Web Analytics Made Easy - Statcounter

لایحه تامین امنیت زنان از زمان تهیه تاکنون فراز و نشیب و حواشی متعددی را داشته و اوایل سال جاری خبر از اتمام بررسی آن در قوه قضائیه اعلام شد و امروز بنا به گفته یکی از اعضای فراکسیون زنان مجلس گویا قرار است به زودی تقدیم مجلس شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، در راستای تأکید اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سند چشم انداز نظام و سایر اسناد بالادستی و سیاستگذاری‌ها، به‌خصوص در پی فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم جلوگیری از بی عدالتی در ارتباطات خانوادگی و ضرورت رفع ظلم و تعدی نسبت به زنان در عرصه خانواده و پیش بینی راهکارها و ضمانت‌های قانونی و رعایت حقوق انسانی و الهی و همچنین جلوگیری از افراط و تفریط در این زمینه، موضوع تأمین امنیت زنان در دستور کار مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های قانونی مرکز امور زنان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رفع تنگناها و خلاء‌های حقوقی و قانونی و طراحی برنامه‌های حمایتی، آموزشی، پیشگیرانه و فراهم کردن زمینه و بستر بروز توانمندی‌های زنان و حمایت‌های قانونی و اجتماعی لازم از جمله خط مشی‌هایی است که باید در تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های کلان مورد توجه قرار گیرد در همین راستا و به منظور نزدیکی هرچه بیشتر به وضعیت مطلوب و آرمانی مورد نظر در قانون اساسی، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری لایحه تأمین امنیت زنان را سال 91 در 5 فصل و 81 ماده تدوین کرده است. لایحه تأمین امنیت زنان اولین لایحه‌ای است که در حمایت از زنانی که در محیط اجتماع یا خانواده تحت آزار و اذیت قرار می‌گیرند تدوین شده است.

 

این لایحه با اهداف تحکیم و تقویت نظام خانواده و تأمین حقوق و امنیت زنان، دو رویکرد حمایت از زنان قربانی و در معرض خشونت و پیشگیری از خشونت علیه زنان را دنبال می‌کند و ضمن مطالعه منابع فقهی، قوانین داخلی، اسناد بین المللی و قوانین و رویه‌های برخی کشورها و همچنین مطالعه میدانی و آماری در این خصوص تهیه شده است.

 

بنابراین گزارش، این لایحه در ابتدا با حضور معاونت زنان رئیس جمهوری، مجلس و قوه قضائیه بررسی شد و سپس به قوه قضائیه فرستاده شد که در آنجا هم با حضور نمایندگانی از دستگاه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت ولی هنوز در آنجا باقی مانده است و تا به حال به مجلس ارجاع داده نشده است.

 

«طیبه سیاوشی»، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تیرماه امسال به خانه ملت گفته بود: «تعدادی از نمایندگان مجلس در عید امسال با آقای دکتر لاریجانی دیداری داشتیم  و در آن دیدار از ایشان درخواست کردیم  از رئیس قوه قضائیه بخواهند که بررسی این لایحه را تصریح کنند و زودتر به دست مجلس برسانند. چون ما از ابتدای ورودمان به مجلس هر روز منتظر این لایحه هستیم و به همراه معاونت زنان رئیس جمهور مکرراً از قوه قضائیه درخواست ارسال این لایحه به مجلس را داشته ایم.»

 

 

وی ادامه داد: «فراکسیون زنان مجلس در همین راستا دیداری هم با آقای محسنی اژه ای داشت که در آن دیدار همه نمایندگان بالاتفاق در مورد لایحه منع خشونت علیه زنان صحبت کردند و از قوه قضائیه خواستند که در بررسی هایشان تعجیل کنند.»

 

سیاوشی گفت: «مساله اینجاست که این لایحه به طور مبسوط مورد بررسی قوه قضائیه قرار گرفته و طبق گفته خدائیان معاون رئیس قوه قضائیه، 41 ماده از 92 ماده این لایحه حذف شده است، حتی  وی گفت علت حذف این مواد، موازی بودن آن ها با مواد قانون مجازات اسلامی و آئین دادرسی کیفری بوده. به هر حال منظور این است که کار بررسی این لایحه در قوه قضائیه انجام شده اما این لایحه هنوز به دست ما نرسیده است.»

 

حالا گویا در مسیر ارسال این لایحه از قوه قضاییه به مجلس اتفاقی رخ داده تا جایی که «حمیده زرآبادی»، عضو فراکسیون زنان مجلس خبر داده که لایحه تامین امنیت زنان در حال حاضر در قوه‌قضاییه مراحل نهایی را می‌گذراند با پیگیری‌های فراکسیون زنان و ریاست مجلس به‌زودی نهایی و تقدیم مجلس می‌شود.»

 

 

وی این خبر را در نشست «راه دشوار زن بودن» که امروز پنجشنبه 8 آذر ماه با موضوع بررسی عملکرد فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و قوانین حمایتی از زنان در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، داده است.

 

یادآور می شود: فصل نخست لایحه تامین امنیت زنان به تعریف کلیات پرداخته که در سابقه قانونگذاری ما کمتر به تبیین آنها اهتمام ورزیده شده است. این اصطلاحات شامل انواع خشونت از قبیل خشونت جسمی، روانی، جنسی و اقتصادی و آزار و مزاحمت جنسیتی، جرایم ناموسی، خود آزاری و تدابیر حمایتی و پیشگیرانه می‌باشند.

 

در فصل دوم لایحه، تشکیلات و تدابیر حمایتی و پیشگیرانه و تشکیل کمیته ملی تأمین امنیت زنان با عضویت نمایندگان دستگاه‌های مرتبط پیش بینی شده‌اند. همچنین وظایف دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حکومتی در این خصوص به تفکیک احصا شده است و ایجاد بانک اطلاعات جامع از قربانیان خشونت برای گردآوری آمار منسجم و نیز نظارت بر عملکرد دستگاه ها لحاظ شده است.

 

در فصل سوم، آیین دادرسی و رسیدگی ویژه، علاوه بر قانون آیین دادرسی کیفری برای موارد مشمول این لایحه در نظر گرفته شده است. از آن جمله پذیرفتن اعلام شکایت یا گزارش م‍موسسات مددکاری و مشاوره و مراکز اورژانس اجتماعی در مواردی که بزه‌دیده امکان شکایت نداشته باشد، و نیز گزارش‌ها و درخواست‌های مکتوب یا شفاهی که هویت گزارش‌دهندگان و نویسندگان آنها مشخص نیست، در صورتی که دارای قراین معقول و متعارف باشند به عنوان جهات قانونی شروع به تعقیب، پذیرفته می‌شود.

 

همچنین مراکز درمانی و پزشکی و مؤسسات و کلینیک‌های مددکاری و مشاوره مکلف هستند در صورت مواجهه با خشونت علیه زنان مراتب را به مراجع انتظامی و قضایی اعلام کنند و در صورت عدم امکان اعلام یا پیگیری شکایت از سوی زن قربانی، موسسات مشاوره و مددکاری و مراکز اورژانس اجتماعی می‌توانند به نمایندگی از وی شکایت کنند.

 

در فصل چهارم لایحه به جرم انگاری در راستای اهداف این لایحه پرداخته شده است. در این فصل علاوه بر مرتکبین جرایم، برای افراد محرک و ترغیب کننده و سایر اشخاصی که در وقوع جرم مداخله دارند نیز جرم انگاری شده است. یکی از نکات حائز اهمیت در این فصل، تفکیک جرایم موضوع این قانون به عمومی و خصوصی است. به نحوی که جز در چند مورد، تعقیب جرایم منوط به شکایت شاکی خصوصی نیست و در صورت گذشت شاکی خصوصی، تعقیب موقوف نخواهد شد و همچنین در این فصل برای برخی شرایط خاص، مجازات‌های مشدده در نظر گرفته شده است.

 

در فصل پنجم به سایر مقررات پرداخته و از آن جمله پیش بینی کرده تا در مواردی که زوج مرتکب تکرار خشونت‌های موضوع این قانون علیه زوجه شود، صدور حکم بر محکومیت وی از مصادیق عسر و حرج زوجه جهت درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش خواهد بود. همچنین مقرر می نماید درآمدهای حاصل از وجوه دریافتی و جرایم نقدی موضوع این قانون در اختیار صندوق حمایت از بزه‌دیدگان قرار گیرد./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: زلزله کرمانشاه مشهد زلزله بسیج مجلس مقام معظم رهبری هفته بسیج خامنه ای آیت الله خامنه ای ارتش لایحه تأمین امنیت زنان قوه قضائیه مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۳۵۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است

نماینده ایرلند در پارلمان اروپا با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی اولین طرفی بود که به منافع ایران حمله کرد، گفت اتحادیه اروپا در جنایات منطقه هم‌دست بوده و لکه ننگی است بر دامن بشریت.

به گزارش ایسنا، «میک والاس» عضو پارلمان اروپا در بروکسل گفت: «این نهاد (اتحادیه اروپا) نمی‌تواند درباره اینکه چه کسی برای اولین‌بار به دیگری حمله کرد، حقیقت را بیان کند. این اسرائیل بود که در ابتدا به (کنسولگری) ایران حمله کرد؛ اما این نهاد یک جهان‌بینی استعماری دارد.»

او ادامه داد: «چطور از مردم خاورمیانه تا این حد متنفر شدید که سعی دارید آن‌ها را خارج از قلمرو قوانین بین‌المللی محسوب کنید؟ کشورهای اتحادیه اروپا در ۵ سال گذشته از طریق فروش تسلیحات و مداخله نظامی مستقیم، در جنگ یمن با ۴۰۰ هزار کشته، در نسل‌کشی غزه با ۱۰۰ هزار کشته و مجروح و همچنین در تحریم علیه سوریه و ایران که هر سال موجب ده‌ها هزار مرگ قابل‌پیشگیری می‌شود، همدست بوده‌اند.»

این سیاستمدار که از سال ۲۰۱۹ یکی از نمایندگان ایرلند در پارلمان اروپاست، گفت: «ما در اینجا بحث‌های بی‌پایانی درباره حقوق بشر داریم، اما این افرادی که شما با رای خود درهم شکسته‌اید، از حقوق بشر محروم هستند. وانمود می‌کنید که اتحادیه اروپا نهادی متمدن است. با کت‌وشلوار اینجا می‌نشینید و با آرای خود افراد را به مرگ محکوم می‌کنید. شما آشکارا دروغ می‌گوید تا اقدامات خود را توجیه کنید.»

والاس این استاندارد دوگانه اعضای اتحادیه اروپا را مصداق «ابتذال شر» دانست و گفت: «این نهاد لکه ننگی است بر دامن بشریت.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تأمین امنیت روانی جامعه در اولویت دستگاه عدلیه است
  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • سرنوشت لایحه امنیت شغلی به کجا ختم شد؟
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • لایحه پیشنهادی امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟
  • (ویدیو) ادعای دختر ابراهیم رئیسی درباره حقوق ماهانه پدرش