Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:24:23 GMT

388 مبتلا به ویروس ایدز در مازندران شناسایی شدند

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۲۹۴۹۴

388 مبتلا به ویروس ایدز در مازندران شناسایی شدند

ساری - ایرنا - مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تاکنون 388 مبتلا به ویروس HIV (ایدز) در استان شناسایی شدند که پیش بینی ها نشان می دهد که تعداد افراد آلوده به این ویروس بیشتر است.

محمد رضا پارسایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پیش بینی می شود 2 هزار و 500 فرد آلوده به ویروس این بیماری در مازندران وجود داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ترس از ' انگ های اجتماعی ' را اصلی ترین عامل در خودداری افراد برای انجام آزمایش تشخیص ایدز عنوان کرد و ادامه داد: افراد پرخطر می توانند با مراجعه به 22 شبکه بهداشت و درمان شهرستان ها و نیز مراکز مشاوره بیماری های رفتاری آزمایش تشخیص ایدز را انجام دهند در حالیکه تمامی اطلاعات این آزمایش ها محرمانه است.
مدیر گروه بیماری های واگیر مازندران گفت: کوتاهی و تاخیر در درمان فرد آلوده به ویروس ایدز باعث می شود تا دچار عوارض و بیماری های ناشی از آن شود و عمرشان کوتاه شود.
وی افزود: بدن افراد مبتلا به ایدز در برابر بیماری ها ناتوان می شود و این افراد به بیماری هایی نظیر سرطان و انواع عفونت ها مبتلا می شوند.
به گفته پارسایی، در حالیکه با انجام آزمایش خون، تشخیص و درمان بموقع این بیماری علاوه بر کاهش اثرات و تبعات آن طول عمرشان افزایش یابد.
وی گفت: پس از تشخیص بیماری و در صورت انجام درمان بموقع ، این بیماران می توانند تا 50 سال بیشتر به زندگیشان ادامه بدهند.
** تغییر خزنده شیوه ابتلا به ایدز
مدیر گروه بیماری های واگیر مازندران با اشاره به اینکه تماس چنسی، تزریق خون آلوده و بند ناف جنین سه راه انتقال به این بیماری است، افزود: تا سال 94 تزریق اولین راه انتقال ویروس این بیماری در افراد بود که اکنون این راه انتقال به تماس جنسی تغییر کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر 90 درصد بیماران HIV از طریق تماس جنسی به ویروس این بیماری مبتلا شدند که تا سال 94 این رقم 20 درصد بود.
پارسایی افزود: تغییر شیوه ابتلا به ایدز باعث شده تا دیگر ردیابی مبتلایان به این بیماری در کانون های پرخطر شناخته شده همچون زندان ها جواب ندهد.
وی گفت: با اقدامات پیشگیرانه سالهای اخیر در زندان ها از قبیل جلوگیری از تزریق معتادان و متادون درمانی، راههای انتقال از این شیوه بسته شده است.
پارسایی به شعار امسال روز جهانی ایدز با عنوان ' برای آگاهی از سلامتی خود من هم آزمایش اچ آی وی می دهم ' اشاره کرد و افزود: با توجه به همین مسائل پیش آمده در خصوص راههای انتقال ایدز ، انتخاب این شعار به نوعی دعوت افراد پرخطر برای انجام آزمایش رایگان است.
وی با تاکید بر اینکه در صورت مشخص شدن ابتلا افراد به ایدز ، تمامی اطلاعات محرمانه باقی می ماند، ادامه داد: همچنین علوم پزشکی خدمات درمانی رایگان به این بیماران ارائه می کند تا آنها بتوانند به زندگیشان ادامه بدهند.
در ایران هشتم تا چهاردهم آذر ماه به عنوان هفته ایدز نامگذاری شده است.
2096/1899

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي علوم پزشكي ابتلا به ايدز مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۲۹۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: همچنین بهترین زمان تزریق این واکسن برای زنان در سن ۹ تا ۲۶ سالگی و برای مردان ۹ تا ۲۱ سالگی بیان شده است.

دکتر شیما نصراله‌الحسینی افزود: متقاضیان این واکسن می‌توانند با در دست داشتن نسخۀ متخصصین بیماری‌های عفونی یا زنان به واحد امور دارویی مدیریت غذا و دارو مراجعه نمایند و پس از دریافت حواله، به داروخانه‌های مشخص شده جهت خرید و دریافت واکسن مراجعه نمایند.

او گفت: ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV، از طریق تماس بین پوست افراد انتقال می‌یابد و معمولا آلودگی در مردان و زنان، علائمی از قبیل سوزش، درد و یا خارش ایجاد نمی‌کند و به همین دلیلی اکثر افراد نسبت به آلودگی خود بی‌اطلاع هستند.

مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه افزود: برخی از گونه‌های ویروس می‌توانند منجر به ایجاد زگیل تناسلی و گونه‌های پرخطر عامل ایجاد کننده سرطان دهانه رحم، مقعد و سرطان‌های سر و گردن (خصوصا دهان و حلق) هستند که نیاز به پیشگیری و انجام آزمایش‌های غربال‌گری را ضروری می‌سازد.

دیگر خبرها

  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • سکوت دبیر و ادامه جولان چاقوکش‌ها در کشتی
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید