Web Analytics Made Easy - Statcounter

شب گذشته اختتامیه کنگره بین‌المللی عاشیقلار، همنوای پیامبر مهربانی با استقبال بی‌نظیر تبریزی‌ها در مرکز همایش‌های بین‌المللی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، "کنگره بین‌المللی عاشقیلار، همنوای پیامبر مهربانی" بعد از سه روز با حضور سیصد عاشیق به کار خود در مرکز همایش بین‌المللی تبریز پایان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کنگره‌ای که افتتاحیه و اختتامیه آن با استقبال پرشور مردم تبریز مواجه شد.

شب گذشته سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی تبریز که ظرفیتی یک هزار و ۵۰۰ نفری دارد بیش از دو هزار نفر از علاقمندان هنر و به ویژه موسیقی عاشیقی را در خود جا داد تا ناظر هنرنمایی سیصد عاشیق بر یک سِن باشند.

در ابتدای این مراسم سیصد نفر از عاشیق‌های سراسر کشور و سه کشور ترکیه،گرجستان و آذربایجان به صورت همزمان بر روی سِن به اجرای مراسم پرداختند که با استقبال پرشور مردم همراه شد. این نوع اجرا که ابتکاری بی‌نظیر در نوع خودش بود حضاری را که ایستاده و نشسته به تماشا بودند را بر سر وجد آورد.

نکته جالب این اجرای سیصد نفری تغییر نفرات اصلی اجرای موسیقی بود که به نوبت بر جایگاه اصلی می‌ایستادند و به اجرا می‌پرداختند در حالیکه در طول اجرای باقی افراد نیز نفرات اصلی را همراهی می‌کردند.

بعد از این اجرای سیصد نفری سیدمحمدحسین بلاغی، سرپرست حوزه هنری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه موسیقی عاشیقی بهترین محمل برای نشان دادن فرهنگ و اتحاد ماست،گفت: حوزه هنری همواره محتوا محور و خروجی محور کار کرده و در همین راستا کتاب‌های مختلفی تالیف کرده است.

در ادامه نیز جواد رحمتی، سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: موسیقی عاشیق بخشی از تمدن ماست و هرچه قدر فرهنگمان را غنی نگه داریم به همان اندازه از آن صیانت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: عالم موسیقی عالم عجیبی است و در آذربایجان نیز موسیقی‌های غنی وجود دارد.

از نکات جالب این مراسم تمرین گروهی یا فردی عاشیق‌ها در سالن‌های اطراف بود که با استقبال مردم روبرو شد. هرکجا هرکدام از عاشیق‌ها برای کوک کردن سازشان به گوشه‌ای حرکت می‌کردند مردم نیز از آنها استقبال باشکوهی انجام می‌دادند.

موضوع حائز اهمیت دیگر استقبال پرشور خانواده‌های تبریزی از این مراسم بود که علی‌رغم پرشدن هر دو طبقه سالن اصلی چند صدنفری ایستاده به تماشای اجراها می‌پرداختند و در طول برنامه نیز از انرژی آنها کاسته نشد.

بعد از اجرای سیصد نفری، هجده گروه عاشیقی به ترتیب به مدح و ستایش پیامبر گرامی اسلام پرداختند که با استقبال بسیار خوب حاضرین در سالن مواجه شدند.

سرپرست گروه حیدربابا: دولت و ملت توجهی به موسیقی عاشیقی ندارند

عاشیق فرج‌الله مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آناج در خصوص کنگره بین‌المللی عاشیقلار اظهار داشت: از آذربایجانی‌ها به ویژه مردم تبریز بسیار تشکر می‌کنم که برای آمدن ما به اینجا تلاش بسیاری کردند؛ گروه ما از شهرستان ساوجبلاغِ کرج به همراه بیست و پنج نفر از اعضای گروهمان به اینجا آمده‌ایم.

وی افزود: به اینجا آمده‌ایم تا در خصوص حضرت محمد(ص) که خاتم الانبیاست دو شعر مخصوص را بخوانیم تا با این دو شعر ولادت نبی گرامی اسلام را به مردم ایران،آذربایجان و تمام مسلمانان تبریک بگویم.

