندگی تصور و تصدیق می شود؟ عقل دعوت به اصل و اصالت و انسانیت و اثریت است؛ تملق و خوش آمدی کسی و مدیری برای طمع و آزمندی در برابر عدم انجام دقیق و عقلانی مسوولیت اجتماعی، از ساحت انسانیت و درستی و راستی بدور است، وجدان های بیدار این معنا را درک می کنند و خدمت صادقانه را انتخاب می کنند.

خودآگاهی به وضع و حال و چگونگی امور عرفی، می‌تواند راه زندگی آینده را بگشاید و پیش ببرد؛ بنابراین، عقل عرفی اگرچه در جای خود بسی مهم و کارساز است، اما، توقف در آن خطرناک و زندگی سوز است؛ آینده اندیشی، به رشد و توسعه و بالندگی عقل بشری اندیشیدن است و در نتیجه به زندگی نیک کوشیدن.

*منبع : روزنامه همدلی،1397.9.7
**گروه اطلاع رسانی**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي روزنامه همدلي خرد جمعي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۱۱۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا وازلین پوست را سفید میکند؟

آفتاب‌‌نیوز :

آیا از وازلین برای سفیدی پوست استفاده می‌کنید و تاثیری از آن دریافت نمی‌کنید؟ خب طبیعی است؛ زیرا وازلین به‌تن‌هایی پوست را سفید نمی‌کند و بیشتر خاصیت مرطوب‌کنندگی شفافیت پوست را دارد. در این مقاله با بررسی خواص وازلین همه سوالات ایا وازلین صورت را سفید میکند و خاصیت‌های آن چیست پاسخ خواهیم داد و بهترین روش قطعی و تضمینی سفید شدن پوست را به شما معرفی می‌کنیم. مطالعه این مطلب را از دست ندهید. 

حفظ جوانی و جلوگیری از چین‌وچروک با وازلین

برای پاسخ به سوال «آیا وازلین پوست را سفید میکند» باید بگوییم که وازلین تاثیر بسزایی در کاهش چین‌وچروک و روند پیری دارد و برای سفید شدن پوست باید از سایر روش‌های درمانی مانند میکرونیدلینگ در تهران یا سایر شهر‌ها استفاده کرد.

وازلین با تاثیر مستقیم موجب رفع مشکلات پوستی از جمله از بین بردن چین‌وچروک می‌شود و التهابات پوستی را بهبود می‌بخشد. برای جلوگیری از پیری پوست و حفظ رطوبت آن، ابتدا صورت را با شوینده شست‌وشو دهید و پس از خشک شدن وازلین را روی پوست ماساژ دهید تا جذب پوست شود. 

حفظ جوانی و جلوگیری از چین‌وچروک با وازلین

با استفاده از وازلین پوست را لایه‌برداری کنید!

وازلین با شکر تاثیر بسیار در لایه‌برداری صورت دارد و به‌نوعی اسکراب بدن و صورت محسوب می‌شود. ترکیب این دو به‌عنوان اسکراب تا حدودی در روشن شدن پوست نقش دارند؛، زیرا دانه‌های شکر در این ترکیب باعث از بین رفتن سلول‌های مرده شده و وازلین نیز با نرم کردن پوست، موجب لایه‌برداری پوست می‌شود. 

برای استفاده از این ترکیب ابتدا صورت خود را با آب ولرم بشویید و سپس این اسکراب را روی پوست صورت، پا یا آرنج ماساژ دهید و بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه آن را بشویید. این روش، یک راه ارزان برای شادابی و سفید کردن پوست محسوب می‌شود. البته روش دیگری برای جوانسازی و روشن شدن پوست به نام هایفو وجود دارد؛ قیمت هایفوتراپی صورت نیز بسته به تاثیرات شگفت‌انگیزی که برای پوست دارد، بالاتر است.

تجربه لطافت و جلوگیری از خشکی پوست صورت با استفاده از وازلین

وازلین باعث پوشش منافذ پوست شده و از پوست در برابر خشکی محافظت می‌کند. این ماده حاوی پارافین موم بوده و تاثیر بسزایی در افزایش لطافت و نرمی پوست دارد. همچنین وازلین با مسدود کردن منافذ پوستی از تعریق بیش‌از‌حد جلوگیری می‌کند. 

