Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@04:57:40 GMT

سيلابي که آبخيزداري البرز را به متن آورد

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۱۱۴۰۸

سيلابي که آبخيزداري البرز را به متن آورد

خبرگزاري آريا - کرج-ايرنا- حادثه سيل 28 تيرماه سال 94 روستاي سيجان واقع در حاشيه جاده کرج - چالوس با اينکه تلفات و خسارات فراواني داشت اما سبب شد تا طرح هاي مفيد و ارزشمند آبخيزداري در اين محدوده و ساير مناطق البرز مورد توجه ويژه قرار گيرد.

به گزارش ايرنا، عصر يکشنبه 28 تير ماه سال 84 آسمان البرز را گرد و خاک فرا گرفت و با وزش باد شديد و صاعقه در مدت زمان اندک باران سيل به راه انداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حادثه آنقدر کوتاه اما پرقدرت بود که مجال فرار از دست آن به وجود نيامد، بيش از يکصد دستگاه خود سبک وسنگين را به کام رودخانه پرآب کرج فرستاد و درنتيجه هشت نفر جان باختند.
اجساد برخي قربانيان چند روز طول کشيد تا توسط امدادگران در مناطق پائين دست کرج و حاشيه رودخانه پيدا شد.
به هرحال حادثه تلخ و ناگوار بود و انتظار وقوع سيل در اين موقع از سال آن هم به صورت برق آسا وجود نداشت هر چند که دستگاه هاي هشداري به وقوع بارش اشاره کرده بودند.
اين حادثه در حالي رخ داد که پس از يک دوره خشکسالي نويد رفع عطش طبيعت را مي داد، اما غافل از اينکه بارش 13 ميلي متري در روستاي سيجان واقع در 18 کيلومتري ارتفاعات جاده کرج - چالوس در دقايقي کوتاه تبديل به سيلي با ارتفاع سه متر شد و از دامنه ارتفاعات، خشمگين به سمت روستاييان هجوم آورد.
سيل بي رحمانه از ارتفاعات جاده چالوس پايين مي آمد و تنها شاهدان آن روستاييان و گردشگراني بودند که برخي از آنان را سيل با خود برد و برخي نيز با پناه بردن به تپه هاي اطراف توانستند جان سالم به در ببرند.
سيل روستاي سيجان را در برگرفت و تنه هاي تنومند درختان، سنگ هاي بزرگ، خودروهاي پارک شده در روستا را با خود مي کند و مي برد و هيچکس ياراي ايستادگي در برابر اين خشم طبيعت را نداشت.
غافلگيري سيل به حدي بود که حتي روستاييان نيز دست و پاي خود را گم کرده بودند، چرا که در 100 سال گذشته اين حادثه طبيعي نادر بود و امروز به رغم بارش کم باران پس از يک دوره از خشکسالي شلاق هاي آب به سمت روستاييان و گردشگران هجوم مي آورد.
به هرحال ، سيل سيجان حدود چند ماه دستگاه هاي اجرايي و مسئولان و برنامه ريزان را به خود مشغول کرد ليکن آنچه در اين ميان بيشتر کانون توجه قرار گرفت اين بود که طرح هاي آبخيزداري شامل خشکه چيني، مهار سيلاب ، بوته کاري ، بذرپاشي و ديگر اقدام هاي مهندسي گياهي در محدوده حادثه و ديگر مناطق البرز به خوبي اجرا نشده است.
اکنون موضوع آبخيزداري با جديت در دستور کار اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز و شهرستان کرج قرار گرفته که افزون بر ايجاد اشتغال براي روستائيان، تلاش بر پيشگيري از تکرار حادثه سال 94 است.
اين اقدام علاوه برتثبيت خاک و پيشگيري از فرسايش در تقويت پوشش گياهي منطقه و سفره هاي آب زير زميني تاثيرگذار بوده و سرعت سيلاب ها را کنترل مي کند.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان کرج مي گويد: براي مهار سيلاب ها و تقويت پوشش گياهي حوضه آبخيز جاده کرج - چالوس طرحي موسوم به عمليات مکانيکي و بيولوژيک آبخيزداري در دست اقدام قرار گرفته که بيش از 90 درصد از خسارات و خطرات سيل مي کاهد.
سياوش ذاکري در حاشيه بازديد از حوضه آبخيز ارنگه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا به انجام عمليات مکانيکي و احداث سازه ها اشاره کرد وافزود: سدهاي ايجاد شده در حوضه هاي آبخيز، تعديلي است يعني سعي و تلاش بر کاهش شدت و قدرت روان آب هاي بالادست است تا قبل از رسيدن به روستاها کاهش يافته و آب قابل بهره برداري در اختيار آنها قرار گيرد.
