Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ محمد بنسلمان، ولیعهد عربستان، دور تازه‌ سفر به کشورهای عربی را آغاز کرده و تاکنون به امارات، بحرین، مصر و تونس سفر کرده و در ادامه به الجزایر و موریتانی خواهد رفت. این سفر به خصوص پس از جریان قتل خاشقچی و گزارش‌های مختلف سازمان‌های اطلاعاتی امریکا(سیا) و ترکیه مبنی بر قطعی بودن نقش بن سلمان در این قتل و همچنین ادامه جنایات آل سعود در یمن، موجب تظاهرات اعتراضی جریان‌های سیاسی و مدنی این کشورها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفری برای کاهش تنش و تنفر مردم منطقه

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل منطقه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهداف بن‌سلمان از سفر به شش کشور عربی گفت: این سفر به بحرین، امارات و مصر را در درجه اول می‌توان برای ایجاد هماهنگی مواضع در موضوع قطر تحلیل کرد؛ براساس فشارهای آمریکا، شش کشور شورای همکاری خلیج فارس باید اختلافات خودشان را حل کنند تا بتوانند به عنوان جزئی از «ناتوی عربی» دربیایند.

وی افزود: اما زمان انتخاب شده برای این سفر اولاً پیش از اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس است و ثانیاً پس از سرو صداهای زیادی است که حادثه قتل خاشقچی به بار آورد و شخص اول متهم در صدور این قتل خود بن‌سلمان بود که این مسئله از سوی سیا و برخی دیگر از سازمان‌های اطلاعاتی تأیید شد لذا این سفر می‌تواند هدف مهم دیگری را نیز دنبال کند و آن هم کمک به کاهش تنش و تنفری است که از محمد بن سلمان در سطح کشورها، به ویژه در جهان اسلام به وجود آمده تا از این طریق مشروعیت از دست رفته وی بازیابی و احیا شود.

امریکا به دنبال تغییرات تدریجی در عربستان

زنگنه درباره آثار و تبعات احتمالی قتل خاشقچی بر روی آینده بن‌سلمان با وجود اعلام حمایت ترامپ از او و بسته شدن این پرونده از نظر رئیس‌جمهور آمریکا گفت: تعدد پرونده‌های سو رفتار و اعمال ضد بشری از سوی بن سلمان فراتر از یک حادثه قتل خاشقچی است و میزان فراوان رفتارهای نامعقول، ناپخته و خشن هم بر خانواده سلطنتی سعودی آثار منفی بر جای گذاشته و هم بر اعتبار و موقعیت کل عربستان در منطقه و جهان تأثیرات سوئی داشته است.

این تحلیلگر مسائل منطقه اظهار کرد: این مسئله به گونه‌ای است که حتی به آمریکا به عنوان حامی صد در صدی بن سلمان در جنگ یمن و قتل خاشقچی و سایر اقدامات او، لطمات و آسیب‌های زیادی از این حمایت وارد شده لذا در این فضا باید در انتظار تحولاتی بود. گرچه ترامپ سعی کرده موضوع قتل خاشقچی را تمام شده تلقی کند و اهمیت حمایت از عربستان و بن‌سلمان جهت مقابله با ایران را برجسته کند اما این سخن ترامپ آخرین سخن در آمریکا نخواهد بود چرا که مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد، رسانه‌ها، کنگره و حتی سنا نسبت به این رفتارها به شدت ناراضی هستند و به دنبال یافتن راهی برای ایجاد تغییرات در عربستان هستند اما اینکه تغییرات، ناگهانی یا تدریجی خواهد بود نسبت مستقیمی با کمترین آثار منفی و بیشترین منفعت برای آمریکا دارد که از این منظر به نظر می‌رسد این تغییرات، تدریجی خواهد بود.

رویکرد بن سلمان نسبت به موضوع فلسطین و قدس به ضررش تمام خواهد شد

زنگنه درباره تلاش بن‌سلمان در این سفر برای پیگیری پروژه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و افزایش هماهنگی با آمریکا و اسرائیل برای پیشبرد مسئله معامله قرن گفت: اتفاقا موضوع قدس شریف و فلسطین یکی از مسائلی است که به ضرر بن‌سلمان تمام شده و خواهد شد. حتی خاندان سلطنتی و ملک سلمان که محافظه‌کارانه‌تر نسبت به موضوع فلسطین رفتار می‌کند ظاهراً مایل نیستند عربستان و کشورهای عربی با این صراحت و وقاحت، از موضوع فلسطین دست بشویند و حل و فصل مسئله را به دست اسرائیل و ترامپ بسپرند.

