Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، فاطمه ، زنی از دیار خراشاد، که توانسته با هنر دستان خود تولیداتی به عمل آورد و آوازه آن را در کشور و جهان بپیچاند و به عنوان یک فعال نمونه در عرصه توسعه و رشد اقتصاد مقاومتی گام هایی را بردارد.

این زن ساکن در روستای خراشاد از توابع بیرجند، با تلاش های خود توانست قدم در احیای هنری که اکنون ثبت جهانی شده است، بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنر «توبافی» که قدمت 300 ساله  دارد و تا چند سال گذشته به‌عنوان هنری منسوخ از آن یاد می‌شد،  بار دیگر زنان روستای خراشاد و روستاهای اطراف را  دور هم جمع کرد تا آنها بتوانند این هنر زیبا را دوباره احیا کنند.

این زن تعاون‌گر، فاطمه ذاکریان است که سال 83 مدیرعاملی شرکت تعاونی خراشاد را پذیرفت و در 5 سال اخیر توانست به‌صورت متوالی به‌عنوان شرکت تعاونی ملی دارای بیشترین اشتغال‌زایی در سطح کشور باشد و در سال‌های مختلف به‌عنوان شرکت تعاونی نمونه انتخاب شود.

 این تعاونی نشان مرغوبیت، اصالت، نوآوری، طرح و اجرا و قابلیت حضور در بازار را نیز در سال ۹۰ کسب کرد.

فاطمه ذاکریان از سختی کارش در روستا اینگونه می گوید: در ابتدا، شروع کار مشکل بود و مردم نمی پذیرفتند، زیرا حدود 25 سال از کنار گذاشتن آن هنر می گذشت. سه یا چهار نفر از زنان روستا همچنان مشغول بافت این پارچه بودند که ان ها نیز به شکل حرفه ای و همیشگی کار نمی کردند. به همین دلیل در ابتدا 2 دستگاه را فعال کردیم و گفتیم هرکس تمایل دارد، می تواند از این دستگاه ها استفاده کند.

با وجود فعالیت بسیار کم زنان، در آن زمان برای اولین بار در نمایشگاه صنایع دستی در مصلی تهران شرکت کردیم .

 ذاکریان با بیان اینکه با وجود این همه سختی، خودمان را هیچگاه نباختیم، گفت: در سال ۸۵ به عنوان کارآفرین نمونه استانی معرفی شدم و برای ۴۲ نفر اشتغال زایی کردم.

وی با اشاره به اینکه تعاونی روستایی زنان خراشاد 300 عضو دارد گفت: تولیدات توبافی این بانوان اغلب در نمایشگاه ها و فروشگاه مرکزی این تعاونی در بیرجند به فروش می رسد.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد با بیان اینکه بانوان روستای خراشاد ماهانه به طورمیانگین بیش از 3 هزار متر مربع پارچه ی تو، تولید می کنند می گوید: ارزش این تولیدات ، بیش از 240 میلیون تومان بوده است.

به گفته این بانوی هنرمند هر متر مربع پارچه ی تو نخی و پنبه ای بین 9 تا 15 هزار تومان و پارچه های تو بافی پشمی از 120 تا 140 هزار تومان بسته به تراکم بافت به فروش می رسد.

وی گفت: شال سر، سفره نان، حوله بدن، تن پوش، انواع مانتو، حوله دست و صورت، حوله آشپزخانه، چادر شب و دستمال جیبی تولیداتی است که از پارچه های تو توسط زنان روستایی تهیه می شود.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: باتوجه به شرایط کنونی و با وجود پیشرفت های عرصه تکنولوژی در جامعه که نقش بسزایی در توسعه اقتصادی دارد باید گفت ، هنوز روستاهایی هستند که صدای ابزارآلات قدیمی به دست بانوان آن شنیده می شود و در تلاشند با هنر دستان خود تولیداتی به عمل آورند و از این طریق در اقتصاد خانواده وجامعه شان ایفای نقش کنند.

هنرهای روستایی پلی برای توسعه اقتصادی

رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛گفت: بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، بعد از بررسی های انجام گرفته، روستای خراشاد از خراسان جنوبی به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله بافی)، معرفی شد.

وی افزود: ثبت شهرهای جهانی از سال 2014 در دنیا از طریق شورای جهانی صنایع دستی شکل گرفته است که به صورت هر ساله از طریق مناطق پنجگانه صنایع دستی به وسیله ارزیابی از سوی داوران بین المللی در دنیا شکل می‌گیرد.

رمضانی ادامه داد: غاده هیجاوی از کشور کویت و رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه، احمد صالح یوسف الفارسی از کشور عمان و ویدا توحدی مشاور معاون صنایع دستی کشور به عنوان ارزیابان بین المللی بر اساس شاخص هایی نظیر تعداد کارگاه‌ها، میزان فروش و صادرات، مراکز عرضه و فروش و سایر شاخص های کیفی و کمی 10 و 11 آبان ماه از روستای خراشاد بازدید کردند.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بیان کرد: بعد از حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در روستای خراشاد، ظرفیت‌های بالا و جاذبه‌های صنایع دستی منجر شد روستای خراشاد به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله بافی)، ثبت جهانی شود و لوح ثبت جهانی خراشاد به ایران ارسال شود.

وی با اشاره به اینکه پس از ثبت جهانی این هنر اصیل بیرجند، اطلاعات توبافی به تمام زبان های دنیا ترجمه می شود گفت: این امر باعث می شود که گردشگران خراشاد را برای سفر انتخاب کنند که می تواند به توسعه اقتصادی منطقه کمک کند. 

به گفته رمضانی ورود گردشگر به روستای هدف صنایع دستی می تواند در معرفی آداب ، رسوم و مردم شناسی اثر گذار باشد و این استان را به کریدور گردشگری تبدیل کند. 

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با اشاره به ثبت سه اثر جهانی دیگر در خراسان جنوبی افزود: توبافی خراشاد، بعد از کویر لوت نهبندان، قنات بلده فردوس و باغ اکبریه بیرجند چهارمین اثر جهانی استان است. 

رمضانی در پایان گفت: این اتفاق به روستای خراشاد کمک می کند که بتواند هنر توبافی را در عرصه جهانی معرفی کند.

زنانی که هنرهای خود را با اقتصاد پیوند می زنند

سروری مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،با اشاره به جمعیت زنان در خراسان جنوبی گفت: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن، استان خراسان جنوبی دارای ۷۶۸ هزار و ۸۹۸ نفر جمعیت است که از این تعداد 378 هزار و 981 نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

در نقاط شهری 223 هزار و 354 نفر و در نقاط روستایی 155 هزار و 627 نفر از جمعیت، زنان هستند.

وی با بیان این‌که از 911 تعاونی فعال در سطح استان، 122 تعاونی فعال زنان وجود دارد، افزود: ۲ هزار و ۴۸ نفر از اعضای این تعاونی‌ها زنان هستند که بیش از3 میلیارد تومان سرمایه دارند.

مدیر تعاون اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی می گوید این تعاونی‌ها توانسته‌اند هزار و 154 فرصت شغلی را برای زنان در سطح استان ایجاد کنند. با توجه به این‌که ۵۰ درصد جمعیت استان را زنان تشکیل می‌دهند، باید آن‌ها را توانمند کرد.

وی در مورد زمینه فعالیت تعاونی‌های زنان تصریح کرد: بیشتر این تعاونی‌ها در استان خراسان جنوبی در حوزه صنایع دستی، آموزشی، بهداشتی، درمانی و کشاورزی فعالیت می‌کنند.

سروری اظهار کرد: برای توسعه تعاونی های روستایی  برنامه هایی از جمله آموزش در حوزه‌های حرفه‌ای حقوقی و مدیریتی به مدت10 هزار و 732 نفر-ساعت ، برگزاری جلسات ستاد هماهنگی و توسعه تعاون به تعداد 19 جلسه ، تهیه و چاپ 14 عنوان به تیراژ36 هزار نسخه برای ترویج و توسعه فرهنگ تعاون، تهیه طرح های جدید جهت توسعه بخش تعاون و تشکیل تعاونی های بومی گردی و ....صورت گرفته است.

با توجه به روشن بودن نقش سازنده زنان در تولید و اقتصاد جامعه، ارتقای پایگاه اجتماعی مناسب برای زنان به خصوص در مناطق روستایی و عشایری از ضروریات است.  بر هیمن اساس امروزه با تشکیل شرکت تعاونی زنان، این قشر از جامعه توانستند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی داشته و به این ترتیب بهبود شرایط کار و زندگی برای میلیون‌ها نفر را سبب شدند و همچنین هم‌زمان به ایجاد زیرساخت‌های ضروری و ارائه خدمات قابل دسترسی در زمینه‌هایی که دولت و بنگاه‌های اقتصادی در بخش خصوصی (سرمایه‌گذاری غیردولتی) قادر به تأسیس آن‌ها نبوده و نیستند، همت گماشته اند.

