Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان- ایرنا - باغداران شهرضایی هر سال با فرا رسیدن فصل برداشت انار به دلیل شیوع آفت کرم گلوگاه انار متحمل ضرر بسیاری می شوند به گونه ای که این آفت حدود یک سوم از محصول باغ های شهرستان شهرضا را از بین می برد.

به گزارش ایرنا، سطح زیرکشت محصول انار در شهرضا امسال به هزارو 650 هکتار و تولید انار به 22 هزارتن رسید، اما زخم کهنه آفت کرم گلوگاه بر انار یاقوتی شهرضا امسال هم به کشاورزان خسارت وارد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یک باغدار میانسال و باتجربه شهرضایی در حالیکه با دستان پینه بسته اش انارها را از یکدیگر جدا می کرد، با ناراحتی از خسارتی که امسال به باغ انارش وارد شده ، گفت: آفت کرم گلوگاه انار هرسال به همه باغداران شهرضایی خسارت وارد می کند.
اکبر رحمانی افزود: سالانه هشت تن انار برداشت می کنم که 500 کیلوگرم انارباغ من به علت آفت کرم گلوگاه نابود می شود.
یدالله کریمی دیگر باغدار شهرضایی گفت: بیش از 60 سال است که به کار کشاورزی مشغول هستم و امسال علاوه بر کرم گلوگاه ، آفتاب سوختگی هم به باغ های انارخسارت زد.
علیرضا ربیعی دیگر باغدار شهرضایی نیز به آلوده شدن تمام باغ های انار شهرضا به آفت کرم گلوگاه اشاره کرد و گفت: میزان این آفت در باغ ها از 20 تا 80 درصد متفاوت است.
وی افزود : کشاورزان هنوز هم به روش های سنتی عمل می کنند و دانش باغداری به روز نیست.
فرماندار شهرستان شهرضا بابیان اینکه سطح زیرکشت انار در شهرضا هزارو 650 هکتار است، گفت : این شهرستان با داشتن 15 درصد سطح زیرکشت و 23 درصد تولید انار اصفهان ، رتبه سوم استان را بعد از شهرستان های کاشان و اردستان دراین زمینه به خود اختصاص داده است.
علی اصغر رفیعی نژاد افزود: انار شهرضا بیشتر به صورت تازه خوری مطرح می شود و ملس شهرضا، رَباب نیریز، شیشه کپ فردوس و نادری نطنز بیشترین ارقام انار تولیدی در شهرضاست.
وی گفت: مهمترین مشکل باغداران انار شهرضادرزمان برداشت این محصول، خشکسالی، سرمازدگی ، شیوع کرم گلوگاه وآفتاب سوختگی است.
رفیعی نژاد تصریح کرد:امسال کرم گلوگاه به 30 درصد و آفتاب سوختگی به 40 درصد از انار شهرضا خسارت وارد کرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا نیز با اشاره به افزایش تولید 30 درصدی انار درشهرضا گفت: امسال بیش از 22هزارتن این میوه از باغ های شهرستان شهرضا برداشت شد .
رضا باقری تصریح کرد: سالانه کرم گلوگاه انار به 25 تا 30درصد از محصول انار یعنی به پنج هزار تن این محصول در شهرضا خسارت وارد می کند.
وی افزود: تا به حال روش های مختلف بیولوژیک در مبارزه با آفت کرم گلوگاه انجام شده اما نتوانسته این آفت را مهار کند.
باقری گفت: استفاده از سم پیشنهاد جهاد کشاورزی نیست و دربین باغداران تعداد اندکی بوده اند که از سم استفاده کردند و علاوه بر اینکه موفق به کنترل آفت کرم گلوگاه نشدند ، محصول آن ها دچارآفت دیگری مانند شپشک شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرضا افزود: تازمانی که سازمان حفظ نباتات کشور سمی معرفی نکند ماهم نمی توانیم این روش را به عنوان راهکار مقابله با کرم گلوگاه به کشاورزان معرفی و ترویج کنیم.
باقری افزود: تمام راهکارهای امتحان شده برای مقابله با آفت کرم گلوگاه در شهرستان راهکارهای بیولوژیک مانند استفاده از سه نمونه کاور، رها سازی زنبور و استفاده از آنغوزه بوده است.
وی گفت: طرح آزمایشی مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار در 12 هکتار از باغ های شهرستان شهرضا در حال اجرا ست.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا گفت: این طرح با 11 روش شامل استفاده از انواع کاور ، پوشش تاج و استفاده از دورکننده ها ، نصب تله فرمونی و استفاده از صمغ آنغوزه اجرا شده است.
باقری با بیان اینکه این طرح به تازگی و به صورت آزمایشی در شهرضا اجراشده ، افزود: در صورت نتیجه بخش بودن ، این طرح در تمام باغ های انار شهرستان اجرا می شود.
وی گفت: عملیات باغداری صحیح می تواند میزان خسارت آفت کرم گلوگاه را تا 30تا 50 درصد کاهش دهد.
وی با اشاره به اینکه سرمازدگی و آفتاب سوختگی از دیگر مواردی است که به باغداران انار خسارت وارد کرده ، افزود: سال 93 ، سرمازدگی به 40 درصد انار شهرضا خسارت وارد کرد و باعث شد باغ های اناری اصطلاحا کف بُر شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: امسال خسارت ناشی از سرمازدگی درختان نداشتیم ولی آفتاب سوختگی به 40 درصد از انار شهرضا خسارت وارد کرد.
معاون فنی و اجرایی جهادکشاورزی شهرستان شهرضا نیز گفت: کرم گلوگاه میزبان های متنوعی مانند انار، هلو، زردآلو، انگور و عناب دارد و چون از گذشته تاکنون این محصولات در شهرضا تولید می شده ، وجود آفت کرم گلوگاه در شهرضا قدمتی بیش از 40 سال دارد.
محمدمهدی ابوالحسنی با اشاره به اینکه کرم گلوگاه در شهرضا حداقل 3 نسل دارد، گفت: راهکارهایی برای کاهش آفت وجود دارد اما کنترل 100درصدی آفت کرم گلوگاه امگان پذیر نیست.
وی افزود: می توان کاهش جمعیت کرم گلوگاه را به عنوان یکی از راهکار های کاهش میزان خسارات ناشی از این آفت درنظر گرفت اما با کنترل جمعیت این آفت بر روی انار، نمی توان جمعیت آن راروی دیگر محصولات هم کنترل کرد.
معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرضا یکی دیگر از مشکلات مبارزه با کرم گلوگاه را نارسایی و یک دست نبودن باغ های سنتی شهرضا دانست و گفت: در باغ های سنتی شهرضا چند نوع میوه تولید می شود که این موضوع مقابله با این آفت را مشکل می کند.
ابوالحسنی رها سازی زنبور تریکو گراما را به عنوان یک راهکار مبارزه ای نتیجه بخش عنوان کردن و افزود: این زنبور به طور طبیعی در شهرستان بوده اما باید جمعیت آن را افزایش داد تا به عنوان شکارگر طبیعی کرم گلوگاه بیشتر عمل کند.
کرم گلوگاه انار با نام علمی Spectrobates ceratoniae Zeller مهمترین عامل کاهش کمی و کیفی محصول انار و یکی از موانع مهم در افزایش صادرات انار است.
این آفت نخستین بار در سا ل 1349خورشیدی در باغ های انار کاشمر از توابع استان خراسان رضوی مشاهده شد و با توجه به علائم اولیه آلودگی به کرم گلوگاه انار موسوم شده است.
شهرستان شهرضا با جمعیتی حدود 160هزارنفر در 70 کیلومتری جنوب اصفهان قراردارد.
گ/7144/ 6022

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي آفت كرم گلوگاه انار شهرضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۲۹۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ

کریمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زارچ گفت: با توجه به اینکه سطح زیرکشت درختان گردو در روستای دربید قابل توجه می‌باشد و برخی از درختان منطقه از ارقام کم محصول و کم کیفیت می‌باشد بحث اصلاح درختان گردو در این منطقه در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان قرار گرفت و بحث پیوند این درختان با ارقام پرمحصول مطرح شد.

وی افزود: امیدواریم با اجرای این طرح افزایش سودآوری و بهره وری در منطقه را شاهد باشیم.

طرح سرشاخه کاری درختان گردو با همکاری معاونت بهبود تولیدات گیاهی و مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاروزی در روستای دربید که از روستا‌های ییلاقی شهرستان می‌باشد و سطح زیرکشت گردو قابل توجهی دارد اجرا شد.

پیوند سرشاخه کاری گردو یا عمل تغییر تاج درختان مسن به فعالیتی گفته می‌شود که با پیوند نوع رقم تاج درخت را تغییر داده و با این کار کیفیت و میزان عملکرد درخت را افزایش داد، در این کار پس از پیوند درخت به هر روشی باید تا یک سال از درخت مراقبت کرد؛ و از لحاظ چیدن و برداشت محصول بسیار راحتر می‌باشد؛ و باعث تولید یکدست و بالا رفتن بازار پسندی محصول خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ◄ جاده گردشگری هونجان اسفرجان به شهرضا؛ پرحادثه و پرتوریست
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر در دزفول