Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@14:51:48 GMT

حقوق مدنی در سراسر جهان با خطر شدید مواجه است

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۱۴۴۷۸

حقوق مدنی در سراسر جهان با خطر شدید مواجه است

بنا بر گزارشی که به تازگی منتشر شده، از هر 10 کشور نزدیک به شش کشور به طور جدی آزادی مردم خود را محدود می‌کنند که زنگ هشداری برای رشد سرکوب در سراسر جهان است.

به گزارش ایسنا، بر اساس این مطالعه، در کشورهایی همچون اریتره و سوریه تقریبا هیچ فضایی برای فعالان وجود ندارد و نگرانی‌هایی از این محدودیت‌ها حتی در کشورهایی نظیر فرانسه، آمریکا، مجارستان و هند که دموکراسی در آن‌ها برقرار است نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش موسسه "سیواکوس مانیتور" که نهادی متحد با گروه‌های جامعه‌ مدنی است، حاکی از آن است که حقوق اساسی همچون آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز در 111 کشور از 196 کشور جهان مورد حمله قرار می‌گیرد.

به گزارش روزنامه گاردین، همچنین برخی کشورها قوانین حامی سرکوب تصویب کرده‌اند و از تکنولوژی‌های جدید برای کنترل مسائل عمومی استفاده می‌کنند. به نوشته این گزارش، سانسور با تکنولوژی‌های جدید در چین، از زمان به قدرت رسیدن شی جینپینگ، رییس جمهور این کشور به سطحی بی‌سابقه رسیده است.

کتل گیلبرت، پژوهشگر فضای مدنی در موسسه سیویکوس می‌گوید، چنین اقداماتی تنها بخش کوچکی از یک واقعیت بزرگ هستند و کشورها بیش از میزان گزارش شده برای سرکوب حقوق مدنی به آزار و اذیت و خشونت متوسل می‌شوند.

گیلبرت می‌گوید: اقدامات غیرقانونی همچون حمله به روزنامه‌نگاران یا سرکوب معترضان بسیار رایج است. این تاکتیک‌ها برای دست کشیدن مردم از انتقاد و اعتراض یا تبدیل شدن آنان به شهروندانی غیر فعال طراحی شده‌اند.

جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از کشورهایی است که نگرانی‌هایی در خصوص آن وجود دارد. جایی که به دنبال بحران سیاسی‌ای که از سال 2015 آغاز شد، اختیارات در دست صداهای مخالف قرار دارد. گواتمالا نیز یکی دیگر از کشورهای محل نگرانی در این گزارش است که در سال 2018 دست‌کم 21 مدافع حقوق بشر در آن کشته شده‌اند.

این گزارش همچنین نگرانی‌هایی را درباره قوانین حامی سرکوب در بنگلادش و فرانسه مطرح می‌کند. در فرانسه برخی از وضعیت‌های اضطراری موقت، همزمان با بروز حملات تروریستی در سال 2015، به وضعیت اظطراری دائم تبدیل شدند که قدرت پلیس را برای دستگیری، بازداشت و نظارت افزایش داده است. این گزارش بیان‌ می‌کند که از اعلام چنین وضعیت‌های اضطراری‌ای برای هدف قرار دادن فعالان محیط زیست و گروه‌های مدنی مسلمانان استفاده شده است.

در خاورمیانه، عربستان کشوری است که به دلیل دستگیری شخصیت‌های دینی و فعالان حقوق بشر از جمله فعالان آزادی حق رانندگی برای زنان طی سال گذشته محل نگرانی است.

بر اساس گزارش سیویکوس، فعالان حقوق زنان در سطح جهانی بیش از دیگر فعالان هدف سرکوب قرار دارند.

به طور کلی، شرایط گروه‌های جامعه مدنی از مارس 2018 در 9 کشور وخیم‌تر شده اما فضای فعالیت‌های مدنی در هفت کشور از جمله اتیوپی افزایش یافته است.

کتل گیلبرت، پژوهشگر فضای مدنی در این باره می‌گوید: این مساله باید برای آنان که به دنبال تغییر شرایط سرکوب در دیگر کشورها هستند، امیدوارکننده باشد. با حذف محدودیت‌ها و حفظ فضای مدنی، کشورها می‌توانند به ظرفیت‌های واقعی جامعه مدنی دست یابند و پیشرفت خود را در زمینه‌های گشترده‌ای سرعت ببخشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حقوق مدنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۱۴۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سینماها عصر جمعه تعطیل می‌شوند

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، سینماهای سراسر کشور، به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) از عصر جمعه تا صبح یکشنبه تعطیل می‌شوند.

بنا بر این گزارش، سینماهای سراسر کشور از ساعت ۱۷:۳۰ روز جمعه تعطیل شده و در تمام روز شنبه، هیچ فیلمی نمایش نمی‌دهند. فعالیت سینماها از صبح یکشنبه به حالت عادی بازمی‌گردد.

هم‌اکنون فیلم‌های مست عشق، سال گربه، تمساح خونی، بی‌بدن، آسمان غرب، آپاراتچی، ایلیا جستجوی قهرمان، نوروز و پرویزخان به روی پرده هستند.

دیگر خبرها

  • ربیعی سرمربی پایه‌های ذوب‌آهن شد!
  • برگزاری میز تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا در سراسر کشور
  • سینماها عصر جمعه تعطیل می‌شوند
  • بارش‌ها سراسر کشور را فرامی‌گیرد
  • گستره بارش‌ها سراسر کشور را فرامی‌گیرد
  • مادورو: سرکوب جوانان دانشجو در آمریکا را محکوم می‌کنیم
  • پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی حقوق کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد
  • پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • گرمای شدید و اعلام وضع اضطراری در جنوب آسیا
  • افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی افزایش حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی