Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@17:03:25 GMT

گفت‌و‌گوی خواندنی با یک مرده‌شور در بوکان

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۱۲۲۲۹

گفت‌و‌گوی خواندنی با یک مرده‌شور در بوکان

درست است که شغل مرده‌شوری برای کسی جذابیت ندارد؛ اما وقتی در این شغل باشی بیشتر از سایرین به فانی بودن دنیا پی می‌بری؛ چرا که من خودم در این مدت صحنه‌های بسیاری دیده‌ام که قابل تامل بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، مدت‌ها بود سعی داشتم با تنها غسال رسمی شهر بوکان به گفتگو بنشینم تا از سختی های این شغل که هم هست و هم نیست، هست از این لحاظ که توی زبان عامه می‌چرخد، اما نیست چرا‌که در اطرافمان کمتر نامی از این شغل می‌بینیم سخن بگوئیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه ادمهای که سرو کارشان به گورستان عمومی بوکان افتاده تنها غسال شهر را با نام درویش می شناستند درویشی که سخن گفتن با وی بسیار شیرین و خواندنی است.
درویش در ابتدای سخنان خود مرده شور خانه را اینطور تسیر می کند؛ مرده شور خانه، ایستگاه آخر است؛ بهتر بگویم ایستگاه آخرت است، ایستگاهی که حس خوبی در ما ایجاد نمی‌کند ولی پای همه ما روزی به‌آن‌جا باز خواهد شد.
سعی می‌کنم در فضایی شاد آنچه را بپرسم که مردم در ذهنشان از یک مرده‌شور سوال دارند، امیدوارم در کنار خواندن زندگی متفاوت درویش، یادمان بماند که «مردن برای همه است».
از وی به عنوان اولین سوال می پرسم شاید خیلی از ما‌، ترس از مرده و کفن را تجربه کرده‌باشیم ولی اینکه شما توانسته اید سال‌ها در این شغل باقی بماند حتما جای سوال دارد؟
وی در جواب می گوید: شاید برای بسیاری جای سئوال باشد اما به عقیده من مرگ نیز جزئی از زندگی است.
از وی در باره سال های حضورش در این شغل پرسیدم که با خنده ای نیمه تلخ جواب داد: بنده اکنون ۱۱ سال است به این شغل به صورت رسمی مشغولم.
از شغلی که انتخاب کردید پشیمان نیستید؟
نه، به نظر من این هم شغلی است همانند تمام شغل های دنیا، هرچند سختی و نارحتی های ویژه خود را دارد که سبب شده حتی سخن گفتن از ان نیز در میان مردم صورت نگیرد.
آیا همه مرده ها شبیه هم هستند؟
تمام مرده‌ها شکل هم که نیستند. بعضی‌ها تصادفی‌اند، بعضی تو خانه بو گرفتند، خلاصه همه جورش هست؛ کوچک، بزرگ، سوخته، قتل و… که شستن هر کدام از این مردها شگرد خود را دارد.
آیا تا حالا از مرده ای که شستی ترسیدی؟
ترس که نمی توان گفت، ولی نارحت شدم بخصوص برای جوانانی که جان خود را به علت حوادث مختلف از جمله رانندگی از دست داده اند.
می توانی با ذکر مثال نام ببرید؟
بله، روزی مرده ای را اورده بودند که چند ساعت از پدر بودنش نگذشته بود که به علت تصادف جان خود را از دست داده بود و یا جوانی که به علت تصادف موتور سیکلت در روز عید قربان فوت کرده بود.
ایا فرقی میان مرده ها وجود دارد؟
در باطن که همه مرده اند ولی همان طوری که عنوان کردم مرده ها در ظاهر فرق دارند، تصادفی، مریضی، خودکشی، سوختگی و…
شستن کدام یک از این نوع مرگ ها سخت تر است؟
بی تردید سوختگی و تصادف، زیرا ما باید در لحضاتی که می باسیت مرده را غسل دهیم باید به این مهم نیز توجه داشته بایم که خانواده مرحوم بدن متوفی را به علت جراحات وارده نبینند.
در ماه چند نفر را به این ایستگاه که به واقع ایستگاه اخر است می اورند؟
امار ها متفاوت است گاهی در ماه تا ۴۵ نفر را در این غسال غانه غسل دادیم و حتی در بعضی از روزها تا ۴ و یا ۵ متوفی در این غسالخانه شست و شو داده شده و به سوی دنیای ابدی رهسپار شدند.
شنیده‎ام؛ جنازه آدم‌های خوب و بد متفاوت است؛ نظر شما چیست؟
قطعا همینطور است؛ من تا به حال با جنازه‌های بسیاری روبه‌رو شده‌ام؛ جنازه‌هایی که چهره آنها از نورانیت خاصی برخوردار است و به قدری جذاب که انسان دوست دارد به مرده آنها خیره شود.
جنازه که روی سنگ غسل قرار گرفت خودش را معرفی می‌کند؛ جسد آدمی که خوب زندگی کرده هیچ تفاوتی با زنده‌ها ندارد؛ حس و سبکی یک آدم زنده را دارد؛ انگار نفس می‌کشد.
چگونه با خانواده افراد متوفی رو به رو می شوید؟
بسیار سخت است بخصوص برای ما تلخ تر از گریه مادر بر روی جنازه فرزند نیست ولی چاره ای نیست و باید همه قبول کنیم که این سرنوشت اخر تمام انسانها است.
وی ادامه می دهد اما افرادی هستند که هنگام مرگ هیچ کسی را همراه خود ندارند بخصوص کسانی که در سرای سالمندان زندگی می کنند و بنده می بایست به تنهای و یا به کمک کارگرانی که در گورستان مشغول کارند جنازه را جابه جا و دفن کنیم که واقعا نارحت کننده است.
دید مردم نسبت به شما و شغل شما در بیرون از گورستان چگونه است: بسیاری که شغل من را نمی دانند ولی مهم خانواده ام هستند که با کار بنده کنار امده اند.
سخن پایانی
درست است که شغل مرده‌شوری برای کسی جذابیت ندارد؛ اما وقتی در این شغل باشی بیشتر از سایرین به فانی بودن دنیا پی می‌بری؛ چرا که من خودم در این مدت صحنه‌های بسیاری دیده‌ام که قابل تامل بوده است؛ بارها شده خانواده‎هایی را دیده‌ام که از مرده خودشان ترس داشتند؛ در واقع صاحبان عزا از کسی که تا یک ساعت پیش کنارشان بوده و با او سر یک سفره می‌نشستند؛ می‌ترسند و حاضر نیستند حتی نزدیکش شوند و از نزدیک برایش فاتحه بخوانند چه برسد به این که دستش بزنند یا آنرا بشویند.
توضیح: بنا به درخواست درویش عکسی از وی در این مصاحبه پخش نخواهد شد
 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۱۲۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» امید به مقاومت در سایر کشورها را افزایش داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آئین معارفه مسئول بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان با حضور استادان هیئت علمی و کارکنان در سالن اجلاس علامه جعفری این دانشگاه برگزار و محمدمهدی مجلسی‌آذر به‌عنوان رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان منصوب شد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان بوکان در این نشست ضمن قدردانی از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان از همکاری همه‌جانبه با بسیج گفت: رسالت بسیج و اساتید بسیجی در حفظ و صیانت از سنگر‌های اعتقادی نظام و مقابله با هجمه‌های همه جانبه دشمن بسیار مهم است.