سرپرست گروه حیدربابا گفت: تاکنون پنج کتاب نوشته‌ام و شعر نیز می‌سرایم اما از حمایت دولت و مردم گلایه دارم.

وی در پاسخ به این سوال که کنگره بین‌المللی عاشیقلار را چگونه ارزیابی می‌کند، توضیح داد: من این مراسم را بسیار زیبا دیدم و از مسئولینی که چنین مراسمی را ترتیب داده و عاشیق‌ها را کنار هم جمع کرده‌اند تشکر می‌کنم.

عاشیق فرج‌اللهی متذکر شد: گلایه‌ای که دارم این است که از عاشیق‌ها نه ملت و نه دولت حمایت نمی‌کنند، منی که شاعرم و ‌بالای‌ دو هزار ۵۰۰ بیت شعر سروده‌ام برای چاپ صد کتاب چهار میلیون تومان از جیب خودم هزینه کرده‌ام.

وی تصریح کرد: از مسئولین و مردم تقاضا دارم که از عاشیق‌ها و شاعران حمایت کنند تا این هنرمندان نیز دلسرد نشوند.

سرپرست گروه حیدربابا در پایان خاطرنشان ساخت: این مراسم بسیار عالی بود و حضور مردم نیز این موصوع را نشان می‌داد که امیدواریم مراسماتی از این دست همچنان ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۱۵۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، چهل و ششمین نشست تخصصی‌آموزشی «آیین آواز» به بزرگداشت غلامحسین بنان اختصاص دارد؛ خواننده‌ای که به سبب نوآوری‌هایش جایگاه او در آواز ایرانی به جایگاه نیما یوشیج -شاعر نوپرداز- در شعر و ادبیات تشبیه شده است.

در این نشست که سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ ساعت ۱۸ با اجرای حمید سهرابی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود، پنج سخنرانی فنی و تخصصی توسط پنج پژوهشگر و موسیقی‌دان به همراه اجرای آواز توسط چهار خواننده و نوازندگان همراهشان تدارک و پیش‌بینی شده است.

علی رستمیان مدرس و خواننده باسابقه از شناخت دیرینه‌اش از شیوه و صدای بنان خواهد گفت. «واکاوی بی‌توجهی اهالی آواز به میراث بنان» عنوان سخنرانی بهروز وجدانی پژوهشگر موسیقی خواهد بود و یسنا خوش‌فکر خواننده و مدرس آواز نیز سخنرانی‌ با عنوان «بنان میراث‌دار آواز» خواهد داشت. همچنین عنوان سخنرانی بهروز مبصری «نقش بنان در آواز ایرانی و اجراهای ارکسترال» است و علی شیرازی هم درباره «بنان و ساختار موسیقایی صدا در آواز جدید ایران» سخنرانی می‌کند.

محمدهاشم احمدوند، شهریار شهریاری، حسام صحرایی و امیرعلی هاشمی چهار خواننده‌ای هستند که هر یک به همراه گروه موسیقی همراهشان به اجرای آواز و چند تصنیف خواهند پرداخت.

حضور در این برنامه برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است و برای شرکت در آن می‌توانید به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنید.

کد خبر 6097170 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • اشتغال زایی مستقیم ۱۴۳ هزار نفری در صنعت پتروشیمی
  • اتمسفر فوق العاده و استقبال بی نظیر هواداران فرانسوی WWE از رویداد بکلش / فیلم
  • پاداش یک میلیاردی برای تیم ملی والیبال در صورت صعود به المپیک/ گلایه‌های عبادی‌پور در مورد پروازها+ فیلم
  • پاداش یک میلیاردی برای تیم ملی والیبال در صورت صعود به المپیک/ گلایه‌های عبادی پور در مورد پروازها+ فیلم
  • ورزش در سلامت سازمانی و بهره وری نقش ممتاز دارد
  • حضور مسعود کیمیایی در اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
  • استقبال از «گارفیلد» در اولین هفته فروش/ یک فیلم خانوادگی
  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
  • گلایه مردم از اقساط سنگین وام خرید خانه
  • بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»