وي اظهار داشت: يکي از عمليات هاي آبخيزداري درحوضه فاقد سد از محل اعتبارات ملي و استاني در حوضه آبخيز ارنگه است که جزو حوضه هاي بحراني در شهرستان کرج بوده و از محل اعتبارات ملي پروژه هاي آن اجرا مي شود.
وي با بيان اينکه در جريان سيل سال 94 اين حوزه متحمل تلفات جاني و خسارات مالي شديم، ادامه داد: اجراي اين پروژه ها با توجه به شرايط فيزيوگرافي و محيطي اين منطقه در کاهش شدت و قدرت تخريب سيل مؤثر است به طوريکه اگر در بالادست روستاي سيجان عمليات آبخيزداري انجام مي شد خسارات وارده به ميزان قابل توجهي در آن سال کاهش مي يافت.
ذاکري افزود: کنترل سيل به معني اين است که يک سيل خيلي قوي را ضعيف تر کنيم؛ مانند کاري که در روستاي کندر کرج انجام شد.
وي يادآور شد که سيل تيرماه 94 به علت اجرايي شدن طرح آبخيزداري نتوانست آسيب کلي به روستاي کندر در همسايگي سيجان وارد کند.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري کرج يادآور شد: تشخيص نوع فعاليت‌هاي آبخيزداري به ويژه عمليات مکانيکي با توجه به شرايط حوزه، شيب تند، پوشش گياهي کم و غيره بر اساس مطالعات کارشناسي انجام مي‌شود ومؤثرترين نوع عمليات در اين نواحي بيولوژيک به صورت بذرپاشي و کپه کاري، عمليات مکانيکي با ايجاد سدهاي گابيوني و سنگ و ملاتي وسازه‌هاي آبخيزداري بوده که به همت دولت اين کار در حال انجام است.
ذاکري با اشاره به اينکه جمع اعتبار تخصيص يافته براي اجراي پروژه هاي آبخيزداري شهرستان کرج در سال جاري حدود 80 تا 100 ميليارد ريال است،گفت: بخشي از اين اعتبارات از سوي صندوق توسعه ملي تامين شده است.
وي افزود: پروژه هاي آبخيزداري امسال در حوضه هاي آبخيز کندر، آزادبر، مورود، نشترود، ورزن و ارنگه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي و ساير منابع اجرايي شده و 60 درصد پيشرفت فيزيکي دارند.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان کرج اظهار داشت: در حوضه آبگيز ارنگه ، روستاهاي هدف سيجان و خور هستند به طوريکه وسعت فعاليت در روستاي سيجان سه هزار و 510 هکتار و روستاي خور يک هزار و سه هکتار مي باشد.
وي گفت: حوزه فعاليت در روستاي سيجان 2 بخش مرتع عمومي و حريم سيجان است که وسعت حريم يک هزار و 961 هکتار بوده که هرساله از 15 ارديبهشت تا اواخر خرداد ماه مورد استفاده مرتعداران قرار مي گيرد و وسعت مراتع عمومي نيز يک هزار و 289 هکتار است که هرساله از اول تيرماه تا 15 مرداد ماه در اختيار بهره برداران است.
ذاکري اضافه کرد: همچنين مراتع روستاي خور پروانه بهره برداري به وسعت سه هزار و 500 هکتار دارد که از اول خرداد تا مهرماه مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي گفت: مديريت حوضه هاي آبخيز به منظور حفاظت و استفاده صحيح و پايدار از منابع طبيعي با توجه ويژه به منابع آب و خاک است انجام مي شود.
رئيس اداره منابع طبيعي کرج افزود: در اجراي پروژه هاي مکانيکي حوضه آبخيز ارنگه 108 سازه بنچ مارک به منظور ايجاد کمربند حفاظتي براي تفکيک اراضي ملي و مستثنيات در روستاي خور احداث شده است.
وي ادامه داد: همچنين در اجراي پروژه هاي بيولوژيک 134 هکتار جنگل کاري در بخشي از مراتع سيجان با استفاده از گونه هاي بومي جنگلي با 19 هزار اصله نهال و با اعتباري بالغ بر سه ميليارد ريال انجام شده است.
وي اظهار داشت: در اجراي پروژه مکانيکي حوضه ارنگه يک سازه سنگي ملاتي به حجم 2 هزار و 180 مترمکعب، به طول 47 متر و به عرض هشت متر و ارتفاع 1.5 متر و طول ديواره 58 متر ساخته شده که به زودي مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
ذاکري با اشاره به اينکه اين پروژه ها از بزرگترين پروژه هاي شهرستان کرج است، اضافه کرد: چهار پروژه به همين شکل نيز در دره پلارک و کندر نيز در حال اجرا است.
وي گفت: از ديگر سازه ها، ساخت يک بند سنگي ملاتي و چهار دستگاه سازه گابيوني در روستاي خور و اجراي عمليات بيولوژيکي با استفاده از بذور مرتعي در سطح 200 هکتار است که 50 هکتار بذرپاشي و 150 هکتار نيز کپه کاري انجام شده است.
وي با اشاره به صرف اعتبارات زيادي در اين بخش، افزود: 50 درصد بهره برداري از اين سازه ها به حفاظت مناسب از سازه ها برمي گردد و با توجه به مشارکت مردمي که حرف اول را مي زند اميدواريم بهره برداران از عرصه هاي طبيعي در حفاظت و نگهداري اين سازه ها و همچنين حفاظت از اين عمليات بيولوژيکي با جلوگيري از ورود غيرمجاز و زودتراز موعد دام ها به مراتع و تعيين و نگاه ويژه به ظرفيت مرتع بتوانيم مراتع خوبي را در سطح شهرستان داشته باشيم.
وي ادامه داد: هر گونه مرتعي در مواقع بحران مي تواند جان يک نفر را با تثبيت خاک در اراضي مرتعي و کوهپايه اي نجات دهد.
امسال بالغ بر 180 ميليارد ريال از محل صندوق توسعه ملي براي اجراي طرح هاي آبخيزداري به استان البرز اختصاص يافت.
اين استان داراي 530 هکتار اراضي ملي است.
6156/ 6155
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۱۱۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی آخرین وضعیت تکمیل سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد شهرستان ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،در این نشست مشاور پروژه توضیحات لازم در خصوص آخرین وضعیت تکمیل سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد را ارائه و سپس پیمانکار مجری مسائل و مشکلات اجرایی این پروژه را تشریح و تصمیمات لازم جهت اتمام پروژه در قالب برنامه زمانبندی فشرده جهت ایجاد امکان افتتاح سامانه فاضلاب ریحان آباد در هفته دولت سال جاری اتخاذ شد.   معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در این نشست با بیان اینکه طرح سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد یکی از مجموعه طرح‌های مدیریت شده توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است، اظهار داشت: این طرح با بهره‌گیری از کمک مالی بانک جهانی بوده و قبل از یکپارچه سازی از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بود.    احیا جاهدی افزود: پس از یکپارچه سازی، مدیریت اجرای پروژه از سوی شرکت مهندسی به شرکت آب و فاضلاب استان واگذار گردید و هم اکنون دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.   وی گفت: عملیات فیزیکی در این طرح شامل ۲۵ کیلومتر شبکه جمع آوری فرعی و اصلی و انتقال فاضلاب و دو واحد ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۱۱ هزار و ۷۵۰ متر مکعب در شبانه روز بوده و پس از اتمام عملیات شرایط برای واگذاری انشعابات فاضلاب فراهم و جمع آوری و دفع بهداشتی حدود ۱۶ هزار نفر از جمعیت منطقه را تحت پوشش قرار خواهد داد.

دیگر خبرها

  • طرح جهاد آبرسانی برای ۱۹۸ روستای استان مرکزی
  • آماده سازی شبکه های آبرسانی البرز برای ورود به تابستان ۱۴۰۳
  • پل سوخته کلا در قائمشهر با همت راهداران به زودی به بهره برداری می رسد
  • پل سوخته کلا به زودی به بهره برداری می‌رسد
  • بهره مندی هشت روستای مجتمع امام علی (ع) شهرستان کرمانشاه از آب آشامیدنی
  • آبرسانی به ۸۲۰ روستای فاقد آب شرب در استان کرمانشاه در حال انجام است
  • آبرسانی به ۸۲۰ روستای استان کرمانشاه در قالب پروژه‌های ملی، استانی و قرارگاه محرومیت‌زدایی
  • بررسی آخرین وضعیت تکمیل سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد شهرستان ارومیه
  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود
  • بازدید وزیر نیرو از پروژه‌های برقی البرز + تصا‌ویر