البته استفاده از وازلین برای پوست‌های چرب مناسب نیست و منجر‌به افزایش چربی و بروز جوش در صورت می‌شود. بهتر است از وازلین برای لب و ترک‌های پوست ناشی از خشکی استفاده شود و شب قبل از خواب آن را روی موضع ماساژ دهید تا جذب پوست شود. 

تجربه لطافت و جلوگیری از خشکی پوست صورت با استفاده از وازلین

بهبود بخشیدن زخم و خراشیدگی‌ها؛ یکی از خواص مهم وازلین

وازلین یک لایه محافظتی برای زخم و خراشیدگی عمل می‌کند و آلودگی‌های پوست را از بین می‌برد. با استفاده از وازلین سلول‌های پوستی شروع به ترمیم‌سازی می‌کنند و زخم‌های روی پوست را بهبود می‌بخشد. علاوه‌بر بهبود زخم‌ها، برای از بین بردن جای سوختگی با وازلین نیز امکان‌پذیر است. 

وازلین با ایجاد همین لایه محافظ روی پوست، از تبخیر رطوبت پوست جلوگیری می‌کند و این ویژگی به حفظ رطوبت پوست صورت یا بدن کمک کرده و برای بهبود زخم‌ها و خراش‌ها کمک‌کننده است. این ماده روغنی را روزی یکبار روی موضع ماساژ دهید تا بعد یک الی دو ماه متوجه تاثیرات آن شوید. 

آیا وازلین پوست را سیاه میکند؟ تاثیر وازلین برای سفیدی یا سیاهی پوست

برای پاسخ به سوال ایا وازلین پوست را سفید میکند یا سیاه باید بگوییم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های وازلین برای پوست بدن و صورت، حفظ رطوبت، جلوگیری از پیری پوست و ترمیم زخم و خراشیدگی است. مصرف وازلین برای سفید یا سیاه شدن پوست تاثیری ندارد؛ اما ترکیب آن با شکر می‌تواند به‌عنوان یک اسکراب سفید‌کننده کمک‌کننده باشد. البته اگر پوستی چرب دارید باید به میزان استفاده از آن توجه کنید تا صورتتان درگیر جوش‌هاس سر سیاه نشود. 

اگر به‌دنبال روش‌های روشن‌تر شدن پوست با مواد‌های شیمیایی هستید؛ استفاده روزانه کرم ضدآفتاب، کرم‌های روشن‌کننده مخصوص و لایه‌برداری پوست، گزینه موثری برای روشن‌سازی صورت محسوب می‌شوند. 

روش‌های تضمینی دیگری برای روشن‌کردن پوست مانند میکرونیدلینگ، هایفو، و میکرودرم ابریژن وجود دارد که تاثیر بسزایی در جوانسازی پوست به همراه روشن‌سازی پوست خواهند داشت. آکادمی مای اسکین با برگزاری دوره‌ها، به شما کار با دستگاه‌های زیبایی برای دستیابی به جوانسازی و شادابی پوست را آموزش می‌دهد.

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت ۱۵۰۰۰۰ واحد مسکونی در تهران از ماه آینده
  • تسویه دولت با فروشندگان طرح کالابرگ طی ۴ روز آینده
  • نشست هم اندیشی مدیرکل اتباع استانداری البرز با اساتید دانشگاه های استان
  • هستی گهواره من/ اضطراب مرگ معنا بخش زندگی / گریز از مرگ با مد و دفن شدن در نقش اجتماعی
  • دستگاه‌ها به مسئولیت‌ در قبال آموزش و پرورش عمل نمی‌کنند
  • نشست هم‌اندیشی نمایندگان مجلس با هیات رییسه دانشگاه مازندران
  • وازلین برای پوست؛ خوب است یا بد؟
  • آیا وازلین پوست را سفید میکند؟
  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه برگزار می شود
  • نمایشگر‌های لمسی ضد میکروبی در راه است