 بنابراین در پایان می توان گفت: باید به زنان و نقش آنان در توسعه توجه خاصی صورت گیرد تا زنان دریابند که در جامعه مهم و کارساز هستند.

گزارش از طیبه اکبر آبادی

انتهای پیام/س

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی کار آفرینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۲۷۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج رویداد فرهنگی کردستان ثبت ملی شد

به گزارش خبرنگار مهر، منصور مهرزاد عصر سه شنبه در نشست با خبرنگاران استان با تبریک پاسخ قاطع و پیروزمندانه سپاه به رژیم صهیونیستی اظهار کرد: سپاه پاسداران با اقدام تنبیهی هود علیه رژیم غاصب دل مردم مسلمان جهان و کشور ایران را شاد کرد.

وی افزود: امسال سه میلیون و پانصد هزار نفر وارد کردستان شدند و ۶۱۵ هزار نفر در مراکز اقامتی استان اسکان یافتند و این مهم نسبت به سنوات قبل افزایش داشته است.

مهرزاد اضافه کرد: کردستان پنج هزار و ۵۰۰ تخت هتلی و غیر هتلی دارد و در صورت نیاز برای اسکان اضطراری گردشگران از آموزش و پرورش کمک می‌گیریم.

وی با بیان اینکه از ظرفیت روستاها نیز برای پذیرش گردشگران استفاده می‌شود، گفت: سرمایه‌گذاری در بخش اسکان و پذیرایی و گردشگری فرصتی برای کردستان است و باید در این راستا فعالیت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اذعان کرد: ایران هفتمین کشور جهان به لحاظ جاذبه‌های گردشگری است اما به لحاظ جذب گردشگر هفتادمین کشور جهان هستیم.

مهرزاد با بیان اینکه سال گذشته سه اثر تاریخی جدید در کردستان ثبت ملی شد، اعلام کرد: کردستان آثار تاریخی زیادی دارد و در تلاشیم که روستای پالنگان ثبت جهانی شود و مطالعات آن هم‌اکنون در حال انجام است.

حفاظت و نگهداری اموال تاریخی منقول، توجه به صنعت گردشگری و ارائه تسهیلات به بخش گردشگری، برگزاری مراسم پیرشالیار و مراسم کومسای از دیگر موارد مطرح شده توسط مهرزاد بود که در این نشست به عنوان فعالیت‌های این اداره کل اعلام شد.

وی با اشاره به ثبت ملی پنج رویداد فرهنگی در کردستان اعلام کرد: مراسم عروسی پیرشالیار، کومسای، مراسم نوروز پالنگان، مراسم نوروز سنندج و جشنواره توت فرنگی سال قبل ثبت ملی شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اظهار کرد: کردستان دومین استان کشور به لحاظ برگزاری رویدادهای فرهنگی در سال گذشته شناخته شد و آخرین جمعه فروردین ماه شاهد برگزاری رویداد فرهنگی هزار دف در پالنگان خواهیم بود.

منصور به بخش صنایع دستی پرداخت و یادآور شد: سال قبل بیش از چهار میلیون دلار صادرات صنایع دستی در مرزهای سیرانبند و باشماق داشتیم اما نبود شهرک صنایع دستی از مشکلات این حوزه است.

وی اذعان کرد: ۷۴ میلیارد تومان تسهیلات به صنعتکاران پرداخت شد و در حوزه صنایع تسهیلات اشتغال‌زایی بیش از سایر حوزه‌ها و ادارات بود.

کد خبر 6080166

دیگر خبرها

  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • حمایت از بازارچه‌های صنایع دستی تولید بانوان
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت‌ها حذف می‌شود
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت ها حذف می شود
  • صنایع دستی روستای قلعه بالا
  • برگزاری مراسم هزار دف در روستای گردشگری پالنگان/ کردستان مقصد ۳.۵ میلیون نفر گردشگر نوروزی
  • صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران
  • ورود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر به کردستان
  • پنج رویداد فرهنگی کردستان ثبت ملی شد