Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- کارشناسان حاضر در نشست «کنشگری و راه‌های نرفته» معتقدند استفاده از مکانیزم های موجود در جامعه و مخزن فرهنگ و نظام آن موجب اصلاح و تغییر اجتماعی به ویژه در جوامع سنتی می شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایرنا نشستی با عنوان «کنشگری و راه‌های نرفته» در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران به همت انجمن دوستداران کودک پویش، انجمن دیاران و انجمن علمی دانشجویی علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست، دکتر سارا شریعتی استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، جلال کریمیان عضو هیات مدیره انجمن پویش، مریم آشور و قمر تکاواران از اعضای فعال این انجمن سخنرانی کردند.

*** پرهیز از تقابل مستقیم با سنت‌ها و نقش آفرینی در قالب جنبش‌های اجتماعی
در ابتدای این نشست سارا شریعتی با اشاره به اینکه فعالیت‌های مدنی معمولا در جامعه ما دوام زیادی ندارند و در بسیاری موارد زود از هم می‌پاشند، فعالیت انجمن پویش برای دهمین سال متوالی را به فال نیک گرفت.
استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با توصیف دوگانه‌ «نظریه‌پرداز -کنشگر» گفت: امروز دانشجویان دغدغه‌مند به دو قسمت تقسیم شده‌اند. یک قسمت به کتاب خواندن و کار نظری مشغول است و با جامعه خود ارتباط زیادی ندارد و قسمت دیگر که کنشگری اجتماعی دارند و با جامعه در ارتباط هستند، از کار نظری غافل‌اند که دسته دوم به دلیل ارتباط با جامعه، در مسائل اجتماعی امروز بیشتر دغدغه‌مند هستند.
شریعتی با اشاره به مفهوم «فعال اجتماعی» و «کنشگر مدنی»، گفت: در دو دهه اخیر، تیپ جدیدی از فعالان ظهور کرده است. قبل از انقلاب دو تیپ از فعالان وجود داشتند. گروهی تحت عنوان فعال سیاسی که مساله اصلی و مخاطب آنان، قدرت سیاسی و چگونگی کسب آن بود و گروهی دیگر روشنفکرانی که زمین فعالیت‌شان، کلاس درس، کتاب‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و مخاطب اصلی شان، قشر تحصیل کرده جامعه بود.
وی ادامه داد: تیپ جدیدی که به نام فعال اجتماعی از آن یاد شد، بر خلاف فعالان سیاسی مخاطب و هدف آنان قدرت سیاسی نیست و بر خلاف روشنفکران، مخاطب آنان تمام جامعه است. این تیپ، عملگراتر است و با لایه‌های مختلف و خصوصا اقشار ضعیف‌تر جامعه بیشتر در ارتباط است.
این استاد جامعه شناسی با بیان اینکه ادبیات این نوع کنش‌ورزی، هنوز به طور کامل وارد جامعه ما نشده است، گفت: هنوز تفاوت میان امر اجتماعی، امر اقتصادی و امر سیاسی در جامعه ما مشخص نشده است و از دلایل آن، می‌توان به نهادینه نشدن جامعه مدنی مستقل و قدرتمند و نهادهای مهم مردمی مانند سندیکاهای کارگری و دیگر سازمان‌های مردم نهاد اشاره کرد.
شریعتی با تحلیل امکان‌های پیش‌روی فعالان اجتماعی گفت: این تیپ جدید فعالان، دو راه پیش رو دارند. یک راه این است که خود را به صورت یک مفهوم کاملا جدید و مدرن ارائه دهند و بخواهند از صفر کار را آغاز کنند و با گذشته و سنت‌های جامعه خود گسست داشته باشند و در واقع در دوگانه «سنت- مدرنیته» قرار بگیرند؛ راه دیگر این است که از تقابل مستقیم با سنت‌ها پرهیز کنند و الگوی برخی کشورهای اسلامی؛ مانند مصر، تونس و جنبش‌های اجتماعی که در آن کشورها شکل گرفت را پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه جامعه سنتی هم سازوکارهای خاص خودش را دارد که از خلال این سازوکار، امکان آگاهی بخشی، حرکت تدریجی و مداوم به سوی مدرنیته و تغییرات اجتماعی فراهم می‌شود، گفت: وقتی این نقطه‌چین‌هایی را که ما را از گذشته‌مان جدا می‌کند، به هم پیوند بزنیم و از مکانیزم‌های موجود در جامعه و مخزن فرهنگ و نظام جامعه استفاده کنیم، می‌توانیم امید به اصلاح و تغییر اجتماعی داشته باشیم.

*** دانشگاهیان از جامعه دور هستند
جلال کریمیان در ادامه این نشست گفت: هنگامی که ما به این حوزه فعالیت وارد شدیم، به دنبال گسست از سنت‌ها و گذشته‌مان نبودیم. بلکه می خواستیم جایگاه خود را در دانشگاه پیدا کنیم و همچنین ارتباطی که دانشگاه می‌تواند با جامعه داشته باشد. زمانی که ما دانشجوی کارشناسی بودیم، از عینیتی که باید با آن ارتباط برقرار می‌کردیم؛ یعنی جامعه، دور بودیم و این خلا ما را وارد فضای کنشگری کرد.
وی ادامه داد: نقدی که ما به اساتیدمان داشتیم، این بود که واقعیت جامعه و نسبت جامعه و دانشگاه را به درستی بازنمایی نمی‌کردند. ما می‌خواهیم در دانشگاه باشیم، ولی چگونگی این در دانشگاه بودن مهم است. دانشجویان امروز تئوری‌های جامعه را خوانده‌اند، ولی کمتر با آن در ارتباط اند.

*** نباید از فقرا عاملیت‌زدایی کرد
مریم آشور دیگر سخنران این نشست در ابتدای حرف‌هایش عنوان کرد: بزرگ‌ترین معلمانی که داشتیم، نه اساتید دانشگاه که مردم منطقه محمودآباد تهران بودند. کسانی که قبل از اینکه کنشگران بیرونی مثل ما وارد منطقه‌شان شوند، در حال انجام کنش برای رفع مشکلات خود بودند.
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائل در برخورد با مساله فقر، عاملیت‌زدایی از فقرا است. فقیر، صرفا شخصی گرسنه و بیمار یا ناتوان نیست که ما در مواجهه با آنان، موهبت‌های زندگی خودمان را به آنان ببخشیم. حال این موهبت غذا باشد یا پول یا دارو. این طرز برخورد، فقرا را دچار درماندگی خودآموخته می‌کند. گویی ما به آنان می‌گوییم که شما حرفی برای گفتن ندارید و از آنان برای خود، یک دیگری می‌سازیم.

*** محرومیت مهاجران افغان از حقوق متعدد
قمر تکاوران آخرین سخنران این نشست با بیان اینکه طبق آمار وزارت کشور، حدود سه ملیون نفر مهاجر در ایران زندگی می‌کنند، گفت: مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران در چهار موج اتفاق افتاد. موج اول در سال 58 و حمله شوروی به افغانستان، موج دوم در سال 68 و درگیری‌های داخلی، موج سوم در سال 73 و شروع حکومت طالبان و موج چهارم در سال 80 و با حمله آمریکا.
وی ادامه داد: مهاجران فقط 18 عنوان شغلی مشخص را می‌توانند اختیار کنند و این کلیشه که افغان‌ها آمدند و شغل ما را گرفتند، صحت ندارد.
عضو فعال انجمن پویش با بیان اینکه 50 درصد از مهاجران افغان، بدون مدرک در ایران هستند، گفت: 325 هزار کودک افغان از تحصیل بازمانده اند. همچنین تعداد زیادی از مهاجران از حقوقی مانند داشتن کارت بانکی، گواهینامه و حق مالکیت بی بهره‌اند.
تکاروان با انتقاد از اینکه دانشگاه‌ها و موسسات مهمی؛ مانند انجمن جامعه‌شناسی ایران، گروه مطالعات مهاجرت ندارند، افزود: علاوه بر کنشگران بیرونی، خود مهاجران هم برای رسیدگی به مطالباتشان باید فعال باشند.
در پایان این برنامه گروه تئاتری با عضویت دانش‌آموزان سابق خانه کودک محمودآباد، تئاتر شورایی با مشارکت حاضران در جلسه با موضوع مشکلات روزمره مهاجران افغان در ایران را اجرا کردند.
9157**9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي فعاليت هاي اجتماعي جامعه سنتي تغيير اجتماعي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۳۳۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با گذشت دو سال از ابلاغ سیاست‌های تأمین اجتماعی خبری از اجرایی شدنشان نیست

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی(ره) ضمن گوشزد کردن شرایط نامطلوب کشور به مسئولین حوزه‌ی رفاه اجتماعی در معنای عام و تأمین اجتماعی در معنای خاص، از نهاد‌های مربوطه مطالبه‌ی پیگیری سریع‌تر و جدی‌تر این سیاست‌ها را دارد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در رابطه با سیاست‌های تأمین اجتماعی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی (ره) نامه‌ای خطاب به سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشت.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

«سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی که شامل کارگر و غیر کارگر می‌شود، مدت‌ها پیش ابلاغ شده است، رئیس جمهور محترم هم دستور داده که آئین‌نامه‌هایش تهیه بشود؛ منتها آنطور که به بنده گزارش کرده‌اند، تا حالا کار‌هایی که باید انجام می‌گرفت، درست و کامل انجام نشده».
بیانات دیدار با کارگران ۰۵ /۰۲/۱۴۰۳
وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی
و نمایندگان مجلس شورای اسلامی.
احتراماً سلام علیکم

متن سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی در فروردین ۱۴۰۱ به شرح زیر منتشر شد:
بر اساس دستور رهبر انقلاب اسلامی و در اجرای بند (ج_۱) الزامات تحقق سیاست‌های کلی نظام، قوه‌ی مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه‌ی قضائیه و با بسیج دستگاه‌های مسئول، برنامه‌ی جامع تحقق این سیاست‌ها را شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی لازم، در مدت شش ماه ارائه کند. ابلاغیه سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی ۲۱/۰۱/۱۴۰۱

باتوجه به گذشت بیشتر از دوسال از ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی توسط مقام معظم رهبری و ارائه نشدن لایحه‌ای از طرف نهاد‌های ذی‌ربط، در ادامه به ذکر برخی نکات جهت ضروری بودن اصلاحات در بدنه جامعه، می‌پردازیم:

ناظر به اهمیت مؤلفه‌هایی به رفاه اجتماعی و تأمین اجتماعی در هر جامعه‌ای، سالم و کارامد بودن آن‌ها برای امنیت، سلامت و وضعیت رفاهی آن جامعه ضروری و مبرهن است.
حال آنکه با نگاهی به شرایط فعلیِ رفاهی کشور، وضعیت نامطلوب آن بیشتر از هر زمانی به چشم می‌خورد.
نابسامانی و ناترازی در صندوق‌های بازنسشتگی، آن‌ها را مجبور به استقراض از بانک‌ها کرده که به موجب آن افزایش نقدینگی را به همراه داشته و باعث افزایش تورم در جامعه شده و می‌شود. این خود باعث کوچک‌تر شدن سفره‌ی مردم است. مشکلاتی از این دست نه‌تن‌ها نارضایتی افراد بیمه پرداز و مستمری بگیر را در پی دارد بلکه گریبان اکثر مردم جامعه را نیز گرفته است.


افزایش تورم و در پی آن افزایش فقر در جامعه که قسمتی از آن به سیاست‌های کهنه و مریض در همین حوزه‌ی تأمین اجتماعی بر می‌گردد، باعث شده که چرخه‌ی فلج کننده‌ی نقدینگی، تورم و فقر تکرار شود و توان قشر ضعیف جامعه روز به روز زیر بار مشکلات اقتصادی کمتر شود. این خود تهدیدی برای نسل‌های بعدی است و آینده جامعه را با خطراتی از جمله پیری جمعیت و ... مواجهه می‌کند.
این چرخه‌ی معیوب کلیدش در دست دستگاه‌های دولتی از این جیب به آن جیب می‌شود در حالی که با استقرار یک نظام تأمین اجتماعی جامع، کارآمد، فراگیر و چند لایه احتمال بهبود یافتنش بسیار بالا است.
اکنون با وجود گذشت دو سال از ابلاغ سیاست‌های تأمین اجتماعی و اتمام مهلت شش ماهه‌ی آن‌ها، خبری از اجرایی شدنشان نیست و در همان مراحل اولیه‌ی ارائه‌ی لایحه معطل مانده‌اند.


انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه‌طباطبایی (ره) باتوجه به تأکیدمجدد مقام معظم رهبری بر به نتیجه نرسیدن این سیاست‌ها، ضمن گوشزد کردن شرایط نامطلوب کشور به مسئولین حوزه‌ی رفاه اجتماعی در معنای عام و تأمین اجتماعی در معنای خاص، از نهاد‌های مربوطه مطالبه‌ی پیگیری سریع‌تر و جدی‌تر این سیاست‌ها را دارد.

دیگر خبرها

  • ◄ بانک مرکزی براساس نص صریح قانون نرخ ارز نیما را اصلاح کند‌
  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود
  • با گذشت دو سال از ابلاغ سیاست‌های تأمین اجتماعی خبری از اجرایی شدنشان نیست
  • تأملاتی در بومی‌نبودن نظریه‌های جامعه‌شناسی کشور
  • تأملاتی درباب بومی نبودن نظریه‌ها در میدان جامعه‌شناسی کشور
  • جایگاه معلم در سند تحول بنیادین کجاست؟
  • «شهرگاه» تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست
  • رشته روانشناسی از شکل سنتی فاصله می‌گیرد/ افزایش تعداد کلینیک‌های درمانی
  • علت تغییر زمان برگزاری کنگره ناباروری
  • توسل پلیس آمریکا به زور برای برداشتن حجاب زن مسلمان