Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@03:55:56 GMT

صنعت «عاشیقی» غنی از فرهنگ و تاریخ آذربایجان است

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۱۳۸۳۵

صنعت «عاشیقی» غنی از فرهنگ و تاریخ آذربایجان است

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمد حسین بلاغی شامگاه دیروز سه شنبه در آیین اختتامیه نخستین کنگره بین المللی عاشیقلار این کنگره را فرصتی برای معرفی هنر موسیقی عاشیقی دانست و گفت: ۱۸  گروه موسیقی در مراسم اختتامیه نخستین کنگره به اجرا پرداختند.

وی اظهار کرد: اولین کنگره بین المللی عاشیقلار، همنوای پیامبر مهربانی همزمان با هفته وحدت و سالروز ولادت پیامبر با سعادت رسول اکرم (ص) موجب شد در این برنامه با نام حضرت مهربانی، نوای اخلاق اسلامی را مشق کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تاریخ و فرهنگ کهن سرزمین ما آذربایجان همواره سرافراز و پرافتخار بوده است، ادامه داد: صنعت عاشیقی غنی از فرهنگ و تاریخ منطقه بوده و این محفل فرصتی برای ارتقا فرهنگ وهنر توسط هنرمندان این عرصه است، همچنان که بعد از انقلاب نیز با این فرهنگ همراه و شاهد دفاع جوانان از حق و باطل بوده ایم.

سرپرست حوزه هنری استان آذربایجان شرقی افزود: دست در دست هم دادیم تا چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را جشن بگیریم، کنگره بین المللی عاشیقلار نیز فرصتی شد تا به عنوان یکی از اولین جشن های حوزه هنری در  این زمینه ماندگار شود و امیدواریم سالیان سال در سایه فرهنگ متعالی و هنر ارزشی جمهوری اسلامی تداوم داشته باشد.

وی در خصوص کنگره بین المللی عاشیقلار عنوان کرد: این کنگره از ۳ آذر شروع شده و هنرمندانی از۳ کشور ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان و همچنین ۸ استان از ایران در این فستیوال حضور یافته اند و ماحصل این جشنواره سه تولید فاخر هنری و ادبی چون کتاب پیغمبر مجموعه اشعار زلیم خان یعقوب، کتاب پژوهشی مکتب تبریز و قره داغ و لوح فشرده مجموعه برنامه های برگزار شده حوزه هنری در این زمینه است.

بلاغی ابراز کرد: حوزه هنری استان آذربایجان شرقی همواره عمل گرا و خروجی محور بوده  و امید است با یاری خداوند اینگونه جشنواره ها ادامه داشته باشد.

وی در خصوص برنامه های اختتامیه کنگره بین المللی عاشیقلار گفت: ۱۸گروه موسیقی عاشیقی در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی عاشیقلار اجرا داشتند.

کد خبر 4470307

منبع: مهر

کلیدواژه: حوزه هنری حوزه هنری آذربایجان شرقی موسیقی عاشیقلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۱۳۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات وزیر فرهنگ درباره اکسپو و رشد هنرهای تجسمی / اسماعیلی: بازار هنری ایران را از امسال برگزار می‌کنیم

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز جمعه (۳۱ فروردین) با حضور در فرهنگسرای نیاوران از آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه قرآنی روایت باران بازدید کرد.

وزیر فرهنگ پس از پایان این بازدید در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خودش را حامی بخش خصوصی و مردمی می داند چراکه وظیفه ما حمایت گری، نظارت و تنظیم گری است و هر میزان جریان مردمی حضور قوی‌تری داشته باشند می‌شود امیدوار بود این کار ادامه یابد و رشد کند.

وی افزود: این حوزه در کشور ما با سابقه است و در آن پیشتاز هستیم به ویژه در حوزه خوشنویسی مزیت مطلقی در جهان اسلام داریم که به دلیل وجود آیات و روایتی است که زبان بین‌المللی ما مسلمانان محسوب می‌شود و همه جا قابل ارائه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نمایش درآمدن برخی از آثار در نمایشگاه‌های بین‌المللی تصریح کرد: چند سال قبل که به شهر ونیز رفته بودیم آثار آقای بدرالسما «قیامت در قرآن» بسیار مورد استقبال قرار گرفت با وجود اینکه با نگاهی دینی و قرآنی بود، در اروپا و در دوسالانه ونیز بسیار مورد استقبال واقع شد.

اسماعیلی یادآور شد: تاکید کردم امسال هم که دوستان به ونیز می‌روند بخشی را به نمایش چنین آثار ویژه‌ای از ایران به ویژه کارهای دینی و قرآنی اختصاص دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: ما نیز این رویکرد را دنبال می‌کنیم و در بسیاری از دیدارهای دو جانبه با وزرای کشورهای مسلمان آثاری را که براساس عرف دیپلماتیک هدیه می‌دهیم، اغلب آثار هنرمندان ایرانی به ویژه خوشنویسان است.

رئیس شورای هنر در مورد برگزاری اکسپو تصریح کرد: مصوبه ویژه‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی را در این زمینه اخذ کردیم که اواخر اسفند توسط آقای رئیس جمهور ابلاغ شد و گام بسیار مهمی در این زمینه محسوب می‌شود، انشاالله بازار هنری ایران را از امسال اجرا خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: بنا داریم جریان هنر تجسمی به رشد مورد نظر در سال جاری و سالهای آینده برسد.

در زیر فیلم این بازدید را ببینید:

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اظهارات وزیر فرهنگ درباره اکسپو و رشد هنرهای تجسمی / اسماعیلی: بازار هنری ایران را از امسال برگزار می‌کنیم
  • جهاددانشگاهی باید مهم‌ترین بازیگر فعالیت‌های فرهنگی و دانشگاهی باشد
  • حمایت از طرح ها و برنامه های جهاد دانشگاهی
  • برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران»
  • برگزاری اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب/ هدیه‌ای که تقدیم مردم غزه شد
  • اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب برگزار شد
  • تجلیل از هنرمندان طراز هنر انقلاب/ مسعود نجابتی چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ شد
  • حضور بانوان در عرصه‌های هنر، نقطه قوتی برای تقویت فرهنگ اسلامی است
  • ۲ هزار و ۵٠٠ برنامه فرهنگی طی کنگره ملی شهدای استان اجرا می شود
  • تجلیل از هنرمندان برتر استان مرکزی