Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعی از نمایندگان مجلس ضمن مغایر دانستن سخنان اخیر وزیر امور خارجه با منافع ملی با تاکید بر مواضع خود خواستار استیضاح ظریف شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جمعی از نمایندگان مجلس ضمن مغایر دانستن سخنان اخیر وزیر امور خارجه با منافع ملی کشورمان خواستار استیضاح ظریف شده و تاکید کردند تحت هیچ شرایطی امضاء مصوبه  مبنی بر استیضاح وزیر امور خارجه را پس نمی گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه گفتگو با تعدای از نمایندگان مجلس آورده شده است:

نماینده مرند و جلفا: ظریف خلاف منافع ملی سخن می‌گوید و بهانه دست دشمن می‌دهد/ امضاء استیضاح وزیر خارجه را پس نمی‌گیرم

محمد حسن‌نژاد صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آناج در تشریح علت امضاء طرح استیضاح وزیر امور خارجه، اظهار داشت: مطالب آقای محمدجواد ظریف درخصوص پولشویی خلاف منافع ملی بود و آدمی در جایگاه وزارت خارجه حتی اگر در کشورش پولشویی باشد باید آن را حل کند نه اینکه جار بزند و بهانه دست دشمن دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استیضاح وزیر امور خارجه رأی می‌آورد، تاکید کرد: فکر نمی‌کنم رأی بیاورد اما برای بنده انجام وظیفه‌ام مهم‌تر از نتیجه‌ی آن و نظرات دیگران در این خصوص است؛ به‌موجب قانون اساسی به نماینده ملت این حق را داده‌اند تا از وزیر سوال و یا استیضاح کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای بازپس‌گیری امضاء با او تماسی برقرار کرده‌اند یا خیر، خاطرنشان ساخت: فشار نیاوردند چراکه در مجلس و دولت همه می‌‌دانند خیلی دیر و به ندرت پای چیزی را امضاء می‌زنم ولی اگر امضاء کردم دیگر پس نمی‌گیرم برای همین وقتی می‌خواهند چیزی را از حدنصاب قانونی بیاندازند سراغ من را نمی‌گیرند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس: پای امضای خود برای استیضاح ظریف هستم/ اشتباهات زیادی در سیاست خارجه وجود دارد

جلال محمودزاده در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به طرح استیضاح وزیر امور خارجه کشور در مجلس اظهار داشت: چندین محور از جمله اظهارات محمدجواد ظریف در خصوص پولشویی برای طرح استیضاح وزیر امور خارجه مطرح شده و حدود ۲۵ نماینده پای آن را امضا کرده اند.

وی، افزود: مسئله مهمی که وجود دارد سیاست خارجی کشور بوده و گاه اشتباهات زیادی درباره سیاست خارجی ظریف مشاهده می شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، ابراز کرد: انتخاب نامناسب سفرای کشورهای مختلف و عدم استفاده از افراد توانمند برای سفارت و نیز اداره برخی کشورها بدون سفیر موجب شده تا ارتباط خوبی میان ایران و کشورهای دیگر شکل نگیرد.

وی، با تاکید بر شهادت بسیاری از حجاج کشور در حادثه منا اذعان داشت: وزارت امور خارجه حرکت مناسبی در برخورد با کشور عربستان نداشته و حقوق بسیاری از حجاج ما که در حادثه منا در لباس پاک احرام به شهادت رسیده و جانباز شدند، با توجه به عدم رسیدگی به موقع پایمال شد.

محمودزاده، با اشاره به اظهارات ظریف در خصوص پولشویی در کشور، افزود: این مورد نیز از دیگر موارد مطرح در طرح استیضاح از وزیر بوده و از بین نمایندگان آذربایجان غربی من و نادر قاضی پور نماینده ارومیه آن را امضا کردیم که هرچند تماس های متعددی با من برای بازپس گیری امضایم انجام شد اما من پای امضای خود برای استیضاح ظریف هستم.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس: اظهارات مخالف منافع ملی موجب استیضاح ظریف می‌شود/ نباید نسبت به سخنان وزیر امور خارجه سکوت کنیم

حجت الاسلام نصر الله پژمانفر در گفت‌و‌گو با صبح توس پیرامون کلید خوردن استیضاح ظریف در مجلس اظهار کرد: وزیر امور خارجه ادعایی کرده که منافع ملی ما را خواسته و یا ناخواسته در معرض خطر قرار داده است.

وی افزود: اظهارات بیان شده توسط این فرد موجب شده که دستاویزی برای برخی جریان‌های معاند شود و هجمه‌های گسترده‌ای را به وجود آورند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ظریف در مواردی مشابه این موضوع، اظهار نظر‌هایی داشته که به تبع آن مشکلاتی را در عرصه بین المللی شاهد بودیم.

حجت الاسلام پژمانفر گفت: با وجود اینکه برای ما مسائل بین المللی اهمیت دارد و حساسیت مسئله بالاست، اگر نظام در مقابله با ظریف واکنشی نشان ندهد و موضع سکوت را پیش بگیرد، به معنای این است که اشکال را پذیرفتیم و بر مسئله صحه گذاشتیم.

وی ادامه داد: از همین رو موضوع استیضاح ظریف را در دستور کار قرار دادیم تا فردی که شایستگی تصدی مسئولیت ندارد در مجلس توضیحاتش را ارائه کند؛ در ادامه مجلس بر اساس توصیحات طرفین به ادامه فعالیت ظریف اعلام نظر می‌کند.

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۲۱۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!

سایت اصولگرای مشرق در گزارشی در مورد عملکرد مجتبی ذوالنوری در مجلس نوشت: نماینده ای که فکر می کند نمایندگان اختیار کافی نداشته اند نباید اساسا نامزد انتخابات می شد و اکنون نیز حق ندارد به سیاق امثال میرحسین موسوی؛ زیر میز بازی بزند.

درحالی که مجلس یازدهم به روزهای انتهایی خود نزدیک می شود، سایت اصولگرای مشرق در گزارشی به عملکرد مجتبی ذوالنوری از چهره های نزدیک به جبهه پایداری و نایب رئیس مجلس پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است؛

مجتبی ذوالنوری، نماینده منتخب قم برای مجلس دوازدهم که در رقابت های انتخاباتی اخیر دست به رفتار عجیب و غریبی هم زد و با یک سخنران محفلی مدعی ارتباط با غیب، جبهه انتخاباتی تشکیل داد، به تازگی طی سخنانی گفته است: اگر بنده رئیس مجلس شورای اسلامی شوم و از بیرون به صورت اتوبوسی و قطاری افرادی را بدون داشتن هیچ آشنایی وارد مجلس کرده و به آنها مسئولیت دهم، آن وقت تکلیف کارمندی که ۲۰، ۳۰ سال در انتظار رسیدن به قله بوده چه می‌شود؟ او دیگر چه‌طور می‌تواند هزینه چند ۱۰ ساله‌اش در خدمت‌گذاری بیشترش را مطلوب کند؟ باید ارزش افزوده‌ای باشد برای این وضعیت. آیا این کارمند انگیزه کاری و همیت در تحول مجلس شورای اسلامی را دارد؟

او می افزاید: بر اثر تغییرات سالیان اخیر و تحولات آیین‌نامه شرایط به گونه‌ای پیش رفته که مجلس شورای اسلامی نماینده‌محور و هیات رئیسه‌محور نیست و رئیس محور است. حال این‌که مجلسی می‌تواند کارآمد باشد که همه نمایندگان در آن تاثیر و سهم داشته باشند. از طرف دیگر گاهی به بهانه گرایش‌های سیاسی، بخشی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کنار گذاشته می‌شود و در حاشیه قرار می‌گیرند. گاهی نمایندگان در تصمیمات تاثیری ندارند.

ذوالنوری با بیان این‌که اختیار مجلس شورای اسلامی به دستگاه‌های بیرونی واگذار می‌شود تصریح کرد: وجود مراجع فرامجلسی خلاف نص صریح قانون است...این مراجع به جای مجلس و نمایندگان تصمیم می‌گیرند حال این‌که در نهایت باید نمایندگان پاسخ‌گو باشند. مراد من از این صحبت‌ها مربوط به افراد نیست؛ بلکه شرایط ساختاری چنین وضعیتی را رقم زده است؛ اگر رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه سران قوا و شوراهای متعدد تصمیمی می‌گیرند که از جنس قانون‌گذاری است، باید این تصمیم از قبل به اطلاع نمایندگان رسیده و حتی از آنها استمزاج شود.

فرد مذکور همچنین گفته است: چهار سال عمر یک مجلس است ما در هر سال می‌توانیم یک مشکل اساسی اعم از خودرو، مسکن، حساب‌های مالی و اداری و بانکی را در دستور قرار داده و حل کنیم. این اقدامات باعث افزایش مشارکت مردم و سرمایه اجتماعی می‌شود. باید به شکرانه رای مردم مجلس آینده مجلسی کارآمد با اصلاح آیین‌نامه و برگرداندن اختیار به نمایندگان منتخب باشد.

شاید برای مخاطبان جالب باشد که مقام معظم رهبری چند سال قبل در خطابی مستقیم به شخص آقای ذوالنوری تأکید کردند که آتش توپخانه وی در انتقاداتش شدید است!

تذکری که اگرچه انتظار بود ذوالنوری به آن ملتزم شود اما گویا او پس از نزدیک شدن به آن سخنران محفلی مدعی ارتباط با غیب؛ طریقی دیگر برگزیده است...

سخنان ذوالنوری از حیث منطق و سیاست ورزی هم صحیح نیستند.

مثلا او به چه حقی نهادهای کلانی مثل "شورایعالی هماهنگی سران قوا" که با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است را خلاف قانون عنوان می کند؟

نهادی که اگر نبود؛ بسیاری از تصمیمات ضروری برای مردم و کشور در گیرودار بروکراسی مجلس، نطقهای چند نماینده بی هنر و شوآف های فلان سخنران و بهمان مهره سیاسی سوخته گیر می کرد و بسیاری از مشکلات در جای خود باقی میماند.

از طرفی اگر قرار است که هر تصمیمی در شورای هماهنگی سران قوا گرفته می شود به استمزاج نمایندگان گذاشته شود پس چه حاجت به دستور رهبری و تشکیل یک نهاد فراقوه ای؟

انتظار عقلانیت این بود که آقای ذوالنوری با عنایت به سابقه زیادی که در مجلس و اجرائیات کشور دارد؛ متوجه "مقوله فوریت" و برخی ضرورت ها در تصمیم گیری های کشور باشد و هنگامی که این فوریت بر وظایف مجلس رجحان می یابد؛ امثال ذوالنوری نیز در مقابل مصالح عقلانی تمکین کنند نه اینکه مصلحت های کشور و دستور رهبری را خلاف قانون معرفی کنند.

ماجرای وارد ساختن افراد غیر کارمند به سیستم مجلس و یا انتقاد از رئیس محور بودن مجلس نیز به لحاظ سیاسی واجد ارزش نیستند. چه اینکه اولا همه می دانند که هر مسئولی وظیفه دارد نخبگان را وارد سیستم مدیریتی خود کند. (البته اگر آن افراد ثمرات نخبگی را آشکار نکنند حتما بایستی کنار گذاشته شوند!) و ثانیا قوای یک کشور در تمام ممالک دنیا رئیس محور هستند و نمی توان به خاطر تقلای چند عنصر بی هنر در مخالفت با کارنامه جهادی یک رئیس قوه؛ حرف شاذی مثل انتقاد از رئیس محور بودن یک قوه را پذیرفت.

عجیب ترین بخش اظهارات ذوالنوری اما جایی است که شاهدیم او بر خلاف تمام سابقه اش تقلا می کند جای دولت و مجلس را عوض کند و مجلس را مسئول اجرائیات کشور جلوه دهد.

ذوالنوری مگر به چشمان خودش ندید که مجلس یازدهم برای مسکن و اجاره و اخذ مالیات از خانه های خالی و واردات خودرو؛ ۴ قانون مهم و راهبردی را گذراند اما این قوانین آنطور که باید هرگز اجرا نشدند.

باید دانست که نمی توان حرف غلط را در زرورق هایی مثل "اختیار نمایندگان" پیچید!

دیگر خبرها

  • «شفافیت» یکی از مهمترین موضوعات مورد نیاز در مجلس آینده است
  • مشکلات اقتصادی و معیشتی مهمترین دغدغه مردم است
  • امیرعبداللهیان: عملیات وعده صادق موجب همبستگی ایرانیان داخل و خارج شد
  • امضای ۲ سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • امضای ۲ سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات 
  • ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم
  • ◄ عکس | امضای ۲ سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • سکوت معنادار قالیباف بعد از پایان ضرب الاجل برای دولت رئیسی
  • نماینده مهاباد: مجلس در مورد کاظم صدیقی سکوت کرد، در مورد چای دبش لاپوشانی / تعداد افراد زیر خط فقر دو برابر شده است
  • حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!