هوشنگ وجدی در ادامه افزود: تأثیر دانشگاهیان در روشنگری‌های علمی و فرهنگی بسیار حائز اهمیت است و بسیج اساتید می‌تواند بازوی توانمندی در رسیدن به این هدف باشد.

وی در ادامه به تأثیر عملیات «وعده صادق» بر ایجاد انگیزه در کشور‌های دیگر در امید داشتن به مقاومت و ایستادگی در برابر متجاوز اشاره کرد و افزود: حرکت جمهوری اسلامی در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی دنیا را به حرکت واداشت که پاسخ رژیم کودک‌کُش را بدهد و امروز مشاهده می‌کنیم که حرکات در کشور‌های مختلف و همچنین واکنش‌ها در فضای مجازی در حمایت از مردم غزه و محکومیت رژیم صهیونیستی منتشر شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان هم در این نشست اظهار کرد: بسیج اساتید بخشی از نیرو‌های پیش رو در خدمت به انقلاب و دانشگاه، همواره نقش مؤثری داشته‌ و این واحد دانشگاهی از همراهی‌ استادان همواره بهره‌مند بوده است.

شیرزاد نادری افزود: تعامل بسیج اساتید با دانشگاه در اجرای برنامه‌های فرهنگی، گامی مؤثر در تکامل و پویایی فضای فرهنگی دانشگاه و پیشبرد و حفظ انقلاب و دستاورد‌ها آن بسیار کارآمد است.

وی با آرزوی موفقیت برای مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه ابراز امیدواری کرد که پس از این حضور پررنگ‌تر بسیج اساتید در فعالیت‌های دانشگاهی را شاهد باشیم و با همکاری استادان بسیجی و برگزاری برنامه‌های علمی و پژوهشی به رفع نیاز‌های جامعه کمک کنیم.

رئیس سازمان بسیج اساتید سپاه شهدای استان آذربایجان‌غربی هم تشریح کرد: انقلاب اسلامی با وجود جانفشانی شهدای بزرگوار شکل گرفت و ما در مقابل آنها وظیفه بسیار سنگینی داریم، چراکه شهیدان از بزرگ‌ترین داشته‎ خود گذشتند تا ما در امنیت و آرامش زندگی کینم و باید در انتقال یاد و نام شهدا به این نسل تلاش کنیم.

حسن حیدری به ویژگی‌های آثار شهید مطهری اشاره و تبیین کرد: محور کتب و آثار شهید مطهری هماهنگ با نیاز‌ها و اولویت زمان، مستند به آیات قرآن و سراسر شور و حماسه است.

وی در ادامه توضیح داد: شهید مطهری در تمام عمر خود دنبال کسب علم و دانش و رشد بود و هیچ‌گاه برای به دست آوردن منافع در جمهوری اسلامی تلاش نکرد و هدف ایشان رسیدن به جامعه رشد یافته متدین و انقلابی بود.

رئیس سازمان بسیج اساتید سپاه شهدای استان آذربایجان‌غربی تأکید کرد: استادان و دانشجویان به اندازه‌ای که می‌توانند باید سبک زندگی این مرد بزرگ را برای خود الگو قرار دهند.

حیدری در ادامه به جنایت رژیم صهیونیستی در غزه اشاره و بیان کرد: امروز عوامل صهیونیستی دیگر نمی‌توانند تظاهر به انسان دوستی کنند و افکار عمومی در جهان پی به ماهیت و خوی جنایت‌کار این رژیم بردند.

وی افزود: همراهی بسیج اساتید با مسئولان دانشگاه بیش‌ از پیش و باکیفیت و کمّیت بیشتر برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی ادامه خواهد داشت.

محمدمهدی مجلسی‌آذر مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه‌های بوکان هم متذکر شد: بسیج فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی، مجموعه‌ای متعلق به‌ نظام جمهوری اسلامی است.

به گزارش آنا، مجلسی‌آذر عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان است و در حال حاضر مدیریت گروه معارف این واحد دانشگاهی را برعهده دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار فرمانده سپاه با ائمە جمعه بوکان
  • عملیات «وعده صادق» امید به مقاومت در سایر کشورها را افزایش داد
  • آیا رئیس جمهور آرژانتین مشکل روانی دارد؟