Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروهوبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فردی که با خودروی شخصی خود سفر می‌کند به طور متوسط بیش از پنج برابر فردی که همان مسیر را با اتوبوس یا قطار طی می‌کند، سبب انتشار گاز دی اکسید کربن می‌شود.

 افزایش تعداد خودروها و مصرف بی‌رویه سوخت‌های فسیلی، انتشار گازهای گلخانه‌ای را به‌طور گسترده‌ای در پی داشته که عامل اصلی گرمایش زمین و افزایش بارش باران‌های اسیدی و در نتیجه آلودگی آب، خاک و هوا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید : کارهایی که در زمان آلودگی هوا واجب است+اینفوگرافیک

مواردی چون افزایش ترافیک، افزایش زمان سفرها، افزایش فزاینده آلودگی هوا، سر و صدای ناشی از ترافیک، کاهش ایمنی راه‌ها، آسیب دیدن و تخریب بناهای تاریخی، کاهش میزان فضای باز، افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی و گرم شدن فزاینده زمین، از جمله مواردی هستند که ضرورت حمل و نقل فعال را نشان می‌دهند.

یکی از معیارهای حفظ محیط زیست در زمینه حمل و نقل، قابلیت دسترسی است. دسترسی سبب می‌شود خانواده‌ها ناگزیر به داشتن یک یا چند خودرو نباشند. در شهرهای دوستدار محیط زیست، سیستم‌های حمل و نقل عمومی از قبیل اتوبوس و خطوط مترو به خوبی توسعه یافته است، مردم به‌راحتی امکان استفاده از دوچرخه و پیاده‌روی را برای رسیدن به مقصد خود دارند،‌ مسیرهای حمل و نقل فعال زیبا و ایمن در دسترس مردم قرار دارد، مسیرهای ویژه‌ای برای حمل و نقل فعال (پیاده‌روی و دوچرخه سواری) در نظر گرفته شده، دولت‌ها مقررات سختیگرانه‌ای را برای تردد بی هدف یا غیر ضروری خودروها در شهر وضع کرده‌اند، استفاده از خودروهای شخصی پر هزینه است و محدودیت‌های سرعت به دقت اعمال می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های کارآمد بودن یک شهر، سیستم حمل و نقل آن است. ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی سبب کاهش نیاز به استفاده از خودروهای شخصی و در نتیجه کاهش آلودگی‌های محیطی مانند آلودگی هوا و سر و صدا و حفظ فضای سبز می‌شود. بیشترین نرخ رشد مالکیت خودرو در شهرهای بزرگ کشورهای در حال توسعه است.

بر اساس کتاب ورزش و محیط زیست، هر چه میزان گازهای خروجی و مصرف سوخت یک خودرو کمتر باشد، آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند. از این رو خودروهای کوچک با بهره‌وری سوخت بالا انتخاب مناسبی است.

استفاده از سیستم الکترونیک برای ارسال نامه یا قبض‌ها و رسیدها به جای سیستم کاغذی، علاوه بر کاهش هزینه‌های خدماتی و مصرف کاغذ، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه مالی و وقت را در پی خواهد داشت و در کاستن از میزان تولید دی اکسید کربن براثر استفاده کمتر از خودرو موثر خواهد بود.

توسعه اینترنت و افزایش پهنای باند و انجام امور اداری به‌صورت الکترونیک توسط شبکه‌های اینترنت و اینترانت، علاوه بر کمک به مردم برای استفاده بهتر از فرصت‌های کاری و تحصیلی، تعداد رفت و آمدهای غیر ضروری مردم را کاهش می‌دهد.

تشویق مردم به دوچرخه سواری بویژه در اماکن دولتی یا دانشگاه‌ها (از طریق محدودیت تردد با خودروهای شخصی در این محیط‌ها) می‌تواند علاوه بر حفظ و بهبود محیط زیست، ارتقای سلامت مردم را به دنبال داشته باشد.

بر اساس این گزارش، ارتقای شبکه حمل و نقل عمومی، گسترش، اصلاح و تعریض خیابان‌ها، محدودسازی تردد با خودرو، محدودسازی مالکیت خودرو، اجرای طرح محدوده ترافیکی، احداث خیابان‌های یک طرفه، اولویت دهی مسیرها به اتوبوس‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی، پرداخت یارانه و کاهش هزینه تردد با وسایل نقلیه عمومی، بهبود شرایط دسترسی به وسایل نقلیه عمومی، به‌کارگیری چراغ‌های راهنمای هوشمند از جمله راهکارهای کاهش استفاده از خودرو و ارتقای حمل و نقل فعال است.

همچنین مجهز ساختن چهارراه‌ها به زمان سنج، از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده، ساخت پارکینگ‌های متعدد طبقاتی در بازارها و نقاط پر تردد، افزایش مالیات بر خودروهای قدیمی و آلاینده محیط زیست، فعالیت وسایل نقلیه عمومی تا ساعات انتهایی شب، طراحی و احداث کمربندی در اطراف کلان شهرها، تشدید مجازات تخلفات راهنمایی و رانندگی و نصب دوربین، مجازات و سختگیری در خصوص سرعت غیرمجاز، افزایش قیمت سوخت، نصب پارکومتر و ممنوعیت پارک رایگان در کنار خیابان از دیگر راهکارهای کاهش استفاده از خودرو است.

به گزارش ایسنا، ترغیب مردم به کاهش استفاده از خودرو، یکی از شیوه‌های کنترل آلودگی هواست، از این رو همه ساله در برخی شهرهای اروپایی، تردد خودروها برای یک روز ممنوع می‌شود و همگان در این روز تنها اجازه استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا دوچرخه را دارند. استفاده از وسایل نقلیه عمومی در برخی شهرها در روز بدون خودرو رایگان است. این روز علاوه بر آنکه فرصتی برای کاهش میزان آلاینده‌های هواست در آن بر استفاده از دوچرخه و آموزش محیط زیست تاکید می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

تاثیر سفر با خودروهای شخصی بر افزایش آلودگی هوا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها مشکلات مردم آب و هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۲۹۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست خانه گفتگوی دانشگاه تهران اظهار کرد: درست است که علم با بخشنامه پیش نمی‌رود، هر چند که در جای خودش به بخشنامه هم نیاز دارد، باید نسبت فرهنگ با علم را تعریف کرد، باید مشخص کنیم که تاریخ و فرهنگ علم را چه می‌دانیم و از چه سطحی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در دوران معاصر گرفتار بحران خودآگاهی هستیم، نزاع‌ها و اختلافات مستمر در جریان‌های مختلف داشتیم و شاید کمتر اتفاقی در جهان اسلام بوده که وارد ایران نشده باشد، ایران همواره محل تضارب اندیشه‌ها بوده است.

حجت الاسلام پارسانیا ادامه داد: لازم است به برخی از سوالات پاسخ دهیم، نسبت علم و عقل به لحاظ تاریخی چیست، پاسخ به این سوال هویت ما را شکل می‌دهد، علم چیست؟ تقسیم‌بندی علوم چگونه است؟ علوم انسانی چیست؟ آیا رشته فلسفه باید در دانشکده‌های ادبیات باشد؟ آیا علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی است؟ علوم انسانی موضوعی است که با اراده انسان ایجاد می‌شود، اینها تأملات جدی است.

وی گفت: این چهل سال تجربه‌ای از غفلت‌ها و تلاش‌ها برای خودآگاهی بوده است، وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، ایجاد علوم تاریخی خودمان را از منظر تاریخ تفکر مورد توجه قرار دادیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این حال اجازه ندادیم که مشخص شود علم در تاریخ ما به چه معناست و گفتگوی بین معانی و مفاهیم ایجاد شود. بنیادهای معرفتی ما با ابعاد اقتصادی سیاسی اجتماعی تناسب دارد اما باید ربط آنها را با محیط علمی جستجو کنیم، با ربط اجتماعی انقلاب اسلامی نقطه عطف ایجاد کردیم اما متاسفانه اینکه چه مقدار در بازگشت به مفاهیم معنوی و تقسیم بندی علوم درست عمل کردیم، مشخص نیست.

کد خبر 6091165

دیگر خبرها

  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می‌شوند
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • حمید رسایی: هیات رییسه مجلس باید امکانات ابتدایی مانند خانه و خودرو برای نمایندگان فراهم کند
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان