Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@22:26:17 GMT

آمار بارندگی‌ها از آغاز سال آبی جاری

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۲۲۳۰۹

آمار بارندگی‌ها از آغاز سال آبی جاری

خبرگزاری فارس: بر اساس آمار بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه یک کشور، میزان بارندگی‌ها طی مدت مشابه سال آبی ۹۷-۹۶ در این حوضه‌ها ۲۴.۱ میلی‌متر گزارش شده است.

این میزان بارش، از سال گذشته ۵۱.۳ میلی‌متر بیشتر شده و نسبت به میانگین بلندمدت ۵۰ ساله از ۳۳ میلی‌متر رشد برخوردار بوده است.

از ۷۵.۴ میلی‌متر بارندگی ثبت شده تاکنون، ۲۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ میلی‌متر از یکم تا ششم آذرماه ثبت شده است، در حالی‌که سال گذشته آذرماه در همین زمان فقط ۹.۴ میلی‌متر بارش داشته‌ایم.

بر اساس این گزارش، حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با ۶۲ میلی‌متر بارش و حوضه مرزی شرق با ۱.۵ میلی‌متر به ترتیب از بیشترین و کمترین میزان بارندگی حوضه‌های آبریز درجه یک برخوردار بوده‌اند.

ایران در دهه گذشته با خشکسالی هیدرولوژیکی بسیار شدیدی مواجه بوده که جبران این کمبود‌ها به‌ویژه در بخش آب زیرزمینی نیازمند زمان بسیار طولانی است.

منبع: فردا

کلیدواژه: آمار بارندگی کشور سال آبی جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۲۲۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از مهار سیلاب‌های سامانه بارشی توسط سدهای این استان خبر داد.

عباس صدریان‌فر امروز ۱۵ اردیبهشت ماه اظهار کرد: طی ۱۰ روز گذشته و براساس هشدارهای هواشناسی و بررسی مدل‌هایی که در اختیار داشتیم، تمهیدات لازم را برای مدیریت مناسب حوضه‌های آبریز و سدها اتخاذ کردیم.

وی افزود: با توجه به عدم قطعیت این نوع سامانه‌های بارشی و همچنین قرارگیری در روزهای پایانی آبگیری سدها، مدیریت بارش‌های رخ داده از پیچیدگی‌های فنی بالایی برخوردار بود که خوشبختانه با اقدامات به موقع کنترل شد.

صدریان فر با اعلام حوضه آبریز دز به عنوان بحران‌ ترین حوضه آبریز در این سامانه بارشی عنوان کرد: در حوضه آبریز دز با توجه به میزان انباشت پشت سد دز و میزان بارش‌های احتمالی در این بخش، طی روزهای گذشته و به منظور مدیریت مناسب حوضه آبریز حجم خالی سد جهت کنترل سیلاب افزایش داده شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: در این سامانه بارشی دو موج قدرتمند در روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت رخ داد که در روز اول با کاهش خروجی سد دز از همپوشانی فعالیت مسیل‌های پایین دست و خروجی سد و ایجاد خسارت جلوگیری شد و در روز دوم یک سیلاب با پیک دو هزار مترمکعب در ثانیه به صورت کامل مهار شد.

وی گفت: در حال حاضر ۸۱ درصد از مخازن سدهای استان آبگیری شده و مجموع ذخیره سدهای استان به ۱۷ میلیارد و ۲۵۶ میلیون مترمکعب رسیده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • میزان بارندگی امروز در چهارمحال‌ و بختیاری اعلام شد
  • بارندگی‌های بی سابقه در استان یزد
  • بارندگی‌های استان در ۲۵ سال اخیر بی سابقه بوده است 
  • استان های غرب، شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور بارانی می شوند
  • سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید
  • ۱۱۲ میلی متر بارندگی در رومشکان لرستان ثبت شد
  • ۸۱ درصد مخازن سدهای خوزستان پر شد/ آخرین وضعیت سد دز
  • ۴۸ میلی متر میانگین بارش در استان کرمانشاه/ روانسر با ۱۰۰ میلی متر رکورددار است
  • بارش ۴۸ میلی متری باران برای کرمانشاه
  • سامانه بارشی اخیر میانگین ۴۸ میلی مترباران در استان کرمانشاه  برجای گذاشت