وی تأکید کرد: به اعتقاد من رویکرد بن سلمان نسبت به مسئله فلسطین و قدس به موقعیت او ضربه خواهد زد. مردم و اغلب احزاب در مصر و تونس به این سفر و سیاست‌های بن سلمان در موضوعات مختلف از جمله در فلسطین اعتراض کردند و این اعتراضات در الجزایر و موریتانی هم قطعاً رخ خواهد داد و همین امر نشان از عدم مقبولیت بن‌سلمان و سیاست‌های او در جهان اسلام است که این مسئله تبعاً جایگاه او در داخل عربستان و منطقه را دچار تزلزل خواهد کرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: محمد بن سلمان ال سعود صباح زنگنه جمال خاشقچی فلسطین معامله قرن ناتوی عربی قدس ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۱۳۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای

زینب اصغریان / کارشناس ارشد علوم سیاسی: خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان است و بعد از  مکزیکو و خلیج هودسن از نظر وسعت توجهات زیادی را به خود جلب کرده. هرچند این روزها با شنیدن نام خلیج فارس بیشتر به یاد حوادث امنیتی در این منطقه می‌افتیم. تکرار حوادث پر مخاطره در این منطقه و قرار گرفتن آن در امتداد تحولات یمن و خلیج عدن نیز در این برداشت بی‌تأثیر نیست، اما باید گفت که وجوه دیگری مانند نگاه فرهنگی و تاریخی نیز وجود دارد که از آن هم نباید غافل شد.

بدلیل اهمیت استراتژیک این آب‌های نیلگون، و دارا بودن منابع عظیم نفتی در کشورهای عربی همجوار با درج نام مجعول خلیج عربی تلاش می‌کنند آن را در راستای منافع خود مصادره به مطلوب کنند در حالی که تاریخ نشان می‌دهد حتی این واژه در ۳۰۰ سال قبل از میلاد و در دوران هخامنشیان نیز استفاده می‌شده و در کتب تاریخی متعددی نیز موجود است. جمال عبدالناصر نیز اصراری بر استفاده از  واژه جعلی نداشته است و حتی در برخی از نامه های خود از جمله نامه ای به یکی از مقامات بحرینی در سال ۱۹۶۰ از واژه خلیج فارس استفاده کرده است اما آرام آرام در راستای رویکردهای پان عربیستی این واژه تحریف و در بدعتی آشکار توسط عبدالناصر بکار گرفته شد و بعدها توسط سایرین  مورد استفاده قرار گرفت.

عضویت ایران در پیمان سنتو در ۱۹۵۵م و حمایت پهلوی از دکترین آیزنهاور در که در مقابل کنفرانس باندونگ و رویکرد ملی گرایی ناصر ، باعث شد تشدید اختلافات دوکشور به مسائل دیگر از جمله تنگه هرمز و خلیج فارس کشیده شود.

علیرغم اینها نشریات مصری، عربی و انگلیسی هم تا دهه هفتاد عمدتا واژه persian gulf را استفاده می‌کردند اما آرام آرام، واژه جعلی جایگزین آن شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی و مخالفت کشورهای غربی و عربی بار دیگر استفاده از واژه خلیج فارس تحت الشعاع قرار گرفت و   تلاش ها برای فشار همه جانبه برای ایران و نادیده گرفتن توانمندی های ژیوپلتیک کشورمان افزایش یافت.

با مراجعه به اسناد تاریخی مانند ابن حوقل، معجم البلدان و کتب عربی دیگر مشاهده می‌کنیم که این خطه همواره به عنوان بحر پارس مطرح بوده است.

در حال حاضر در کنار پیگیری دیپلماتیک و احقاق حق در مجامع بین المللی بصورت جدی می‌بایست  به رویکردهای فرهنگی و تاریخی پرداخت و هویت خلیج همیشه ایرانی را احیا کرد و حتی با ساختن فیلم و کلیپ به زبان های مختلف و با برنامه ریزی گسترده در دیپلماسی فرهنگی، باید نشان داد قبل از بوجود آمدن کیان بسیاری از کشورهای کوچک بندانگشتی منطقه، نام خلیج پارسی همواره بعنوان یک شاهراه مهم و حیاتی در جبین تاریخ می‌درخشیده است.

 نام گذاری این روز  به مناسبت اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز ، روز خلیج فارس در تقویم نیز رویکرد مهم دیگری بود که بر اثبات حقانیت این خلیج همیشه ایرانی اثر جدی دارد.

 اخطار جدی به کشورهایی که خلاف مصالح ملی ما در استفاده از این واژگان حرکت می‌کنند بسیار مهم است. خلیج همیشه فارس خط قرمز ایرانی و هویت ایرانی است و نباید از حدود آن تخطی شود.

زینب اصغریان

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • رسول جعفریان: مبدع اصطلاح کذایی خلیج عربی جمال عبدالناصر نبود/ نوشته‌ی داخل عبای بحرینی برملا می‌کند
  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد