Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   رضا ملک زاده پنجشنبه در افتتاحیه کنگره جراحی سرطان در شیراز با بیان اینکه حدود 10 درصد افراد بالای 40 سال در ایران تریاک مصرف می کنند، این موضوع را یک هشدار جدی در مورد افزایش موارد ابتلا به سرطان، خصوصا سرطان دستگاه گوارش دانست.

 

وی با ابراز تاسف از اینکه تصور باطلی در جامعه شکل گرفته و بسیاری تریاک را برای رفع خستگی و برخی برای تفریح و تفنن مصرف می کنند، گفت: تریاک در جامعه ما در حال حاضر همان نقش الکل در جوامع غربی را ایفا می‌کند ضمن آنکه مصرف الکل نیز در ایران رو به افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون وزیر بهداشت با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به سرطان معده در شهرهای شمال کشور نیز گفت: استفاده بی رویه از کباب و گوشت قرمز در ابتلا به سرطان در این شهرها اثبات شده است و تحقیقات نشان می‌دهد در مناطقی مثل استان اردبیل مصرف کباب و گوشت برشته شده و خامه در ابتلا به سرطان معده تاثیر داشته است.

 

ملک زاده استفاده از سبزی و گوشت ماهی را در پیشگیری از سرطان معده موثر دانست و گفت: تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه یک قرص آسپرین در پیشگیری از سرطان معده موثر است در این زمینه تحقیقات در استان اردبیل شروع شده و دو گروه تحقیقاتی در این زمینه با مصرف و عدم مصرف آسپرین تحت پایش قرار گرفته اند که نتایج آن در یک دوره 10 ساله مشخص می‌شود.وی اضافه کرد: تحقیقات اولیه در سایر کشورها نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک آسپرین 30 درصد سرطان معده و 35 درصد سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

 

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: شایع ترین بیماری دستگاه گوارش در ایران ریفلاکس معده است و حدود 20 درصد ایرانی ها به آن مبتلا هستند؛ هر چند این بیماری ضرری ندارد و به مریضی های خطرناک تبدیل نمی شود اما بر روی کیفیت زندگی اثر می گذارد و در بلند مدت می‌تواند منجر به سرطان معده شود.ملک زاده با اشاره به اینکه ریفلاکس 30 درصد بیماری های گوراشی را تشکیل می دهد، گفت: افراد مبتلا به این بیماری به دلیل نگرانی از ابتلا به سایر بیماری های گوارشی، زیاد به پزشک مراجعه می کنند.

 

وی سرطان دستگاه گوارش و کبد را جزو شایع ترین سرطان ها اعلام کرد و گفت: این سرطان ها، 27 درصد کل سرطان ها را تشکیل می دهد.معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: شایع ترین سرطان های دستگاه گوارش و کبد، سرطان معده است که حدود 12 درصد سرطان ها را به خود اختصاص می دهد و در مردان بیشتر شایع است.

 

ملک زاده ادامه داد: سرطان روده بزرگ رتبه بعدی را به حدود 9 درصد به خود اختصاص داده و سرطان مری هم حدود 4 درصد است.معاون وزیر بهداشت سرطان های سینه، دهانه رحم و روده بزرگ را مهمترین سرطان های قابل پیشگیری دانست و بیان کرد: مطالعات خوبی در مورد این سرطان ها در کشور در حال انجام است.

 

ایسنا

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: شهرهای شمال کشور رضا ملک زاده گوناگون بهداشت سرطان معده جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۳۴۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵ درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده

به گزارش جام جم آنلاین، صابر جباری در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش مشکلات اقتصادی قانون جوانی جمعیت را با حاشیه نبرده است؟ توضیح داد: مسائل اقتصادی در این بین بی‌تاثیر نیستند، زیرا خانواده‌ها باید بتوانند به راحتی از پس هزینه‌های فرزندآوری برآیند. اما در این بین ما فقط با مشکلات اقتصادی رو به رو نیستیم و باید به مسائلی مانند تغییر سبک زندگی نیز بپردازیم.

وی ادامه داد: برای نمونه بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی استان‌های برخوردار کشور نرخ رشد موالید کمتر از برخی استان‌های کم برخوردار است.

 رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر جام جم‌آنلاین مبنی بر اینکه آیا قانون جوانی جمعیت بدرستی اجرا می‌شود؟ نیز بیان کرد: این قانون به طور کامل اجرایی نشده و حدود ۳۵ درصد آن اجرایی شده است.

جابری درباره اینکه آیا شاهد افزایش شیب کاهش نرخ موالید در کشور هستیم؟ نیز توضیح داد: نرخ موالید کاهشی است. اما شیب کاهشی آن در سال‌های اخیر کمتر شده است. برای نمونه سال ۹۸ در مقایسه با ۹۷ حدود ۱۲۰ هزار کاهش موالید را شاهد بودیم در سال ۹۹ این آمار به حدود یکصد هزار رسید. اما با اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ این عدد به حدود ۱۷ هزار رسیده است. 

‌وی ادامه داد: افزون بر این روند زایمان سوم، چهارم و پنجم نیز در کشور افزایشی شده است. به همین دلیل می‌توان گفت قانون جوانی جمعیت بالاخره جواب داده است.
رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت یادآور شد: علاوه بر این شاهد افزایش میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال و ۲۵ تا ۲۹ سال نیز هستیم.

جابری تاکید کرد: البته هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله داریم و باید شرایطی ایجاد کنیم که نرخ موالید افزایشی شود.

دیگر خبرها

  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • افزایش ۲.۵ درصدی مشترکان برق
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • افزایش ۶ برابری مصرف برق با استفاده از کولر گازی در مناطق معتدل
  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟/ رقم احتمالی قبوض برق اعلام شد
  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟
  • ۳۵ درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب