Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف، کم‌کم برجامی‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توان به روی قول و قرارهای اروپایی‌ها برای حفظ برجام و ایجاد سازوکار ویژه مالی برای ایران دل بست و امیدوار بود؛ البته عدم اعتماد به اروپایی‌ها را رهبر انقلاب بارها در سخنان خود تاکید کردند ولی به نظر گوش شنوایی وجود نداشت. اروپایی‌ها ماه‌هاست که در اظهارات خود مطرح می‌کنند که به آسانی نمی‌توان سازوکار مالی با ایران را اجرایی کرد و همچنان زمان‌بر است و تمام وعده‌های آنها در حرف و سخن مانده است خبر از عمل کردن به وعده‌ها مشاهده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید به این نکته توجه داشت که اروپایی‌ها عملا بدون ارباب آمریکایی خود نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و لازم است که دولت تدبیر و امید تصمیم جدی برای نتیجه برجام اتخاذ کند؛ چراکه تا الان هم مهلت مورد انتظار به پایان رسیده و اروپایی‌ها هیچ اقدامی انجام ندادند.

حتی به گفته یکی از کارشناسان در ماه های اخیر، برخی از بانک‌های اروپایی، از ترس تحریم‌های آمریکا از انجام پرداخت برای حتی شرکت‌هایی که از تحریم‌ها معاف هستند، خودداری کرده بودند.

*بیشتر بخوانید:

عراقچی: در صورت تعلل در اجرای تعهدات برجامی ایران براساس منافع خود تصمیم می‌گیرد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در هفته گذشته، نامه‌هایی را از چهار شرکت داروسازی اروپایی در توییترش قرار داد، که اعلام کرده بودند به همکاری خود با ایران پایان می‌دهند.

 

در همین راستا، ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در ایتالیا و کارشناس مسائل بین‌المللی گفت‌وگویی با الف داشته است که در ادامه می‌خوانید:

*باید بپذیریم که برجام یک باخت بوده است

آیا اتحادیه اروپا بر سر تعهدات خود با ایران باقی می‌ماند و اینکه سازو کار مالی با اروپا اجرایی خواهد شد؟

در ابتدا باید بگویم که این موضوعات و خروج آمریکایی‌ها از برجام و وقت‌کشی اروپایی‌ها بالاخره نتیجه باخت بزرگ برجام بوده و ما باید بپذیریم که برجام یک باخت بوده است و تنها این برجام و برجامیون هستند که همچنان امید دارند و تلاش می‌کنند؛ البته معتقدم که این‌ها باید هم تلاش کنند، چراکه تمام وقت و هزینه کشور را صرف برجام کردند و لازم است تا تمام تلاش خود را در این زمینه به کار ببرند. در واقع وقت‌کشی و اقدامات بی‌نتیجه اروپایی‌ها نشانگر این است که اروپایی‌ها نمی‌توانند نقشی مستقل از آمریکا بازی کنند و حتی در تعیین دفتر سازوکار مالی که قرار است در پاریس راه‌آندازی شود، مشکل دارند.

اروپایی‌ها قرار است دفتر سازوکار مالی در پاریس راه‌اندازی کند که مسوولیتش بر عهده آلمان است، اما هنوز خبری از این اتفاق نیست. طبق آخرین گفته مقامات اروپایی آنها اقدامی در مورد مسایل نفتی نمی‌کنند و فقط در مسئله تامین غذا، اقلام کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی و دارو خواهد بود که این موارد هم به این دلیل است که مجوزش را از آمریکایی‌ها گرفته‌اند.

*دولتمردان اعتماد به غربی‌ها را کنار بگذارند/ نباید به اروپا و بیرون امید ببندیم

جمهوری اسلامی ایران باید چه اقدامی در این خصوص انجام دهد؟

اتفاقاْ این عهدشکنی آمریکا و اروپایی‌ها نشان‌دهنده این است که غرب همواره در طول چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ماهیت اصلی خود را نشان داده است و از هیچ تلاشی برای انحراف این انقلاب فروگذاری نکرده است، لذا انتظار می‌رود که دولتمردان اعتماد به غربی‌ها را کنار گذاشته و اتکاء به نیروهای داخلی کنند و بدانند که برجام تا الان هیچ نتیجه‌ای و فایده‌ای نداشته و ندارد، دولت باید به نیروهای داخلی اهمیت دهد که شجاعانه در این چند سال در برابر زورگویی‌های غرب ایستادگی کرده است و چشم امید به غرب نداشته باشد.

رهبر انقلاب بارها اعلام کردند ما نباید به اروپا و بیرون امید ببندیم و باید اقتصاد داخلی کشور را اصلاح کرد. دولتی‌ها باید فرجام برجام را ببینند و اقدامی برای وضعیت اقتصادی کشور کنند. اروپایی‌ها با اقدامات خود همواره ثابت کرده‌اند که اگر پای منافع خود بیفتند بسیار گستاخانه و بدون حیا در مقابل ایران رفتار می‌کنند.

یک سوال دیگری که مطرح است اینکه چرا اصلا ما باید در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی منتظر اقدام اروپایی‌ها بمانیم؛ چرا که این موضوع برای کشوری مثل ایران تحقیرآمیز است. اگر ما به سرمایه داخلی خود اتکاء و برای آن برنامه ریزی‌کنیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت. این را باید به خاطر بسپاریم که این اروپا و آمریکا است که به ایران نیازمند است، اما متاسفانه خلاف آن مطرح شده است.

 

*وضعیت اروپایی‌ها خراب است و اگر غفلت کنند دچار فروپاشی می‌شوند/ آنها به ایران نیاز دارند، نه...

تحولات اخیر فرانسه و اروپا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

موضوعی که مطرحه این است که فرانسوی‌ها در حال حاضر حتی قادر به کنترل شرایط اقتصادی کشور خود نیستند و برای ایران خط و نشان می‌شکند. دولت فرانسه نمی‌تواند اوضاع داخلی پاریس را در طی این چند روز اخیر کنترل کند. این نشان می‌دهد که آنها با توجه به شرایط اقتصادی که با آن درگیر هستند به ایران نیاز دارند. سرزمین اروپا به سرزمین پیری تبدیل شده که با مشکلات و کمبود منابع فراوانی مواجه است و حتی خود آمریکا نیز به طور فعال درصدد آن است تا اروپا را به دست بگیرد.

وضعیت اروپایی‌ها خراب است و اگر غفلت کنند دچار فروپاشی می‌شوند، اینها که دم از حقوق بشر می‌زنند با روابط با سعودی‌ها و حمایت از آنها فضاحت بالایی را به وجود آورده‌اند.

 

*حرکت به سمت برجام اشتباهی بود

عباس عراقچی معاون ظریف می‌گوید در صورت تعلل در اجرای تعهدات برجامی ایران براساس منافع خود تصمیم می‌گیرد،  آیا باید منتظر سازو کار مالی اروپایی‌ها بمانیم؟

همانطور که بارها کارشناسان مطرح کرده‌اند نباید به اروپایی‌ها اعتماد کرد، چرا که این اعتماد موجب شده تا خسارت‌های سنگینی به کشور وارد شود. متاسفانه برخی دانسته یا ندانسته مسیر اعتماد سازی با غرب را دنبال کردند و به سمت برجام رفتند که مسیر اشتباهی بود.

 اروپایی‌ها بارها مطرح کرده بودند که تا قبل از آغاز تحریم‌های آمریکا در ۱۳ آبان سازوکار خود را عملی خواهند کرد، اما عملا تاکنون نه تنها هیچ کاری نکردند بلکه حتی اعلام کردند که از این کدام کشور میزبان این سازوکار باشد عاجزند. باید واقعیت را پذیرفت و برای این که اگر واقعا سازوکار عملی نشود، آماده بود و برنامه داشت.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۱۹۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش قدس آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ریاض به سر می‌برد، اعلام کرد: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین، تقسیم زمین است.

به نقل از یورونیوز، رئیس دیپلماسی اروپا در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض با همتای سعودی خود دیدار کرد.

در این دیدار، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: انتظار می‌رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

بورل اظهار کرد: به من گفتند که جغرافیا دیگر مهم نیست. در اوکراین، جنگ برای سرزمین است و اینجا در غزه و فلسطین، جنگ برای سرزمین است، دو طرف برای یک سرزمین می‌جنگند و تنها راه‌حل این است که آن را به اشتراک بگذارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • تلاش مهدی طارمی برای دریافت شهروندی پرتغال
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان /لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید،همین «طرح نور» کافی است /نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی
  • «اشتغال تخصصی و گردش مالی» نوع تقسیم‌بندی دانش‌بنیان‌ها و حمایت‌ها را مشخص می‌کند/ سازوکار‌های حمایتی متناسب‌تر شدند + فیلم