Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@02:27:08 GMT

نيازمندي که توانمند شد

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۲۷۷۳۳

نيازمندي که توانمند شد

خبرگزاري آريا - سمنان - ايرنا - عزمش را در پاسخ به نداي درونش جزم کرد تا با تکيه بر استعداد دروني و توانمندي دستانش، رهايي از زندگي غمبار و ساختن آينده اي روشن را تجربه کند، اين چنين بود که يک مددجوي نيازمند کميته امداد به توانمند امروز تبديل شد.

به گزارش ايرنا، حالا حاصل تلفيق چکش و قلم، هنري چشم‌ نواز براي فردي شد که مددجوي کميته امداد بود و ناتواني را توانمند و‌ چند سفره تهي را پر رزق و روزي کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در زندگي جامعه امروزي و مشکلات اقتصادي موجود، شايد امرار معاش بدون تکيه به ديگري دشوار باشد، اما سکون جايز نيست، هميشه يک اراده حرکت و خواستن مي‌ تواند سکوي پرش باشد و دست‌ هاي بسته را به دريچه‌ هاي اميد گره بزند.
امروز به همت نهادهايي چون کميته امداد حضرت امام خميني (ره) افراد نيازمند جامعه ديگر دست روي دست نمي‌ گذارند و با برنامه هاي توانمندسازي اين نهاد پرخير و برکت، عزم و توانمندي آنها نردباني براي به اوج رسيدن آنان مي شود.
پشت سر گذاشتن روزهاي پر فراز و نشيب براي بسياري از مدد جويان و حتي افراد عادي جامعه، آرزويي دست نيافتني به نظر مي رسد، اما هستند افرادي که از مددجويي به خودکفايي و کارآفريني رسيدند.
الهام افضلي، مددجوي کارآفرين روستاي مومن آباد شهرستان سرخه در استان سمنان، کوتاه اما دلنشين، از فراموش نکردن روزهاي سخت زندگي در کنار شيريني همراهي و همدلي کميته امداد در کسب مهارت و خودکفايي اش مي گويد.
به واسطه اردوي فرهنگي که کميته امداد استان سمنان در سال 95 به مقصد استان اصفهان برگزار کرده بود، به رشته قلم ‌زني که از صنايع دستي اصلي آن استان است علاقه ‌مند شد و کسب آموزش و مهارت اين حرفه در ذهنش جرقه زد.
با دستاني پرتوان و با ظرافتي ناب، حرفه قلم ‌زني را آموخت و صداي چکش بر روي مس رمز پيروزي او شد، يک جرقه که روشنايي پهناور آينده اش را رقم زد.
اين مددجوي کارآفرين با هنر دستانش چنان نقشي بر روي ظروف بي ‌جان فلزي مي ‌زند که انگار روحي تازه در آن شيء بي ‌جان دميده شده است، معجزه دستان هنرمند کارآفرين سرخه ‌اي رمز پيروزي را براي وي، با صداي چکش و ظرافت به صدا درآورد.
اين مددجوي کارآفرين در گفت و گو با ايرنا به مراجعه به کميته امداد براي دريافت راهنمايي و آشنايي با رشته قلم ‌زني در سال 95 اشاره و بيان کرد: با دريافت راهنمايي از اين نهاد به مراکز آموزشي هنر قلمزني معرفي شدم و در دوره يک‌ ساله آموزش اين رشته هنري را آموختم.
افضلي با بيان اين که داراي پروانه کسب توليدات انفرادي است، تصريح کرد: در سال 96 تنها با پنج ميليون تومان تسهيلات اشتغال‌زايي کميته امداد و خريد چند ظروف مسي خام و ابزارآلات حرفه قلمزني را در خانه شروع کردم.
مددجوي کارآفرين که دانشجو مقطع کارشناسي علوم رايانه نيز است، 30 تا 40 عدد تابلو و ظروف مسي و فلزي را ماهانه با هنر خود و ضرب ‌آهنگ چکش به منصه ظهور قرار مي دهد.
وي ابراز داشت: درآمد حاصل از فروش اين تابلوهاي فلزي و ظروف متغير و بسته به سفارش و سليقه مشتري است.
اين هنرمند چيره دست خاطرنشان کرد: هر تابلو و ظرف مسي از يک ميليون و 500 هزار ريال تا 15 ميليون ريال به فروش مي‌رسد.
وي با بيان اين که در مسير با مشکلات زيادي روبرو شده است، اظهار داشت: خودباوري، اميد و توکل بر خدا در همه شرايط بزرگترين پشتوانه افراد در راه خودکفايي است.
افضلي، در عرصه هنر علاقه شديدي به صنايع‌ دستي دارد و در کنار هنر قلم‌زني، مشغول به حرفه نمدبافي نيز است.
مددجوي کارآفرين روستاي مومن آباد متقاضي تسهيلات بيشتر براي توسعه کار خود از کميته امداد است و مي گويد: بانک ها در پرداخت وام به مددجويان همراهي لازم را داشته باشند و شرايط اين کار را براي قشر محروم جامعه آسان تر کنند.
** فراگيري مهارت زندگي در کنار آموزش مهارتي
يک استاد دانشگاه در حوزه مديريت و کارآفريني استان سمنان گفت: استقلال مالي، افزايش پس انداز خانواده‌ها، توان ريسک پذيري و نوآوري، افزايش آگاهي اقتصادي و بهبود وضعيت اقتصادي خانواده‌ها از جمله ضرورت هاي اقتصادي در توانمندسازي افراد جامعه است.
منوچهر صداقتي افزود: افزايش سطح مهارت و تعامل اجتماعي، تقويت توانمندي و در نهايت همکاري و مشارکت گروهي پيامدهاي مطلوب خودکفايي اقشار به ويژه جوانان و نيازمندان است.
وي بيان کرد: افزايش توانمند سازي و توان‌ افزايي در افراد بايد با آموزش مهارت‌ هاي شغلي و حرفه اي براي اشتغال و مهم ترين نکته، فراگيري مهارت‌ هاي لازم در مواجهه با بحران‌ هاي زندگي همراه باشد.
صداقتي آموزش مهارت‌ هاي زندگي را نياز همگاني جامعه برشمرد و تاکيد‌ کرد: اين مقوله يکي از معضل هاي نظام آموزشي است که مربوط به آحاد جامعه مي شود.
** قوانين اجراي طرح هاي اشتغال را تسريع کنند
استاد حوزه مديريت و کارآفريني يکي از مشکلات توانمندسازي در جامعه را وجود قوانين بخشي دستگاه ها دانست و گفت: گاهي موازي کاري و نبود هماهنگي دستگاه ها موجب کندي پيشرفت طرح هاي اشتغالزايي در جامعه مي شود.
صداقتي، مشخص کردن وظايف هر يک از دستگاه هاي مرتبط در زمينه توانمندسازي و هماهنگي آن ها براي تسهيل در انجام امور کارآفريني مددجويان را ضروري دانست و گفت: تدوين برنامه اي جامع از سوي دستگاه ها براي تسريع امور توانمندسازي مددجويان و کارآفرينان لازم است.
وي، نهادينه سازي ساختار حمايتي را در حيطه وظايف دولت و بخش خصوصي دانست و گفت: تدوين و سياست گذاري در راستاي ايجاد محيطي توانمند براي توسعه کسب و کار و تقويت ظرفيت فعاليت هاي مددجويان به منظور دستيابي به قدرت رقابتي لازم است.
استاد حوزه مديريت و کارآفريني، به ايجاد يک طرح پايش و بررسي فعاليت مددجويان در کارآفريني و توانمندسازي اشاره و اضافه کرد: طرح پايش موجب مستهلک نشدن سرمايه هاي ملي و رشد اقتصادي جامعه مي شود چرا که برخي از اشخاص وام اشتغالزايي را صرف هزينه هاي ديگر مي کنند.
** توانمندسازي راهکاري در ترسيم آينده روشن
معاون اشتغال و خودکفايي اداره کل کميته امداد استان سمنان گفت: اگر توانمندسازي مددجويان کميته امداد به ويژه در منطقه هاي روستايي در حوزه اشتغال صورت نگيرد در کوتاه مدت با حجم زيادي از نيازمنداني که توان هيچ کاري ندارند، مواجه مي شويم.
عليرضا ‌‌خدابنده، نياز اصلي جامعه امروز را ايجاد اشتعال پايدار براي رونق اقتصادي جوامع برشمرد و افزود: توانمندسازي مددجويان روستايي از طريق اشتغال پايدار، استقلال مالي را براي روستاييان مددجو به همراه دارد که منجر به رونق اقتصادي کشور و جلوگيري از مهاجرت اين قشر مي شود.
وي با اشاره به اين که مقابله با فقر و حمايت از نيازمندان براي جلوگيري از گسترش ناهنجاري و آسيب‌ هاي اجتماعي ضروري است، بيان کرد: طرح هاي توانمندسازي افراد از طريق کارآفريني و توسعه اشتغال در مناطق گوناگون از جمله راهبردهاي موثر در مبارزه با فقر و حمايت از نيازمندان است.
وي با بيان اين که نمي توان از مبادي فقر جلوگيري کرد، ادامه‌ داد: ورود روزانه افراد به چرخه حمايتي کميته امداد مستلزم خودکفا شدن اين مددجويان است که در اين راستا فراهم‌آوري امکانات براي توانمندسازي مددجويان در روستاها جزو رسالت ‌هاي اين نهاد برشمرده مي شود.
خدابنده، ورود بخشي از جمعيت کشور به عرصه تلاش و کار را موجب تحول و توسعه اقتصادي کشور برشمرد و اظهار داشت: اجرا و تحقق طرح‌هاي توانمندسازي علاوه بر افزايش توان مالي افراد مستمند در روستاها، آثار مطلوب فردي و اجتماعي دارد.
معاون اشتغال و خودکفايي اداره کل کميته امداد استان سمنان، ترسيم آينده روشن را مهم ترين اثر طرح هاي توانمندسازي ذکر کرد و يادآور شد: ايجاد فرهنگ کار و تلاش، خودباوري در بين افراد خانواده‌هاي مددجويان، اعتبار و اعتماد ‌به نفس اجتماعي و ايجاد فرصت ‌هاي برابر در صحنه ‌هاي اجتماعي و اقتصادي از ديگر آثار مطلوب فردي و اجتماعي اين طرح ها است.
** تسهيل قوانين بانکي براي مددجويان
معاون اشتغال و خود‌کفايي اداره کل کميته‌ امداد استان سمنان گفت: يکي از راهبردهاي ايجاد اشتغال مددجويان روستايي فراگيري مهارت‌هاي لازم و ايجاد اشتغال از طريق تسهيلات است.
خدابنده افزود: فراگيري مهارت‌هاي لازم در جهت هدايت فرد به سوي کار ماندگار و پايدار و در نهايت ارايه تسهيلات بانکي به مددجويان در روستاها براي راه‌اندازي کسب و کار در جهت توانمندسازي اين قشر، فرآيندهاي خودکفايي افراد تحت حمايت کميته‌امداد‌ است.
وي تاکيد کرد: عمده ‌ترين معضل در بخش توانمندسازي مددجويان روستايي کميته ‌امداد ناتواني آنان در تامين ضمانت بانکي براي دريافت تسهيلات به علت غيرقابل بودن سندهاي روستايي است.
وي خاطر نشان‌ کرد: ورود خيران اشتغال‌زايي کمک شاياني را به اين مهم کرده اما همکاري بانک‌ها در اين مقوله امري ضروري است.
خدابنده اظهار داشت: رويکرد جديد کميته امداد، ايجاد اشتغال نوين و متناسب با شرايط اقليمي مناطق مختلف است و نظارت هاي سه تا پنج ساله بر طرح هاي اشتغالزايي با هدف پايدارسازي شغل از سوي اين نهاد انجام مي شود.
معاون اشتغال و خودکفايي اداره کل کميته امداد استان سمنان، بيان کرد: از مجموع آموزش‌هاي ارائه‌ شده حرفه‌ آموزي به مددجويان تحت حمايت کميته امداد استان سمنان در سال گذشته 75 درصد توسط اداره کل آموزش فني و حرفه‌اي استان
و 25 درصد در قالب تفاهم‌نامه با ساير دستگاه‌ها اجراشده است.
** آموزش هاي مهارتي در راستاي توانمندسازي
مديرکل آموزش فني و حرفه اي استان سمنان هم گفت: آموزش هاي فني و مهارتي در استان به کاهش مهاجرت روستاييان به شهرها با کسب مهارت هاي لازم شغلي در جهت توانمندسازي اين قشر کمک کرده است.
فاطمه منصوري افزود: موج مهاجرت براي مدرک گرايي و تحصيل در دانشگاه ها در مناطق روستايي استان سمنان چشم گير و رو به افزايش است.
وي بيان کرد: مهارت آموزي و اتخاذ رويکرد توانمندسازي مي تواند به رونق اقتصادي در اين مناطق و کاهش موج مهاجرت از مناطق روستايي کمک کند.
مديرکل آموزش فني و حرفه اي سمنان ادامه داد: در 6 ماه نخست 97 در 40 دهستان استان طرح مهارت آموزي اجرا شد که اين طرح در توانمندسازي روستاييان تاثير قابل توجهي داشته است.
منصوري تصريح کرد: اجراي طرح هاي مهارت در بخش حوزه صنايع دستي، کشاورزي، فرش و صنايع غذايي است.
مديرکل آموزش فني و حرفه اي سمنان گفت: اجراي طرح هاي آموزشي براي اساس نيازسنجي و کاربرد در مناطق روستايي اين استان اجرا مي شود و به هيچ عنوان طرح هايي که کاربردي نيست در اين قالب اجرا نخواهد شد.
** توانمندسازي اولويت مسوولان باشد
نماينده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شوراي اسلامي گفت: توانمندسازي براي کاهش آمار بيکاري و مهاجرت در روستاهاي استان سمنان به جد اجرا شود.
غلامرضا کاتب افزود: يکي از رويکردهاي نهادهاي اجرايي سمنان براي افزايش اشتغال، اجراي طرح توانمندسازي و مهارت آموزي روستاييان به ويژه مددجويان در دهستان هاي هدف با آموزش رشته هاي فني، خدمات کشاورزي و صنايع دستي براساس ظرفيت ها باشد.
وي اظهارداشت: با توجه به تاکيد رهبر انقلاب در خصوص توسعه مناطق روستايي، زيرساخت لازم براي افزايش اشتغال در مناطق روستايي ضررويست.
وي اضافه کرد: به منظور تحقق سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي و ايجاد بستر لازم براي شکوفايي و پيشرفت روستاها، ضروري است اقدامات لازم در زمينه توانمندسازي روستاييان انجام شود.
نماينده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شوراي اسلامي افزود: توسعه مشاغل خانگي و صنايع دستي 2 دستورکار اصلي در عرصه توانمندسازي مددجويان روستايي به شمار مي رود.
9891/7408/6103
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۲۷۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۶۵۰ میلیون ریالی بانوی جویباری به مردم غزه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، سرپرست کمیته امداد جویبار با اشاره به اینکه مردم نوع دوست استان مازندران در تمامی صحنه‌های انسان دوستانه پیشگام هستند گفت: یکی از بانوان خیّرِ جویباری مبلغ ۶۵۰ میلیون ریال، به مردم مظلوم و بی دفاع غزه کمک کرد.

مهدی دامادی افزود: مردم نیکوکار جویبار در روز قدس امسال نیز ۴۸۰ میلیون ریال به مردم مظلوم غزه کمک کردند.

دامادی با تقدیر از همراهی و همدلی مردم نیکوکار جویبار ادامه داد: در این شهرستان ۳۴۲۰ نفر تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند و از خدمات این نهاد بهره‌مند هستند.

خاطر نشان می‌شود: مردم نوعدوست استان مازندران همچنان می‌توانند کمک‌های خود را به شماره کارت ۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۰۳۶۱۵۴ و یا شماره حساب ۰۱۰۲۷۱۴۷۳۹۰۰۳ نزد بانک صادرات که برای کمک به مردم مظلوم غزه اختصاص داده شده، واریز کنند.

دیگر خبرها

  • توزیع اقلام لوازم خانگی بین مددجویان بسطام
  • ۳۰۰ نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس در سمنان ایجاد می‌شود
  • ۱۳ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی تحت پوشش کمیته امداد هستند
  • توانمندسازی مددجویان، مانعی در برابر تولید فقر است
  • توزیع ۱۲۷ میلیارد تومان جهیزیه بین مددجویان لرستان
  • کمک ۶۵۰ میلیون ریالی بانوی جویباری به مردم غزه
  • دریافتی ایتام زنجانی به ۲ میلیون تومان رسید
  • اهداء بیش از ۴ هزار سری جهیزیه به نوعروسان هرمزگانی
  • حق بیمه بیش از ۴ هزار مددجوی کمیته امداد ماهانه پرداخت می‌شود
  • رویکرد کمیته امداد توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت است