Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@19:21:49 GMT

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز هفتم آذر ماه

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۱۷۵۵۹

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز هفتم آذر ماه

اعلام وصول سوال مطهری از وزیر اطلاعات درباره بازداشت متهمان محیط زیست، درخواست نمایندگان یزد از لاریجانی برای پیگیری تخریب خط انتقال آب استان یزد، بیانیه ۱۵۶ نماینده برای تسریع در ارائه گزارش قوه قضائیه درباره موسسات مالی، درخواست 160 نماینده از روحانی برای تجدید نظر در نرخ خرید تضمینی گندم، اصلاح لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از گمرک و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..از جمله مهمترین اخبار امروز (چهار شنبه) هفتم آذر ماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز، گزارش کمیسیون مشترک در خصوص طرح یک فوریتی تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان نوسازی صنایع ایران در بعد داخلی و خارجی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان، گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص واردات و صادرات و... را به عنوان دستور کار مورد بررسی قرار دادند.

در این جلسه علی مطهری، هفتم آذر ماه روز "نیروی دریایی ارتش" را تبریک گفت و افزود: در سال ۵۹ عملیات پیروزمندانه نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی نیروی هوایی باعث شد نیروی دریایی رژیم بعث منهدم و غرق دریا شود و ارتش این کشور تا پایان جنگ نتوانست نیروی دریایی را سامان دهد.

همچنین امروز سوال ملی علی مطهری از وزیر اطلاعات درباره علت بازداشت طولانی‌مدت متهمان محیط زیست بدون استفاده از وکیل اعلام وصول شد.

پرویز فتاح، رییس کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) در جریان ارائه گزارشی از فعالیت‌های این کمیته‌، از افزایش ۵۰ درصدی مراجعات مردمی به این کمیته‌ در هشت ماهه اول امسال خبر داد و اظهار کرد: درآمدهای مردمی کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) در هشت ماهه اول سال جاری ۳۶ درصد رشد داشته است و در کل به سمت کاهش هزینه مردمی شدن، استفاده از روش های نوین و اولویت مناطق محروم پیش می‌رود.

ناطقین امروز مجلس

نماینده بندرانزلی: اشتغال پایدار دغدغه ۹۰ درصد خانواده‌های ایرانی است

نماینده اردبیل: واگذاری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در تضاد با منافع مردم است

اولادقباد: دولت توجه ویژه به معلمان داشته باشد

نماینده نایین: تورم و گرانی افسار گسیخته مردم را آزار می‌دهد

مقدسی: دامنه شمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان وسیع‌تر شود

***

نمایندگان استان یزد در مجلس در دیدار با علی لاریجانی، نسبت به تخریب مکرر خط انتقال آب استان یزد اعتراض و پیگیری عاجل موضوع از طریق رئیس مجلس را خواستار شدند.

۱۵۶ نماینده مجلس نیز با امضاء بیانیه‌ای برای تسریع در ارائه گزارش قوه قضائیه درباره موسسات مالی از علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی درخواست کردند تا هر چه سریعتر در خصوص آخرین وضعیت پرونده موسسات مالی و اعتباری به مجلس گزارش دهد.

همچنین ۱۶۰ نفر از نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای خطاب به رییس‌جمهور خواستار اصلاح نرخ ۱۴۷۰ تومانی خرید تضمینی هر کیلو گندم از کشاورزان شدند و این نرخ را اجحاف در حق کشاورزان دانسته و تاکید کردند که در نرخ خرید تضمینی گندم تجدید نظر شود.

نمایندگان مجلس  با ۲۴۹ رای موافق، ۱۱ رای مخالف و ۶ رای ممتنع موادی از لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کرده و به تصویب رساندند.

به منظور تامین نظر شورای نگهبان همچنین طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی با ۱۵۹ رای موافق، ۲۲ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر اصلاح شد.

در ادامه جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی بابا تحقیق و تفحص از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و یک فوریت طرح تعیین تکلیف استخدام دانشگاه‌های غیر دولتی و آزاد موافقت کردند.

همچنین مجلس شورای اسلامی با درخواست اولویت بررسی طرح اصلاح قانون استفاده از حداکثر توان تولید داخلی موافقت کرد.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

انتقاد حاجی دلیگانی از عدم شفافیت حقوق مدیران

***

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تحقیق و تفحص از عملکرد گمرک در خصوص واردات و صادرات، مبارزه با قاچاق کالا، تخلفات مالی، عدم رعایت قانون و ضوابط و غیره موافقت کردند.

در همین رابطه پورمختار با بیان این‌که عملکرد گمرک ضررهایی را متوجه کشور کرده است، گفت: فضای فاسدی در گمرک وجود دارد به طوری که برخی از معدود کارکنان گمرک اقداماتی را انجام داده‌اند که نتیجه آن دید منفی نسبت به عملکرد گمرک است. وی افزود: گمرک پایین‌ترین رتبه را در ارتقای سلامت اداری دارد.

این گزارش در حال تکمیل است...

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استيضاح حسن روحاني سازمان میراث فرهنگی و گردشگری علي لاريجاني علي مطهري قوه قضاييه گمرك گندم لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان محمدجواد ظريف محیط زیست منطقه یزد موسسات مالي و اعتباري مهمترین اخبار امروز مجلس وزير اطلاعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۱۷۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به هماهنگی‌هایی که بین مجلس و هیئت نظارت مجمع تشخیص بر سر موارد اختلافی در لایحه برنامه هفتم وجود دارد، بررسی این لایحه بدون شک پیش از پایان مجلس یازدهم به اتمام خواهد رسید. - اخبار سیاسی -

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره آخرین وضعیت بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس گفت: در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی برخی ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس در رابطه با لایحه برنامه هفتم مورد بررسی قرار گرفت. 

کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود

 

وی افزود: در همین رابطه اکثر ایرادات شورای نگهبان به این مصوبه مرتفع شد اما در عین حال نمایندگان بر روی برخی مصوبات خود نیز اصرار کردند که با این اوصاف این بخش از مواد برنامه هفتم برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد. 

عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در روزهای پایانی مجلس یازدهم قرار داریم، آیا اتمام بررسی لایحه برنامه هفتم در مجلس فعلی میسر خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه پیش از این مجلس و هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با مواد اختلافی با شورای نگهبان هماهنگی‌هایی را با هم داشته‌اند، بدون شک در جلسات باقی مانده از مجلس یازدهم، کار بررسی برنامه هفتم توسعه نیز به پایان خواهد رسید و این قانون برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود. 

به گزارش تسنیم، لایحه برنامه هفتم توسعه 5 ساله کشور با تاخیری دو ساله در تاریخ 28 خرداد سال 1402 توسط رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شد که بلافاصله مجلس آن را به دلیل ناقص‌بودن به دولت، بازگرداند و بعد از دو ماه دولت مجددا این لایحه را با اصلاحاتی به مجلس فرستاد و مجلس با وجود درگیر بودن نمایندگان با انتخابات اسفندماه، اواسط آذرماه آن را تصویب و برای نهایی‌شدن به شورای نگهبان ارسال کرد.

شورای نگهبان نیز اواخر دی‌ماه این لایحه را برای رفع ایرادات آن به مجلس برگرداند. در ادامه با توجه در اولویت‌ بودن بررسی و تصویب سند بودجه 1403 در مجلس، روند اصلاح و رفع ایرادات شورای نگهبان در مجلس به تاخیر افتاد و باعث شد که بررسی و تصویب بودجه 1403 بدون تصویب سند بالادستی آن یعنی برنامه هفتم توسعه، انجام شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه‌کسانی هستند؟
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • چه کسی رئیس سنی مجلس دوازدهم خواهد شد؟ | جدول مسن‌ترین و جوانترین نمایندگان | ۲ نماینده همسن باشند چه می شود؟
  • خبر مهم از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از زبان یک نماینده مجلس
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • با نمایندگان مجلس در بروجرد و کوهدشت+گزارش
  • برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود
  • ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