Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@06:06:56 GMT

افزایش سوخت و ساز بدن با کمک یک مولکول ضد چاقی!

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۲۶۷۵۴

یکی از راه‌های امیدوار کننده در تحقیقات اخیر چاقی، بررسی ویژگی‌های قابل توجه سوختن یک نوع خاص چربی، به نام "چربی قهوه‌ای"(brown fat) است. آفتاب‌‌نیوز : پژوهشگران "دانشگاه کمبریج"(University of Cambridge) در مطالعه اخیرشان یک مولکول مبتنی بر خون کشف کرده‌اند که نه تنها می‌تواند میزان چربی قهوه‌ای بدن را افزایش دهد بلکه می‌تواند پروسه‌های سوختن کالری را نیز فعال کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اکثر چربی بدن ما "چربی سفید"(white fat) است که سیستم ذخیره سازی کالری داخلی بدن ما را تشکیل می‌دهد. با این حال، ما همچنین نوع دیگری از بافت چربی را در بدن داریم که با عنوان چربی قهوه‌ای شناخته می‌شود.
این نوع چربی در میتوکندریا فراوان است و رگ‌های خونی زیادی نیز نسبت به چربی‌های سفید معمولی دارد و این باعث می‌شود که انرژی با سرعت فوق‌العاده بالا بسوزد.
"چربی قهوه‌ای" در تنظیم دمای بدن مهم است و هنگامیکه یک حیوان احساس سرما می‌کند، عملکرد این چربی باعث می‌شود دمای بدن او تغییر کرده و گرم شود. در انسان چربی قهوه‌ای فراوانی در نوزادان یافت می‌شود، اما تاکنون تصور می‌شد این چربی نیز همانند چربی سفید با بالا رفتن سن و پیر شدن ناپدید می‌شود.
در سال ۲۰۰۹ تحقیقات پژوهشگران نشان داد چربی قهوه‌ای نه تنها در افراد بالغ وجود دارد بلکه فعال هم است. این مطالعه سبب ایجاد تحولی عظیم در زمینه مطالعه چاقی بود. اکنون پژوهشگران به بررسی این مطالعات پرداخته‌اند.
"تونی ویدال پیگ"(Toni Vidal-Puig) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: تاکنون مطالعات بسیاری انجام شده است که طی آن پژوهشگران اعلام کرده‌اند مولکول‌هایی را یافته‌اند که باعث افزایش چربی قهوه‌ای در بدن می‌شوند، اما به سادگی افزایش چربی قهوه‌ای تنها راه درمان بیماران نیست زیرا برای این کار، این چربی باید بتواند مواد مغذی کافی دریافت کند و به آنها متصل شود.
اکنون "ویدال پیگ"(Vidal-Puig) و دیگر پژوهشگران دانشگاه کمبریج در حال کار بر روی یافتن راه‌هایی برای فعال کردن چربی قهوه ای هستند. در سال ۲۰۱۲ محققان یک مولکول به نام BMP۸b را کشف کردند. آزمایش بر روی موش‌ها نشان داد که این مولکول به طور موثری باعث ایجاد مکانیزم‌های سوختن چربی قهوه‌ای شده و زمانی که ژن BMP۸b از حیوانات حذف شد، چربی قهوه عمدتا از کار افتاد.
در این مطالعه پژوهشگران تحقیقاتی برای بررسی تاثیر افزایش سطح BMP۸b بر حجم و فعالیت چربی قهوه‌ای در موش‌ها انجام دادند. نتایج آزمایشات نشان داد که افزایش سطح BMP۸b در واقع باعث تبدیل چربی سفید به قهوه‌ای می‌شود، فرایندی که گاهی اوقات به عنوان "پایان دادن" یاد می‌شود. شاید مهم‌تر از همه، این بود که افزایش BPM۸b موجب افزایش حجم عروق خونی و فعالیت عصبی در چربی سفید می‌شود. این نشان می‌دهد که این مولکول نه تنها در تبدیل چربی سفید به قهوه‌ای موثر است، بلکه باعث ایجاد محیطی می‌شود که سلول‌ها به طور موثر باید انرژی بسوزانند.
"سام ویرتو"(Sam Virtue)، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: این همانند برداشتن یک موتور با حجم یک لیتر از خودرو و گذاشتن یک موتور با حجم دو لیتر در همان خودرو است. در این تئوری، خودرو باید سریع‌تر حرکت کند اما میزان سوخت رسانی آن کافی نخواهد بود بنابراین درست عمل نخواهد کرد. BMP۸b  در بدن حجم موتور را افزایش می‌دهد و همزمان سبب افزایش سوخت و ساز در بدن می‌شود.
به گزاش ایسنا و به نقل از گیزمگ، در این مرحله، این تکنیک تنها در موش‌ها اثبات شده است، بنابراین آزمایشات بیشتری برای درمان چاقی باید انجام شود. اما این فرضیه نیز امیدوار کننده است، زیرا BMP۸b در خون انسان یافت می شود که نشان می‌دهد می‌توان آن را برای تحریک فعالیت چربی قهوه‌ای دستکاری کرد. گام بعدی این تحقیق بررسی BMP۸b در انسان‌ها است.
این مطالعه "Nature Communications" منتشر شد.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سوخت و ساز بدن چربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۲۶۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرر‌هایی که نوشیدن قهوه به همراه دارد

قهوه قادر است تأثیرات جدی بر دستگاه گوارش بگذارد؛ نوشیدن قهوه، تولید اسید معده را افزایش می‌دهد و اگر پیش از نوشیدن آن، چیزی نخورده باشید، اسید می‌تواند به پوشش داخلی معده آسیب وارد کند و موجب سوء هاضمه و سوزش سر دل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مطالعه کوچکی در ژوئن ۲۰۲۰ در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد که نشان داد نوشیدن قهوه با معده خالی در ابتدای روز، قند خون افراد را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد و بدن را با مشکل مواجه می‌کند.

کنترل میزان قند خون، خطر ابتلا به بیماری‌هایی، چون دیابت و مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد. افرادی که پیش از نوشیدن قهوه، صبحانه میل می‌کنند، به ندرت و یا کمتر دچار افزایش قند خون می‌شوند.

صبحانه بخورید تا احساس بهتری داشته باشید

نوشیدن قهوه با معده خالی می‌تواند علائم رفلاکس اسید، درد قفسه سینه و مشکل در بلع را تشدید کند. همچنین گاهی اوقات سبب تحریک و آزار دیواره‌ی معده می‌شود؛ به خصوص زمانی که قبل از صبحانه مصرف شود.

سعی کنید ابتدا چیزی بخورید یا برای افزایش کالری، به نوشیدنی خود شیر یا چربی دیگری اضافه کنید.

چه ارتباطی میان نوشیدن قهوه و سوزش سر دل وجود دارد؟

قهوه خطر سوزش سر دل را افزایش می‌دهد، زیرا می‌تواند باعث افزایش حالت اسیدی معده شود و آن را تحریک کند. در مطالعه‌ای که در سپتامبر ۲۰۲۰ صورت گرفت، مشخص شد شرکت کنندگانی که نوشیدن آب را جایگزین مصرف روزانه قهوه کردند، خطر رفلاکس اسید معده در آن‌ها کاهش یافت.

اگرچه آنزیم‌های گوارشی و اسید معده بدون توجه به آنچه که مصرف می‌کنید ترشح می‌شوند، اما غذا یا نوشیدنی که دارای طبیعت اسیدی است (مانند قهوه) می‌تواند محرک معده باشد و منجر به افزایش اسیدیته آن شود. در نتیجه، نوشیدن قهوه با معده خالی باعث افزایش شدید اسید معده می‌شود و می‌تواند با رفلاکس همراه باشد.

چه زمانی از روز برای نوشیدن قهوه مناسب‌تر است؟

ترجیحاً قهوه صبحگاهی خود را کمی بعد از صرف صبحانه بخورید. اگر با معده خالی قهوه بنوشید، خودتان را در معرض خطراتی، چون افزایش قند خون، سوزش سر دل و رفلاکس اسید و اضطراب قرار می‌دهید.

میزان ترشح هورمون کورتیزول در بدن، حدود ساعت هفت صبح به اوج خود می‌رسد. کورتیزول هورمونی است که به شما انرژی می‌بخشد؛ بنابراین اگر دچار کم‌خوابی نباشید، باید صبح‌ها احساس نشاط داشته باشید. به همین دلیل اگر چند ساعت بعد از بیدار شدن صبر کنید و زمانی که میزان کورتیزول خون کاهش یافت، به سراغ نوشیدن قهوه بروید، بهتر است.

از طرفی باید پس از حدود ساعت دو بعد از ظهر، از نوشیدن قهوه اجتناب کنید. نوشیدن قهوه در ساعات پایانی بعد از ظهر یا عصر، خواب را مختل می‌کند.

دیگر خبرها

  • این اسید لاغرتان می‌کند
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند
  • ضرر‌هایی که نوشیدن قهوه به همراه دارد
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب | مضرات خوردن قهوه در شب را بدانید
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند
  • ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است
  • ورزش ممکن است پیری را معکوس کند
  • فواید خوردن کره برای بدن