Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشست «سینمای سوریه، سینمای مقاومت» با حضور کارگردانان و بازیگران سوری از جمله مراد شاهین رییس سازمان سینمایی سوریه، حسین عباس بازیگر فیلم «باران حمص»، عوض القدرو کارگردان، منتقد و بازیگر و سلما مصری بازیگر فیلم «بازمانده» ساخته زنده یاد سیف الله داد و همچنین محسن برمهانی مدیر بخش بین الملل پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» امروز چهارشنبه هفتم آذر در سینما فلسطین محل برپایی پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلما مصری بازیگر فیلم «بازمانده» در ابتدای این نشست گفت: خوشحالم در تهران هستم به ویژه اینکه به دلیل بازی در فیلم «بازمانده» کاری از سیف الله داد فیلمساز فقید و مطرح ایرانی از من تجلیل می شود. فکر می کنم لازم است از سیف الله داد کارگردان این فیلم نیز یاد کنیم که این اثر ماندگار را خلق کرد.

القدرو نیز در سخنانی عنوان کرد: از اینکه به این جشنواره دعوت شدم خوشحالم؛ جشنواره ای که به نظرم فقط برای ارایه و نمایش فیلم ها نیست بلکه پلی برای ارتباط و ادای کلمه حقیقت است و امیدوارم این جشنواره موفق باشد.

حسین عباس بازیگر فیلم «باران حمص» نیز در این نشست بیان کرد: از حضور افرادی که در این نشست شرکت کردند تشکر می کنم هرچند من پیش از این اولین بار در سال ۲۰۰۴ برای یک جشنواره به ایران آمدم و این سومین بار است در ایران حضور می یابم.

مراد شاهین رییس سازمان سینمایی سوریه نیز در این جلسه در سخنانی با اشاره به اهمیت سینمای سوریه و وضعیتی که بر آن گذشته است، توضیح داد: سینمای سوریه قرار است جدی و هدفمند کار خود را دنبال کند. این سینما به شکلی عمیق به فرهنگ، تاریخ و هویت سوریه می پردازد و همچنین به تازگی رویکرد جدیدی را در پیش گرفته ایم که از فرهنگ و تاریخ سوریه حفاظت و در مقابل متجاوزان از هویت خود دفاع کنیم. این رویکرد باعث شد حضور در جشنواره ها به عنوان یک هدف برای ما مطرح باشد و سعی کنیم پیام خود را به کشورهای دوست و کشورهای اروپایی و... برسانیم.

وی در این نشست درباره تغییر رویکردهای سینمای سوریه بعد از جنگ در این کشور گفت: سینمای سوریه قبل و بعد از جنگ تغییری در رویکردهای خود نداشته است. ما پیش از جنگ هم فیلم هایی با مضامین اجتماعی و انتقادی می ساختیم که وقتی به جشنواره ها می رفت تعجب می کردند و اینگونه نیست که سینمای ما بعد از جنگ تغییر کرده باشد حتی فیلمی به نام «عاشق» داشتیم که در سال ۲۰۱۰ تولید شد و به دلیل مضمون آن از جشنواره هایی مثل مصر حذف شد اما بعدها منتقدان که آن را دیدند تعجب کردند از اینکه این فیلم در همین حکومت فعلی ساخته شده است چون انتقادات زیادی نسبت به جامعه و کشور در آن مطرح شده بود.

فیلمی به نام «عاشق» داشتیم که در سال ۲۰۱۰ تولید شد و به دلیل مضمون آن از جشنواره هایی مثل مصر حذف شدرییس سازمان سینمایی سوریه در بخش دیگر درباره تولیدات مشترک بین ایران و سوریه توصیح داد: اخیرا دو فیلم به عنوان تولید مشترک ایران و سوریه ساخته شد یکی از آنها فیلم «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا بود که بازیگران ایرانی و سوری در آن بازی کردند و در سوریه هم نمایش داده شد. دیگری فیلم مستندی درباره معرکه ای بود که در آن می بایست حصاری در یکی از فرودگاه های سوریه می شکست.

وی خبر داد: حضور ما در جشنواره فیلم مقاومت به این دلیل است که پلی برای تولید کارهای مشترک بزنیم‌ و امیدوارم این همکاری ها ادامه یابد چراکه نقاط مشترک بسیاری بین سینمای ایران و سوریه از نظر فرم و محتوا وجود دارد. 

القدرو نیز درباره تعامل با ایران گفت: همکاری مشترک با ایران فقط حین جنگ اتفاق نیفتاد بلکه قبل از جنگ هم بود و حتی نمونه هایی از این همکاری ها را می توان در جشنواره هایی مثل فیلم فجر مشاهده کرد. حتی این همکاری های مشترک باعث شد برخی بازیگران ایرانی در سوریه معروف شوند و مردم سوریه برخی از این افراد را به خوبی می شناسند و اصلا همین همکاری های ایران و سوریه بود که باعث شد سینمای سوریه به پیشرفت برسد.

شاهین در بخش بعدی درباره چگونگی انتقال مسایل سوریه و آگاهی رسانی به دیگر کشورها از طریق تصویر عنوان کرد: ما باید بتوانیم از طریق سینما درباره فرهنگ خود آگاهی رسانیم و برایمان در این زمینه چالشی وجود دارد که چطور می توانیم شبکه ها و یا مسیرهایی را پیدا کنیم و تفکر مورد نظر خود را به آنها برسانیم. مخصوصا که اکنون رسانه هایی وجود دارند که اخبار نادرست را به کشورهای اروپایی می رسانند و ما بیشتر برای چنین کشورهایی دچار مشکل هستیم.

در ادامه این نشست برمهانی مدیر بخش بین الملل جشنواره فیلم «مقاومت» با اشاره به یک سکانس فیلم «بازمانده» از سلما مصری درباره حس و حالش در این سکانس پرسید که مصری توضیح داد: این فیلم ۲۲ سال پیش ساخته شد و آن زمان من بسیار جوان بودم. جالب است بدانید من برای آن نقش مجبور شدم وضعیت جسمانی و فیزیکی خود را تغییر دهم. این نقش چندین سال از من بزرگتر بود و لازم بود به لحاظ فیزیکی تغییراتی در چهره من لحاظ شود. آن زمان آقای سیف الله داد از من می خواست حتی با گریم نقش زندگی کنم تا بتوانم حال و هوای نقشی را که چندین سال از من بزرگتر بود حفظ کنم.

وی اضافه کرد: خاطرم هست آن زمان بازخوردها هنگام بازی من بسیار خوب بود و من جمله ای را به خاطر دارم که کارگردان بیان می کرد و در اکثر سکانس ها به من می گفت «خیلی خوب» است. من از آن زمان تاکنون چندین فیلم و سریال دیگر هم بازی کردم اما «بازمانده» جزو مهمترین فیلم های من است.

مصری درباره سکانس پایانی این فیلم یادآور شد: ما آیت الکرسی را برای حفظ جان خود می خوانیم و من هم برای سکانس آخر در قطار که زن از کودک مراقبت می کند، پیشنهاد دادم که آیت الکرسی را با خود زمزمه کنم. بعد از خواندن آیت الکرسی من کودک را با پارچه پوشاندم و قطار را منفجر و خود را به بیرون پرتاب کردم. زن خود را فدا می کند اما کودک زنده می ماند و وقتی صدای گریه کودک پخش می شود یعنی مقاومت برای مردم فلسطین ادامه دارد.

در بخش دیگر این نشست شاهین رییس سازمان سینمایی سوریه درباره ساخت فیلم هایی درباره مقاومت با توجه به جریان سازی های منفی رسانه ها عنوان کرد: باید یک جبهه یکپارچه داشت تا بتوانیم نسبت به افکار منفی در حوزه مقاومت عمل کنیم. رسانه ها و فیلمسازان آثاری می سازند که نمود واقعی ندارد و اگر ما یکپارچه باشیم و شفاف سازی کنیم می توانیم تصویر درستی را از مقاومت خود به غرب نشان دهیم.

در این نشست شاهین درباره به تصویرکشیدن اتفاقات چند ساله اخیر در جنگ سوریه اظهار کرد: اگر ما بخواهیم اتفاقات این جنگ را به تصویر بکشیم شاید به بیش از ۲۰ سال زمان نیاز داشته باشم با این حال تا همین جا هم سینمای سوریه تلاش کرد در حوزه آگاه سازی و تصویر کردن مسایل اقدامات لازم را انجام دهد. در حین جنگ، تفکری وارد جامعه شد که تلاش کرد هویت ما را تغییر دهد اما سازمان سینمایی سوریه سعی کرد از طریق شفاف سازی با اینها مقابله کند. تلاش دیگر این بود که مقاومت ملت و ارتش را از طریق فیلم های مستند آرشیو کنیم تا منابعی موثق باشند که حتی مخالفان نیز بتوانند از طریق این آثار به حقیقت دست یابند. ما تصاویر بسیاری داریم که آنها را مستند می کنیم تا نسل های آینده بتوانند به این آثار دست پیدا کنند.

حسین عباس دیگر بازیگر سوری درباره بازی در فیلم هایی با موضوع مقاومت تصریح کرد: غم ها و آرزوهای مشترک زیادی بین ما بازیگران و کارگردانان هست که می توانیم آنها را با تولیداتی که داریم محقق کنیم. خوش شانسی من است که در کارهایی با مضمون مقاومت حضور داشته ام. سوریه جلودار خط مقاومت است و اگر شکست می خورد خط مقدم مقاومت شکست می خورد. هدف اصلی ما حفظ قبله فلسطین است و ما بازیگران سعی کردیم با بازی در فیلم های حوزه مقاومت محور مقاومت را حفظ کنیم.

رییس سازمان سینمایی سوریه در پایان درباره داعش نیز بیان کرد: داعش سعی می کرد از رسانه و پتانسیل آن استفاده کند. متاسفانه برخی از رسانه های ما هم اقدامات آنها را پخش کردند. ما مسیولیت داریم که کشتارها و اقدامات وحشتناک آنها را به فیلم تبدیل کنیم. مسئولیتی هم داریم که درباره افرادی که توسط داعش کشته شدند فیلم بسازیم تا بتوانیم آنها را جاودانه کنیم.

کد خبر 4470701 عطیه موذن

منبع: مهر

کلیدواژه: پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت جشنواره فیلم مقاومت سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۲۰۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروین و گوهری: تو ستاره‌ای نه من!

به گزارش ورزش سه، آلومینیوم در شرایطی موفق شد در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی از سد پرسپولیس عبور کند که شروین بزرگ یکی از مهره‌های مهپ این تیم در طول ۱۲۰ دقیقه بود و با به ثمر رساندن دو گل نقش مهمی در کشیده شدن بازی به ضربات پنالتی داشت.

همچنین احمد گوهری نیز در ضربان پنالتی موفق ظاهر شد و توانست دو پنالتی بازیکنان پرسپولیس را مهار کند تا آلومینیوم راهی مرحله یک چهارم نهایی شود.

پس از پایان این مسابقه و در شرایطی که بازیکنان آلومینیوم سوار اتوبوس شده بودند تا استادیوم را ترک کنند، خبرنگار ورزش سه وارد اتوبوس شد و برای دقایقی کوتاه گفتگویی با این دو بازیکن داشت.

گوهری در ابتدا درباره بازی گفت: خدا را شکر. دست بچه‌ها درد نکند. خیلی برای بازی زحمت کشیدند. آقا شروین و بچه‌های دیگر.

گوهری سپس در واکنش به درخشش شروین بزرگ در این بازی گفت: این بچه کار را درمی‌آورد.

پس از این صحبت‌ها شروین بزرگ گفت: تشکر ویژه می‌کنم از آقای گوهری که کار را درآورد. من مطمئن بودم به پنالتی برود احمدجان کار را درمی‌آورد.

گوهری صحبت بزرگ را قطع کرد و گفت: چطور شد که رفت پنالتی؟ به نظرم شروین کار را درآورد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • سومین سفر «شتر و آسیابان» به مراکش
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • شروین و گوهری: تو ستاره‌ای نه من!