Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد اخلاق با تاکید بر اینکه همه باید سبک زندگی را بلد باشند، گفت: قرآن در آیات مختلف به ویژگی های مرد و زن مسلمان و مومن اشاره کرده همچون ایمان، راستگویی، خشوع و ... که جزء اصول حاکم بر سبک زندگی اسلامی هستند.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: سبک زندگی یا همان «لایف استایل» مساله مهمی است که به ویژه در طول دهه های اخیر در سطح جهانی مورد بحث و تبادل نظر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه انسان چه عملکرد و رفتاری داشته باشد تا بتواند کیفی زندگی کرده و وضعیت خود را از نظر روحی، جسمی، فرهنگی، اجتماعی و بسیاری ابعاد دیگر مهم در طول زندگی بهبود بخشد.

 

با توجه به اهمیت مساله، سخنان حجت الاسلام «ناصر رفیعی» پیرامون سبک زندگی مرور می شود:

 

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه نخستین بار مقام معظم رهبری مساله سبک زندگی را در سفرشان به خراسان شمالی مطرح کردند، اظهار کرد: این موضوع مهمی است، همه ما باید سبک زندگی را بلد باشیم، سوالاتی که رهبری در آن سفر مطرح کردند بسیار اهمیت داشت، بیست پرسش از میان صدها پرسش، حقیقتا آیا اکنون تفریحات ما، ازدواج های ما، معماری های ما، حجاب، رفتار، قوانین اجتماعی، بازار، بانک ما اسلامی است؟

 

این استاد اخلاق ادامه داد: سبک زندگی یعنی شیوه و روش زندگی دینی، سبک زندگی ذیل علوم اجتماعی قرار می گیرد؛ یعنی در جامعه چگونه با هم تعامل کنیم، کاسب با مشتری چه سبک برخوردی داشته باشد، معلم با شاگرد، زن با شوهر، پدر با فرزند، تمام این موارد باید دینی شود.

 

وی افزود: غربی ها می گویند سبک زندگی غربی، در غرب سبک زندگی تعریف خاص خودش را دارد، برای مثال بی حجابی برایشان تعریف شده است، چون سبک زندگی شان بی حجابی است، اختلاط زن و مرد برایشان تعریف شده است چون سبک زندگی شان است، ما باید بببینیم که سبک زندگی اسلامی چیست. موضوع سبک زندگی اسلامی بسیار کلیدی است، در اینجا در مورد رابطه تعلیم و تربیت و سبک زندگی صحبت می کنیم. اساسا تا تعلیم و تربیت مان درست نشود سبک زندگی مان هم درست نمی شود، «يُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ».

 

رفیعی در ادامه گفت: خداوند در آیه 5 سوره مبارکه تحریم می فرماید: «مُسْلِمَاتٍ مُؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَيِّبَاتٍ وَأَبْكَارًا» این ویژگی ها را در مورد زنان مطرح می کند. بر اساس این آیه زنان در صورتی در زندگی موفق هستند که این ویژگی ها را داشته باشند: اسلام، ایمان، اطاعت، اهل توبه بودن، مطیع بودن، اهل سیاحت بودن (که در اینجا به معنای سیر در امور معنوی است).

 

این استاد اخلاق تاکید کرد: خداوند همچنین در بیان ویژگی های مردان در آیه 17 سوره مبارکه آل عمران می فرماید: «الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ»؛ بردبار، راستگو، حرف پذیر و اهل منطق، اهل رسیدگی و انفاق و آمرزش خواه.

 

رفیعی اضافه کرد: علاوه بر این در آیه 35 سوره مبارکه احزاب می فرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا»، صاحب کتاب «جاذبه قرآن» که در مورد این آیه نوشته بود: در ژاپن دو زن بودایی با یک مهندس ایرانی در محیط کار آشنا شدند و با این مهندس ایرانی بحث های دینی می کردند، یک روز به این شخص ایرانی گفتند می شود یک آیه از قرآن در مورد جایگاه زن و مرد بگویید چراکه شنیده ایم که قرآن مردسالار است؛ آن مهندس همین آیه از سوره احزاب را خواند و فکر آن دو به اندازه ای درگیر شد که بعد از مدتی گفتند این آیه در مورد مسایل ارزشی هیچ چیز باقی نگذاشته است و هر چه را که هست مطرح کرده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این آیه 10 ویژگی برای زن و مرد به طور مشترک مطرح شده است، از جمله: مرد مومن، زن مومن، مرد راستگو، زن راستگو، مرد خاشع، زن خاشع و ... .  این موارد از اصول حاکم بر سبک زندگی اسلامی است.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: زلزله کرمانشاه مشهد زلزله بسیج مقام معظم رهبری مجلس خامنه ای آیت الله خامنه ای مناطق زلزله زده شیراز حجت الاسلام رفیعی سبک زندگی اسلامی تعلیم و تربیت سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۲۸۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ سپاس معلم در مدارس فارس نواخته شد

فرشید قاسمی در آیین استانی نواخته شدن زنگ سپاس معلم در دبیرستان دخترانه فرشتگان ناحیه چهار شیراز، با تبریک هفته معلم، و عرض ارادت به معلمان، اظهار کرد: در راستای تجلیل از مقام شامخ معلم زنگ سپاس معلم را امروز به صدا در می‌آوریم.

او افزود: افرادی می‌توانند کار تعلیم و تربیت را بر عهده بگیرند که خود خوب تربیت شده باشند.

قاسمی تصریح کرد: قرار است کشور ما ایران قوی بشود، بنابراین برای داشتن ایران قوی نیازمند معلمان و دانش آموزان قوی داریم.

او ادامه داد: اگر قرار است تحولی در جامعه صورت گیرد این تغییر و توسعه تنها از سوی معلمان صورت می‌گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: امیدواریم در مسیر پر افتخار تعلیم و تربیت، بتوانیم تلاش خود را تا سپردن پرچم انقلاب به دست حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ادامه دهیم.

 در این مراسم از جمعی از معلمان این اموزشگاه با اهدای لوح سپاس و شاخه گل، تجلیل شد. شیبانی؛ فرماندار شیراز، سرهنگ علی قاسمی؛ جانشین فرمانده سپاه ناحیه احمدبن موسی، سرهنگ مدبری؛ معاون اجتماعی سپاه فجر استان نیز در این مراسم حضور داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • هیچ گونه سرمایه‌گذاری دائمی‌تر از تربیت و تعلیم نیست
  • تلاش‌های زوج فرهنگی در عرصه تعلیم و تربیت دانش آموزان هندورابی
  • تعلیم و تربیت مقوله‌ای مهم در محاسبات نظامی کشور است
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • دکتر طهرانچی روز معلم را تبریک گفت
  • معلمان اگر در کارشان غفلت کنند سرنوشت یک جامعه به خطر می‌افتد
  • جایی که تعلیم و تربیت با عشق گره می‌خورد
  • زنگ سپاس معلم در مدارس فارس نواخته شد
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم